Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tein 20 vuotta aliarvostettua matalapalkkatyötä. Sitten hajosivat paikat, ja nyt elän todellisessa köyhyysloukussa. En voi suositella samaa kellekään muulle

Vierailija
11.07.2021 |

Tein 20 vuotta töitä kroppaa erittäin kuluttavalla matalapalkka-alalla, ja sitten hajosivat paikat.

Omaisuutta en päässyt kartuttamaan, ja nyt eläkkeeni on niin pieni että joudun hakemaan toimeentulotukea päälle.

Elämäni on hyvin rajattua rikkinäisen kropan kanssa, ja kivut ovat joka päivä läsnä.
Suoraan sanottuna voisin paremmin nyt, jos olisin vain elänyt tuilla tuon 20 vuotta.

Kylläpä kannatti.

Kommentit (84)

Vierailija
61/84 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka monta ns.ylikoulutettua maisteria ja jopa tohtoreita on työttöminä tai hanttihommissa?! Tämä niille, jotka vinkuvat mikset kouluttautunut. Ei kaikista voi tulla lääkäriä tai asianajajaa. Koulutus ei takaa muilla aloilla työpaikkaa ja ylitarjontaa on ollut jo vuositolkulla. Kun valtio alkoi jo 1990-luvulla pestä käsiään työttömyydestä, on turha vittuilla nykyään työttömille. Säästöjä säästöjen perään joka työpaikalla ja työpaikat menevät suhteilla eikä lähimainkaan aina parhaimmalle ja fiksuimmalle hakijalla vaan usein tuntuu että päinvastoin! Mitä yksinkertaisempi tollukka, niin varmemmin töissä! Työnantajat eivät halua, että yksikään työntekijä on viisaampi kuin hän. Vieläkö joku ihmettelee, että tylelämässä on niin paljon kiusaamista ja henkistä sekä fyysistä pahoinvointia?!

Vierailija
62/84 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

tuskimpa edes yritit kartuttaa omaisuutta.

jos jää 1200 euroa käteen,ei siitä kartuta "omaisuuttakun ja jos on lapsia.vaikka on lapsilisät ym

Kummasti minä olen pystynyt kartuttamaan 1600 euron bruttopalkasta, vaikka työmatkoihin on mennyt useampi satanen kuussa. Se ei ole kuin tahdosta kiinni.

Miten?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/84 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

jos jää 1200 euroa käteen,ei siitä kartuta "omaisuuttakun ja jos on lapsia.vaikka on lapsilisät ym

Kummasti minä olen pystynyt kartuttamaan 1600 euron bruttopalkasta, vaikka työmatkoihin on mennyt useampi satanen kuussa. Se ei ole kuin tahdosta kiinni.

Asut siis jonkun siivellä koska tuo ei tuolla rahalla suomessa ole mahdollista.

En ole tuo jolle vastasit mutta on se mahdollista. Itse menin amiksen jälkeen heti täysi-ikäisenä töihin yökerhoon. Ei opintolainaa, vuoroista riippuen sain jotain 1300-1700e käteen kuussa. 23-vuotiaana olin saanut aspiin tarpeeksi rahaa ja ostin 90 000e maksavan kaksion. Vastike + lyhennys ovat noin 500e kk. Olen nyt 27v ja lainasta on iso osa maksettu. Olen nykyään töissä kahvilassa kun kroppa ei kestänyt yövuoroja, palkka on samaa luokkaa.

Hienoa, että olet osannut olla säästäväinen noin nuorena. Asumiskulusi ennen omaa asuntoa ovat varmaan olleet aika pienet? Tuskin myöskään matkustelit tai käytit paljon rahaa harrastuksiin, biletykseen tms.?

Vierailija
64/84 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi ihmisten pitäisi kuntoilla ja pitää huolta itsestään muutenkin, tarpeeksi lepoa ja ruokavalio kuntoon. Meillä töissä suurin osa naisista kehuu että ei tarvitse lähteä salille töiden jälkeen kun työ fyysistä. Höpöhöpö. Kaikilla jotain vaivaa. 

Itse käyn salilla ja muutenkin urheilen ja se juurikin auttaa jaksamaan töissä. Jos jään töiden jälkeen makaamaan sohvalle niin olen puolikuollut koko loppuillan. Pieni kävelylenkki tekee jo ihmeitä. Saliharjoittelu pitää lihaskunnon kunnossa. Ei ole esim. selkähartiavaivoja ja jaksan töissä ihan erilailla.

