Kuinka surkea Suomen terveydenhuolto oikein on, kun suurimmalla osalla ei ole tietoa edes veriryhmästään
Kommentit (39)
Vierailija kirjoitti:
Mihin täysin terve ihminen tarvitsisi tietoa omasta veriryhmästään? Kyllä se tutkitaan ihan jokaiselta siinä vaiheessa, kun tarvitsee verensiirron.
Myöskään rokotetietoja ei tarvitse ellei ole jotain normaalin rokotusohjelman ulkopuolisia rokotteita (hepatiitti esim). Jos vaikkapa astuu ruosteiseen naulaan, sairaalassa kyllä tuikata jäykkäkouristusrokote, vaikka ei muistaisi milloin sen on viimeksi saanut. Siitä ei ole haittaa, jos nyt ei ihan viikottain piikitellä.
t. eri
Minäkin olen veriryhmätietoineni yläasteen biologian tunnin varassa.
Mistät ämä tieto pitäisi saada jos ei koskaan ole ollut leikkauksessa yms tai luovuttanut verta?
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmiset sillä tiedolla tekee, että mikä verityhmä niillä on? Ei mitään. Kun tulee tilanne vastaan, että tietoa tarvittaan, terveydenhuoltohenkilökunta kyllä selvittää sen. Itse tiedän veriryhmäni kiitos verenluovutuksen, mitään en ole sillä tiedolla koskaan tehnyt.
Kuinkahan monta vakavaa tilannetta syntyy siitä, ettei verenluovuttajat tiedä, milloin he eivät voi luovuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten ette tiedä saamianne rokotuksia? Viime vuosien rokotukset näkee Kannasta ja aiemmat saa tietoonsa tekemällä tietpynnöt kaikkiin sairaanhoitopiireihin, joiden alueella on asunut. Itse pari vuotta sitten pyysin entisen kotipaikkani sairaanhoitopiiristä tiedot saamistani rokotuksista ja nyt kaikki saamani rokotukset on kirjattuna keltakuumerokotustodistukseeni.
Ja veriryhmä tosiaan selvitettiin peruskoulussa biologian tunnilla. Myöhemminkin sen voi saada tietoonsa esim. verenluovutuksen myötä. Tai huonommassa tilanteessa maatessaan sairaalassa vastaanottamassa verta.
Kuule, yli 60 vuotias, monilla eri paikkakunnilla asunut ja töissä ollut ihminen ei tosiaankaan tiedä rokotuksiaan.
Ei niitä mahdollisia neuvolakortteja kotoa äiti mukaan antanut, kun lähti opiskelmaan suureen kaupunkiin. Sikäli mikäli mitään neuvolakortteja edes oli 1950-luvulla.
Kaikki pakolliset lastenrokotukset on lapsille jo tuolloin annettu.
Itse olen uusinut jäykkäkouristusrokotuksen tarpeen mukaan.
Veriryhmä tietoa en ole mistään saanut.
Ja mistäs sen edes saisi, jos ei ole leikattu Oma Kanta aikaan, ja tavallisissa verinäyte lähetteissä mitään veriryhmiä ei tutkita.
Leikkaukseen jouduttaessa sairaalassa aina otetaan verinäyte veriryhmän selvittämiseksi, samoin verta tarvitsevilta onnettomuus-ja tapaturmapotilailta. Että osataan varata ja hankki oikeaa verta.
Kommentoijan kannattaa muistaa sekin, että palstalla kirjoittaa ja tätä lukee monet eri ikäiset kansalaiset.
Eivät ainoastaan ne, joiden kaikki tiedot on kirjattu Oma Kantaan.
On jopa niita jotka syntyivat sotien aikaan Suomessa ja nyt ovat ulkosuomalaisia. Koitas multa tivata mita rokotuksia olen saanut. En tieda. Veriyhma O.
No ei liity terveydehuollon tilaan kyllä nuo asiat. Oletusarvo on, että rokotusohjelman mukaiset rokotukset on ja sen lisäksi jäykkäkouristus 20 vuoden välein. Jäykkis on hyvä tietää jos koira puree tai astuu naulaan. Siis ei koira astu naulaan vaan itse astuu.
Mistään influenssarokotuksista ei tarvi edes pitää kirjaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmiset sillä tiedolla tekee, että mikä verityhmä niillä on? Ei mitään. Kun tulee tilanne vastaan, että tietoa tarvittaan, terveydenhuoltohenkilökunta kyllä selvittää sen. Itse tiedän veriryhmäni kiitos verenluovutuksen, mitään en ole sillä tiedolla koskaan tehnyt.
