Einesruuatko muka suolaisia ja liian mausteisia?
Olen keittiöremontin takia elänyt pitkälti einesruuilla viimeaikoina. Netissä valitetaan, kuinka einesruuat on liian suolaisia ja väkeviä (mitä lie tarkoittaa). Lähes aina joutuu einesruokiin lisää suolaa tai mausteita, että pystyy syömään. Kuinka mauttomia ruokia ihmiset oikein syövät?
Kommentit (22)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tullu lounaspaikkojen kiinni ollessa syötyä valmisruokia. Järjestään kaikki ollu alimaustettuja ja suolattomia (ja käytän kokatessa vähäisesti suolaa eli kyse ei mistään ylisuolaisesta mieltymyksestä).
Elä valehtele. Vain suolan suurkuluttaja voi huomata jos sitä on "liian vähän".
Näinpä. Itse emme lisää suolaa erikseen lainkaan, jos ruoanlaitossa käytetty yksittäisiä suolaa sisältäviä ainesosia. Toisaalta syömme vain kerran päivässä lämpimän aterian, joten voisimme lykätä ruoka-annokseen yhteensä 4 grammaa ja silti pysytellä suosituksen sisällä. 10 grammaa suolaa on järkyttävä määrä.
Toi nyt on vaan yksinkertaisesti typerä tapa laittaa ruokaa. Oikeanlainen ja kohtuullinen suolan käyttö on ruoanlaitossä tärkeä asia.
Meillä käytetään muita mausteita kuin suolaa, joten liika suola ei tuo ruokiin makua, vaan saa vain janoiseksi.
Kuuluin aikaisemmin niihin jotka lisäsivät suolaa, ennen ruoan maistamista, olisiko tarvetta lisätä. Kun ilmeni verenpainetta, olin itse sitä mieltä, että se oli työtressiin liittyvää. Tein pitkiä päiviä, ja lisäksi ylitöitä jos tarvetta oli tai pyydettiin. Työterveys puuttui asiaan ja suositteli vähentämään ja siirtymään Pan-suolaan. Lounaalla siirryin uuteen vaiheeseen. En lisännyt mihinkään ruokaan suolaa. Pöytäseurue valitti lähes päivittäin ruoan suolattomuudesta. Muutos auttoi pikkuhiljaa uusiin makuihin ja kotonakin muutoksiin. En lisännyt mihinkään itse tekemääni ruokiin suolaa. En keitettyihin perunoihin tai kananmuniin. Siirryin suolaamattomaan voihin ja laadukkaisiin öljyihin. Elimistöni on jo tottunut muihin suolattomiin mausteisiin. Leivästä saan liikaakin suolaa, mutta hampurilaisella käydessämme tilaan aina ranskalaiset ilman suolaa, mulle riittää ketsupin suola. Raskasta ruumiillista työtä tehdessä tai helteellä urheillessa on ymmärrettävää, että keho vaatii myös suolalisää. Mikäli itselleni tulee halu ottaa jotain suolaista niin tietenkin otan ja otan myös makeaa jos mieli tekee. Makean mieliteon voin kuitata lusikallisella sokeroitua hilloa tai marmelaadia. Vaikuttaa, että nykyisin oma elimistöni tietää mitä tarvitsen, joten en ole enää se henkilö joka sirottelee suolaa maistamatta ensin onko lisäykselle tarvetta. Vajaa vuosi meni muutokseen, eikä lääkäri suostunut enää uusimaan reseptiäni. ❤️🩹 :)