Auttakaa uusavutonta, miten laittaa lakanat yms kuivumaan??
Kommentit (46)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oven/ovien päälle
Sitten muovi alle, tai ovi menee pilalle. Jos laittaa telineeseen, voi laittaa kaksin kerroin, kuivuvat kyllä.
Olen 40 vuotta asunut vaikka ja missä, eikä ikinä ole ovi mennyt pilalle vaikka niiden päällä on kuivunut vaatteita. Ei pahviovet, eikä puiset.
Oletko katsonut miltä ovien yläpinta näyttää? Jos olet asunut useissa paikoissa, niin et ole ehkä ollut näkemässä tärveltynyttä ovea, joka on lopulta mennyt vaihtoon..
Vierailija kirjoitti:
Mä laitan telineeseen kaksinkerroin, mutta sillä tavalla että se lakana menee aina kahden eri narun yli. Silloin jää vähän paremmin ilmaan väliin ja kuivuu nopeammin.
Minä teen ihan samalla lailla. Yöksi käännän vielä toisinpäinpäin ja seuraavana päivänä on kuivanut jo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä laitan telineeseen kaksinkerroin, mutta sillä tavalla että se lakana menee aina kahden eri narun yli. Silloin jää vähän paremmin ilmaan väliin ja kuivuu nopeammin.
Minä teen ihan samalla lailla. Yöksi käännän vielä toisinpäinpäin ja seuraavana päivänä on kuivanut jo.
Juuri näin, tämä on paras tapa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oven/ovien päälle
Sitten muovi alle, tai ovi menee pilalle. Jos laittaa telineeseen, voi laittaa kaksin kerroin, kuivuvat kyllä.
Nykyisessä asunnossa on 20 vuotta kuivattu lakanoita ovien päällä ilman muoveja eikä ole vielä mennyt pilalle. Kannattaa ostaa pesukone, jossa on linkous.
Vierailija kirjoitti:
Monissa vuokraohjeissa kielletään ovien päällä kuivattaminen. Se märkä kyllä haurastuttaa ajan myötä sitä oven yläpintaa ja kosteus imeytyy oven sisälle, ovi voi mennä pilalle. (Olen sitä tosin itsekin tehnyt).
Suihkuverhon pidike vai mikä se teline nyt onkaan on aika hyvä.
Tämän talon ovet on vuodelta 54, eikä yksikään ole mennyt vuosikymmenten kuivattamisesta pilalle :D Eihän niiden päällä nyt jatkuvasti pidetä märkää, ja kone linkoaa kyllä yli 1000 kierroksellaan ohkaisen lakanan riittävän kuivaksi oven päälle asetettavaksi. Se että joku teistä kuivattaa vettävaluvia tekstiilejä päivästä toiseen oven pääläl on jo sitte nihan eri asia, ja jonkin sortin typeryyttä.
Laita taloyhtiön pesulan kuivausrumpuun, niin sinulla on kuivat lakanat noin 45 minuutissa. On siellä mankelinkin jos sitä haluaa käyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oven/ovien päälle
Olen 40 vuotta asunut vaikka ja missä, eikä ikinä ole ovi mennyt pilalle vaikka niiden päällä on kuivunut vaatteita. Ei pahviovet, eikä puiset.
Oletko katsonut miltä ovien yläpinta näyttää? Jos olet asunut useissa paikoissa, niin et ole ehkä ollut näkemässä tärveltynyttä ovea, joka on lopulta mennyt vaihtoon..
Kuukausisiivoukseen kuuluu ovien päältä pölyjen pyyhkiminen, joten kyllä, keran kuussa olen katsonut että ovet ovat täysin kunnossa. Olen myös entisöinyt useita kymmeniä ovia, joista yksikään ei ole ollut pilalla siksi ett äsiinä on lakan kuivunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monissa vuokraohjeissa kielletään ovien päällä kuivattaminen. Se märkä kyllä haurastuttaa ajan myötä sitä oven yläpintaa ja kosteus imeytyy oven sisälle, ovi voi mennä pilalle. (Olen sitä tosin itsekin tehnyt).
