Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka surkea Suomen terveydenhuolto oikein on, kun suurimmalla osalla ei ole tietoa edes veriryhmästään

Vierailija
12.07.2021 |

Annetuista rokotteista nyt puhumattakaan.

Kommentit (39)

Vierailija
1/39 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

mihin sinä sitä tietoa tarvitset?

Vierailija
2/39 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ihmiset sillä tiedolla tekee, että mikä verityhmä niillä on? Ei mitään. Kun tulee tilanne vastaan, että tietoa tarvittaan, terveydenhuoltohenkilökunta kyllä selvittää sen. Itse tiedän veriryhmäni kiitos verenluovutuksen, mitään en ole sillä tiedolla koskaan tehnyt.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/39 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsehän nuo biologian tunnilla selvitettiin ainakin minun koulussani 1980-luvulla, mutta eipä ne luokan pelkuripojat uskaltaneet tökätä itseään neulalla 😂

Vierailija
4/39 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli terveydenhuolto toimii hyvin, koska tarvetta tietää veriryhmä ei ole. Myöskään siis turhia testejä ei tehdä.

Vierailija
5/39 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minäkään tiedä.

Vierailija
6/39 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on tallella 1972 saatu rokotuskortti, jossa on kaikki saamani rokotukset. Terveydenhoitaja liikuttui kyyneliin kun viime syksynä sen hänelle näytin.

Vierailija
7/39 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomen terveydenhuolto on aivan kuralla.

Kohta yksityisen kela-korvaukset pois, niin johan kusessa ollaan.

T: sain omakohtaista kokemusta.

Vierailija
8/39 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kaikki asiakaspalvelijamme ovat varattuja."

Tyksin toimintaa

Vierailija
9/39 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

0rh+. Mihin tarvitset tätä tietoa, ap?

Vierailija
10/39 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Qusipäinen aloitus.

Vierailija
11/39 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eihän se liity mitenkään terveydenhuollon toimivuuteen, jos ihminen ei pidä kirjaa rokotuksistaan tai selvitä veriryhmäänsä. Ihan on ihmisen omalla vastuulla nuo asiat. 

Vierailija
12/39 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ette tiedä saamianne rokotuksia? Viime vuosien rokotukset näkee Kannasta ja aiemmat saa tietoonsa tekemällä tietpynnöt kaikkiin sairaanhoitopiireihin, joiden alueella on asunut. Itse pari vuotta sitten pyysin entisen kotipaikkani sairaanhoitopiiristä tiedot saamistani rokotuksista ja nyt kaikki saamani rokotukset on kirjattuna keltakuumerokotustodistukseeni.

Ja veriryhmä tosiaan selvitettiin peruskoulussa biologian tunnilla. Myöhemminkin sen voi saada tietoonsa esim. verenluovutuksen myötä. Tai huonommassa tilanteessa maatessaan sairaalassa vastaanottamassa verta.

Vierailija
13/39 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annetut rokotteet jokainen saa tietoonsa ottamalla yhteyttä siihen paikkaan missä rokotteet on laitettu. Eli ei liity mitenkään siihen missä jamassa suomen terveydenhuolto on. Meillä sentään kaikki halukkaat saavat kansalliseen rokotusohjelmaan kuuluvat rokotteet ilmaiseksi. Rokotusten ajantasalla pitäminen on kansalaisen omalla vastuulla ei terveydenhuollon.

Vierailija
14/39 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukion viimeisellä luokalla koulun terveydenhoitaja antoi minulle rokotuskortin, johon oli merkitty kaikki saamani rokotteet. Nykyisihän nämä löytyy omakannasta.

Mitä teet tiedolla veriryhmästäsi? Ei ole sinun murheesi.

Vierailija
15/39 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten ette tiedä saamianne rokotuksia? Viime vuosien rokotukset näkee Kannasta ja aiemmat saa tietoonsa tekemällä tietpynnöt kaikkiin sairaanhoitopiireihin, joiden alueella on asunut. Itse pari vuotta sitten pyysin entisen kotipaikkani sairaanhoitopiiristä tiedot saamistani rokotuksista ja nyt kaikki saamani rokotukset on kirjattuna keltakuumerokotustodistukseeni.

