Järkyttävää! Joka vuosi 2/3 jää ilman opiskelupaikkaa!
Aivan tajutonta! Miten voi näin olla, että näin iso joukko jää rannalle? Monikohan vielä ensikertalainen? Surullista miten nuoret joutuvat välivuosia pitämään tolkuttoman monta putkeen.
Ja tämä pääsykoeuudistus on aivan susi! Nyt sitten rampataan välivuodet kirjoituksia uusiessa ja pääsykokeesta ei pääse juuri kukaan sisälle.
Päättäjät hoi! Eikö teitä hävetä kuinka paljon tänne rahdataan ulkomaalaisia opiskelijoita mutta Suomen nuorille "ei ole varaa" tai "ei ne lisäpaikat hyödytä"?
Parasta syrjäytymisen ehkäisyä on opiskelupaikka ja töitä nuorille.
Kommentit (189)
Ei ole enää järkeä opiskella kun tutkinnolla ei välttämättä työllisty. Ammattikorkeakoulut kouluttaa liikaa kun haluavat rahaa...kun työpaikkoja katsoo niin niitä on lähinnä vaan lääkäreille ja hoitajille. Minnes muut menee?
Vierailija kirjoitti:
Ei ole enää järkeä opiskella kun tutkinnolla ei välttämättä työllisty. Ammattikorkeakoulut kouluttaa liikaa kun haluavat rahaa...kun työpaikkoja katsoo niin niitä on lähinnä vaan lääkäreille ja hoitajille. Minnes muut menee?
Terveydenhuollossa on huutava pula tekijöistä. Lääkäreitä, hoitajia, puheterapeutteja - näitä kaikkia tarvittaisiin lisää. Tradenomeja? Ei. Minustakin pitäisi ymmärtää kysynnän ja tarjonnan laki. Kaupan ja markkinoinnin puolelle tarvitaan tuskin ketään, ei ainakaan tradenomitasoisesti, osa kauppakorkealaisistakin roikkuu työttöminä. Samoin moni muu joutava ala voitaisiin minimoida opiskelupaikoiltaan ja panostaa aloille, joilla sitä työtä oikeasti on. Joku jo mainitsikin, että ravintolabusines on aivan höpölöpöä; samaa mieltä tässä konkursissa.
Ja työttömiä haukutaan. Itse olen työtön tradenomi ja saa vain palkkatukitöitä ja vuorotteluvapaa sijaisuuksia.
Vierailija kirjoitti:
Ja työttömiä haukutaan. Itse olen työtön tradenomi ja saa vain palkkatukitöitä ja vuorotteluvapaa sijaisuuksia.
Tuliko koskaan mieleen, että teitä on muutama jo liikaa kun hakeuduit koulutukseen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terveydenhuollossa on huutava pula tekijöistä. Lääkäreitä, hoitajia, puheterapeutteja - näitä kaikkia tarvittaisiin lisää. Tradenomeja? Ei. Minustakin pitäisi ymmärtää kysynnän ja tarjonnan laki. Kaupan ja markkinoinnin puolelle tarvitaan tuskin ketään, ei ainakaan tradenomitasoisesti, osa kauppakorkealaisistakin roikkuu työttöminä. Samoin moni muu joutava ala voitaisiin minimoida opiskelupaikoiltaan ja panostaa aloille, joilla sitä työtä oikeasti on. Joku jo mainitsikin, että ravintolabusines on aivan höpölöpöä; samaa mieltä tässä konkursissa.
Itse en pysty terveydellisistä syistä tekemään kuin toimistotöitä.
Kun julkisen siivoojalla on terveysvaivaa niin hänet siirretään toimistosihteeriksi.
Olen omin silmin nähnyt, kun olin palkkatukityössä kaupungin yksikössä ja olen siis tradenomi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuliko koskaan mieleen, että teitä on muutama jo liikaa kun hakeuduit koulutukseen?
Terveydelliset syyt.
Irtisanomissuojaa heikennetään kaikilla myös valtion ja kaupungin työntekijöillä.
Eli kohta saa irtisanoa kenet tahansa helposti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terveydelliset syyt.
Myös insinöörit tekevät toimistotöitä, koulutusta on (myös)amk-tasoisena. Sen sijaan työllisyysnäkymät aivan toiset.
Vierailija kirjoitti:
Irtisanomissuojaa heikennetään kaikilla myös valtion ja kaupungin työntekijöillä.
Eli kohta saa irtisanoa kenet tahansa helposti.
Valtiolta ja kaupungilta leikataan palkkarahoja sadoilla miljoonilla.
Ehkä asiaa pitäisi katsoa myös hiukan toiselta kannalta:
Tietääkseni korkeakouluihin pyrkii joka vuosi noin 150 000 hakijaa.
