Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kun kummi ei ehdi kummilapsensa rippijuhliin

Vierailija
12.07.2021 |

Ilmoitettu varmaan tammikuussa lapsettomalle kummille, koska rippijuhlat on. Nyt ilmoitti, että ei pääse, koska loma alkaa silloin ja pitää olla toisella paikkakunnalla just silloin tekemässä jotain. Mitä vastata kummille? Ärsyttää nimittäin suunnattomasti.

Kommentit (122)

Vierailija
101/122 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Dellaista se on kun ei tiedä miten ne kaverisuhteet kehittyvät aikojen saatossa. Siksi kummeiksi kannattaa valita sukulaisia (jos mahdollista) jotka nyt muutenkin ovat paikalla

Vierailija
102/122 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Enpä usko että tämä tuli teille ihan yllätyksenä. Kummin ja lapsen välinen suhde ei varmaankaan ole ollut kummoinen aiemminkaan.

Ihan ok välit on, joten tuli todellakin yllätyksenä! Uskon, että on kyse juuri siitä, että kun kummilla ei ole itsellä lapsia, ei ihan ymmärrä, että kyseessä on tärkeä päivä. Harmittaa vaan niin vietävästi lapseni puolesta, ettämietin, miten peitän kiukkuni, kun seuraavan kerran nähdään.

Ap.

Kuvitteleeko joku vielä aikuisenakin, että tuttujen pitää tanssi sinun pillin mukaan, eikä saa itse määritellä menojaan

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/122 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Kummiutta ei voi vaihtaa eikä ottaa pois kastetilaisuuden jälkeen. Kummi on kastetilaisuuden todistaja, eikä todistajuutta voi poistaa."

https://evl.fi/perhejuhlat/ristiaiset/kummien-valinta-ja-tehtavat

Minä en ollut kummilapseni kastetilaisuudessa paikalla, koska asuimme toisella puolella maapalloa. Kummi minusta silti tuli, se ensimmäinen kummi vieläpä.

Vierailija
104/122 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivätkö muut kummit riitä?

Vierailija
105/122 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä mieheni ei osallistunut yhteisen kummipoikamme juhliin. Itse olin pettynyt, mutta menin sitten yksinäni.

Syynä mieheni poissaoloon oli mieheni työnarkomania (ja jonkinlainen ADHD tms). Vaikka päivämäärä oli ilmoitettu tammikuussa, ei mies pysty kesäkuun tiettyä sunnuntaita järjestämään vapaaksi.

Mies toimii yrittäjänä alalla, jolla kesä on kieltämättä kiireinen ja töitä paljon. Mutta siitä huolimatta normi-ihmiset tuolla alalla pystyvät kyllä vapaan järjestämään jos haluavat. Mieheni ei, koska on jonkinlainen ADHD-tyyppi tms. Ei pysty sitoutumaan aikatauluihin ennalta. (Mikä on melkoisen rasittavaa arjessa aina joskus). Tuolloinkin ilmoitti perjantaina, että ei sunnuntaina pääse osallistumaan (oli toki jo tammikuussa ilmoittanut, ettei ehkä pääse osallistumaan). Perjantaina hieman fiilispohjalta ilmoitti esteestään sunnuntaille.

Haluan sanoa ap:lle, että lapsen kummi ei ehkä tosiaan ymmärrä tilaisuuden tärkeyttä lapselle.

Mutta lisänä taustalla voi olla muutakin aikataulujen ja arjen hallintaa ja pulmaa niissä. Ne aiheuttavat monesti kyseisen ihmisen lähipiirille huomattavasti hankaluuksia. Ei se ehkä lohduta. Mutta tuonpa asian nyt esiin.

Mukavia juhlia, ap! Onnittelut lapsesi ripillepääsystä!

Tiina

Puhutpa harvinaisen rjmastija alentavasti miehestäsi.

Vierailija
106/122 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Dellaista se on kun ei tiedä miten ne kaverisuhteet kehittyvät aikojen saatossa. Siksi kummeiksi kannattaa valita sukulaisia (jos mahdollista) jotka nyt muutenkin ovat paikalla

Ei se sukulaisuus mitään takaa. Itselläni on kaksi kummia, yksi on sukulainen ja toinen ystävä. Sukulaiskummia en ole nähnyt 15 vuoteen, kaverikummi on vielä tälleen aikuisiälläkin yhteydessä aina syntymäpäivinä.

Vierailija
107/122 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Kummiutta ei voi vaihtaa eikä ottaa pois kastetilaisuuden jälkeen. Kummi on kastetilaisuuden todistaja, eikä todistajuutta voi poistaa."

