Tyttön murrosiän alkaminen
Minkäikäisenä teidän tytöillä on alkanut murrosikä? Mun tyttöni täyttää pian 10v. Hänellä on hiukset rasvoittuneet pari vuotta, rinnoissa on tapahtunut pientä muutosta ja hiki on alkanut hieman haista. Nyt huomasin, että hänellä on alkanut jo häpykarvat hieman kasvaa. Onko tämä aikaista vai ihan normaalia?
Kommentit (11)
Tyttäreni on urheilullinen (harrastaa jalkapalloa monta kertaa viikossa eli juoksee paljon) ja hoikka, reilut 140cm ja n 30kg.
Vähän yli 9v alkoi toinen rinta kasvaa. Käytiin ihan lääkärissä. Normaalia. Kuukautiset alkoivat suht tasan 13v.
Mun tyttö täyttää alkuvuodesta 10. Hiukset rasvoittuneet jo kauan. Häpykarvoitusta on jo vähän. Rinnoissa ei vielä mitään muutosta. Toivottavasti saisi nyt vielä muutaman vuoden olla ilman kuukautisia.
Just oli uutisissa, että murrosikä on aikaistunut. Voi hyvinkin alkaa tytöillä jo 9-10-vuotiaana.
Mun tytöllä alkoi hiukset rasvoittua 10-vuotiaana, alkoi myös hikoilu ja rintojen kasvu. 11-vuotiaana alkoivat kuukautiset. Tyttö on 148 cm pitkä ja painaa 38 kg.
Aivan normaalia! Toi 2:n väite, että alkaisi 12-13-vuotiaana normaalisti on aivan tuulesta temmattu. Että siis vasta 6.-7.-luokkalaisilla ALKAISI. Kokemukseni mukaan yli puolilla 4.-luokkalaisista on jotakin esipuberteetin merkkejä. Joku haisee hieltä, toisella tukka rasvoittuu jne. Minulla on kolme tytärtä, joista nuorinkin jo käy rippikoulua. Eli murrosikä on kaikilla "loppusuoralla" tai ohi. Lisäksi olen toiminut 25 vuotta luokanopettajana. Pojilla puberteetin oireet tulevat noin vuoden myöhemmin keskimäärin kuin tytöillä.
Normaalia mutta harvinaista. Yleensä murrosikä alkaa aiemmin tytöillä, joilla on kehossaan enemmän rasvaa. Se on ihan normaalia.
Toki murrosikä yleensä alkaa tytöillä vasta 12-13-vuotiaana ja pojilla noin 13-vuotiaana.