Nyt alkaa teillä tädeillä se mansikoiden pakastusrumba :)))
Kommentit (59)
Olen viime vuosina pakastanut 5 kg mansikkaa ja pari kolme sangollista mustikkaa. Kaikki on tullut syötyä jouluun mennessä. Tykkään syksyisin tehdä joka aamu marjasmoothien. Sitten kun marjat loppuu pakastimesta talvella, syön vaihteeksi enemmän hedelmiä ja muita kasviksia.
Silloin marjojen pakastaminen on järjetön tapa jos niille ei ole oikeasti käyttöä. Samanlainen muinaisjäänne kuin joka lauantain suursiivous, kun niin vaan kuuluu tehdä!
Vierailija kirjoitti:
Olen viime vuosina pakastanut 5 kg mansikkaa ja pari kolme sangollista mustikkaa. Kaikki on tullut syötyä jouluun mennessä. Tykkään syksyisin tehdä joka aamu marjasmoothien. Sitten kun marjat loppuu pakastimesta talvella, syön vaihteeksi enemmän hedelmiä ja muita kasviksia.
Silloin marjojen pakastaminen on järjetön tapa jos niille ei ole oikeasti käyttöä. Samanlainen muinaisjäänne kuin joka lauantain suursiivous, kun niin vaan kuuluu tehdä!
Ohiksena: meillä päin suursiivous tehtiin kyllä vain kaksi kertaa vuodessa, joulun ja juhannuksen alla. Lauantaisin tehtiin lauantaisiivous.
Onko oikeasti terveellistä syödä montakymmentä kiloa marjoja vuodessa? Niissähän on paljon sokeria.
Vierailija kirjoitti:
Olis kiva tietää miehistä, kuinka paljon poimivat, pakastavat, mehustavat, hilloavat. Onko tämäkin homma naisten harteilla 95%:sti.
Tehkööt ne, jotka pitävät noista puuhista. Hillomehustus ei ole pakollista. Jos nainen ei halua tehdä sitä, niin jättää sitten tekemättä.
Vierailija kirjoitti:
Kysyn kaikilta heti, kun aljavat leuhkia marjoillaan: onko entiset syöty? Hiljenevät!
Sekä mansikat että mustikat loppui jo talvella :)
Vierailija kirjoitti:
Onko oikeasti terveellistä syödä montakymmentä kiloa marjoja vuodessa? Niissähän on paljon sokeria.
Hedelmissä on enemmän sokeria kuin marjoissa, joten marjat ovat siinä mielessä järkevämpi valinta.
Naiset "pitävät" monista puuhista, koska heidät on kasvatettu sellaiseen naiseuteen. Marjastus, siivous, ruuanlaitto, verhojen vaihto, kasvimaan hoito, meikkaus, pitkien hiuksien pitäminen.
Täälläkin palstalla toistuu lause "miestenkin mielestä", "kyllä miehetkin on tykänny" ym jatkuvasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hedelmissä on enemmän sokeria kuin marjoissa, joten marjat ovat siinä mielessä järkevämpi valinta.
Mansikoissa vähemmän sokeria kuin omenassa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mansikoissa vähemmän sokeria kuin omenassa?
Mansikka hiilihydraatti imeytyvä 7,7 g summattu osatekijöistä THL:n tuottama
Omena, ulkomainen, kuorittu hiilihydraatti imeytyvä 9,4 g summattu osatekijöistä THL:n tuottama
Vierailija kirjoitti:
Naiset "pitävät" monista puuhista, koska heidät on kasvatettu sellaiseen naiseuteen. Marjastus, siivous, ruuanlaitto, verhojen vaihto, kasvimaan hoito, meikkaus, pitkien hiuksien pitäminen.
Täälläkin palstalla toistuu lause "miestenkin mielestä", "kyllä miehetkin on tykänny" ym jatkuvasti.
Noista asioista tykkään itse marjojen, yrttien ym. säilömisestä (kuivaaminen, pakastaminen), kasvimaan hoidosta ja ruuanlaitosta. Niistäkin opin tykkäämään vasta lähes viisikymmentä täytettyäni. Siivooja siivoaa minun osuuteni kerran kuukaudessa ja mies hoitaa päivittäisen ylläpitosiivouksen + vaatehuollon.
Meillä ostetaan kolme laatikkoa mansikkaa ja kaksi vadelmaa. Siihen kolmea muuta marjaa omasta puutarhasta noin 30 kg. Keväällä ei ole enää mitään jäljellä kun syön kaikki syksyn ja kevään välissä. Muu perhe syö niistä joku 20%.
