Todellisuudessa helsinkiläiset kotitaloudet ansaitsevat ENEMMÄN kuin New Yorkissa
New Yorkin kotitalouksien mediaanitulo oli 2018 noin 64 tuhatta dollaria eli noin 54 tuhatta euroa.
https://datausa.io/profile/geo/new-york-ny
Helsingissä itse asiassa kotitalouksen tulot olivat ISOMMAT, 61600 euroa ainakin vuonna 2017, tuskinpa ne seuraavana vuonna ainakaan alhasemmat olivat.
Kommentit (47)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta maksavat veroja enemmän kuin usalaiset.
Korkeakoulutettujen palkat ovat Usassa paljon suurempia kuin Suomessa.Ja huomaa ap, tuo on mediaani, äärilaidat ovat jyrkät.
Totta kai se on mediaani, koska tuloerojen jyrkkyyden takia ei ole mitään järkeä tarkastella keskiarvoa
On ihan selvää, että upporikkaita on jenkeissä enemmän, mutta tavallisten kansalaisten tilanteesta kertoo sen takia paljon enemmän mediaani.Sitä paitsi se valehteljatrolli, joka väitti palkkojen olevan Nykissä viisinkertaiset, oli a) vetänyt väitteen hatustaan ja b) ei puhunut mistään suppeasta erityisryhmästä, vaan kaikista ihmisistä.
Ap
Valehtelijatrolli? Se oli ihan New Yorkissa työskennellyt amerikkalainen tutkija joka näin sanoi
Panepa linkki mulle moiseen. Sellaista ei siinä toisessa ketjussa ole.
Mulla tuossa sen sijaan on hyvät tilastolinkit, ole hyvä vaan ja totea itse, pas.anpuhumisen sijasta.
Ap
Oot kyllä harvinaisen outo olkiukkoja rakenteleva töykeä trolli. Sun puolesta en ala linkkejä sulle laittamaan voit ihan itse käydä tarkistamassa ylen sivuilta sen jutun jossa suomessa ja new yorkissa asunut tutkijatohtori ihan omasta kokemuksestaan kertoi että sai new yorkissa viisinkertaista palkkaa suomeen verrattuna, kuten sulle on jo tässä ketjussa moneen kerran kerrottu. Faktan tarkistus ois ensimmäinen vaatimus ennen kuin aletaan keuhkoamaan. Ota yhteyttä siihen tutkijatohtoriin ja pyydä näyttämään palkkakuitit jos jäi epäselvää. Lycka till.
Tottakai yksittäiset ihmiset voivat saada viisinkertaista palkkaa. Mitä koulutetumpi, ja korkeammassa asemassa, sitä todennäköisemmin. Mutta ei sitä voi yleistää yhdestä esimerkistä yhtään laajemmalle. Monessa ammatissa tienaa vähemmän. Ja kaikille siellä eläminen on kalliimpaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Korkeakoulutettujen palkat ovat Usassa paljon suurempia kuin Suomessa.Ja huomaa ap, tuo on mediaani, äärilaidat ovat jyrkät.
Totta kai se on mediaani, koska tuloerojen jyrkkyyden takia ei ole mitään järkeä tarkastella keskiarvoa
On ihan selvää, että upporikkaita on jenkeissä enemmän, mutta tavallisten kansalaisten tilanteesta kertoo sen takia paljon enemmän mediaani.Sitä paitsi se valehteljatrolli, joka väitti palkkojen olevan Nykissä viisinkertaiset, oli a) vetänyt väitteen hatustaan ja b) ei puhunut mistään suppeasta erityisryhmästä, vaan kaikista ihmisistä.
Ap
Eikös keskustelu lähtenyt suoraan Ylen tai HS:n artikkelista, jossa Helsinkiin kokeellisesti muuttanut aviopari ihmetteli Suomen alhaista palkkatasoa.
Ei se aloitus sentäs aivan hatusta vetäisty ole, lienee löytyy vieläkin HS:n arkistosta josta sen voi lukea ja tarkistaa, mitä he oikein sanoivat suomalaisista palkoista.
Ei ei ei. Kyllä AMK-pohjainen parikymppinen koodari tienaa New Yorkissa ainakin 600 000$ vuodessa plus miljoonan bonukset. Näin palstan tietäjät kertoivat ja minä ainakin uskon!
Vierailija kirjoitti:
Ihan todella merkillinen agenda ap:llä kun åuhutaan varmaan sen naisen tapauksesta eikä jostain Harlemin palkoista.
Minkä naisen?
Minä olen nähnyt ainoastaan aloituksen, jossa rajaamatta väitetään, että kansalaiset New Yorkissa ansaitsevat viisi kertaa enemmän kuin Helsingissä.
