Olen siivooja, ja harkitsen lähihoitajaksi opiskelemista. Onko parempi, kuin siivoojan työ?
Pitkään on tuntunut jo siltä, että työni on todella tylsää ja kaikki päivät on samanlaisia. Olen sen verran pelkuri, etten uskalla opiskella mitään liian haastavaa, enkä mitään missä työllistyminen olisi epävarmaa. Lähihoitajakoulutusta harkitsen siksi, koska voi päästä oppisopimuksen kautta suoraan palkoille. Luulen, että työkin olisi mielenkiintoisempaa, vaikka mahdollisesti raskaampaa. Entäs palkka? Millaista palkkaa te lähihoitajat saatte? En usko pelkääväni eritteitä, enkä myöskään mummojen potkuja ja lyöntejä. Suorastaan kaipaisin, että työssä olisi vähän enemmän actionia. Kannattaisiko vaihtaa alaa?
Kommentit (27)
Lähärihän voi vaihtaa takaisin siivoojaksi, jos em. ei maistu.
No ei ole parempi , eikä ainakaan helpommalla raha tule. Minä lopetin hoitotyön ja aloin siivoojaksi. Olen samassa työpaikassa kuin ennenkin , työnkuva vaan eri. Ihana siivota rauhassa, kun hoitajat juoksee stressaantuneena kiireessä.
Oma palkka (turun kaupungin leivissä) on n. 2110e (yksi ikälisä). Päivätyö, teen töitä avoimessa varhaiskasvatuksessa lasten kerho-ohjaajana. Muita mahdollisia työpaikkoja olisi esim. päiväkodit, aamu- ja iltapäiväkerhot, nuorten talot tms.
Fyysisesti työ ei itselläni ole raskasta, yli 3-vuotiaat on jo melko omatoimisia. Päivissä on tutut rutiinit mutta myös vaihtuvuutta (lasten kanssa touhuttavat projektit ym). Vastuu on siivoojaa isompi koska omalla vastuulla on usein 7-12 lasta ja välillä joutuu olemaan paljonkin yksin. Ja pitää olla sosiaalisesti aika taitava koska päivään sisältyy paljon lasten lisäksi myös erilaisten aikuisten kohtaamista.
Pidän työstäni. Palkkaa saisivat maksaa n. 200-300e enemmän, sitten olisin tyytyväinen. Ja työpaikkaa hakiessa kannattaa kiinnittää taloon huomiota, päiväkodeista toiset on oleellisesti huonompia työyhteisöltään ja johtamiseltaan kuin toiset. Meillä on reilu pomo ja lähimmät työkaverit on itsellä tosi mukavia, se on iso osa työviihtyvyyttä ja hyvinvointia.
Naapurikunnassa laitoshuoltajan peruspalkka on 1997. Päälle kokemusvuosi- henkkoht ja vuorolisät, niin ollaan samassa 2500 eurossa kuin muutkin duunarit. Viime talven tein palvelutalossa, helpointa rahaa tällä alalla 20 vuoteen (vrt sairaala). Pelkkää aamua ja koko keittiösavotta, petaukset ja painavien pyykki- ja roskasäkkien vienti kuuluivat kaikki hoitajille.
Lähärinä riippuu ihan mihin suuntaudut ja mihin menet töihin. Töitä on laidasta laitaan ihan ohjaajan hommista lastenhoitoon ja vaativiin hoidollisiin tehtäviin. Monipuolisinta taitaa olla kotihoito, jossa tarvitaan todella laaja-alaista osaamista ja työ hyvin lääkehoidollista. Palvelutaloissa työ taas on hyvin rutiininomaista, lähinnä vaipan vaihtoa ja syöttämistä. Lhihoitajan tutkinto antaa kyllä hyvät eväät monenlaiseen hommaan. Työn vaativuus ja monipuolisuus siis on vahvasti suhteessa työpaikkaan, ei itse tutkintoon.
Olen ajatellut suuntautumista hammashoitajaksi, jos vaan alkaa siihen koulutus. Onko kellään tietoa minkälaista hommaa se on?
Lähärin homma on raskaampaa ja ainakin silloin kun minä olin hoitoapulaisena palkatkin oli huonompia kun eivät saaneet yhtä paljon lisiä kuin minä mikä oli jo saavutus koska olin ainoa ilman mitään ikälisiä. Sitten on vielä väkivallan uhka ja eritteiden kanssa pelaaminen.