Kuinkahan monta vakavaa tilannetta syntyy siitä, ettei verenluovuttajat tiedä, milloin he eivät voi luovuttaa.
Ei yhtään, koska aina ennen verenluovutusta selvitetään, voiko henkilö luovuttaa verta. Se ei liity mitenkään veriryhmään. Kaikkien ryhmien verta voi luovuttaa aina, jos vain muuten on sopiva luovuttaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija<strong> kirjoitti:
Annetut rokotteet jokainen saa tietoonsa ottamalla yhteyttä siihen paikkaan missä rokotteet on laitettu. Eli ei liity mitenkään siihen missä jamassa suomen terveydenhuolto on. Meillä sentään kaikki halukkaat saavat kansalliseen rokotusohjelmaan kuuluvat rokotteet ilmaiseksi. Rokotusten ajantasalla pitäminen on kansalaisen omalla vastuulla ei terveydenhuollon.
Ai, että siellä missä on rokotteet annettu? Entäs jos ei muista missä mikin rokote on annettu?
Vai luuleeko kommentoija, että kaikki suomalaiset ovat asuneet ikänsä samalla paikkakunnalla ja käyneet ikänsä sitä yhtä ja samaa koulua, jossa sama terveydenhoitaja on rokotteet pistänyt?
Että joku muistaa missä on saanut 30 vuotta sitten rokotteet. Hyvä muisti täytyy olla jos muistaa lapsena saamansa rokotteet ja jopa niiden antopaikatkin.
Suosittelen tutustumista rokote.fi sivustoon sieltä löytyy kohta aikuisten rokotusohjelma. Tuo sivusto antaa osviittaa siihen mitä rokotteita olet saanut lapsuudessa ja mitä aikuisiällä täytyy tehostaa. Tämä pätee jos olet asunut koko ikäsi Suomessa. Nyrkkisääntö rokotuksissa on että vaikka ei olla varmoja onko aikuinen kyseisen rokotteen lapsuudessa saanut se voidaan antaa sinulle nyt aikuisena täysin turvallisesti.Varaa aika omaan terveyskeskukseen sieltä saat rokotteet
Joskus jossain oli, että veriryhmä testataan aina jos sellainen tilanne tulee missä tietoa tarvitaan (onnetumuuden jälkeen tmv,)
Julkinen terveydenhuolto perustasolla on usein aika huonoa, toki eri kunnissa varmasti isoja eroja. Keskussairaaloissa hoito pääsääntöisesti hyvää.
Minusta Saksan (?) malli olisi hyvä, missä "raha seuraa" potilasta.
Eli "kuka tahansa" voisi perustaa lääkärinvastaanoton (toki pätevyys tulee olla jne.) ja kunta maksaisi hoidot potilaiden mukaan. Tuon systeemin etu olisi se, että jos joku paikka on huono/pitkät jonot/hommat ei toimi, asiakas voi äänestää jaloillaan ja mennä toiseen paikkaan.
Toki tuossa pitää huomioida ettei joku toimija sitten ala poimia vain "rusinat pullasta" ja myy muille "ei oota", eli tarkka pitää olla miten homma sitten pyörisi noin.
Mutta on aika älytöntä, että esim. nyt moni tk-lääkäri sanoo ettei ole aikaa hoitaa potilaita kunnolla, ja toinen on se, ettei aikoja saa helposti, ja kun saa, on yleensä aina eri lääkäri.
Jos voisi valita sen saman lääkärin vastaanoton, etuna olisi se, että ei aina tarvitsisi aloittaa alusta. Toisekseen "huonot" lääkärit eivät saisi asiakkaita, ja kolmanneksi rahaa säästyisi kun hoitoa saisi nopeammin.
Vierailija kirjoitti:
Itsehän nuo biologian tunnilla selvitettiin ainakin minun koulussani 1980-luvulla, mutta eipä ne luokan pelkuripojat uskaltaneet tökätä itseään neulalla 😂
Mullakin oli silloin yläasteella. 🙂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis mitä tuolla haluat sanoa, en ymmärtänyt?
Mitä vakavia tilanteita tarkoitat? Käsittääkseni ennen verenluovutusta seulotaan ei sopivat luovuttajat kyselykaavakkeella sekä tietysti luovutettu veri tutkitaan tiettyjen tarttuvien tautien poissulkemiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten ette tiedä saamianne rokotuksia? Viime vuosien rokotukset näkee Kannasta ja aiemmat saa tietoonsa tekemällä tietpynnöt kaikkiin sairaanhoitopiireihin, joiden alueella on asunut. Itse pari vuotta sitten pyysin entisen kotipaikkani sairaanhoitopiiristä tiedot saamistani rokotuksista ja nyt kaikki saamani rokotukset on kirjattuna keltakuumerokotustodistukseeni.
