Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Purentalihakset kireinä - mitä oireita voi aiheuttaa?

Vierailija
12.07.2021 |

Olen alkanut epäillä, että vuoden kestäneet epämääräiset oireet pään ja kasvojen alueella liittyvät purentalihasongelmiin. Millaisia oireita teillä kireät purentalihakset aiheuttavat?

Kommentit (44)

Vierailija
1/44 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leukaperien väsymys ja arkuus. Kun ovat oikein arat, niin esim. viima aiheuttaa jomotusta, joka sitten poistuu kun saan lihakset rentoutumaan. Lisäksi päänsärky, ohimokipu.

Vierailija
2/44 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leuan alueen kipu, joka säteilee jomotuksena korviin ja hampaisiin. Jos hampaat ovat ottaneet yöllä osumaa, ne ovat arat ja vihlovat. Ohimosärky.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/44 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hirveä päänsärky, "normaalista" päänsärystä poiketen tavallaan keskellä naamaa ja silmien välissä. Purentalihaksia ihan kevyesti sormenpäillä hierominenkin sattui aivan helkutisti. Myös niskan jäykkyyttä ja siitä johtuvaa pyörryttämisen tunnetta ja ns. epätodellista oloa.

Vierailija
4/44 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

- päänsärky

- korvakipu

- leukojen aristus ja jomotus

- naaman pistely ja puutuminen

- hammassärky ja vihlonta etenkin stressikausina

Vierailija
5/44 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä pelkäsin, että on joku vakava sairaus. Päänsärkyä. Kylmä tuuli jomotteli poskissa ja ohimolla. Lääkäri sitten totesi, että purentalihakset täysin jumissa. En ollut itse huomannut. Oireet hävisivät kun purentalihakset saatiin rennoiksi (vaati työtä). Nykyään huomaan poskien arkuudesta, kun lihakset ovat taas kireytymässä. Iho on tavallista herkempi ja kylmä ilma kihelmöi. Hampaat ovat aamuisin arat.

Vierailija
6/44 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkuva päänsärky, poskiontelokivut, korvakipu. Vasta pahentuessaan selkeämmät oireet eli leuka- ja hampaiden särky.

Vierailija
7/44 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kyllä veemäinen vaiva. Ja on kurja, että sitä ei vieläkään tunnisteta/tunneta. On tyypillisempää naisilla, varmaan siksi vieläkin suhtaudutaan siihen, kuin olisi vain psyykkistä. Tämä puolestaan viivästyttää avunsaamista vaivaan.

Vierailija
8/44 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On kyllä veemäinen vaiva. Ja on kurja, että sitä ei vieläkään tunnisteta/tunneta. On tyypillisempää naisilla, varmaan siksi vieläkin suhtaudutaan siihen, kuin olisi vain psyykkistä. Tämä puolestaan viivästyttää avunsaamista vaivaan.

Tuo totta. On helpompi jaksaa kipuja, jos tietää että on oikea vaiva ja osaa myös kuntouttaa sitä. Itselläkin aluksi jotkut tutut väheksyivät oireita ja aloin melkein itsekin uskoa, että kuvittelen oireet. No sitten kun osaava lääkäri löysi kipupisteet niin melkein huusin. Tämä vaiva oireilee itselläni aaltomaisesti, mutta helpottaa kun tietää mikä on vikana.

Vierailija
9/44 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leukaperien jumitus ja hampaiden kipu, joka vaihtelee paikkaa. Ärsyttää, kun jumituksen ollessa pahana en pääse pyöräilemään töihin tuulen vuoksi, sillä silloin leuka jomottelee pahemmin ja jumiutuu entistä enemmän.

Vierailija
10/44 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kallonpohjan ja pään kipu. Ohimon pistely, kun temporalis ärtynyt.

Minulla ärtyy harvemmin masseter, mutta niin käydessä leuka on arka ja väsyneen tuntuinen ja hampaita särkee. Olen myös havainnut että kylmä ärsyttää poskia. Fyssari sanoi, että poskien alueella on paljon hermoja, jotka usein ärtyvät masseterin ollessa jumissa. Se aiheuttaa alueen sensitoitumista esim. viimalle.

