Tein 20 vuotta aliarvostettua matalapalkkatyötä. Sitten hajosivat paikat, ja nyt elän todellisessa köyhyysloukussa. En voi suositella samaa kellekään muulle
Tein 20 vuotta töitä kroppaa erittäin kuluttavalla matalapalkka-alalla, ja sitten hajosivat paikat.
Omaisuutta en päässyt kartuttamaan, ja nyt eläkkeeni on niin pieni että joudun hakemaan toimeentulotukea päälle.
Elämäni on hyvin rajattua rikkinäisen kropan kanssa, ja kivut ovat joka päivä läsnä.
Suoraan sanottuna voisin paremmin nyt, jos olisin vain elänyt tuilla tuon 20 vuotta.
Kylläpä kannatti.
Kommentit (84)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun hyvän ystävän tytär on lähihoitaja. Vuoden jälkeen äiti sanoi hän antaa sulle tonnin kuussa, jos meet opiskelemaan jotain muuta.
Kävi amk.n, oli vkonloppuisin lähärinä ja kesälomat.
Suoraa pulpetilta meni Kelaan töihin. Käteen jää enemmän yli 50%, työ ma-pe ja lähärintyöstä on hyötyä.
No ei varmasti jää Kelassa käteen yli 50% entiseen työhön verrattuna.
T. Kelan virkailija, jonka bruttopalkka on alle 2300 e/kk
Jep.
Minä olen lähäri ja vuosiansioni viime verotuksessa 42 000 ekee..
Töitä on niin paljon kuin jaksat tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äitini on nyt eläkeläisenä todennut usein samaa kuin ap. Hän on katkera vaivoistaan, joita raskas siivoaminen ja tehdastyö ovat aiheuttaneet. Eläke on pieni, vaikka hän teki töitä vuosikymmenet. Hän on myös katkera siitä, että töitä koskaan tekemättömille maksetaan korkeampaa takuueläkettä, jota sitä paitsi on nostettu enemmän kuin työeläkkeitä. Minä olen kouluttautunut ja kohtuullisen hyvissä ansioissa ja voin tukea äitiäni rahallisesti.
puhut paskaa. jos eläke on pienempi kuin takuueläke, niin saa myös takuueläkettä siten että saa tuon takuueläkkeen verran. Eli ei voi olla tilannetta että takuueläke olisi korkeampi kuin jollekin maksettava eläke.
Ja pienen eläkkeen päälle saa kansaneläkettä, tuo yhtälö vähän kyllä ihmetyttää että miten on mahdollista saada alle 740€ eläkettä jos tehnyt vuosikymmeniä töitä.
Työuraeläkettä saava ei voi saada takuueläkettä, vaikka eläke olisi kuinka pieni hyvänsä.
Sitten kun tällainen henkilö saavuttaa eläkeiän (ainakin osalla eläkeikä on 65 v), muuttuu hänen eläkkeensä siten että takuueläkettä on mahdollista saada.
Työuraeläke on tarkoitettu niille, joiden työkyky on heikentynyt pysyvästi esim. vamman tai sairauden takia ja joilla ei vanhuuseläkeikä ole vielä täyttynyt.
No ohhoh, jos 38 vuoden työuralla ei ole eläkettä 740 euroa kertynyt. Tuossahan on kyse kyllä hyvin lyhyestä ajasta ennen vanhuuseläkettä,
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on totuus, jonka kapitalistit haluavat lakaista maton alle.
Alimmalle portaalle syötetään jatkuvasti valheita, jotta he pysyisivät sorvin ääressä niin kauan kuin jalat kantavat, jatyönantajat jatkaisivat rikastumistaan heidän selkänahasta repien
Jos ei työnteko maita nykyisessä työpaikassa niin sitten hankitaan lisää koulutusta tai aletaan itse yrittäjiksi. Pummeja ei tarvita, jokaisen kuuluu itse tienata elantonsa.
Suomessa tuet ovat aivan liian suuret ja niitä jaetaan työnvieroksujille aivan liian avokätisesti. Vituttaa maksella isosta veroistani pummien elätystä.
Älykkään ihmisen luulisi ymmärtävän, että koulutus ei voi olla ainoa ratkaisu työtä tekevien köyhyyteen. Moni matalapalkka-ala on yhteiskunnan toiminnan kannalta välttämätön, joten jonkun on silti tehtävä nämä työt vaikka jokaisella olisi mahdollisuus kouluttautua pidemmälle. Kaikilla ei myöskään ole edellytyksiä koulutukseen, esimerkiksi minä kärsin isoista oppimisvaikeuksista.
En ole aikeissa ryhtyä "pummiksi", mutta mielestäni oikeasta työstä pitäisi maksaa sellausta palkkaa, että sillä tulee toimeen. Jos palkka on niin pieni, että lähiöyksiönkin vuokranmaksuun tarvitsee hakea yhteiskunnan tukea, ei se ole oikein.
eri
"isot oppimisvaikeudet"ovat vain kiertoilmaisu tyhmyydelle. Jos ei "paskaduunit"kiinnosta niin suomessa on"ilmainen"koulutus eli luet lääkäriksi tai dippainssiksi. Matalapalkka-alalle voimme ottaa ulkomaalaisia.
Meinaat että lääkäriksi tai dippainssiksi luetaan noin vain ja sen pitäisi myös kiinnostaa? Vaikka ihminen haluaisi tehdä uraa kokkina niin pitää hylätä unelma toisen alan takia.
Ihmettelen miten menneisyydessä näiden paskatöiden tekijät ovat pärjänneet ja saaneet vielä hyvät eläkkeet. Ai niin, ei koske suuria ikäluokkia nämä ongelmat.
Jos haluaa tehdä uraa kokkina niin silloin ei pidä myöskään valittaa kokkien alemmista palkoista dippainsseihin ja lääkäreihin nähden tai perustaa oman ravintolan.
Taidat olla trolli. Nimenomaan keittiötyö on raskasta ja tässä ketjussa kyse ei ole vain palkasta vaan myös työn raskaudesta. Ravintolan perustaminen on kaunis ajatus, mutta siihenkin pitää olla pääomaa, näkemystä, hyvä liikeidea ja valmis ottamaan varsinkin alussa iso vastuu jossa käytännössä ollaan aamusta iltaan töissä.
Toisaalta rivikokeilla on myös pitkät päivät. Kyse ei siis ole siitä palkasta vaan kaikesta muusta. Myös ihmiset jotka noihin hommiin hakeutuvat eivät usein ole sitä tyyppiä jonka jossain lääkiksessä tai inssiopinnoissa näkisi: nopeita, tehokkaita tekijöitä joilla on luovuutta muttei yleensä kiinnostusta pitempiin teoreettisiin koulutuksiin, vain fyysisen helppouden tai palkan takia.
Yhteiskunta ei voi vain toimia niin, että kiinnostus ja kyvyt ns. väärällä alalla oikeuttavat kärsimyksen huonon palkan tai työssä sairastumisen kautta. Kovasti jotkut tuntuvat ajattelevan, että kun työssä on huono palkka ja raskasta niin ihminen ansaitsee paskan niskaansa.
No ei varmasti jää Kelassa käteen yli 50% entiseen työhön verrattuna.
T. Kelan virkailija, jonka bruttopalkka on alle 2300 e/kk