Vierailija
65/84 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole tuo jolle vastasit mutta on se mahdollista. Itse menin amiksen jälkeen heti täysi-ikäisenä töihin yökerhoon. Ei opintolainaa, vuoroista riippuen sain jotain 1300-1700e käteen kuussa. 23-vuotiaana olin saanut aspiin tarpeeksi rahaa ja ostin 90 000e maksavan kaksion. Vastike + lyhennys ovat noin 500e kk. Olen nyt 27v ja lainasta on iso osa maksettu. Olen nykyään töissä kahvilassa kun kroppa ei kestänyt yövuoroja, palkka on samaa luokkaa.

No oliko se 1300 vai 1700? Varsinkin noilla tuloilla 400€ ero kuukausituloissa on valtava.

Jos vastike + lyhennys on 500€, niin silloin lyhennyksen osuus on 250-400€.

Tästä seuraa, että neljässä vuodessa lyhennykseen on mennyt noin 12000 - 19000€.

Todellisuudessa lyhennys on toki koron vuoksi pienempi.

On sitten ihan toinen juttu, onko 19000 euroa 85k€ lainasta iso osa.

Vierailija
66/84 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun hyvän ystävän tytär on lähihoitaja. Vuoden jälkeen äiti sanoi hän antaa sulle tonnin kuussa, jos meet opiskelemaan jotain muuta.

Kävi amk.n, oli vkonloppuisin lähärinä ja kesälomat.

Suoraa pulpetilta meni Kelaan töihin. Käteen jää enemmän yli 50%, työ ma-pe ja lähärintyöstä on hyötyä.

Vierailija
67/84 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuskinpa osaat kirjoittaa sanaa tuskinpa.

Vierailija
68/84 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työskentelen ortopedisellä osastolla. Kaikenlaisilla pummilla, päihderiippuvaisilla on yleensä selkä paskana. Kyseessä ihmiset jotka eivät ole tehneet päivääkään töitä. Lopputulos voi olla sama paskaduuneista huolimatta

Vierailija
69/84 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

paskaduunin teko ei suomessa kannata,itsekkin hyppään varmaan oravanpyörästä pois.

Jos työtä on varaa sanoa"paskaduuniksi"niin silloin tuet ovat liian isoja. Tuet pitäisi laittaa vastikkeelisksi niin loppuisi se veronmaksajien rahoilla makoilu.

Näin kesäaikaan työttömät voisi laitta yleishyödylliseen työhön tukiensa eteen, mansikan poimintaa, roskien siivoamista kaupungin alueita, ruokakassien pakkaamista ja kantamista vanhuksille ja vaikka torin laidassa kenkien kiillotusta, joku kiireinen johtaja voi käydä kiillotuttamassa kenkänsä ennen seuraavaa kokousta yms yms. Kyllä töitä riittää, makoilla ei tarvitse.

Ilmankos työttömiä arvostellaan, kun ei tiedetä työttömyydestä mitään. Työttömät tekevät työmarkkinatukityötä ja palkkatukityötä. Palkkatuella työttömät hoitavat lapsia tarhassa, ovat koulunkäyntiavustajina kouluissa, hoitavat kaupungin piha-alueita puistotoimessa jne. jne.

Työmarkkinatuella 518 netto kuukaudessa ja kulukorvaus 9 euroa / työpäivä osa työttömistä hyllyttää tavaroita kaupassa, laittaa palautettuja kirjoja hyllyyn kirjastossa ja tekee toimistotöitä kaupungin yksiköissä esim. sairaalat, kansalaisopistot, nuorisotalot, sosiaalitoimisto, hautausmaan toimisto, seurakunnan toimisto, museot, vesilaitos, sähkölaitos jne.

Työmarkkinatukitöitä tehdään myös muilla aloilla.

Luuletteko te, että kaikki ihmiset töissä on vakituisia?

Vierailija
70/84 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

paskaduunin teko ei suomessa kannata,itsekkin hyppään varmaan oravanpyörästä pois.

Jos työtä on varaa sanoa"paskaduuniksi"niin silloin tuet ovat liian isoja. Tuet pitäisi laittaa vastikkeelisksi niin loppuisi se veronmaksajien rahoilla makoilu.

