Purentalihakset kireinä - mitä oireita voi aiheuttaa?
Olen alkanut epäillä, että vuoden kestäneet epämääräiset oireet pään ja kasvojen alueella liittyvät purentalihasongelmiin. Millaisia oireita teillä kireät purentalihakset aiheuttavat?
Kommentit (44)
Vierailija kirjoitti:
Millaista teidän korvakipunne on tässä tapauksessa ollut? Itselläni pistää joskus aamuisin korvaan (vähän niinkuin lentokoneessa) ja epäilen että se voisin johtua purentalihaksista.
Kiitos!
Kuulostaa tosi tutulta aamuinen korvakipu ja pistely. Kävin korvasärkyjen vuoksi lääkärissäkin, mutta mitään ei löytynyt. Mulla kipu on usein jumissa olevan puolen korvan seudulla, välillä tuntuu pistävänä itse korvassa, välillä siinä korvan edessä. Aristaako sinulla, jos painat leukaluun takaa tai ihan korvan edestä. Minulle eräs tuttu neuvoi painamaan myös suun sisäpuolelta poskien lihaksia, teki tosi kipeää.
Vierailija kirjoitti:
Millaista teidän korvakipunne on tässä tapauksessa ollut? Itselläni pistää joskus aamuisin korvaan (vähän niinkuin lentokoneessa) ja epäilen että se voisin johtua purentalihaksista.
Kiitos!
Kannattaa käydä testiksi purentalihashieronnassa. Jos lihakset on jumissa, olo on sen jälkeen taivaallinen. Ja ei varmasti muutenkaan pahaa tee :)
Hampaiden ja ikenien vihlonta. Erityisesti niiden, jotka yöllä purressa ottaa yhteen. Kävin useasti hammaslääkärissä varmana, että on vähintään reikä hampaassa.
Nykyään ajoittain vihloo leukalihasten jumittaessa.
Vierailija kirjoitti:
Hampaiden ja ikenien vihlonta. Erityisesti niiden, jotka yöllä purressa ottaa yhteen. Kävin useasti hammaslääkärissä varmana, että on vähintään reikä hampaassa.
Nykyään ajoittain vihloo leukalihasten jumittaessa.
Joo, sama täällä :/ tosi kovaa vihlontaa ollut hampaissa. Ja se on usein vaikea paikallistaa. Mullakin tutkittiin useamman kerran, kunnes eräs hammaslääkäri totesi että hampaat on kuluneet bruksismin vuoksi. Nyt oon saamassa kiskon hampaita suojaamaan. En sitten tiedä vähentääkö se vihlontaoireita, kun purrahan voi edelleen kiskojen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Miten muuten te, joilla kylmä ilma/tuuli pahentaa purentalihasten jumeja ja jomotusta, toimitte syksyllä ja talvella? Onko jotain vinkkiä, millä vähentää lihasjumeja. Itse vähän aristan lähteä esim. pyöräilemään, jos on kova tuuli. Ärsyttää se jomotus, vaikka ei nyt mitään superkovaa ole.
Mä suojaan korvat aina, hyvä pipo, huivi suojaksi, huppu suojaksi ja ulkoa tullessa aina lämmintä teetä.
Vältän hengittämästä suun kautta ulkona pakkasessa.
Vältäm juomasta mitään viileää ulkoa tullessa.
Tulehduskipulääke jos ei mee ohi.
Sen olen oppinut, että kireät purentalihakset voi aiheuttaa melkein mitä vaan. Outoa, miten vähän vaivasta on puhuttu, vaikka tuntuu olevan tosi yleistä. Olisin itsekin säästynyt epätietoisuudelta ja peloilta, jos olisin jostain löytänyt aikanani tietoa. Hoidettiin korvatulehduksena, poskiontelotulehduksena, hampaita tutkittiin, ohjattiin jopa neurologille kasvojen pistelyn ja puutumisen vuoksi. Vaikutti lisäksi paljon psyykkisesti, kun ei tiennyt mistä on kyse.