Mikä kiistatta on pas.apuhetta. Nyt kun jäit valehtelusta kiinni, kyse olikin siis jostain YKSITTÄISESTÄ IHMISESTÄ?
Tajuatko, miten noloa tuollainen on?
😂Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Eikös keskustelu lähtenyt suoraan Ylen tai HS:n artikkelista, jossa Helsinkiin kokeellisesti muuttanut aviopari ihmetteli Suomen alhaista palkkatasoa.
Ei se aloitus sentäs aivan hatusta vetäisty ole, lienee löytyy vieläkin HS:n arkistosta josta sen voi lukea ja tarkistaa, mitä he oikein sanoivat suomalaisista palkoista.
Ei se lähtenyt mistään. Ei linkkiä minnekään
Sitä paitsi väite oli siis huuhaata, kuten jokainen voi todeta aloitukseni linkeistä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Valehtelijatrolli? Se oli ihan New Yorkissa työskennellyt amerikkalainen tutkija joka näin sanoi
Mulla tuossa sen sijaan on hyvät tilastolinkit, ole hyvä vaan ja totea itse, pas.anpuhumisen sijasta.
Ap
Oot kyllä harvinaisen outo olkiukkoja rakenteleva töykeä trolli. Sun puolesta en ala linkkejä sulle laittamaan voit ihan itse käydä tarkistamassa ylen sivuilta sen jutun jossa suomessa ja new yorkissa asunut tutkijatohtori ihan omasta kokemuksestaan kertoi että sai new yorkissa viisinkertaista palkkaa suomeen verrattuna, kuten sulle on jo tässä ketjussa moneen kerran kerrottu. Faktan tarkistus ois ensimmäinen vaatimus ennen kuin aletaan keuhkoamaan. Ota yhteyttä siihen tutkijatohtoriin ja pyydä näyttämään palkkakuitit jos jäi epäselvää. Lycka till.
Sä väitit, että kaikki New Yorkissa ansaitsee viisinkertaisesti. Ei joku yksittäinen tyyppi.
Sulla on nyt todistusvelvollisuus, ap on linkit pannut, joilla väitteesi osoitettiin vääräksi, jopa totaalisen vääräksi.
Jos väittää, myös todistaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ap
Ei. Hän ei saanut New Yorkissa viisinkertaista palkkaa, vaan ansaitsi (väitetysti) viisi kertaa enemmän, joka ei ole ihan sama asia. Google tietää kertoa ko. tutkijatohtorista, että hän on tutkimus- ja opetustyönsä ohessa televisioesiintyjä (mm. National Geograhicilla), yrittäjä ja käy puhumassa erilaisissa konferenseissa ympäri Yhdysvaltoja. Hän itsekin totesi, että teki USA:ssa todella paljon enemmän töitä kuin nyt Suomessa. Joten ei, ei voida sanoa, että hänen ”palkkansa” olisi ollut viisinkertainen, vaan hän on tehnyt aivan eri asoita aivan eri työtunneilla.
Totuus on kuitenkin se, että Usassa on paremmat palkat kuin Suomessa, koulutetuilla ihmisillä.
Jos ei nyt aivan viisinkertaiset, niin uskallan varmuudella sanoa, että ainakin kaksin-kolminkertaiset.
Vierailija kirjoitti:
Totuus on kuitenkin se, että Usassa on paremmat palkat kuin Suomessa, koulutetuilla ihmisillä.
Jos ei nyt aivan viisinkertaiset, niin uskallan varmuudella sanoa, että ainakin kaksin-kolminkertaiset.
Uskalla vaan, mutta netistä löytyvät palkkatilastot eivät tue väitettäsi kolminkertaisesta palkkatasosta edes koulutetuilla asiantuntijoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Usassa ei ole julkisia palveluja kuin aivan vähän. Kaikki maksetaan itse. Lapsien saaminen parhaisiin kouluihin ja yliopistoihin on lähes mahdotonta. Jos työskentelee Manhattanilla rahoitussektorilla, palkka on korkea, mutta lomia voi pitää ehkä viikon kerrallaan kerran vuodessa ja erillisiä päiviä siellä täällä. Jos vaimo kotiäitinä, mies käy kotona nukkumassa.
Omasta paastako taas keksit? Jos lapsilla riittaa rahkeet hyvaan yliopistoon niin kylla rahoitus loytyy.
Usalainen ei katso hyvalla suomalaista kasi ojossa kerjuuta. Kaikki pitaisi saada ilmaiseksi = muiden maksamana.
Vierailija kirjoitti:
Joillakin on, se on totta. Mutta eläminen on niin paljon kalliimpaa, että Suomessa elintaso, kun huomioidaan koko elämän kaari, on melkein väistämättä parempi.
