Todellisuudessa helsinkiläiset kotitaloudet ansaitsevat ENEMMÄN kuin New Yorkissa
New Yorkin kotitalouksien mediaanitulo oli 2018 noin 64 tuhatta dollaria eli noin 54 tuhatta euroa.
https://datausa.io/profile/geo/new-york-ny
Helsingissä itse asiassa kotitalouksen tulot olivat ISOMMAT, 61600 euroa ainakin vuonna 2017, tuskinpa ne seuraavana vuonna ainakaan alhasemmat olivat.
Kommentit (47)
Mutta maksavat veroja enemmän kuin usalaiset.
Korkeakoulutettujen palkat ovat Usassa paljon suurempia kuin Suomessa.
Ja huomaa ap, tuo on mediaani, äärilaidat ovat jyrkät.
New Yorkissa elää 8,5 miljoonaa ihmistä. On eri asia asua etelä-Manhattanilla kuin etelä-Bronxissa tai Long Islandilla. Ei voi yleistää.
Vierailija kirjoitti:
Korkeakoulutettujen palkat ovat Usassa paljon suurempia kuin Suomessa.Ja huomaa ap, tuo on mediaani, äärilaidat ovat jyrkät.
Totta kai se on mediaani, koska tuloerojen jyrkkyyden takia ei ole mitään järkeä tarkastella keskiarvoa
On ihan selvää, että upporikkaita on jenkeissä enemmän, mutta tavallisten kansalaisten tilanteesta kertoo sen takia paljon enemmän mediaani.
Sitä paitsi se valehteljatrolli, joka väitti palkkojen olevan Nykissä viisinkertaiset, oli a) vetänyt väitteen hatustaan ja b) ei puhunut mistään suppeasta erityisryhmästä, vaan kaikista ihmisistä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
New Yorkissa elää 8,5 miljoonaa ihmistä. On eri asia asua etelä-Manhattanilla kuin etelä-Bronxissa tai Long Islandilla. Ei voi yleistää.
Tuo on koko New Yorkista. Pahvipää.
Vierailija kirjoitti:
Korkeakoulutettujen palkat ovat Usassa paljon suurempia kuin Suomessa.Ja huomaa ap, tuo on mediaani, äärilaidat ovat jyrkät.
Usassa ei ole julkisia palveluja kuin aivan vähän. Kaikki maksetaan itse. Lapsien saaminen parhaisiin kouluihin ja yliopistoihin on lähes mahdotonta. Jos työskentelee Manhattanilla rahoitussektorilla, palkka on korkea, mutta lomia voi pitää ehkä viikon kerrallaan kerran vuodessa ja erillisiä päiviä siellä täällä. Jos vaimo kotiäitinä, mies käy kotona nukkumassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta kai se on mediaani, koska tuloerojen jyrkkyyden takia ei ole mitään järkeä tarkastella keskiarvoa
On ihan selvää, että upporikkaita on jenkeissä enemmän, mutta tavallisten kansalaisten tilanteesta kertoo sen takia paljon enemmän mediaani.Sitä paitsi se valehteljatrolli, joka väitti palkkojen olevan Nykissä viisinkertaiset, oli a) vetänyt väitteen hatustaan ja b) ei puhunut mistään suppeasta erityisryhmästä, vaan kaikista ihmisistä.
Ap
Valehtelijatrolli? Se oli ihan New Yorkissa työskennellyt amerikkalainen tutkija joka näin sanoi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi nimittelet? On eri asia asua eri puolella kaupunkia. Ne pitää huomioida, kun vertailee.
Tietysti Helsingissä on oltava suuremmat palkat. Elämä siellä on järjettömän kallista ja verotus sairasta. New Yorkissakin voi elää vaatimattomasti.
Vierailija kirjoitti:
Maksavatko? Veroja ehkä kyllä, mutta toisaalta suomalaisilla on ilmainen koulujärjestelmä, julkinen terveydenhoito ja sosiaaliturva. Nykissä sitä ei ole ja sakki joutuu sen takia säästämään merkittävästi itse, mikä on veroluonteista palkasta meneväå rahaa. Terveydenhoidon kustannukset ovat tuon takia 2,5 kertaiset Suomeen verrattuna, on hel..tin kallista järjestää terveydenhoito yksityisten vakuutusten ja terveydenhuollon kautta.
Toisin sanoen nykiläisillä ei ole elämiseen käytettävissä sitäkään rahasummaa mitä helsinkiläisillä!
Ap
Juu tietenkin.
Lisäksi pitää ottaa huomioon ostovoimapariteetti. Pelkkien palkkojen numeraalinen vertailu ei kerro mitään siitä mitä sillä palkalla ko. maassa saa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi nimittelet? On eri asia asua eri puolella kaupunkia. Ne pitää huomioida, kun vertailee.