Näin kesäaikaan työttömät voisi laitta yleishyödylliseen työhön tukiensa eteen, mansikan poimintaa, roskien siivoamista kaupungin alueita, ruokakassien pakkaamista ja kantamista vanhuksille ja vaikka torin laidassa kenkien kiillotusta, joku kiireinen johtaja voi käydä kiillotuttamassa kenkänsä ennen seuraavaa kokousta yms yms. Kyllä töitä riittää, makoilla ei tarvitse.

Ilmankos työttömiä arvostellaan, kun ei tiedetä työttömyydestä mitään. Työttömät tekevät työmarkkinatukityötä ja palkkatukityötä. Palkkatuella työttömät hoitavat lapsia tarhassa, ovat koulunkäyntiavustajina kouluissa, hoitavat kaupungin piha-alueita puistotoimessa jne. jne.

Työmarkkinatuella 518 netto kuukaudessa ja kulukorvaus 9 euroa / työpäivä osa työttömistä hyllyttää tavaroita kaupassa, laittaa palautettuja kirjoja hyllyyn kirjastossa ja tekee toimistotöitä kaupungin yksiköissä esim. sairaalat, kansalaisopistot, nuorisotalot, sosiaalitoimisto, hautausmaan toimisto, seurakunnan toimisto, museot, vesilaitos, sähkölaitos jne.

Työmarkkinatukitöitä tehdään myös muilla aloilla.

Luuletteko te, että kaikki ihmiset töissä on vakituisia?

Eläkeläisille on kaupoilla ruokien kotiinkuljetus, se maksaa jonkun verran.

Vierailija
71/84 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kodinhoitajat ei siivoa. Eläkeläisten täytyy ostaa kodin siivous esim. yksityiseltä siivousyritykseltä, siihen kannattaa varautua.

Vierailija
72/84 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No oliko se 1300 vai 1700? Varsinkin noilla tuloilla 400€ ero kuukausituloissa on valtava.

Jos vastike + lyhennys on 500€, niin silloin lyhennyksen osuus on 250-400€.

Tästä seuraa, että neljässä vuodessa lyhennykseen on mennyt noin 12000 - 19000€.

Todellisuudessa lyhennys on toki koron vuoksi pienempi.

On sitten ihan toinen juttu, onko 19000 euroa 85k€ lainasta iso osa.

Kirjoitinhan että vuorojen mukaan. Jos enemmän tunteja, sunnuntaita tms niin palkka oli lähempänä tuota 1700. Joskus kun tunteja sai vähemmän niin palkka jäi pienemmäksi. Keskiarvo on varmaan jotain siitä välistä.

Joo en tule keräämään miljoonaomaisuutta, mutta olen itse tyytyväinen. Todennäköisesti joutuisin maksamaan vastaavasta kämpästä isompaa vuokraa kuin nykyinen vastike + lyhennys. Moni ei ole tässä iässä päässyt vielä lyhentämään asuntolainaa ollenkaan. 

Vierailija
73/84 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hienoa, että olet osannut olla säästäväinen noin nuorena. Asumiskulusi ennen omaa asuntoa ovat varmaan olleet aika pienet? Tuskin myöskään matkustelit tai käytit paljon rahaa harrastuksiin, biletykseen tms.?

Olet oikeassa, asuin pitkään eri kämppisten kanssa edullisesti. Ja muutaman kuukauden asuin vielä täysi-ikäistyttyäni vanhemmilla ilmaiseksi. Biletettyä tuli jonkun verran, mutta baarityöntekijälle se on tietysti halvempaa. Olen matkustanut, mutta pienellä budjetilla. (Majoitus hostelleissa, halvat lennot yms)

Vierailija
74/84 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just toi olis kaikkein kamalin päätös koko elämälle. Tuhlata aikansa ensin hanttihommiin ja sen jälkeen olla lisää kipeä ja rahaton.

Mä oon kohta 30vee, tein nuorena duunarin työtä 8h päivässä ja omistin auton, joka oli työhön välttämätön. Vihasin pomoani ja työ vitutti joka päivä, vaikka olin siinä taitava.

Sen jälkeen sain burnoutin (henkisen kriisin? onneksi.) Laittoi tarkastelemaan elämää uudella tavalla.

Nykyään en enää välitä rahasta eikä mulla oo mitään omaisuutta ja aion jatkaa näin. Oon vapaa ja onnellinen ja elätän itseni taiteella, vaikka en ois ikinä uskonut sen olevan mahdollista. Toki täytyy muistaa että elän vaatimattomasti 'materiaalisesti' mitattuna. Teen ainoastaan asioita mitä rakastan ja meen paikkoihin missä mulla on hyvä olla, henkisesti ja fyysisesti. Kaikki muu on ajanhukkaa ja turhaa. Elämä loppuu kuitenkin joskus meiltä kaikilta.

