200 EUROA vuodessa vaatteisiin, vähän vai paljon?
Kommentit (32)
Mulle se olisi paljon. Saisin tuolla summalla kaikki vaatteet.
Itse olen ostanut tänä vuonna paidan 4 euroa (kirpparilta), kesähousut 9,99 (Lidlistä), ja kesätossut 4,95 (H%M:stä). Mikään ei ollut ihan huipputarvittava, kesähousuista tuli ihan lempparit kun ovat niin mukavat.
Itse ostan yleensä yhdet housut ja pari paitaa vuodessa sekä sukkia, kalsareita. Käytän vaatteet aika loppuun mutta aina tulee se päivä kun pitää ostaa kengät, talvitakki ym. mihin menee enemmän rahaa. Sanoisin että vaikka säästeliäästi vaatteita ostankin niin 200 euroa koko vuoden vaatebudjettina on aika vähän.
Vierailija kirjoitti:
Ei se kovin paljon ole, mutta ei nyt ihan _todella_ vähänkään. Siis jos kyse yhden ihmisen vaatteista, hankinnat lapsille erikseen. Kirppisvaatteilla toi summa sisältää jo tosi paljon vaatteita. Sanoisin että toi on ihan normaali summa, josta tulee kuva järkevästi kuluttavasta ihmisestä, ei törsäilijästä mutta ei kitupiikistäkään.
Siis kai jos on kaappi täynnä uudehkoja vaatteita voi noin mennä 1-2 vuotta maksimissaan mutta eihän tuolla rahalla saa edes yksiä takkia ja kenkiä!
Jos tässä siis oikeasti puhutaan VUODESTA eikä kuukaudesta. Sanoisin että normaali summa on vähintään n. 100€/kk jos haluaa kulkea siisteissä ja uudehkoissa vaatteissa, eikä näyttää samalta kahta päivää peräkkäin.
Vierailija kirjoitti:
Mulle se olisi paljon. Saisin tuolla summalla kaikki vaatteet.
Itse olen ostanut tänä vuonna paidan 4 euroa (kirpparilta), kesähousut 9,99 (Lidlistä), ja kesätossut 4,95 (H%M:stä). Mikään ei ollut ihan huipputarvittava, kesähousuista tuli ihan lempparit kun ovat niin mukavat.
Mutta onko sulla ennestään paljon vaatteit?
Todella vähän.
Joskus kulutin 1000 e vuodessa, sekin oli melko vähän jonkun mielestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se kovin paljon ole, mutta ei nyt ihan _todella_ vähänkään. Siis jos kyse yhden ihmisen vaatteista, hankinnat lapsille erikseen. Kirppisvaatteilla toi summa sisältää jo tosi paljon vaatteita. Sanoisin että toi on ihan normaali summa, josta tulee kuva järkevästi kuluttavasta ihmisestä, ei törsäilijästä mutta ei kitupiikistäkään.
Siis kai jos on kaappi täynnä uudehkoja vaatteita voi noin mennä 1-2 vuotta maksimissaan mutta eihän tuolla rahalla saa edes yksiä takkia ja kenkiä!
Jos tässä siis oikeasti puhutaan VUODESTA eikä kuukaudesta. Sanoisin että normaali summa on vähintään n. 100€/kk jos haluaa kulkea siisteissä ja uudehkoissa vaatteissa, eikä näyttää samalta kahta päivää peräkkäin.
Ei minua haittaa näyttää samalta kahta päivää peräkkäin, olen nelikymppinen suomalainen enkä teini jossain jenkkilukiossa. Vaatteet kyllä jotain maksavat, kun en ihan halvimpia osta. Mutta aika kapselipuvustolla mennään, minulla on tällä hetkellä neljä eri työasua eikä todellakaan haittaa käyttää samaa seuraavanakin päivänä. Jos joku niitä muistelee niin ihan vapaasti.
Vähän. Toi menee jo alusvaatteisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kummasti opiskelijat ja muut pienituloiset kuitenkin pystyy kulkemaan siisteissä vaatteissa, vaikka ei varmasti ole laittaa 100 euroa kuukaudessa vaatteisiin. Ihan järjetön ajatuskin. Ja kun kirpparit tursuaa käytännössä uusia vaatteita niin hullulta tuntuisi ajatus syytää tuollaista määrää rahaa vaatteisiin. 1200 vuodessa olisi siis sun mielestä oikeasti ihan ok laittaa vuodessa kuteisiin? Johan vastaavalla summalla pääsee useamman viikon budjettilomalle. Mitä ihmettä oikein ostat, jos joka kuukausi menee 100 euroa? Kuulostaa vaan niin kummalliselta.
Yleisesti sanottuna todella vähän. Elän tosi pienellä rahamäärällä ja minulla tänä vuonna on mennyt 200 euroa.
Ostin aivan liian kalliin kylpytakin, alusvaatteita, sukkia ja 3 legginsit .
Uskon pärjääväni seuraavat 2 v ilman vaateostoksia.
Se riippuu tarpeesta ja käytettävissä olevista tuloista. Itse olen pienituloinen. Viime vuonna meni n. 70 euroa, mutta ostinkin vain sukkia, leggingsit ja alesta pari mekkoa. En tarvinnut muuta. Joten turha olisi ollut hassata enempää rahaa. Tänä vuonna on jo mennyt yli 200 euroa, kun ostin tuulen- ja vedenpitävän talvitakin (alesta sekin) peruspaitoja, lushousuja, neuletakin ja pari juhlavampaa paitaa. Ja nyt suunnittelen uusien shortsien ja uikkarin hankkimista. Kaikki hankinnat tulleet tarpeeseen. Tämänhetkiset shortsit ovat 20 vuotta vanhat ja ompelin juuri takataskun alle hietuneen reiän kiinni :D Eikä tämän vaatetarpeen huomioon ottaen oli 200 euroa vuodessa ole yhtään liikaa. Lisäksi saatan joutua kenkäostoksille vielä tämän vuoden puolella, mutta onnistuu ehkä lykätä ensi vuodellekin.
Ostan vaatteita mutta käytän ne aina loppuun.
Mul on jotkut H&M halpis paidat kestäneet vuosia, onko ne sitten laadukkaita? Esim yks urheilutoppi jonka ostin alesta tais olla 5 euroa kestänyt ainakin 4 vuotta ei reikiä yhtään