Ja veriryhmä tosiaan selvitettiin peruskoulussa biologian tunnilla. Myöhemminkin sen voi saada tietoonsa esim. verenluovutuksen myötä. Tai huonommassa tilanteessa maatessaan sairaalassa vastaanottamassa verta.
Kuule, yli 60 vuotias, monilla eri paikkakunnilla asunut ja töissä ollut ihminen ei tosiaankaan tiedä rokotuksiaan.
Ei niitä mahdollisia neuvolakortteja kotoa äiti mukaan antanut, kun lähti opiskelmaan suureen kaupunkiin. Sikäli mikäli mitään neuvolakortteja edes oli 1950-luvulla.
Ja mistäs sen edes saisi, jos ei ole leikattu Oma Kanta aikaan, ja tavallisissa verinäyte lähetteissä mitään veriryhmiä ei tutkita.
Leikkaukseen jouduttaessa sairaalassa aina otetaan verinäyte veriryhmän selvittämiseksi, samoin verta tarvitsevilta onnettomuus-ja tapaturmapotilailta. Että osataan varata ja hankki oikeaa verta.
Kommentoijan kannattaa muistaa sekin, että palstalla kirjoittaa ja tätä lukee monet eri ikäiset kansalaiset.
Ei ollut mitään neuvolakortteja. Minä, 66v, en ole ikinä käynyt neuvolassa. Koulussa terveyssisar tuli ja piikitti ennalta ilmoittamattta eikä meille edes kerrottu mitä piikkejä takaposkeen lyötiin. Niistä ei ole kenelläkään mitään tietoa olemassa.
Enkä kyllä tiedä muitakaan rokotuksiani, tetanusta ja mitä kaikkea on pikku kolhujen jälkeen aina lyöty koska en ole ymmärtänyt pitää niistä kirjaa.
Veriryhmä tosiaan katsottiin koulussa terveysopin tunnilla, minulla B mutta en ole enää varmaa oliko rh + vai -.
Ei sillä veriryhmänsä tietämisellä ole mitään suurta arvoa. Jos joudut leikkaukseen, se kyllä selvitetään, puheistasi huolimatta. Hätäleikkauksissa annetaan kaikille sopivaa O neg. verta. T. Sh
Vierailija kirjoitti:
Mistä Kannasta löytyy -70- ja 80-luvulla saadut rokotukset?
Ei mistään. Kukaan ei ole sanonut, että sieltä löytyy kaikki rokotteet. Vain uusimmat. Sama juttu muidenkin terveystietojen kanssa. Ei siellä sitäkään näy, jos 70-luvulla kävin hoidattamassa tippuria.
Hahaha, kummasti on tullut koronan myötä ulkomailla asuvilla Suomeen ikävä, vaikka on niin huono terveydenhuolto täällä :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis mitä tuolla haluat sanoa, en ymmärtänyt?
Mitä vakavia tilanteita tarkoitat? Käsittääkseni ennen verenluovutusta seulotaan ei sopivat luovuttajat kyselykaavakkeella sekä tietysti luovutettu veri tutkitaan tiettyjen tarttuvien tautien poissulkemiseksi.
Ja Veripalvelu pitää kyllä kirjaa käyntiajankohdista, hemoglobiinista ja muista asiaan vaikuttavista asioista. Luovuttaja allekirjoittaa sopimuksen, jolla lupaa että annetut tiedot on oikein - sitä en tiedä, mitä sanktioita siitä tulee, jos käykin ilmi että on valehdellut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ollut mitään neuvolakortteja. Minä, 66v, en ole ikinä käynyt neuvolassa. Koulussa terveyssisar tuli ja piikitti ennalta ilmoittamattta eikä meille edes kerrottu mitä piikkejä takaposkeen lyötiin. Niistä ei ole kenelläkään mitään tietoa olemassa.
Enkä kyllä tiedä muitakaan rokotuksiani, tetanusta ja mitä kaikkea on pikku kolhujen jälkeen aina lyöty koska en ole ymmärtänyt pitää niistä kirjaa.
Veriryhmä tosiaan katsottiin koulussa terveysopin tunnilla, minulla B mutta en ole enää varmaa oliko rh + vai -.
Luulenpa, ettei sitä rhesustekijää ole koulussa selvitettykään.
Mihin täysin terve ihminen tarvitsisi tietoa omasta veriryhmästään? Kyllä se tutkitaan ihan jokaiselta siinä vaiheessa, kun tarvitsee verensiirron.