Einesruuatko muka suolaisia ja liian mausteisia?
Olen keittiöremontin takia elänyt pitkälti einesruuilla viimeaikoina. Netissä valitetaan, kuinka einesruuat on liian suolaisia ja väkeviä (mitä lie tarkoittaa). Lähes aina joutuu einesruokiin lisää suolaa tai mausteita, että pystyy syömään. Kuinka mauttomia ruokia ihmiset oikein syövät?
Kommentit (22)
Einesruoilla on turhaan huono maine. Roiskeläppiä tai lihapiirakoita ei tietenkään kannata säännöllisesti syödä, mutta nykyään saa kaikenlaisia kotiruokia ja vähän eksoottisempiakin ruokia edullisesti. Annoksissa on tarkat tiedot kaloreista ja ravintoarvoista, ja koska annoskoot ovat maltillisia, ne tulee ainakin itsellä syötyä kokonaan, eikä mitään mene hukkaan.
Mitäs oot makuaistis pilannu liialla suolan käytöllä. Mä en laita suolaa mihinkään ja hyvää on. Sitä paitsi suola on säilöntäaine eikä mauste.
Tullu lounaspaikkojen kiinni ollessa syötyä valmisruokia. Järjestään kaikki ollu alimaustettuja ja suolattomia (ja käytän kokatessa vähäisesti suolaa eli kyse ei mistään ylisuolaisesta mieltymyksestä).
Vierailija kirjoitti:
Tullu lounaspaikkojen kiinni ollessa syötyä valmisruokia. Järjestään kaikki ollu alimaustettuja ja suolattomia (ja käytän kokatessa vähäisesti suolaa eli kyse ei mistään ylisuolaisesta mieltymyksestä).
Elä valehtele. Vain suolan suurkuluttaja voi huomata jos sitä on "liian vähän".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näinpä. Itse emme lisää suolaa erikseen lainkaan, jos ruoanlaitossa käytetty yksittäisiä suolaa sisältäviä ainesosia. Toisaalta syömme vain kerran päivässä lämpimän aterian, joten voisimme lykätä ruoka-annokseen yhteensä 4 grammaa ja silti pysytellä suosituksen sisällä. 10 grammaa suolaa on järkyttävä määrä.
Suolaisen makuinen ja liian suolainen ei ole sama asia. Monesti einesruot sisältää paljon suolaa ja onnistuvat silti olemaan mautonta mössöä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näinpä. Itse emme lisää suolaa erikseen lainkaan, jos ruoanlaitossa käytetty yksittäisiä suolaa sisältäviä ainesosia. Toisaalta syömme vain kerran päivässä lämpimän aterian, joten voisimme lykätä ruoka-annokseen yhteensä 4 grammaa ja silti pysytellä suosituksen sisällä. 10 grammaa suolaa on järkyttävä määrä.
Toi nyt on vaan yksinkertaisesti typerä tapa laittaa ruokaa. Oikeanlainen ja kohtuullinen suolan käyttö on ruoanlaitossä tärkeä asia.
Einesruoissa on 1% tai +1% suolaa ja se todellakin lasketaan VOIMAKASsuolaiseksi.
Mielestäni einesruuiassa voisi olla vähemmän suolaa ja enemmän mausteita. En ole koskaan syönyt liian mausteista einesruokaa
Italia lautasella, maistakaa Ahvenpyörykät ja pinaattirisotto.
🤮🤢
Ripaus suolaa saa ne muutkin mausteet maistumaan.
Jos kokkikartanon lohikeitosta saa 4 g suolaa, niin kai se aika paljon on. Jos syö useamman kerran päivässä jotain missä suolaa, niin suositukset paukkuu reippaasti.
Vierailija kirjoitti:
Jos kokkikartanon lohikeitosta saa 4 g suolaa, niin kai se aika paljon on. Jos syö useamman kerran päivässä jotain missä suolaa, niin suositukset paukkuu reippaasti.
Syö pari keittoa ja aamu/iltapalaksi leivät leikkeleineen niin huh. Toki niissä itsetehdyissäkin voi olla hurjasti suolaa.
Vierailija kirjoitti:
Ripaus suolaa saa ne muutkin mausteet maistumaan.
Käsittämätön väite!
Niin se riippuu millaiseen tönkkösuolaukseen olet tottunut.
Vierailija kirjoitti:
Niin se riippuu millaiseen tönkkösuolaukseen olet tottunut.
Tosin 5g suositus tarkoittaa pientä suolalle herkkää vähemmistöä.
Eineksistä ainoastaan Kivikylän nakit ja lihapullat maistuu suolaisille. Muut onkin sitten mauttomia.
Kivikylän valmiit liha ja makkaratuotteet ovat järkyttävän suolaisia. Olen vähentänyt käyttöä melkoisesti entiseen verrattuna. Ostan silti joskus chili-täytteisiä lihapullia. Käytän runsaasti mausteita, myös voimakkaita, mm. mustapippurirouhe, Timjami, curry jne. Chiliin olen aika koukussa. Liemikuutioita en halua käyttää, niissä on yli 40% suolaa. Eineksissä saisi olla enemmän mausteita, silloin ei tarvita juuri lainkaan tai ollenkaan suolaa. Einesten makutuomareina oivat olleet vanhainkodin asukkaat ja kuten on helppo ymmärtää, he ovat lähestulkoon sitä porukkaa joille suola on ollut lähes ainoa mauste/säilöntäaine mm. lihalle pilaantumista vastaan. Jokaisella on tietenkin oikeus käyttää suolaa miten parhaaksi kokee. Terveyshaittoja runsaasta käytöstä saattaa jossain vaiheessa ilmetä.
Sikke Sumari vetää Kokkisota tv-ohjelmaa. Hän on aivan ihastuttava ruokaohjelman juontaja joten tulee usein katsottua. Mua kuitenkin häiritsee hänen ainainen vaatimus/muistutus liittyen suolan käyttöön. Hän muistuttaa ohjelman vierailevia kokkeja siitä, että hän tykkää suolaisesta. Pitääkö kokkien mielistellä juontajaa ja lisätä hänen makunystyröitä varten aina vaan lisää suolaa. 😳
Samaa olen ihmetellyt. Suomalaiset käyttää pikkiriikkistä maustemittaa mausteille, kun taas esimerkiksi jenkkiresepteissä mausteiden mittausyksikkö on usein tbs (ruokalusikka).