Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko purentakiskosta apua purentalihasvaivoihin?

Vierailija
10.07.2021 |

Saan ensi viikolla purentakiskon. Puren hampaitani yhteen öisin ja poskissa näkyy vanhoja purentajälkiä. Purentakisko suojaa hampaita, mutta oletteko saaneet siitä apua muihin vaivoihin, kuten purentalihasten kireydestä johtuviin kasvokipuihin, jännitysniskaan ja siitä aiheutuvaan päänsärkyyn? Kun purentalihakset ovat minulla kunnolla jumissa, hampaisiin, poskionteloiden alueelle ja korvien seudulle pistelee ja vihloo. Teen hammaslääkäriltä saatuja liikkeitä päivittäin, käyn purentalihashieronnassa, urheilen ja yritän vähentää stressiä, mutta voiko kiskosta olla apua leuan ja purentalihasten ”rentouttamisessa”?

Kommentit (35)

Vierailija
1/35 |
10.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Purentakiskohan auttaa juurikin noihin.

Itse en edes tiennyt purevani unissani hampaita lujasti yhteen ennenkuin hammaslääkäri kertoi. Kiskon saadessani huomasin heti eka yön jälkeen kuinka paljon paremmin nukun.

Vierailija
2/35 |
10.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin lyhyesti: On!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/35 |
10.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suojaa pääasiassa hampaita, mutta voisi kuvitella, että jos kisko vähentää yöllistä purentaa, niin lihakset ovat rennompina. Joillakin ilmeisesti bruksismi vähenee, toisilla jatkuu samana, mutta hampaat ovat suojattuja.

Vierailija
4/35 |
10.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei muuten kannata pelästyä tai luovuttaa, jos kisko tuntuu aluksi jotenkin oudolta ja jopa jumittaa leukoja. Usein voi mennä vähän aikaa että sen käyttöön tottuu.

Vierailija
5/35 |
10.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

1,5 vuotta ollut kisko ja ei merkittävää apua lihasjännityksen. Käytän lähinnä sen takia, että hampaat eivät mene rikki.

Harkitsen tällä hetkellä botoxin ottamista, mutta en ole vielä ottanut, koska pelottaa että pistäjällä tapahtuu virhearvio ja pistos menee väärään kohtaan.

Vierailija
6/35 |
10.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

1,5 vuotta ollut kisko ja ei merkittävää apua lihasjännityksen. Käytän lähinnä sen takia, että hampaat eivät mene rikki.

Harkitsen tällä hetkellä botoxin ottamista, mutta en ole vielä ottanut, koska pelottaa että pistäjällä tapahtuu virhearvio ja pistos menee väärään kohtaan.

Miten se botox auttaa?

Vierailija
7/35 |
10.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole aloittaja, mutta sama tilanne, että itsellä kisko suojaa lähinnä hampaita. Voiko botoxista olla jotain pysyvää haittaa, jos se menee väärään kohtaan?

Vierailija
8/35 |
10.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ootko muuten kokeillut Triptyliä/klotriptyliä hyvin pienellä annoksella? Mulla se on vähentänyt bruksausta rentouttamalla lihaksia öisin.

Vierailija
9/35 |
10.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kommenteistanne! On siis mahdollista, että kisko auttaa muissakin vaivoissa, mutta ainakin tietysti suojaa hampaita, mikä on tärkeää.

Edellä mainittiin Triptyl, minullekin lääkäri siitä mainitsi. Ajattelin ensin katsoa, jos purentakisko auttaisi. T. Aloittaja

Vierailija
10/35 |
10.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle lääkäri totesi, että yleensä nämä purentavaivat helpottavat viimeistään eläkkeelle jäädessä. Ei suoranaisesti kauheasti lohduttanut, kun siihen on vielä yli 30 vuotta.

Vierailija
11/35 |
10.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama juttu. Olen niin kyllästynyt päivittäisiin kipuihin, että piikkikammoisena alan jo tätäkin vaihtoehtoa pohtimaan. Harmi vain ettei mitään varmuutta lopputuloksesta ole tai siitä kauanko vaikutus kestää. Yksi hoitokerta maksaa kuitenkin satoja euroja, joten sekin vielä jarruttelee. Todella paskamainen vaiva mihin ei ymmärrystä heru missään.

Vierailija
12/35 |
10.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle lääkäri totesi, että yleensä nämä purentavaivat helpottavat viimeistään eläkkeelle jäädessä. Ei suoranaisesti kauheasti lohduttanut, kun siihen on vielä yli 30 vuotta.

No just joo. Eli kandee suojata hampaat kyllä hyvinkin, koska 30 vuodessa ehtii purenta madaltua jo melkoisesti, jos jäystää hampaita yhteen joka yö.

Vierailija
13/35 |
10.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

On niistä, mutta riippuu vähän vaivan vakavuudesta miten paljon. Aamuisin ei pää enää yhtä kipeä kuin ilman kiskoa. Itse olen kärsinyt lähes 3 vuotta pään ja kasvojen särystä, kallonpohjasta ikään kuin veto silmien ja nenän alle asti. Kiskosta on kyllä ollut apua yhdessä fysioterapian kanssa. Tärkeintä olisi yrittää "unohtaa" särky. Itse olen vuositolkulla pahentanut sitä stressaamalla, ja samoin purentaa joka on hieman ketuillaan ajoittain kun pää ja leuka kireänä. Stressin vähentäminen, niskan ja selän rentoutus, ja erinäiset leukatreenit, yhdistettynä kiskoon ovat auttaneet minua, vaikka itse tuskin pääsen säryistä koskaan kokonaan eroon. Pakko on ollut opetella elämään niiden kanssa, ja yrittää olla stressaamatta. Paskamainen vaiva.

