Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työllistyminen vapaaehtoistyön kautta?

Vierailija
10.07.2021 |

Yleisin tapa hoputtaa työtöntä työllistymään on kehotus lähteä vapaaehtoistyöhön. Peruste on aina se sama "se voi avata vaikka minkälaisia ovia".

Millaisista vapaaehtoistöistä aukeaa näitä ovia vakituisiin palkkatöihin ja millaisia nämä saadut työpaikat ovat? Moniko on saanut paikan?

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
10.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikinä en ole kuullut moista, koska vapaaehtoistyö voidaan rinnastaa työsuhteeseen ja silloin työttömyysetuus katkaistaan.

Vierailija
2/22 |
10.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin jääkiekon parissa toimitsijana vuosia eri joukkueissa, omaksi iloksi ilman palkkaa. Kerran työhaastattelussa sitten tuli yhden joukkueen jojo vastaan ja jostain syystä sain paikan, ja vähän paremman mitä olin hakenut. Työ ei liity harrastukseen mitenkään, mutta olin saanut naamani esille ja pomo tiesi ennestään mut tunnolliseksi ja ahkeraksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
10.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulisi, että vastauksia tulisi enemmän kuin yksi, kun tuota neuvoa niin tyrkytetään. Nostanpa tätä kysymystä nyt ja illalla vielä uudestaan.

Ap

Vierailija
4/22 |
10.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttäreni koulutti vuosikausia pelastuskoiraohjaajia ja oli oman koiransa kanssa VAPEPA:ssa hälytysryhmässä. Tämä meriitti oli työnantajalle ratkaiseva ja hän sai työpaikan. Toki muutkin harrastukset (judo, ratsastus) antoivat työnantajalle myönteisen kuvan hakijasta samoin kuin käydyt SPR:n kurssit.

Vierailija
5/22 |
10.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tykkää siitä niin paljon että tekisi sitä ilmaiseksi muutenkin. Työllistymisen toivossa ei todellakaan kannata.

Vierailija
6/22 |
10.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi vastaajaa on löytynyt: toinen oli ollut jääkiekkotoimitsijana vuosikausia ja toinen pelastuskoiratoiminnassa niin ikään vuosikausia. Hienoja harrastuksia kumpikin, ja harrastaminenhan vaatii yleensä aikamoista innostusta ja kiinnostusta aiheeseen. Näissä kahdessa tapauksessa harrastus siis on ollut olemassa vuosia, ja niillä näytöillä on tehty hyvä vaikutus tulevaan työnantajaan.

Minulle on ehdotettu vapaaehtoistyötä monta monta kertaa, mutta yksityiskohtia on vältelty. Millaiseen hommaan minun kannattaisi tarjoutua, jotta muutaman vuoden kuluttua joku potentiaalinen työnantaja huomaisi puurtamiseni ja tarjoaisi työtä? Mitään suurempia intohimoja minulla ei ole mihinkään suuntaan, joten "etsi jotain, mistä olet kiinnostunut" -tyyppiset ehdotukset ovat aika turhia.

Esittämäni kysymys on retorinen ja lähinnä "muna vai kana" -tasoista ihmettelyä.

Ap

Vierailija
7/22 |
10.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ole ikinä törmännyt tuollaiseen ehdotukseen. Mutta kai sitä aina paremmin voi saada töitä, jos käy ihmisten ilmoilla ja verkostoituu. Vapaaehtoistyötä ei välttämättä katsota työkkäristä hyvällä, joten olisin varovainen sen suhteen.

Vierailija
8/22 |
10.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos muna kiinnostaa etkä ole ihan kana niin tule tänne Dubaihin. Täällä riittää intohimoja. Varsinkin vapaaehtosille!

Vierailija
9/22 |
10.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaksi vastaajaa on löytynyt: toinen oli ollut jääkiekkotoimitsijana vuosikausia ja toinen pelastuskoiratoiminnassa niin ikään vuosikausia. Hienoja harrastuksia kumpikin, ja harrastaminenhan vaatii yleensä aikamoista innostusta ja kiinnostusta aiheeseen. Näissä kahdessa tapauksessa harrastus siis on ollut olemassa vuosia, ja niillä näytöillä on tehty hyvä vaikutus tulevaan työnantajaan.

Minulle on ehdotettu vapaaehtoistyötä monta monta kertaa, mutta yksityiskohtia on vältelty. Millaiseen hommaan minun kannattaisi tarjoutua, jotta muutaman vuoden kuluttua joku potentiaalinen työnantaja huomaisi puurtamiseni ja tarjoaisi työtä? Mitään suurempia intohimoja minulla ei ole mihinkään suuntaan, joten "etsi jotain, mistä olet kiinnostunut" -tyyppiset ehdotukset ovat aika turhia.

Esittämäni kysymys on retorinen ja lähinnä "muna vai kana" -tasoista ihmettelyä.

Ap

Ei vapaaehtoistöistä työllisty mihinkään. Niitä edotetaan, ettei työtön syrjäytyisi yhteiskunnasta vaan olisi edes jossain toiminnassa mukana. Koulutus on avainsana työllistymiseen.