Siksi ettei sitä huomioida Helsinginkään osalta. Nyt puhuttiin kaupungeista ja niiden mediaanien eroista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On ihan selvää, että upporikkaita on jenkeissä enemmän, mutta tavallisten kansalaisten tilanteesta kertoo sen takia paljon enemmän mediaani.Sitä paitsi se valehteljatrolli, joka väitti palkkojen olevan Nykissä viisinkertaiset, oli a) vetänyt väitteen hatustaan ja b) ei puhunut mistään suppeasta erityisryhmästä, vaan kaikista ihmisistä.
Ap
Valehtelijatrolli? Se oli ihan New Yorkissa työskennellyt amerikkalainen tutkija joka näin sanoi
Panepa linkki mulle moiseen. Sellaista ei siinä toisessa ketjussa ole.
Mulla tuossa sen sijaan on hyvät tilastolinkit, ole hyvä vaan ja totea itse, pas.anpuhumisen sijasta.
Ap
Ihan todella merkillinen agenda ap:llä kun åuhutaan varmaan sen naisen tapauksesta eikä jostain Harlemin palkoista.
Olihan niitä juttuja miten koronan aikaan ihan tavallisilla amerikkalaisilla ei ollut varaa hoitaa itseään ja osa joutui valitsemaan elämän ja ikuisen velkavankeuden väliltä.
Sama monien muiden sairauksien kohdalla. Oliko se kauppalehdessäkin (joka on siis hyvin amerikkalaismyönteinen julkaisu) keväällä juttu, että yksi sairaalaan joutuminen voi Amerikassa viedä henkilökohtaiseen konkurssiin.
Ihan Haitihan tuo on. Ei voi puhua samana päivänäkään Suomen kanssa.
Ei käy kateeksi. USAssa 60 tunnin työviikko keskiarvo. Ellet töitä tee, voit oikeasti kuolla pois. Työ on elinehto, ei vaihtoehto kuten Suomessa.
Vierailija69 kirjoitti:
Tietysti Helsingissä on oltava suuremmat palkat. Elämä siellä on järjettömän kallista ja verotus sairasta. New Yorkissakin voi elää vaatimattomasti.
Oletko edes käynyt New Yorkissa? Tai elänyt Usassa? Minä olen, ja totuus on, että jos haluaa saman elintason kuin Suomessa (hyvä terveydenhoito, kiva asuinalue, missä lapset voivat itse käyttää koiraa ulkona, lapsille hyvä koulutus jne) palkan pitää olla vähintään sen viisi kertaa, mitä Suomessa korkeasti koulutettu saa. Eikä se aina ole. Keskiluokka on Usassa tiukoilla. Meidän talosta pelkkä kiinteistövero oli vuodessa $15 000. Ei taida Helsingissä olla kenelläkään.
Vierailija kirjoitti:
Juu tietenkin.
Lisäksi pitää ottaa huomioon ostovoimapariteetti. Pelkkien palkkojen numeraalinen vertailu ei kerro mitään siitä mitä sillä palkalla ko. maassa saa.
Totta. Tosiasiassa esimerkiksi akateemisen alan luokanopettaja ei pysty USAssa pelkällä opetustyöllään elättämään perhettä. Rahaa ko. maassa tarvitaan yllättävänkin paljon koska moni arjen asia on kilpailutettu yksityisillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Panepa linkki mulle moiseen. Sellaista ei siinä toisessa ketjussa ole.
Mulla tuossa sen sijaan on hyvät tilastolinkit, ole hyvä vaan ja totea itse, pas.anpuhumisen sijasta.
Ap
Oot kyllä harvinaisen outo olkiukkoja rakenteleva töykeä trolli. Sun puolesta en ala linkkejä sulle laittamaan voit ihan itse käydä tarkistamassa ylen sivuilta sen jutun jossa suomessa ja new yorkissa asunut tutkijatohtori ihan omasta kokemuksestaan kertoi että sai new yorkissa viisinkertaista palkkaa suomeen verrattuna, kuten sulle on jo tässä ketjussa moneen kerran kerrottu. Faktan tarkistus ois ensimmäinen vaatimus ennen kuin aletaan keuhkoamaan. Ota yhteyttä siihen tutkijatohtoriin ja pyydä näyttämään palkkakuitit jos jäi epäselvää. Lycka till.
Kaikki haluavat asua New Yorkissa. Myös monet sellaiset, joilla siihen ei olisi varaa.
No vähän ihmettelinkin jo kun tietåå matalapalkkaduunien määrän jenkissä, että miten muka ne nyt ansaitsisi niin paljon enemmän