Vierailija
14/35 |
10.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Triptylistä ei lihasjännitykseen apua, mutta uni tuli kyllä normaalia nopeammin.

Botox lamaa/hillitsee yliaktiivisia lihaksia, eli pitäisi rentouttaa. Pysyvistä haittavaikutuksista en tiedä, mutta on mahdollista että silmäluomi alkaa roikkumaan tai suupieli ei nouse hymyillessä ylöspäin, mikäli pistos on mennyt väärään paikkaan. Käsittääkseni haitta kestää niin kauan kuin botoxia on kehossa, eli 2-3 kk.

Vierailija
15/35 |
10.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On niistä, mutta riippuu vähän vaivan vakavuudesta miten paljon. Aamuisin ei pää enää yhtä kipeä kuin ilman kiskoa. Itse olen kärsinyt lähes 3 vuotta pään ja kasvojen särystä, kallonpohjasta ikään kuin veto silmien ja nenän alle asti. Kiskosta on kyllä ollut apua yhdessä fysioterapian kanssa. Tärkeintä olisi yrittää "unohtaa" särky. Itse olen vuositolkulla pahentanut sitä stressaamalla, ja samoin purentaa joka on hieman ketuillaan ajoittain kun pää ja leuka kireänä. Stressin vähentäminen, niskan ja selän rentoutus, ja erinäiset leukatreenit, yhdistettynä kiskoon ovat auttaneet minua, vaikka itse tuskin pääsen säryistä koskaan kokonaan eroon. Pakko on ollut opetella elämään niiden kanssa, ja yrittää olla stressaamatta. Paskamainen vaiva.

Kuulostaa tutulta. En oo ap, mutta toi kallonpohjasta lähtevä kipu/veto silmien ja nenän seudulle on tuttua. Mulla dryneedling on aina hetkeksi auttanut siihen takaraivolta lähtevään kipuun. Teen kanssa leukatreeniä, yritän rentoutua, käytän kiskoa ym., mutta pitäisi varmaan hyväksyä, että tämä vaiva mulla nyt on ja elää sen kanssa. Stressaa vaan talvi jo ennalta kun kylmä pahentaa jumitusta.

Vierailija
16/35 |
10.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ollut syksystä asti purentakisko käytössä, ja päänsärkyjen määrä ja taso vähentynyt kyllä huomattavasti, vaikka en aiemmin ollut osannut edes yhdistää niitä purentaan. En tiennyt purevani, koska en narskuta vaan vain puren hampaita yhteen, mutta hieroja huomasi purentalihaksista asian. Ensimmäisenä aamuna kiskon käytön aloituksen jälkeen oli kyllä varsin huono olo ja melkoinen päänsärky, mutta kun alkukankeuden sai laukaistua (vaati kyllä yhden hierojakäynnin sekin) niin homma lähti rullaamaan tosi hienosti.

Vierailija
17/35 |
10.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla ollut syksystä asti purentakisko käytössä, ja päänsärkyjen määrä ja taso vähentynyt kyllä huomattavasti, vaikka en aiemmin ollut osannut edes yhdistää niitä purentaan. En tiennyt purevani, koska en narskuta vaan vain puren hampaita yhteen, mutta hieroja huomasi purentalihaksista asian. Ensimmäisenä aamuna kiskon käytön aloituksen jälkeen oli kyllä varsin huono olo ja melkoinen päänsärky, mutta kun alkukankeuden sai laukaistua (vaati kyllä yhden hierojakäynnin sekin) niin homma lähti rullaamaan tosi hienosti.

Täällä sama homma! On ollut noin vuoden kisko käytössä. Mäkään en tiennyt purevani hampaita yhteen ennen yhtä stressijaksoa. Silloin havahduin joskus päivisin siihen, että purin hampaita tiukasti yhteen keskittyessäni. Hammaslääkäri sitten muussa yhteydessä näki hampaistani että ovat kuluneet. Harmittaa, etten aiemmin ollut osannut yhdistää eri oireita purentaan. Mulla oli hampaiden vihlontaa, poskiontelokipuja, korvasärkyä, päänsärkyä. Kisko on vähentänyt särkyjen määrää, olen kyllä muutenkin yrittänyt rentouttaa leukaa.

Vierailija
18/35 |
10.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletteko bruksaajat saaneet purentalihashieronnasta apua?

Vierailija
19/35 |
10.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miulla purentalihasvaivojen kanssa samanaikaisesti oireilee molemmilla puolilla kaulaa olevat päänojentajalihakset. Onko kenelläkään muulla samaa? Ovat kosketusarat ja en tiedä, miten ne saisi rennoiksi.

Vierailija
20/35 |
10.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hammaslääkäri sanoo että on, mutta vain jos käyttää sitä ohjeiden mukaisesti.