Vierailija
75/84 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äitini on nyt eläkeläisenä todennut usein samaa kuin ap. Hän on katkera vaivoistaan, joita raskas siivoaminen ja tehdastyö ovat aiheuttaneet. Eläke on pieni, vaikka hän teki töitä vuosikymmenet. Hän on myös katkera siitä, että töitä koskaan tekemättömille maksetaan korkeampaa takuueläkettä, jota sitä paitsi on nostettu enemmän kuin työeläkkeitä. Minä olen kouluttautunut ja kohtuullisen hyvissä ansioissa ja voin tukea äitiäni rahallisesti.

puhut paskaa. jos eläke on pienempi kuin takuueläke, niin saa myös takuueläkettä siten että saa tuon takuueläkkeen verran. Eli ei voi olla tilannetta että takuueläke olisi korkeampi kuin jollekin maksettava eläke.

Ja pienen eläkkeen päälle saa kansaneläkettä, tuo yhtälö vähän kyllä ihmetyttää että miten on mahdollista saada alle 740€ eläkettä jos tehnyt vuosikymmeniä töitä.

Vierailija
76/84 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
77/84 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pientä helpotusta sinulle:)

Hanki lisätuloja netissä osallistumalla haastattelututkimuksiin, NIistä saa vähän aikaa tehtyään 50-100 euroa/kk ja tuntipalkka voi olla jopa 25 €, tosin ei rahana, vaan lahjakortteina. Lahjakortin voi käyttää vaikka ruokaostoksiin, joten lasken siksi rahaksi. Jos testaa tuotteita, saa lisäksi tuotteita ilmaiseksi.

Tuo ei taida toimia kuin nuorilla.

Kokeilin työttömäksi jäädessäni, että saisiko noilla tutkimuksilla mitään kasaan. Todellisuus oli sitten sitä, että viestejä kyllä tuli vaikka kuinka paljon, mutta jokaisesta tuli vastaukseksi, että et kuulu sopivaan ryhmään, et voi osallistua tähän tutkimukseen.

Vierailija
78/84 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kivut kauheinta mitä olla voi.Monesti henkinen köyhyys materiaalista kauheempaa.Se on pienestäkin voi säästää.Sinulla on oikeuksia jos yksineläjä olet.Ite en ole.

Vierailija
79/84 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kivut kauheinta mitä olla voi.Monesti henkinen köyhyys materiaalista kauheempaa.Se on pienestäkin voi säästää.Sinulla on oikeuksia jos yksineläjä olet.Ite en ole.

Vierailija
80/84 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äitini on nyt eläkeläisenä todennut usein samaa kuin ap. Hän on katkera vaivoistaan, joita raskas siivoaminen ja tehdastyö ovat aiheuttaneet. Eläke on pieni, vaikka hän teki töitä vuosikymmenet. Hän on myös katkera siitä, että töitä koskaan tekemättömille maksetaan korkeampaa takuueläkettä, jota sitä paitsi on nostettu enemmän kuin työeläkkeitä. Minä olen kouluttautunut ja kohtuullisen hyvissä ansioissa ja voin tukea äitiäni rahallisesti.

puhut paskaa. jos eläke on pienempi kuin takuueläke, niin saa myös takuueläkettä siten että saa tuon takuueläkkeen verran. Eli ei voi olla tilannetta että takuueläke olisi korkeampi kuin jollekin maksettava eläke.

Ja pienen eläkkeen päälle saa kansaneläkettä, tuo yhtälö vähän kyllä ihmetyttää että miten on mahdollista saada alle 740€ eläkettä jos tehnyt vuosikymmeniä töitä.

Työuraeläkettä saava ei voi saada takuueläkettä, vaikka eläke olisi kuinka pieni hyvänsä.

Sitten kun tällainen henkilö saavuttaa eläkeiän (ainakin osalla eläkeikä on 65 v), muuttuu hänen eläkkeensä siten että takuueläkettä on mahdollista saada.

Työuraeläke on tarkoitettu niille, joiden työkyky on heikentynyt pysyvästi esim. vamman tai sairauden takia ja joilla ei vanhuuseläkeikä ole vielä täyttynyt.