Nyt alkaa teillä tädeillä se mansikoiden pakastusrumba :)))
Kommentit (59)
Vierailija kirjoitti:
Pakastettu jo. Viisi litraa riittää kahdelle hengelle, kun lisäksi on toiveissa saada parikymmentä litraa mustikkaa ja oman puutarhan herukkapensaista tulee herukkaa enemmän kuin omiin tarpeisiin.
Puutarhapalstoilla oli Helsingissä kypsiltä vaikuttavia punaherukoita. Aikaisin kypsyvät näin lämpimänä kesänä.
Ihan turhaa hommaa pakastaa mansikoita. Ei niitä kukaan syö. Jotenkin ihanan vanhanaikaista kuitenkin, mansikoiden kanssa puuhastelu .
Vierailija kirjoitti:
Ja se koko vuoden sähkölasku pakastimen käytöstä tulee maksamaan enemmän kuin ne ykköslootat mansikoita vuoden mittaan kaupasta ostettuna...
Kylläpä pakastemarjan edustajia harmittaa ihmisten pakastimet. Ne pakastimet on kuule päällä muutenkin.
Kuka haluaa syödä oksettavia ulkomaisia mansikoita?
Kotimaista lomumansikkaa sen pitää olla ja mieluiten omasta pellosta :)
Ei tämä täti/isotäti ainakaan aio pakastaa yhtäkään mansikkaa 😄
Vierailija kirjoitti:
Hillot ja mehut kantsis tehä tuoreista marjoista. Ei ne pakastamalla paremmiksi muutu.
Smoothieen käytän itsekin, mutta en pakasta viittä kiloa.
Moni täälläkin kehuskelee 5 kiloa pakastaneensa, mutta kun kysytään mihin ne käytetään niin eipä tuu vastauksia juurikaan.
Ymmärräthän viiden kilon ja viiden litran eron? 5 kg on lähes 10 litraa. Ainakin meille riitti 5 litraa eli noin 2,5 kg. Ei edes puolta litraa/kuukausi eli ei siitä kovin moneen smoothieen riitä.
Meillä menee se 15kg helposti vuodessa. Syödään puuron tai jogurtin kanssa tai smoothiessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pakastettu jo. Viisi litraa riittää kahdelle hengelle, kun lisäksi on toiveissa saada parikymmentä litraa mustikkaa ja oman puutarhan herukkapensaista tulee herukkaa enemmän kuin omiin tarpeisiin.
Puutarhapalstoilla oli Helsingissä kypsiltä vaikuttavia punaherukoita. Aikaisin kypsyvät näin lämpimänä kesänä.
Valkoiset alkavat meillä olla kypsiä, punaiset ehkä ensi viikon loppupuolella ja mustat aikaisintaan silloin.
II vyöhyke.
Vierailija kirjoitti:
No esimerkiksi minä, oksettavassa ulkomaan maassa asuva.
P.S. Muista omat eväät matkustellessasi.
Nythän on jo myöhästä alkaa pakastelemaan, kausi meni jo :D
Viime kesänä ostin 10kg ja pakastin suurimman osan. Manssut loppui jo keskitalvella, vaikka yritin säästeliäästi syödä. Pääasiassa jogurtin ja puuron seassa tuli syötyä.
Halvemmaksi se tulee pakastaa itse, kuin ostaa valmiiksi pakastettuja. Vaivaa siitä ei juuri ole, kahteen pekkaan kannat ottaa pois viidestä kilosta puolessa tunnissa.
Vierailija kirjoitti:
Ihan turhaa hommaa pakastaa mansikoita. Ei niitä kukaan syö. Jotenkin ihanan vanhanaikaista kuitenkin, mansikoiden kanssa puuhastelu .
Kuten sanottu, itse syön mieluummin kotimaisia marjoja kuin ulkomailta tuotuja hedelmiä. Mansikat eivät olleet luomua mutta itse kasvatetuista herukoista (ja omenoista, päärynöistä ja luumuista) tiedän, ettei ole käytetty torjunta-aineita eikä käsitelty pintaa pilaantumisen estämiseksi. Ilmastokin kiittää.
Ja mitä vaivannäköön tulee, niin ehdottomasti suurin vaiva on omenoiden, päärynöiden ja luumujen keittämisessä soseeksi. Olen ihan hyvilläni, että tänä vuonna tulee vain pieni sato.
Ei kiitos vetisille mansikoille. Parempi syödä tuoreena. Ainoa marja, mikä kestää hyvin pakastusta on mustaherukka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No esimerkiksi minä, oksettavassa ulkomaan maassa asuva.
P.S. Muista omat eväät matkustellessasi.
Luomu ei matkusta ulkomailla.
Vierailija kirjoitti:
Ei kiitos vetisille mansikoille. Parempi syödä tuoreena. Ainoa marja, mikä kestää hyvin pakastusta on mustaherukka.
Eihän sille mitään voi jos et osaa pakastaa, etkä valmistaa ilman vetistymistä. Ehkäpä sinun kannattaa opiskella alaa?
Vierailija kirjoitti:
Mitä te niillä pakastetuilla marjoilla teette?
🙄
Syödään ne.
Olis kiva tietää miehistä, kuinka paljon poimivat, pakastavat, mehustavat, hilloavat. Onko tämäkin homma naisten harteilla 95%:sti.
kumminkin tulee sähkökatko ja mansikat sulaa ja pahentuu siellä pakastimessa, sähköjen palattua jäätyvät uudelleen, on sitten ripulia tiedossa kun ne viimein joskus yritetään syödä...
Ei ala tällä tädillä. Olen siirtynyt ostamaan mansikat kaupan pakastealtaasta. Kilon pussi riittää minulle kuukaudeksi ja se vie vähemmän tilaa kuin hakea kerralla 12 kg mansikkaa pakastin täyteen. Mustikat haen itse metsästä, koska se on ilmaista. Asun yksiössä, eikä täällä ole kunnollisia säilömistiloja. Pakastimeen pitää mahtua muutakin. Siksi on helpompaa hakea pussi kaupasta.
Ei tarvitse olla huono kokki! Työstetään peurankielet kun helle hellittää.