Suihkuverhon pidike vai mikä se teline nyt onkaan on aika hyvä.Tämän talon ovet on vuodelta 54, eikä yksikään ole mennyt vuosikymmenten kuivattamisesta pilalle :D Eihän niiden päällä nyt jatkuvasti pidetä märkää, ja kone linkoaa kyllä yli 1000 kierroksellaan ohkaisen lakanan riittävän kuivaksi oven päälle asetettavaksi. Se että joku teistä kuivattaa vettävaluvia tekstiilejä päivästä toiseen oven pääläl on jo sitte nihan eri asia, ja jonkin sortin typeryyttä.
No en nyt ehkä kuitenkaan nykypäivän lastulevyovien kanssa lähtisi testailemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suihkuverhon pidike vai mikä se teline nyt onkaan on aika hyvä.Tämän talon ovet on vuodelta 54, eikä yksikään ole mennyt vuosikymmenten kuivattamisesta pilalle :D Eihän niiden päällä nyt jatkuvasti pidetä märkää, ja kone linkoaa kyllä yli 1000 kierroksellaan ohkaisen lakanan riittävän kuivaksi oven päälle asetettavaksi. Se että joku teistä kuivattaa vettävaluvia tekstiilejä päivästä toiseen oven pääläl on jo sitte nihan eri asia, ja jonkin sortin typeryyttä.
No en nyt ehkä kuitenkaan nykypäivän lastulevyovien kanssa lähtisi testailemaan.
Ei ovet ole nykyään lastulevyä :D :D otahan selvää :D
Vaikka meillä on ulkona narut, kuivaan sisällä siinä normitelineessä moninkerroin taiteltuna. Eivät likaannu esim. siitepölystä ja muutenkin helpompi.
Syy miksi ovien päällä kuivattaminen on kielletty monessa taloyhtiössä on se että niiden päälle laitetaan vettävaluvia vaatteita kuivumaan, ja liian raskaita, jolloin ovi vääntyy. Normaali lakana ei paina hetken kuivuttuaan mitään , ja kuivuu vieläpä nopeasti, joten siitä vain
Henkarin poikkipuulle tai housuhenkariin ja johonkin roikkumaan. Kannattaa vaan vähän käännellä ja taitella eri tavoin kuivumisen aikana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oven/ovien päälle
Nykyisessä asunnossa on 20 vuotta kuivattu lakanoita ovien päällä ilman muoveja eikä ole vielä mennyt pilalle. Kannattaa ostaa pesukone, jossa on linkous.
Hah :D Siinähän pirkot alapeukutatte. Ei ne ovet ole miksikään menneet, kun niihin laittaa lingotun lakanan. 20 vuoden kokemus asiasta.
Onko talonyhtiön pihalla pyykkinarut?
Itse laitan lakanat kaksinkerroin taiteltuna juuri noin kahden pinnan yli kuivaustelineeseen.
eikö ole muka kuivaustelinettä, jollei muuten saa kuivattua....viikkaatte vaan kahdestaan toinen toisessa päässä, lakanan/pussilakanan täsmällisesti kulmista pituus suunnassa kaksin kerroin ja sitten vaan narulle. Kuivuu lähes sileäksi ja on jo valmiiksi taiteltu kaksinkerroin silitystä varten.
Itse kuivata talvella kuivaustelineessä ja kesällä pihalla pyykkitelineen putkella, niin ei edes veny käärevaksi, vaan pysyy ryhdissään.
Levitä ne lakanat vaikka sohvalle. Siirry itse palstailemaan vaikka sänkyyn. Kannatta hyödyntää myös muita huonekaluja, pyyhkeet ruokapöydän tuolien karmeille jne. Ei voi olla oikeasti noin vaikeaa. Et sinä mikään uusavuton ole vaan täysin avuton, jos et keksi mitään pikakonstia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai sinä olet se meidän talon ääliö, joka omii kaikki pyykkinarut, niin ettei muille jää yhtään?
Pyykkitelineestä siis oli puhe. Aika harvassa taloyhtiön kuivatushuoneessa on sellaisia vaan nimenomaan pyykkinarut kuten itsekin sanoit. Pyytäisin pyrkimään sisäistämään luetun tekstin ennen kuin lähdet haukkumaan ketään muita ääliöiksi.
Pyykkitelineellä kuivatan. Samalla telineellä kuivuu myös tuplaleveä lakana.
Ihan omalla telineelläni kuivatan omassa kylpyhuoneessa, uskoisin että saan tehdä sen ihan valitsemallani tyylillä.