Minä en ollut kummilapseni kastetilaisuudessa paikalla, koska asuimme toisella puolella maapalloa. Kummi minusta silti tuli, se ensimmäinen kummi vieläpä.

Kirkko siis valehtelee? Kummilla voi olla "tuuraaja" kastetilaisuudessa.

Vierailija
108/122 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä mieheni ei osallistunut yhteisen kummipoikamme juhliin. Itse olin pettynyt, mutta menin sitten yksinäni.

Syynä mieheni poissaoloon oli mieheni työnarkomania (ja jonkinlainen ADHD tms). Vaikka päivämäärä oli ilmoitettu tammikuussa, ei mies pysty kesäkuun tiettyä sunnuntaita järjestämään vapaaksi.

Mies toimii yrittäjänä alalla, jolla kesä on kieltämättä kiireinen ja töitä paljon. Mutta siitä huolimatta normi-ihmiset tuolla alalla pystyvät kyllä vapaan järjestämään jos haluavat. Mieheni ei, koska on jonkinlainen ADHD-tyyppi tms. Ei pysty sitoutumaan aikatauluihin ennalta. (Mikä on melkoisen rasittavaa arjessa aina joskus). Tuolloinkin ilmoitti perjantaina, että ei sunnuntaina pääse osallistumaan (oli toki jo tammikuussa ilmoittanut, ettei ehkä pääse osallistumaan). Perjantaina hieman fiilispohjalta ilmoitti esteestään sunnuntaille.

Haluan sanoa ap:lle, että lapsen kummi ei ehkä tosiaan ymmärrä tilaisuuden tärkeyttä lapselle.

Mutta lisänä taustalla voi olla muutakin aikataulujen ja arjen hallintaa ja pulmaa niissä. Ne aiheuttavat monesti kyseisen ihmisen lähipiirille huomattavasti hankaluuksia. Ei se ehkä lohduta. Mutta tuonpa asian nyt esiin.

Mukavia juhlia, ap! Onnittelut lapsesi ripillepääsystä!

Tiina

No johan pomppas! "Joku ADHD-tyyppi"... Puhut sun miehestä etkä mistään random ohikulkijalta!

Vierailija
109/122 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika tylyä. Konfirmaatiossa kummi yleensä kutsutaan sinne eteen rippilapsen kanssa. Voihan sinne toki mennä äiti rai isä tilalle mutta voi tuntua vähän haljulta kun oma kummi ei välitä.

Ai nyt korona-aikanakin? Aika outoa toimintaa kirkossa sitten tai missä niitäå nyt pidetään. En sori vaan suostuisi siihen vaikka kummina olen 6 lapselle, en turhaan ota riskejä.

Vierailija
110/122 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Enpä usko että tämä tuli teille ihan yllätyksenä. Kummin ja lapsen välinen suhde ei varmaankaan ole ollut kummoinen aiemminkaan.

Ihan ok välit on, joten tuli todellakin yllätyksenä! Uskon, että on kyse juuri siitä, että kun kummilla ei ole itsellä lapsia, ei ihan ymmärrä, että kyseessä on tärkeä päivä. Harmittaa vaan niin vietävästi lapseni puolesta, ettämietin, miten peitän kiukkuni, kun seuraavan kerran nähdään.

Sinuna välttelisin näkemistä juuri tuon takia. Jos kummi ei halua tulla juhliin niin älkää enää pyytäkö. Saattaa jossain vaiheessa ihmetellä mutta voit sitten todeta ettei rippijuhlatkaan kiinnostaneet...

Ap.

Vierailija
111/122 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku toinen konfirmoitavalle läheinen aikuinen tuuraamaan kummia. Mä tuurasin aikoinaan kummia, kun ystäväni lapsi kastettiin. Olin siis se, jonka sylissä vauva oli, kun pappi kastoi. En kuitenkaan ole tämän lapsen kummi. Ystäväni soitti mulle ristiäispäivän aamuna ja kertoi, että kummit olivat joutuneet edellisenä iltana autokolariin eivätkä pääsekään ristiäisiin. Kysyi, voisinko tulla tuuraamaan heitä. Olin jo ystäväni toisen lapsen kummi  ja vaikka vähän kiire sinä aamuna tulikin, menin tuuraajaksi 

Vierailija
112/122 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kirkko on kirkko, en ottaisi kirkon höpötyksiä koskaan mitenkään vakavasti. Sieltä löytyy kaiken maailman Kari Kanasia ja muita höppänöitä.