Vierailija
11/44 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huimaus, päänsärky

Vierailija
12/44 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kallonpohjan ja pään kipu. Ohimon pistely, kun temporalis ärtynyt.

Minulla ärtyy harvemmin masseter, mutta niin käydessä leuka on arka ja väsyneen tuntuinen ja hampaita särkee. Olen myös havainnut että kylmä ärsyttää poskia. Fyssari sanoi, että poskien alueella on paljon hermoja, jotka usein ärtyvät masseterin ollessa jumissa. Se aiheuttaa alueen sensitoitumista esim. viimalle.

Kiitos muuten tästä tiedosta. Mä oon usein ihmetellyt, miksi juuri poskien/korvan alue on herkempi kylmälle ja tuulelle.

Vierailija
13/44 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päänsärky (voi olla toispuoleinen), hammas/leukakipu herätessä, arkuus purressa, leukojen lukittuminen ja naksuminen, tunne siitä että leuat on jotenkin huonosti, peilistä katsoessa leukaa aukaistessa toinen puoli erilainen/leuka aukeaa leveämmin, hampaat muuttuneet "tasaisemmiksi" vuosien saatossa.

Vuosien narskuttelu. Kiskot auttaa. Hammaslääkäri näkee kyllä onko purentaoireita.

Vierailija
14/44 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten muuten te, joilla kylmä ilma/tuuli pahentaa purentalihasten jumeja ja jomotusta, toimitte syksyllä ja talvella? Onko jotain vinkkiä, millä vähentää lihasjumeja. Itse vähän aristan lähteä esim. pyöräilemään, jos on kova tuuli. Ärsyttää se jomotus, vaikka ei nyt mitään superkovaa ole.

15/44 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli toisinpäin, hartioista, kaulasta, kireys lähti jatkumaan ylöspäin, aina purentalihaksiin asti. 

Itselläni tosin heikko verenkierto ym. 

Pahin jumitus olikin kaulaa kannattavissa lihaksissa, jotka ovat siis kapeahkot suikaleet, pystysuorassa, suoraan korvan aukon kohdalta alaspäin. 

https://tshieronta.com/2019/02/12/kaulan-lihasten-kasittely/

"Mikä on vallassamme tehdä, se on vallassamme jättää tekemättä." — Aristoteles

Vierailija
16/44 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten muuten te, joilla kylmä ilma/tuuli pahentaa purentalihasten jumeja ja jomotusta, toimitte syksyllä ja talvella? Onko jotain vinkkiä, millä vähentää lihasjumeja. Itse vähän aristan lähteä esim. pyöräilemään, jos on kova tuuli. Ärsyttää se jomotus, vaikka ei nyt mitään superkovaa ole.

Meikäläinen on vaan menny. Mulle hammaslääkäri sanoi, että kannattaa toimia mahdollisimman normaalisti eikä vältellä mitään tekemistä tai liikettä. Jos ei nyt tietenkään mitään hirveää kipua aiheuta.

Vierailija
17/44 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Scheherazade kirjoitti:

Mulla oli toisinpäin, hartioista, kaulasta, kireys lähti jatkumaan ylöspäin, aina purentalihaksiin asti. 

Itselläni tosin heikko verenkierto ym. 

Pahin jumitus olikin kaulaa kannattavissa lihaksissa, jotka ovat siis kapeahkot suikaleet, pystysuorassa, suoraan korvan aukon kohdalta alaspäin. 

https://tshieronta.com/2019/02/12/kaulan-lihasten-kasittely/

Mulla kanssa nuo vastaavat lihakset kaulassa on todella arat samanaikaisesti, kun leuka on jumissa.

Vierailija
18/44 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla menee pakkasessa koko suun alue jumiin. En pysty puhumaankaan ennenkuin olen taas lämpimässä.

Vierailija
19/44 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla menee pakkasessa koko suun alue jumiin. En pysty puhumaankaan ennenkuin olen taas lämpimässä.

Auts, onko sinulla jotain keinoa rentouttaa lihaksia, vai vältteletkö pakkasta?

Vierailija
20/44 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millaista teidän korvakipunne on tässä tapauksessa ollut? Itselläni pistää joskus aamuisin korvaan (vähän niinkuin lentokoneessa) ja epäilen että se voisin johtua purentalihaksista.

Kiitos!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi kahdeksan