Onko kukaan täällä onnistunut laihtumaan/kiinteytymään/voimistumaan vesijuoksulla?
Aloitin taas vesijuoksuharrastuksen vuoden tauon (raskaus) jälkeen entistä painavampana. Toiveena olisi polttaa rasvaa ja kasvattaa kuntoa.
Kuitenkin teho epäilyttää, koska anoppini on harrastanut lajia vuosikaudet ja näyttää siltä, kuin ei ikinä liikkuisi. Onko täällä joku onnistunut kuitenkin hoikistumaan vesijuoksulla?
Kommentit (8)
Vesijuoksu on laji, jota voi tehdä hyvin erilaisilla tehoilla. Kyllähän jotkut enemmänkin vain "lilluvat" siellä altaassa kaverin kanssa juoruten, eivätkä varmasti paljoakaan siinä kiinteydy. Mutta jos tosissaan vesijuoksee, niin kyllähän siinä kaloreita kuluu ja kunto kasvaa. Riippuu tasan tarkkaan tahdistasi.
[quote author="Vierailija" time="14.07.2014 klo 14:29"]No kuules se onkin siitä kiinni mitä suuhusi pistät.
[/quote]
Joo, vesijuoksun teho riippuu mun syömisistä :|
Tiedän, että sen voi tehdä itseään huijaten ja eteenpäin kelluen, itse pyrin ihan kovaan tehoon. Mutta kun se anoppikin väittää tekevänsä täysillä eikä se päällisin puolin näytä uivan koiraakaan.
Ja paljon on kiinni myös vesijuoksutekniikasta. Jos makaa vyön varassa eteenpäin kallistuneena ja vähän potkii ja kauhoo kämmenillä, eteeenpäin pääsee suunnilleen nollakaloreilla. Oikea tekniikka on olla ylävartalo pystysuorassa vatsalihakset tiukkoina ja tehdä jaloilla suurta liikettä niin että jalka nousee myös taakse, aivan kuin yleisurheilijoilla juostessa.
Näin ei tosiaan edetä kovaa vauhtia ja saat tottua sihhen että koiraa vyön varassa uivat mummot ohittavat sinut monta kertaa kierroksella. Mutta tuloksia tulee. Lisätehoja saat esim. jalkapainoilla ja erilalilla käsissä pidettävillä vastuksilla.
#5, noin mä pyrin tekemään. Välillä otan täysiä juoksemista, välillä saksipotkuja, välillä kantapäät takapuoleen, polvet ylös, isoja harppauksia, takaperin, mitä vaan vinkkejä olen löytänyt netistä ja uimahallilta. Mutta kun anoppi väittää tekevänsä näin myös, ja on vuosia harrastanut 3x viikossa, ja senku lihoo vaan! Mutta ehkäpä anoppini sitten valehtelee tai syö vastaavasti aivan hirveästi. Hyvä, jos tällä tyylillä voi oikeasti saada läskit sulamaan.
Niin ja ap on 160/60 eli ei mikään kaamea läski, mutta normaalipainoni ennen vauvaa oli 50 kg ja siihen pyrin takaisin. Polvet ei kestä normaalia juoksua (osgood-schatterin tauti)
[quote author="Vierailija" time="14.07.2014 klo 14:43"]
Ja paljon on kiinni myös vesijuoksutekniikasta. Jos makaa vyön varassa eteenpäin kallistuneena ja vähän potkii ja kauhoo kämmenillä, eteeenpäin pääsee suunnilleen nollakaloreilla. Oikea tekniikka on olla ylävartalo pystysuorassa vatsalihakset tiukkoina ja tehdä jaloilla suurta liikettä niin että jalka nousee myös taakse, aivan kuin yleisurheilijoilla juostessa.
Näin ei tosiaan edetä kovaa vauhtia ja saat tottua sihhen että koiraa vyön varassa uivat mummot ohittavat sinut monta kertaa kierroksella. Mutta tuloksia tulee. Lisätehoja saat esim. jalkapainoilla ja erilalilla käsissä pidettävillä vastuksilla.
[/quote]
Minusta taas tuntuu, että olemalla pystyssä ja tekemällä juoksuliikettä ohitan altaassa monta kertaa nämä lillujat ja koirauijat. Sehän taas näitä läskikellujia kismittää, kun joku tekee tehokkaammin ja ohittaa nämä vierekkäin lipuvat tankit.
Joo, laihduin pari kiloa ja keskikroppaan tuli lisää voimaa. Laihdun ja lihon tosi tasaisesti ympäri kroppaa ja mulla on ihran alla aika paljon lihasta, eli pieni painonlasku näyttää tässä varressa just siltä mystiseltä "kiinteytymiseltä". Vesijuoksin kolme kertaa viikossa noin tunnin tasavauhtisen lenkin ja tein päälle kolme sarjaa keskikroppaa (kyljet, selkä, vatsa x3).
Mulle tuo oli juoksua korvaavaa harjoittelua, joten olin aika tarkka tekniikasta. Juoksutyyppinen pystyasento, jossa pieni etunoja, laaja käsiliike ilman kauhomista, etujalka hyvin paketissa, kunnon polvennosto ja takapotku -> polvien väliin mahdollisimman pitkä etäisyys joka askeleella ja tehokas pyöritys.
Vesijuoksu on siitä vähän hankalaa, että jos ei ole hyvässä kunnossa, sitä ei oikeasti vaan jaksa tehdä kunnolla ja veden nosta naamioi huonon temmon tai tekniikan aika tehokkaasti. Kuivalla maalla juostessa kello kertoo, jos menee hidasteluksi, mut vedessä vastaavaa selkeetä markkeria ei ole.
No kuules se onkin siitä kiinni mitä suuhusi pistät.