Vierailija kirjoitti:
Sen olen oppinut, että kireät purentalihakset voi aiheuttaa melkein mitä vaan. Outoa, miten vähän vaivasta on puhuttu, vaikka tuntuu olevan tosi yleistä. Olisin itsekin säästynyt epätietoisuudelta ja peloilta, jos olisin jostain löytänyt aikanani tietoa. Hoidettiin korvatulehduksena, poskiontelotulehduksena, hampaita tutkittiin, ohjattiin jopa neurologille kasvojen pistelyn ja puutumisen vuoksi. Vaikutti lisäksi paljon psyykkisesti, kun ei tiennyt mistä on kyse.
Lisäyksenä vielä edelliseen, että edelleen oireilee kausittain, erityisesti stressi vaikuttaa heti jumien muodossa. Nyt kuitenkin osaan hoitaa vaivoja ja helpottaa, kun ei täydy jo epäillä omaa järkeään oireiden kanssa.
Onko kukaan ottanut botoxia tähän vaivaan?
Vierailija kirjoitti:
Tämä kiinnostaa myös minua. Tuntuu että leuat ovat kroonisessa jännityksessä ja olen harkinnut botoxia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä kiinnostaa myös minua. Tuntuu että leuat ovat kroonisessa jännityksessä ja olen harkinnut botoxia.
Työkaveri on ottanut pari kertaa, hänelle on ollut apua.
Hei kaikki bruksaajat! Oletteko te bruksanneet jo nuorena, ja bruksismi on sitten myöhemmin alkanut aiheuttaa vaivoja? Vai onko hampaiden narskuttelu alkanut teillä vasta aikuisena ja pian sitten jo aiheuttanut oireita?
Minulla aiheuttaa kurkunpään kipua, pistelyä ja kirvelyä. Ihmettelin aiemmin, että millainen flunssa iskee vain yhteen kohtaan kurkussa. Lisäksi korvia särkee ja korvia ja poskia pistelee, kun leuat jumissa.
Vierailija kirjoitti:
Minulla aiheuttaa kurkunpään kipua, pistelyä ja kirvelyä. Ihmettelin aiemmin, että millainen flunssa iskee vain yhteen kohtaan kurkussa. Lisäksi korvia särkee ja korvia ja poskia pistelee, kun leuat jumissa.
Mulla kanssa pistelee ja vihloo kurkunpäähän. Tuntuu myös kuin joku lievästi puristaisi kaulaa. Mulla on aina leukojen jumittaessa kaulan molemminpuolin olevat päännyökkääjälihakset tosi arat. Ne on tosi vaikea saada oireettomiksi, kun niitä ei juuri pitäisi treenata ”vahvemmiksi”.
Vierailija kirjoitti:
😁😂😳😵💫😵💫😵💫😵💫🙈🙈🙈
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä lopetin bruksaamisen sillä, että opettelin pitämään kielen oikeassa paikassa, jolloin ei edes pysty puremaan takahampaita yhteen, ja hengittämään nenän kautta. Yöksi teippasin leukaperät kinesioteipillä ja päivällä tein leukajumppaa. En bruksaa enää.
Korvat kutisee, niskassa jänteet kuin viulukielet, kasvokipua, huimaus, hampaiden vihlontaa, hampaat kuluneet, mutta pahinta on väsymys.
Aivan kaikkea mahdollista tuntemusta pään-, niskan- ja kaulan alueella. Tavallaan tuntuu kuin oma naamakaan ei olisi oma vaan jotenkin outo naamari mikä kihelmöi, pistelee ja on osin myös kuin tunnoton. Ohimoilta ja korvien kohdalta joskus jopa poskipäitä myöten on ihan kosketusarkakin välillä eli vaikka se hierominen kyllä jeesaa niin se tekee ihan pirun kipeää. Lisäksi huimaa ja heikottaa sekä tulee sellainen oudon epätodellinen olokin jos oikein on jumissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä lopetin bruksaamisen sillä, että opettelin pitämään kielen oikeassa paikassa, jolloin ei edes pysty puremaan takahampaita yhteen, ja hengittämään nenän kautta. Yöksi teippasin leukaperät kinesioteipillä ja päivällä tein leukajumppaa. En bruksaa enää.
Se vain, jos bruksannut jo takahampaat kuluneiksi, alkaa purra etuhampaita.
Mulla samaa vaivaa. Oon suosiolla siirtänyt harrastuksia talvisin sisälle. Viime talvena oli usein leukajumeja, ja onneksi mies sitten ulkoili paljon lasten kanssa. Minä toki muuten touhusin heidän kanssaan ja vein harrastuksiin.