Tämä merkitsee esimerkiksi sitä, että joka vuosi korkeakouluihin pyrkii kolmen (3) ikäluokan kaikki nuoret tai viiden (5) ikäluokan kaikki ylioppilaat.
En ole mistään löytänyt selitystä tälle älyttömyydelle, joka tietysti pitäisi saada hoidettua nopeasti.
Osaisiko joku kertoa tälle ilmiölle järkevän syyn?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terveydelliset syyt.
Myös insinöörit tekevät toimistotöitä, koulutusta on (myös)amk-tasoisena. Sen sijaan työllisyysnäkymät aivan toiset.
Olen kohta 50.
Opiskelu työttömyyskorvauksella edellyttää lupaa työkkäriltä ja maksimi 2 vuotta ja kulukorvauksen saa vain työkkärin sivuilla oleviin koulutuksiin.
https://www.kela.fi/kulukorvaus
2 lasta meillä on.
Aikuiskoulutustuki poistuu.
Ansiosidonnaisesta poistetaan lapsikorotukset ja se porrastetaan.
Kulukorvauksen saa vain työkkärin sivuilla oleviin koulutuksiin.
Juha Sipilän hallitus poisti kulukorvauksen omaehtoisesta koulutuksesta eli kulukorvausta saa vain työkkärin sivuilla oleviin koulutuksiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki eivät ansaitse sitä tavoittelemaansa tutkintoa, ei meillä ole varaa.
Jos ymmärrät aloituksen pointin niin tätä ei tänne tarvitse erikseen tulla kertomaan. Kaikki sen tajuavat. Mutta on väärin miten yo-kirjoitukset nyt määräävät koko loppuelämän näköjään. Ja vaikka menestyisitkin mutta "väärissä" aineissa eivät pisteet riitä siltikään. Tässähän rankataan opiskelijoita aineiden perusteella.
Ap
Eivät määrää. On myös vaihtoehtoisia tapoja päästä yliopistoon ja ammattikorkeakouluun. Jos todella haluaa, hyvä väylä on myös avoimen opintojen kautta väyläopintoina.
Minä olen (onneksi) jo työkyvyttömyyseläkkeellä, mutta alla lähinnä humanistisia opintoja ja tutkintoja. Jopa tällainen vannoutunut humanisti tajuaa, että ettei paluuta entiseen ole; mikäli nyt pitäisi suunnata työelämään, en edes harkitsisi muuta kuin lääkistä/hoitoalaa/logopediaa/teknillistä alaa (ja tässäkin vain niitä aloja, joilla todella sitä työvoimapulaa on). Kaikki muu olisi käytännössä ammatillista itsemurhaa tulevaisuuden näkymien suhteen.
Kaupan alalla noin 60 % tekee osa-aikatyötä ja hallitus leikkaa asumistuet ja sovitellut päivärahat ja.
Työtunteja on pyydetty lisää sähköpostilla 3 kuukauden välein, se on ollut edellytys sovitellun päivärahan saamiselle.
Myös ravintoloissa tehdään osa-aikatyötä paljon. Ja hallitus leikkaa asumistuet ja sovitellut päivärahat huhtikuussa.
Työtunteja ei saa enempää, vaikka haluaa.
Kuten kommenteista voi lukea; ravintola- ja kaupanala ovat täysin kuralla - ei enää ainoatakaan ylimääräistä tradenomia/ekonomia/tarjoilijaa/kokkia/restonomia koristamaan työttömyystilatoja ja roikkumaan kannattamattomilla osa-aikasoppareilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Korkeakoulutus ei ole mikään itsestäänselvyys, ainakaan yliopistotason. Laskee laatua ja tutkimuksen tasoa jos sinne vain otetaan kaikki sisään. Standardeja pitää olla, sillä kyseessä on korkein mahdollinen koulutus.
Kyllä mutta nykyinen paikkamäärä on aivan liian pieni. Meillä valitetaan ettei lyödy sitä ja sitä asiantuntijaa, lääkäriä tai opettajia. No ei löydy ei kun koulutukseen ei pääse! Kyllä, aivan surkeilla papereilla tai nollalla pääsykokeessa ei pitäisi päästä. Tässä ei nyt siitä ole kyse.
Ap
Ei ole liian pieni koska töitä ei oo enemmälle määrälle pikkusuomessa ja emme tarvi turhia juristeja jne opettajiakin on kyllä liikaa jo nyt
jos sun nuori ei pääse johonkin opiskelemaan niin hän ei ole riittävän hyvä
Luulisi että ainakin lääketieteellisen ja muun, terveydenhuollon, sekä varhaiskasvatuksen opiskelijapaikkoja olisi syytä korottaa, niin valtava työvoimapula. Mutta ei, palkkataso voisi vaikka laskea.