Finnair olisi halunnut palkata suomalaisia lentoemäntiä Finnairin Tukholman ja kaukomaiden välisille lennoille, mutta ammattiliitto AKT esti lentoemojen mahdollisuuden työllistyä.
Lentoemot pysyy siis edelleen lomautettuina, kun AKT sanoo ettei saa mennä töihin jos lento lähtee Tukholmasta. Noille lennoille otetaan sitten suomalaisten sijaan jotain ulkomaalaista väkeä.
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/kl/266eeab7-9bdd-49e2-8c57-b8c357fb8…
Tämä sama AKT muistetaan tietysti myös mm. ahtaajien ja muiden kuljetusalojen lakoista ja tukilakoista, joilla ajetaan koko Suomen talous alas aina parin vuoden välein..
Kommentit (24)
Uskomatonta! Siis Finnairin emot jäävät edelleen lomautetuksi ja Finnair palkkaa halpaemoja toisen firman kautta. Ja Finnair nimenomaan olisi halunnut ottaa omat emonsa töihin, mutta AKT esti sen!
Mahtavatpa Finnairin emot olla nyt tooodella tyytyväisiä.
Ay liike ajamassa jäsentensä etua!
Lentäjien ammatiliitolle nuo Tukholman keikat näköjään sopi, mutta lentoemojen AKT haluaa aina olla poikkiteloin. Vaikka sitten työntekijöiden kustannuksella. 🙄
AKT ja SAK. Kaksi lyhennettä jotka ajavat Suomenntuhoon.
Halutessaan emot pääsevät hommiin:
"Tuemme myös sitä, jos meiltä lomautettuna olevaa matkustamopalveluhenkilöstöä haluaa hakeutua määräajaksi Airpron palvelukseen näille lennoille, ja palata sen jälkeen olemassa olevaan työsuhteeseensa Finnairiin”
Helsingin aasian lennotkin pitää hoitaa Ei taida finskillä omat emot riittää noille uusille reiteille ruotsista aasiaan. Siellä on paljon vapaita lentäjiä ja emoja sas ja norwegianin alasajon jäljiltä.
Finnairin emot ovat siis veronmaksajien rahoilla eläviä.
Lentäisitkö itse työnatkasi 3 tuntia kotiovelta ensin tukholmaan jotta pääset työpaikalle. Ja sieltä takaisin kotiin. Omalla ajalla.
Ei kai kukaan täysijärkinen ammattilainen enää kuulu AY-liikkeeseen? Korkeintaan ammattitaidoton, asennevammainen ja työhaluton voi saada elämäänsä etua sitä kautta. AY-liike tekee politiikkaa viimeksimainittujen hyväksi.
Kaukana ovat ne ajat, kun AY-liike vaati töitä ja toimeentuloa. Nykyään vaaditaan vaan perusteettomia etuja ja vastikkeetonta rahaa.
Itse olen pendelöinyt vuoden joka viikko maanantaina lento työpaikalle keski eurooppaan ja perjantaina takaisin kotiin suomeen. 5 tuntia suuntaansa. Sain tosin matka-ajalta normaalin tuntikorvauksen.
Vierailija kirjoitti:
Lentäisitkö itse työnatkasi 3 tuntia kotiovelta ensin tukholmaan jotta pääset työpaikalle. Ja sieltä takaisin kotiin. Omalla ajalla.
Jos olisin ollut puolitoista vuotta työttömänä saattaisin lähteäkin tilapäisesti. Ja siis matkustamohenkilökuntahan olisi hyväksynyt sopimuksen - sak on sitä mieltä että ollaan mieluummin kotona.
Finnairin HR päällikkökö täällä vinkuu pahaa oloaan?
Vierailija kirjoitti:
Finnairin HR päällikkökö täällä vinkuu pahaa oloaan?
No Finnairin HR:n kannaltahan juttu päättyi hyvin: palkkaavat halvempia emoja Airpron kautta.