Ja veriryhmä tosiaan selvitettiin peruskoulussa biologian tunnilla. Myöhemminkin sen voi saada tietoonsa esim. verenluovutuksen myötä. Tai huonommassa tilanteessa maatessaan sairaalassa vastaanottamassa verta.

Kuule, yli 60 vuotias, monilla eri paikkakunnilla asunut ja töissä ollut ihminen ei tosiaankaan tiedä rokotuksiaan.

Ei niitä mahdollisia neuvolakortteja kotoa äiti mukaan antanut, kun lähti opiskelmaan suureen kaupunkiin.   Sikäli mikäli mitään neuvolakortteja edes oli 1950-luvulla.

Kaikki pakolliset lastenrokotukset on lapsille jo tuolloin annettu.

Itse olen uusinut jäykkäkouristusrokotuksen  tarpeen mukaan.

Veriryhmä tietoa en ole mistään saanut.

Ja mistäs sen edes saisi, jos ei ole leikattu Oma Kanta aikaan, ja tavallisissa verinäyte lähetteissä mitään veriryhmiä ei tutkita.

Leikkaukseen jouduttaessa sairaalassa aina otetaan verinäyte veriryhmän selvittämiseksi, samoin verta tarvitsevilta onnettomuus-ja tapaturmapotilailta.  Että osataan varata ja hankki oikeaa verta.

Kommentoijan kannattaa muistaa sekin, että palstalla kirjoittaa ja tätä lukee monet eri ikäiset kansalaiset.

Eivät ainoastaan ne, joiden kaikki tiedot on kirjattu Oma Kantaan.

Vierailija
16/39 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole tehnyt tietopyyntöjä. Siksi ei mitään hajua mitä rokotteita olen saanut ja milloin. Meilläkin koulussa olisi ollut mahdollisuus selvittää veriryhmä, mutta en osallistunut, koska pyörryn, jos näen verta. En ikinä luovuta verta, joten täysi mysteeri mikä on veriryhmäni. Eiköhän ne sen sairaalassa saa selville, jos on tarvetta. 

Vierailija
17/39 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivoni operoitiin neurogirurgisessa ja se pelasti henkeni. Siskoltani parannettiin syöpä.

Mutta joo paska julkinen terveydenhuolto, kun en tiedä veriryhmääni.

0/5

Vierailija
18/39 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija<strong> kirjoitti:

Annetut rokotteet jokainen saa tietoonsa ottamalla yhteyttä siihen paikkaan missä rokotteet on laitettu. Eli ei liity mitenkään siihen missä jamassa suomen terveydenhuolto on. Meillä sentään kaikki halukkaat saavat kansalliseen rokotusohjelmaan kuuluvat rokotteet ilmaiseksi. Rokotusten ajantasalla pitäminen on kansalaisen omalla vastuulla ei terveydenhuollon.

Ai, että siellä missä on rokotteet annettu?  Entäs jos ei muista missä mikin rokote on annettu?

Vai luuleeko kommentoija, että kaikki suomalaiset ovat asuneet ikänsä samalla paikkakunnalla ja käyneet ikänsä sitä yhtä ja samaa koulua, jossa sama terveydenhoitaja on rokotteet pistänyt?

Että joku muistaa missä on saanut 30 vuotta sitten rokotteet.  Hyvä muisti täytyy olla jos muistaa lapsena saamansa rokotteet ja jopa niiden antopaikatkin.

Vierailija
19/39 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pösilö!

Vierailija
20/39 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aivoni operoitiin neurogirurgisessa ja se pelasti henkeni. Siskoltani parannettiin syöpä.

Mutta joo paska julkinen terveydenhuolto, kun en tiedä veriryhmääni.

0/5

Onnea. Useimmille tilanne on seuraava:

"Ei ole aikaa. Kattele pari päiväö, ja tuu sitten takaisin jos olet vielä hengissä."

Ihan oikeasti, Suomen terveydenhoito on aivan karseassa kunnossa. Siirtelyä, unohtelua ja hoitamatta jättämistä.

Javassarit haluavat kela-korvaukset pois yksityiseltä. Voi luoja.