Mitä uusien omakotitalojen suunnitteluratkaisuja ihmetellään muutaman vuoden kuluttua?
Usein talojen rakennusajankohta on helppo tunnistaa. Mitä luulette: mitkä nyt suosituista rakennus/sisustusratkaisuista tulevat nopeastikin jäämään historiaan?
- makuuhuoneessa seinämällä erotettu vaate/pukeutumistila: pöly kulkee tilaan, jossa ei ovia. Näkyvillä olevat roikkuvat vaatteet pilaavat makuuhuoneen tunnelman
- yhdistetty olihuone/keittiö saarekkeella. Usein mitoitettu ihan liian pieneksi melusta puhumattakaan.
Kommentit (182)
Vierailija kirjoitti:
Isossa talossa suihkut vain saunan yhteydessä. Kiva suihkuruljanssi aamulla kun vaikkapa kolme teiniä lähtee yhtä aikaa kouluun aamulla ja vanhemmat töihin. Näitä uusiakin taloja on muuten yllättävän paljon, joissa vain yksi peseytymistila.
Käyn aina illalla suihkussa, niin ei tarvitse käydä aamulla. En voisi mennä likaisena nukkumaan.
Mustat suihkut, hanat ja pesualtaat.
Ihan kivan näköisiä uutena, mutta kalkki kerääntyy äkkiä pintaan. Ei mikään yksinkertainen homma pitää puhtaana.
Vierailija kirjoitti:
Avokeittiöitä on ollut ainakin 80-luvun alusta, joten milloinkohan se ihmettely nyt sitten alkaa?
Mielummin yksi iso avoin tila kuin kaksi pientä huonetta. Tykkään.
Ollut jo savupirteissä, nimenä oli vaan tupa silloin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isossa talossa suihkut vain saunan yhteydessä. Kiva suihkuruljanssi aamulla kun vaikkapa kolme teiniä lähtee yhtä aikaa kouluun aamulla ja vanhemmat töihin. Näitä uusiakin taloja on muuten yllättävän paljon, joissa vain yksi peseytymistila.
Käyn aina illalla suihkussa, niin ei tarvitse käydä aamulla. En voisi mennä likaisena nukkumaan.
Meillä ainakin pojat hikoili teininä niin paljon että oli pakko käydä suihkussa aamuin illoin. Käyn itsekin aamuisin suihkussa kun en halua lähteä likaisena ja hikisenä töihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhteisistä tiloista tehdään pienet, koska jokainen kumminkin kökkii siellä omassa huoneessaan. Ja vieraita ei koskaan kutsuta kylään.
Ehei, eteiset on isoja, olohuone-keittiö -tila on iso ja pesutilat vievät neliöistä hyvinkin 25% mutta makuuhuoneet on kokoa 9 neliötä.
Kyllä makuuhuone saakin olla pieni. Siellähän nukutaan. Naulaat TV seinään ja wot...? Jos siis TVtä tykkäät katsoa. Itse lopetin koko lasin tuijottamisen 2 vuotta sitten. Lystiii!
Varsinkin noissa rapakon takaisissa remppaohjelmissa master bedroom on tolkuttoman iso vaikka eihän aikuiset ole huoneessa kuin yöaikaan. Lasten huoneet on paljon pienempiä vaikka he viettävät huoneissaan paljon enemmän aikaa, leikkivät, harrastavat ja lukevat läksyjä.
Vierailija kirjoitti:
Olohuone jonka katto on 4 metrin korkeudessa ja ikkunan lattiasta kattoon. Kukaan ei pese ikkunoita tai kattoa ikinä. Verhojen joita ei tule ikinä ja lampun vaihtaminen vaatii tikkaat jotka ovat hankala säilyttää. Olohuone on lisäksi kuuma kesällä.
Lähitalojen ikkunat. Voit katsoa kun perhe syö ja katsoo telkkaria naapuritalosta.
Mustat saunat. Paneelin raoista pilkistää maalaamaton puu.
Täh? Mulla on autotallissa tikkaat säilytyksessä. Ei oo hankalaa. Tikkaita tarvii monessa muussakin hommassa omakotitalossa.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki eivät käy suihkussa aamuisin. Illalla jos käy niin aamulla on harvemmin tarve, ellei ole runsas yöhikoilija. Näitä helteitä ei kestä kuin kesäkuukausina ja silloin ei lapsilla ole kiire kouluun.
Vierailija kirjoitti:
Open concept kitchen
Tuskin katoaa mihinkään. Tupakeittiö on satoja vuosia vanha ratkaisu. Meillä ollut jo 3 talossa avoin ratkaisu enkä ikinä halua muuta. Tilaa kuitenkin yhdistelmälle 55-70m2 joten ei ole mikään komero oh:n nurkassa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki eivät käy suihkussa aamuisin. Illalla jos käy niin aamulla on harvemmin tarve, ellei ole runsas yöhikoilija. Näitä helteitä ei kestä kuin kesäkuukausina ja silloin ei lapsilla ole kiire kouluun.