Vierailija
10/22 |
10.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en ole ikinä törmännyt tuollaiseen ehdotukseen. Mutta kai sitä aina paremmin voi saada töitä, jos käy ihmisten ilmoilla ja verkostoituu. Vapaaehtoistyötä ei välttämättä katsota työkkäristä hyvällä, joten olisin varovainen sen suhteen.

Minä olen käytännössä kuullut tuon ehdotuksen joka ikiseltä maallikolta, jonka kanssa olen jutellut työttömyydestä. En TE-virkailijoilta tietenkään. Ja tällä palstalla jokaisessa työllistymistä koskevassa ketjussa vapaaehtoistyöt nostetaan esille.

Ap

Vierailija
11/22 |
10.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat lapseni ovat kouluaikana olleet mukana kaikenlaisessa toiminnassa kokkikerhon vetämisestä lähtien. Naamat ja tekemiset jäivät muiden mieleen, joten kun vanhempi haki oikeisiin kesätöihin kauppaan, niin kauppias muisti heti reippaan kahvinmyyjän urheilukisoista ja tyttöni sai paikan. Toinen veti junnujen jalkapallokerhoja ja sieltä hän jäi vanhemmillekin mieleen, joten kun pelin jälkeen oli tullut puhetta kesätöistä, niin yksi vanhempi tarjosi 1kk pestiä yrityksessään varastohommissa.

Ei se vapaaehtoistyö sinänsä auta työllistymään, mutta verkostoituminen ja vapaaehtoistyön tekeminen hyvin auttavat. Jos nyt aloitat vapaaehtoisena kesäteatterin lipunmyyjänä, niin välttämättä et jää kenenkään mieleen.

Vierailija
12/22 |
10.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se onnistuu jos hyväksyttää sen TE-toimistolla. Omatoimisesti ei pidä mennä tekemään vaan pitää ensin neuvotella TE- toimiston kanssa että hyväksyykö ne sen. Sama opiskelunkin suhteen työttömyyskorvauksella. 

Vierailija
13/22 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostetaanpa tätä.

Vierailija
14/22 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu varmasti paljon kohteesta. Jos on jossain pienessä ja valikoituneessa harrastusporukassa vapaaehtoisena, työtilaisuuksia saattaa tulla, ja verkostot voivat niitä edesauttaa myös. Tunnen myös henkilön, joka oli seurakunnalla diakonin apulaisena ja myöhemmin työllistyi samaan paikkaan. 

Olen ollut SPR:llä vapaaehtoisena ja voin vakuuttaa, että sitä kautta ei olisi ollut mitään mahdollisuuksia työllistyä. Niillä on omat työntekijät jo valmiina. 

Vierailija
15/22 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma työkkärin työntekijäni sanoi, etten voi mennä vapaaehtoishommiin, koska silloin en olisi työmarkkinoiden käytettävissä, joten en olisi oikeutettu myöskään työmarkkinatukeen. Meinasin päättää asiakkuuteni siellä, mutta sitten ei olisi ollut oikeutta toimeentulotukeen, koska siinä on ehtona, että pitää olla kaikki muut keinot käytetty, eikä saa omalla toiminnallaan aiheuttaa ansionmenetystä. Joten pakko olla työtön työnhakija.

Vierailija
16/22 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oma työkkärin työntekijäni sanoi, etten voi mennä vapaaehtoishommiin, koska silloin en olisi työmarkkinoiden käytettävissä, joten en olisi oikeutettu myöskään työmarkkinatukeen. Meinasin päättää asiakkuuteni siellä, mutta sitten ei olisi ollut oikeutta toimeentulotukeen, koska siinä on ehtona, että pitää olla kaikki muut keinot käytetty, eikä saa omalla toiminnallaan aiheuttaa ansionmenetystä. Joten pakko olla työtön työnhakija.

Minä olen ollut urallani pitkään myös yrittäjänä, joten vapaaehtoistyöt katsottaisiin tavallistakin helpommin yritystoiminnan aloittamiseksi uudelleen tai ainakin siihen tähtäämiseksi. Aktiivimallin aikana tämä kirpaisi konkreettisesti.

Kommentteja on tullut harvakseltaan, ja niissä kerrotaan se, mitä epäilinkin: vapaaehtoistyöhön lähteminen ei tuo työtilaisuuksia tai availe ovia. Pitkäaikainen harrastaminen voi luoda kontakteja, joista on hyötyä, mutta tuurista sekin on kiinni.

Ap

Vierailija
17/22 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sieltä saa suhteita. Ja jos on taipumusta retuperäiseen elämiseen niin noista saa rytmiä elämään.

Vierailija
18/22 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näyttäähän se cv:ssä paremmalta kuin pelkkä tyhjä kohta.

Vierailija
19/22 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vapaaehtoistyö ei työllistä. Suhteilla ne työt menee, joten vapaaehtoistyö voi auttaa saamaan suhteita millä työllistyy.

Vierailija
20/22 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näyttäähän se cv:ssä paremmalta kuin pelkkä tyhjä kohta.

Eivätkös vapaaehtoistyöt ole CV:ssä ihan eri kohdassa kuin varsinaiset työt?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan kahdeksan