En sairasta flunssia enkå ole läski. Miksiköhän :D
Vierailija kirjoitti:
Hillot ja mehut kantsis tehä tuoreista marjoista. Ei ne pakastamalla paremmiksi muutu.
Smoothieen käytän itsekin, mutta en pakasta viittä kiloa.
Moni täälläkin kehuskelee 5 kiloa pakastaneensa, mutta kun kysytään mihin ne käytetään niin eipä tuu vastauksia juurikaan.
Mitä ihmettä sä jankutat? Mistä meinaat kesän jälkeen saada TUORETTA KOTIMAISTA mansikkaa??? Ja moni on jo vastannut, että kaikenlaisiin jälkkäreihin, puuron lisukkeeksi ja leivontaan käyttävät itse pakastamaansa mansikkaa. Mikä kohta sulle ei mene nyt jakeluun?
Ulkomailta tuotu mansikka ensinnäkin maistuu paskalle, toiseksi sisältää huikeasti torjunta-aineiden jäämiä, ja kolmanneksi - voi sisältää terveydelle haitallisia mikrobeja.
Vierailija kirjoitti:
On se nyt hel-vet-ti ettei saa tehdä sitä mistä tykkää, jos se asia sattuu olemaan "perinteistä naisten puuhaa". Minä pidän kaikista noista luettelemistasi asioista. Siis pidän, en "pidä". En aio sinun tai kaltaistesi mieliksi lopettaa niitä, koska pidän niistä.
Mikä siinä on ettei vapaassa maassa saa joidenkin fanaatikkojen mielestä pakastaa ja syödä mansikkaa ja muita marjoja?
Syökää te vaan makkaraa ja juokaa kaljaa, en ole sitä teiltä kieltämässä.
Täällä on näköjään taas paikalla joku jankkaaja, joka saa iloa siitä, että saa haastettua toiset kinaamaan. Vastaan silti. Viime vuonna tuoreet mansikat olivat niin kalliita, että melkein samalla kilohinnalla sai kaupan pakasteastaasta jopa kotimaista mansikkaa. Tällä kesänä tuore mansikka on ainakin täällä päin erittäin paljon halvempaa. Isoin pointti on kuitenkin siinä, että kun maksikat ovat rasioissa omassa pakastimessa, lapsetkin ottavat niitä itse sulamaan ja ovat oppineet syömään marjoja. Tuttava perheissä on lukuisia lapsia, jotka eivät syö marjoja. No miksiköhän? Niitä pitää olla helposti tarjolla. Itse kun pakastaa, tietää, että laatu on varmasti hyvä ja makukin hyvä. Ulkomaalaisia marjoja ei voi syödä pakastuksen jälkeen keittämättä. Ja keitettynäkin ne maistuvat lähes aina homeelle. No, ehkä joillakin ei ole yhtä tarkka haju- ja makuaisti kuin minulla, ja homeisetkin marjat tulevat heillä syödyksi. Marjojen home on erittäin vaarallista, se aiheuttaa mm. syöpää. Meillä syödään marjoja joka päivä, ja itse tehtyä viinimarjamehuakin näin kesällä joka päivä. No niin, nyt voivatkin sitten provot ja trollit ruveta inttämään vastaan.
Eikö tuore mansikka ole kalliimpaa kuin kaupan pakastealtaasta ostettu pakastettu mansikka? Mun sukulainen just osti monta kiloa mansikkaa jälleen ja pakastimeenhan ne meni. Itse en juuri syö mansikkaa, mutta jos haluan vaikka leipoa mansikkapiiraan ostan pakastealtaasta.
Vierailija kirjoitti:
Eikö tuore mansikka ole kalliimpaa kuin kaupan pakastealtaasta ostettu pakastettu mansikka? Mun sukulainen just osti monta kiloa mansikkaa jälleen ja pakastimeenhan ne meni. Itse en juuri syö mansikkaa, mutta jos haluan vaikka leipoa mansikkapiiraan ostan pakastealtaasta.
Tuore mansikka 35€/5kg = 7€/kg
Pirkka pakastemansikka 5,59€/500g = 11,18€/kg
Vierailija kirjoitti:
Jos käyttää puoli kiloa mansikkaa vuodessa on sanomattakin selvää ettei pakasta kymmentä kiloa ja keväällä heitä niitä pois.
Jotkut eivät vaan tajua että muut voivat syödä kymmeniä kiloja oman puutarhan mansikkaa, kuten meillä.
Meillä minä (n) hoidan säilömisen (sisältää myös mm. yrttien kuivattamisen) ihan omasta halustani. Mukavaa vastapainoa palkkatyölle. Joka kerta puoliso tarjoutuu kyllä tekemään yhdessä.