Miksi ihmiset eivät tee mitään omassa elämässään ilmastonmuutoksen hidastamiseksi?
Ei luovuta polttomoottoreista, jatketaan tarpeetonta kulutusta, haikaillaan entiseen kaukomatkailuun, valitaan se epäekologisin vaihtoehto kun se on halvin euroissa.
Kommentit (29)
Polttomoottorille ei ole käypää vaihtoehtoa, kuin joskus harvoin. Kaukomatkailu taas ei vaikuta päästöihin pskan vertaa. Lentoliikenne on koronan vuoksi ollut kohta puolitoista vuotta stopissa, mutta se näy päästöissä mitenkään. Miten sitten jonkun pienen piiperön vuosittainen lentomatka täyteen ahdetussa koneessa.
En usko että ihmisen toiminta kovinkaan paljon vaikuttaa ilmastonmuutokseen. Sen sijaan uskon, että fossiilisisista polttoaineista luopumalla saisimme oikeista ilmansaasteista puhtaamman maailman.
Teknologia on kuitenkin vielä lastenkengissään, joten siihen asti kun oikeasti hyviä vaihtoehtoja polttomoottoriin ei ole, ajan työmatkani tällä kaasuautollani ja käytän polttoaineena paikallisen tuottajan biokaasua.
Vierailija kirjoitti:
Ei kiinnosta, lämmin on hyvä.
Siis oikeesti, ajatteleeko ihmiskunta näin lyhytnäköisesti, kiva kun on lämmintä, mitään en muuta toiminnassani vaikka ainoa maapallo palaa alta?
"Ihmiset ei vaan tajua..." ei vaan; se ei kertakaikkiaan kiinnosta. Tämä pallo pysyy minun elinaikani, jos pysyy. Ja sitten kun se loppuviimeksi on niinkin,ettei se näytä asiaa päälle painaviakaan, nimittäin mikäli kiinnostaisi, niin olisihan katumaasturit, mersut yms. jotka kuluttavat 8-10l/100km jo aikoja sitten kielletty ja vihreiden toimesta vaadittu vähintään puolet pienemmän kulutuksen omaavia, mutta toimivia polttomoottoriautoja. Nyt sen sijaan ilmeisesti oman edun tavoitteluna sähköntuottajien osakkeita omistaen painetaan köyhät kyykkyyn ja sähköautoja lobataan.
Varsinkin jos ei ole omia jälkeläisiä, ei oikein riitä solidaarisuus koko ihmiskuntaa kohtaan. Voi siis antaa palaa ihan vapaasti, muut saa asian ratkaista jos asia heitä enemmän liikuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei huvita, ei uskota muutokseen, entinen on helpompaa, ei kuulu mulle, muut saa hoitaa, mun ei tartte joutua kärsimään tästä, kulutus kuuluu meille, se on saavutettu etu?
Tämä.
Itse myönnän mietin näin ja olen lähes 30v nainen.. 😅 voisin toki muuttaa asennettani ja tehdä jotain mutta mitä. Mennä bussilla? Ei mun bussiin meno vaikuta muiden ajoon silti niin valitsen kans sit sen helpomman.. jos tulis joku laki muutos niin sit kaikkien tarvis muuttaa elämäänsä ja asenteitaan. Se toimisi. Esim rajoitus tiettyyn kulutusmäärään ajoissa vuodessa, tai et perheessä ei saisi olla enempää kuin kaksi autoa ilman erillistä lupaa ja hyvää syytä ym. Kierrätys olisi pakollista ym.
Kyllähän sähköautoja saa samalla hinnalla kuin polttomoottoriautoja, uutena ja käytettynä. Ei kannata etsiä vain teslaa halvalla, mutta niitä muita merkkejä ja malleja kyllä jo riittää. Meillä on käytetty täyssähköauto ollut jo kuusi vuotta, olisiko hankintahinta ollut tuolloin jotain 15 000e? Ja kulkumatka yhdellä latauksella on jo 300 - 500 kilsaa, jos on kotona pistoke/sähköt saatavilla, lataat halvalla ja puoli-ilmaiseksi työpäivän päätteeksi/yöllä.