Vierailija kirjoitti:
Entas ostovoima? Mita maksaa bensa Suomessa? Meidan kaupungissa $2.83/gallona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Usassa ei ole julkisia palveluja kuin aivan vähän. Kaikki maksetaan itse. Lapsien saaminen parhaisiin kouluihin ja yliopistoihin on lähes mahdotonta. Jos työskentelee Manhattanilla rahoitussektorilla, palkka on korkea, mutta lomia voi pitää ehkä viikon kerrallaan kerran vuodessa ja erillisiä päiviä siellä täällä. Jos vaimo kotiäitinä, mies käy kotona nukkumassa.
Omasta paastako taas keksit? Jos lapsilla riittaa rahkeet hyvaan yliopistoon niin kylla rahoitus loytyy.
Usalainen ei katso hyvalla suomalaista kasi ojossa kerjuuta. Kaikki pitaisi saada ilmaiseksi = muiden maksamana.
Oikeasti ylempi keskiluokka Usassa tuskailee rajusti yliopistojen kanssa. Lapsilla on tutorit, usein alaluokilta asti, on tosi tiukkaa harrastusten suhteen, koska niistä saa pisteitä, ja ap-kursseille on kovat vaatimukset. Korkeakoulut pyrkivät diversiteettiin, mistä johtuu, että akateemisten alueitten high schooleista on vaikeampi päästä Ivy league-kouluihin kuin köyhien alueiden kouluista. Näitä joutuvat sitten miettimään. Esim meilläpäin on julkisen sektorin Stem-high School, yksi Usan parhaista kouluista, ja sinne on hyvin vaikea päästä. Parin tutun perheen lapsi pääsi, mutta he miettivät, että sieltä on lähes mahdotonta päästä jonnekin MIT:n, koska kaikilla tulee olemaan huippupaperit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ei se lähtenyt mistään. Ei linkkiä minnekään
Sitä paitsi väite oli siis huuhaata, kuten jokainen voi todeta aloitukseni linkeistä.
Ap
Kyllä se lähti siitä, että netinverkkosivulla oli eilen haastateltu tänne väliaikaisesti muuttanutta paria.
Jotka ihmettilivät sitä, miten alhainen Suomen palkkataso on.
Ei itse aihetta mistään tuulesa temmattu, luin artikkelin itsekin nopeasti silmäillen.
Se oli sellainen kokeilu, jossa Helsinkiin oli useista maista kutsuttu kolmeksi kuukaudeksi asumaan ihmisiä, mutta heidän omalla kustannuksellaan.
Pohjan tuolle kutsumiselle oli, että saadaan Suomeen rekrytoi korkeasti koulutettua työvoimaa.
Tämä usalainen pari aikoi ainakin joksikin aikaa jäädä maahan, nainen aikoi kokeilla jotain yritystoimintaa.
Sitä en tiedä mistä tuo viisinkertainen palkkataso tuli juttuun, pariskunta oli New Yorkista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljonko teillä maksaa omenat? Meillä ainakin monta kertaa enemmän kuin Suomessa. Bensa on halvempaa, mutta isot moottorit syövät sen säästön. USAsta ei saa yhtä tehokkaita autoja kuin Suomesta.
Oisko se ollut niin, että av:n palstalla eilen aloittaja sanoi että:
Helsingin palkat ovat viidennes New Yorkin palkoista!
Hän ei siis ainakaan eilisessä aloituksessa sanonut, että palkat siellä olisivat viisin kertaiset Helsinkiin verrattuna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskalla vaan, mutta netistä löytyvät palkkatilastot eivät tue väitettäsi kolminkertaisesta palkkatasosta edes koulutetuilla asiantuntijoilla.
Uskallan toki väittää, koska luin tuon Kauppalehdestä. Olisko ollut vuosi sitten, kun itse valmistuin, ja pohdin työpaikkoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljonko teillä maksaa omenat? Meillä ainakin monta kertaa enemmän kuin Suomessa. Bensa on halvempaa, mutta isot moottorit syövät sen säästön. USAsta ei saa yhtä tehokkaita autoja kuin Suomesta.
Saako Suomessa Honey Crisp omenoita? Muita en syo ja noista olen valmis maksamaan vaikka mita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskallan toki väittää, koska luin tuon Kauppalehdestä. Olisko ollut vuosi sitten, kun itse valmistuin, ja pohdin työpaikkoja.
Laita linkki niin tutustun. Googleta sillä aikaa USA:n keskipalkkoja valitsemiltasi aloilta, löytyy todella helposti.
Useimmilla amerikkalaisilla on kaksi tai kolme eri työtä, jotta arki pyörisi kohtuudella. Suomen järjestelmä kuulostaa heille uskomattomalta.