"Unen tuoksu" on kyllä inha hikoili tai ei ja sen kyllä haistaa ihmisestä. Tietty jos aamulla peittää kaiken hajuvesillä mutta en itse voisi lähteä mihinkään ilman aamusuihkua. Näin kesällä kuittaan aamu-uinnilla jos olen vain kotosalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Iänkaiken inhottanut wc-istuin pesuhuoneessa. Instassa seurailin erästä arkkitehtiä, joka piirsi oman talonsa pohjan, ja mikäpä siellä oli pesuhuoneessa kuin se paskapytty!
Mä olen rakentamassa taloa ja HALUAN tällaisen. Sinä et selvästi ole äiti jolla olisi pieniä lapsia. Jos olisit niin tietäisit että lapsia alkaa saunassa/kylvyssä pissattamaan ja he tarvitsee sen pöntön sinne. Aikuinen osaa ennakoida ja käydä pissalla ennakkoon, lapsi ei osaa.
Mulle tulee kaksi muutakin vessaa kyllä.
Meillä on ollut 4 lasta ja nyt 3 lastenlasta eikä koskaan ole tarvittu pyttyä pesuhuoneessa!?
Meillä osataan käydä viereisessä vessassa ennen saunomista.
Vierailija kirjoitti:
Edellee n toteutetaan sitä 10vuoden takaista ajatusta ettei ihmiset tarvi telkkaria koska on älykännykät, mutta samaan aikaan alkaa pienimmät kotitelkut jo oleen mitälie 65+ tuumasia....
Monissa taloissa ei kertakaikkiaan ole paikkaa telkkarille + sohvalle. (ihan uudistuotantoa siis kuitenkin)
Kanakopeista puhumattakaan.
Meillä on joku 60" telkkari, jota katsotaan ehkä pari kertaa vuodessa.
Paljon helpompaa jokaisen katsoa tabletilta haluamaansa, missä haluaa...
Vierailija kirjoitti:
Mustat ulkoseinät / katto ja räystäättömyys. Tiedetään, että ilmasto on muuttumassa ja silti tällaisia rakennetaan.
Räystäättömyys ei ole sallittua Suomessa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Iänkaiken inhottanut wc-istuin pesuhuoneessa. Instassa seurailin erästä arkkitehtiä, joka piirsi oman talonsa pohjan, ja mikäpä siellä oli pesuhuoneessa kuin se paskapytty!
Mä olen rakentamassa taloa ja HALUAN tällaisen. Sinä et selvästi ole äiti jolla olisi pieniä lapsia. Jos olisit niin tietäisit että lapsia alkaa saunassa/kylvyssä pissattamaan ja he tarvitsee sen pöntön sinne. Aikuinen osaa ennakoida ja käydä pissalla ennakkoon, lapsi ei osaa.
Mulle tulee kaksi muutakin vessaa kyllä.Meillä on ollut 4 lasta ja nyt 3 lastenlasta eikä koskaan ole tarvittu pyttyä pesuhuoneessa!?
Meillä osataan käydä viereisessä vessassa ennen saunomista.
Meillä kolme lasta, jokainen osannut pidättää sen verran että ehtii saunasta varsinaiseen vessaan asialle.
Pottaopettelun aikana käynyt muutama vahinko, sen jälkeen ei.
Sen verran vanhanaikainen olen että mielellään peseytyminen ja paskominen eri tiloissa, kiitos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mustat ulkoseinät / katto ja räystäättömyys. Tiedetään, että ilmasto on muuttumassa ja silti tällaisia rakennetaan.
Räystäättömyys ei ole sallittua Suomessa
Ai.
Just luin lehdestä kuinka joku oli teettänyt räystäättömän talon Espooseen.
Espoohan on tunnetusti säännöissä hyvinkin löperö ja joustava. Not.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jättimäiset metrien korkuiset ikkunat. Kesähelteellä aivan järkyttävät.
Muutenkin nämä helteet tulee ottaa huomioon rakentamisessa.
Ei pelkkä helle vaan myös kovilla pakkasilla hohkavat kylmää sisään. Pitää päivälläkin pitää pimennysverhoja yms jottei lämmityskustannukset nouse liikaa.
What?? Meillä ei koskaan ollut verhoja ikkunoissa vaikka olohuoneessa oli 4 kpl 180x240 ikkunat. Ikkunan vieressä ei hohkannut kylmää vaan saattoi pakkasillakin istua pikkuvaatteissa ikkunan vieressä. Lämpöhävikki parin % luokkaa esim puuseinään verrettuna (meillä kivitalo).
Kesällä aurinko paistoi niin korkealta ettei edes kuumentanut sisätiloja
Avokeittiö, yläkaapittomat keittiöt.
Vierailija kirjoitti:
Vessat makuuhuoneiden ympäröimänä, tyyliin kaksi kummallakin sivulla ja kolmas vastapäätä.. Jos ei ole hyvät äänieristykset niin mahtaa istunnot olla epämiellyttäviä.
Lopeta se kebun mässyttäminen ja syö kuituja, niin loppuu meluongelmat.
Vierailija kirjoitti:
Erillinen wc vie tilaa kamalasti
En käsitä niin sanottua aamiaiskaappia.
Siis iso kaappi, jossa on leivänpaahdin, vedenkeitin, murot ym. Niitä kun tarvitsee muulloinkin ja auki pitäminen vie tilaa auki ollessaan.
Itse kun suunnittelin talon jätin heti kaikki käytävät pois. Sain ilmaiseksi lähes 30% tilaa. Ja pohja todella hyvä.