Eli Finnairin emoille se mustapekka jäi käteen.
Vierailija kirjoitti:
Lentäisitkö itse työnatkasi 3 tuntia kotiovelta ensin tukholmaan jotta pääset työpaikalle. Ja sieltä takaisin kotiin. Omalla ajalla.
No näköjään lentäjille tuo sopi ihan hyvin. Ja ihan varmasti emotkin haluaisivat mennä mieluummin töihin kuin olla lomautettuna kotona. Ja itse asiassa moni emo meneekin töihin noille Tukholman lennoille, väliaikaisesti AirPro:n kautta.
Eli ei kaikki ole laiskoja ja ajattele kuten sinä.
Ja kyse olisi ollut väliaikaisesta järjestelystä. Mutta mikäpä siinä, kyllä koneet ilmaan saadaan.
Vierailija kirjoitti:
Lentäisitkö itse työnatkasi 3 tuntia kotiovelta ensin tukholmaan jotta pääset työpaikalle. Ja sieltä takaisin kotiin. Omalla ajalla.
Eiköhän tämä siirtymätyöaika olisi korvattu. Ongelma oli kai lähinnä se, että kun tästä Tukholmasta lentämisestä ei ole joskus ennen korona-aikaa olleissa neuvotteluissa sovittu, niin nyt ei pysty millään joustamaan, koska työantaja on riistäjäkapitalisti.
"Airpro on jo vuosien ajan työllistänyt suomalaista matkustamohenkilökuntaa kotimaasta ja ulkomailta operoitaville lennoille kansainvälisten lentoyhtiöiden tarpeisiin. Olemme iloisia voidessamme nyt olla mukana tukemassa Finnairia, kun se hakee lisää liiketoimintaa lentoliikenteen haastavassa tilanteessa, ja samalla luomme yhdessä työtä suomalaisille”, sanoo Airpron kaupallinen johtaja Mikko Turpeinen."
Tuossa kyllä lukee selvästi, että on suomalaista henkilökuntaa. Yllättäen taas vääristelty otsikko. Lukekaa juttu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lentäisitkö itse työnatkasi 3 tuntia kotiovelta ensin tukholmaan jotta pääset työpaikalle. Ja sieltä takaisin kotiin. Omalla ajalla.
No näköjään lentäjille tuo sopi ihan hyvin. Ja ihan varmasti emotkin haluaisivat mennä mieluummin töihin kuin olla lomautettuna kotona. Ja itse asiassa moni emo meneekin töihin noille Tukholman lennoille, väliaikaisesti AirPro:n kautta.
Eli ei kaikki ole laiskoja ja ajattele kuten sinä.
Laiska? Itse haluan käyttää aikani töissä. Tekemässä sitä mihin minut on palkattu ja mitä osaan. En matkustamassa töihin.
t. Maailmalla matkatyötä tekevä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lentäisitkö itse työnatkasi 3 tuntia kotiovelta ensin tukholmaan jotta pääset työpaikalle. Ja sieltä takaisin kotiin. Omalla ajalla.
Jos olisin ollut puolitoista vuotta työttömänä saattaisin lähteäkin tilapäisesti. Ja siis matkustamohenkilökuntahan olisi hyväksynyt sopimuksen - sak on sitä mieltä että ollaan mieluummin kotona.
Tilapäisestä tulee pian vakituinen.
Luulen että et itse jaksaisi matkatyötä. Et taida tietää edes mitä se tarkoittaa. Siinä ei maata iltaisin kotona sohvalla sipsipussi kjanssa, ei käydä kavereiden kanssa baareissa tai mökillä laittamassa kasvimaata.
Pääosin ay-liike on hyväksi, MUTTA jos maailmantilanne on ympärillä täysin muuttunut, ei ole kyllä mitään järkeä siinä, että kun silloin vuosia sitten on sovittu niin ja nin, niin nyt ei voida yhtään joustaa.