Miten nukuttaa 6 kk vanha vauva?
Kertokaa miten puolivuotiaan kanssa tulisi toimia. Toiminko lapsentahtisesti hissutellen, sylissä kanniskellen, imettäen, sen hyväksyen, että vauva nukkuu vain vartin päiväunia ja niitäkin vain sylissä kannettaessa kodin hiljaisuudessa ja yöllä 50 minuutin pätkiä perhepedissä vanhempia potkien ja hereillä pitäen?
Vai saako tai pitääkö vauvaa opettaa tai kouluttaa, rytmittää, aikatauluttaa niin, että hän nukkuisi sängyssäkin niitä päiväunia, ehkä pidempiä pätkiäkin niin öisin kuin päivisin?
Kuinka vanhaksi asti vauvan oikut ovat tarpeita, jotka täytyy tyydyttää? Milloin hänelle voi sanoa ei?
Kommentit (2)
Olen jo useampaan ketjuun vastaillutkin oman menetemäni. Lapsi on nyt oppinut tapaasi nukkua tai nukuttaa, itse hytkyttelin babysitterissä ja jos lopetin heräsi, tämä on itse opetettu tapa ei periaatteessa lapsentahtisuutta.
Olen myös ehdottoman vastaan itketysunikouluja!
Voit aivan hyvin opettaa vauvan nukkumaan omassa sängyssä kun vieressä nukkuminen ei toimi.
Eli laske vauva omaan sänkyyn, kun se itkee nosta syliin ja rauhoita kun rauhoittuu, ei siis nukahda vaan rauhoittuu, laske takaisin omaan sänkyyn, kun taas itkee nosta syliin ja rauhoita. Tätä sitten jatkat kunnes vauva nukahtaa. Jos vauva alkaa itkemään jo ennen kuin kerkeät laskemaan omaan säkyynsä, nista takaisin syliin ja rauhoitat, älä anna kuitenkaan nukahtaa syliin.
Toinen jota voi kokeilla on pitää kättä vauvan rinnalla kunnes rauhoittuu, jos vauva nukahtaa käsi rinnalla todennäköisesti herää hetken kuluttua kun nostat kätesi.
Vauvoilla on luontaisena suojautumiskeinona se että jos tilanne nukahtaessa ja nukkuessa muuttuu he heräävät, joten tilanteen pitää olla sama nukahtaessa kuin nukkuessa, jos siis vauva nukahtaa liikkeeseen hän herää kun liike loppuu, jos vauva nukahtaa paikoillaan hän herää liikkeeseen. Tämä koskee myös usein silitystä ja tätä tassuttelua herkillä vauvoilla, kun silitys rai tassutus loppuu vauva herää.
Toivottavasti onnistuu sinullakin jos päätät kokeilla, meillä meni pari päivää, mutta oli sen arvoista ja lapsi saa nukahtaa rauhallisena. Itkevää lasta on turha yrittää nukuttaa, paha mieli tulee unissaankin ja saa vauvan heräilemään yöllä.
Meillä toimi sänkyyn nukuttaminen silittämällä. Päiväunet vaunuissa. Jos yöllä ei meinaa nukahtaa, koeta ottaa vaunut sisään ja lykyttää niissä.
Älä päästä yliväsyneeksi, silloin nukkuu entistä huonommin. Tuon ikäinen nukkuu yleensä n. kolmet päikkärit. Yliväsyneenä vaunuissa nukutus tai otat syliin ja menette sänkyyn vierekkäin. Pidät vauvaa tiukassa ja turvallisessa otteessa, hyräilet ja silität. Aikansa rimpuilee, sitten nukahtaa.
Itketysunikoulut ei mun mielestä ole ok.