Vierailija
113/122 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinua tämä nyt lähinnä tuntuu harmittavan, ja olet eri ihminen kuin lapsesi. On ymmärrettävää, että haluat järjestää mukavat juhlat lapsellesi, mutta ei nyt kannata mennä ihan överiksi siinä suhteessa, että ottaa kaiken henkilökohtaisena loukkauksena. Siellä alttarilla voi olla ihan yhtä hyvin kättä pitämässä vaikka isovanhempi, täti, setä tai muu läheinen aikuinen. Et voi tietää, mitä kummi käy parhaillaan itse läpi tai miksi hän ei nyt paikalle tule. Älä takerru asiaan. Lapsi on maailman napa vain omille vanhemmilleen ja muukin maailma pyörii kaiken aikaa.

Vierailija
114/122 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mnulle kerrottiin vasta kesäkuussa, koska juhla on. Olin kyseisen viikon reissussa ja osallistuminen olisi tarkoittanut 4 h tunnin ajoa paikalle ja sama takaisin illalla. Onneksi koko homma peruttiin.

Vierailija
115/122 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko tuollainen oikeasti jollekin iso juttu? Ehkä uskovaisille.

On se kummilapselle tärkeä juttu. Kummi on siunaamassa lapsen siellä edessä alttarilla.

Eipä ainakaan minua mitkään siunaukset kiinnostaneet, vaan ne hiton rahakuoret ja kakku! 😂 Näin ajatteli/ajattelee varmaan moni moni muukin 15v.

Oliko sinulla kummi paikalla? On aika ankeaa miettiä, että kuka sitten tulee, jos kummi ei pääse. Meillä onneksi toinen kummeista pääsi. Kyllä teini ihan oikeasti kummejaan juhlaan odotti, toki olemme muutenkin yhteyksissä.

Usko jo, että vain uskiksille kummin puuttuminen on ankeaa, muille se ja sama.

Ei vaan liki jokaisen teinin mielestä on noloa jos itseltä puuttuu kirkossa se kummi kun kaikilla muilla on. Ei liity uskoon mitenkään.

Eikä tunnu, hassu ajatuskin! Kukaan ei ehdi ja ole kiinnostunut kyylämään toisten kummeja.

Vierailija
116/122 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kirkko on kirkko, en ottaisi kirkon höpötyksiä koskaan mitenkään vakavasti. Sieltä löytyy kaiken maailman Kari Kanasia ja muita höppänöitä.

Joo, mutta laatii kuitenkin omat sääntönsä ja niiden poikkeavuudet.

Vierailija
117/122 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Konfirmaation on eräs virstanpylväs, mielestäni tärkeä sellainen, siihen liittyy jotain, jota ei voi sanoin kuvailla, se on kaunis, se on herkkä tilaisuus, en missään tilanteessa olisi itse pois kummilapseni rippijuhlasta, en mistään hinnasta, en.

Konfis ei ole mikään virstanpylväs muiden mielestä kuin ehkä kahdeksankympoisten ja sitä vanhempien. Konfirmaatiot eivät ole koskaan olleet kauniita ja herkkiä tilaisuuksia, vaan lähinnä se tilaisuus, johon joutuu menemään, pitämään päällä likaista, haisevaa ja rumaa seurakunnan mekkoa ja jossa pitää kuunnella iän kaiken jonkun papin paasaamista.

Tyttärelläni oli konfirmaatio kolme vuotta sitten ja oikeasti sen naispapin saarna oli kuvottavan tylsä. Sitten kun siitä ei suurimmasta osasta saanut edes selvää takapenkille ja joudenkin kakarat kiljuivat siinä edessä, niin herkkyys oli todella kaukana.

Vierailija
118/122 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minuakin ärsyttäisi ja kun kutsu on toimitettu niin ajoissakin. 

Vastaisin , että kummilapsesi  x on tosi pahoillaan kun et pääse. Niin odotimme. Saatpahan ainakin syyllisyyttä nostettua. Kummin muut touhut eivät tunnu enää ihan niin kivoilta enää. 

Lapsellista ja tarpeetonta. Kertoo myös siitä ettei ole kykyä nähdä omaa napaansa pidemmälle. Mistä tiedät onko tekeminen kivaa vai vaan pakollista?

Vierailija
119/122 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, mutta laatii kuitenkin omat sääntönsä ja niiden poikkeavuudet.

Kiviäkin kiinnostaa.

Vierailija
120/122 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kummin ei tosiaan tarvitse olla paikalla edes kastetilaisuudessa, mutta jos paikalla ei ole vähintään kahta kummia tarvitaan yksi tai kaksi henkilöä todistamaan kastetilaisuus.

Ensimmäistä -, toista-, syli-, tyttö-, poika-,tms kummia kirkko ei käsitteenä tunne. Kaikki kummit on evl. kirkolle samanarvoisia kummenja. https://evl.fi/perhejuhlat/ristiaiset/kummien-valinta-ja-tehtavat