Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vegaaninen karjalanpaisti. Kukaan täällä tehnyt?

Vierailija
08.07.2021 |

Millä olette korvanneet lihan? Entä liemen?

Kommentit (599)

Vierailija
581/599 |
19.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

567: Missä kasvikunnan tuotteessa on ihmiselle välttämätöntä B12-vitamiinia? 

90% maailmassa tuotetussa B12-vitamiinista syötetään eläimille, jotka ta-petaan ihmisten syötäväksi. Eli kovasti lisäravinteita popsivat lihansyöjät.

Vierailija
582/599 |
19.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan sitä tehdä kasvissosekeitonkin ilman kasviksia. Pelkästä lihasta.

Onko se silloin kasvissosekeitto...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
583/599 |
19.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukkakaaligratiininkin voi tehdä kanansiivistä.

Vierailija
584/599 |
19.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummon muistan korvanneen lihan runsaalla sipulilla ja kikherneillä. Se oli taivaallista. Niistä sipuleista syntyi oikeasti kiistaa koska kaikki halusi syödä ne. Ja kikherneet oli siellä tasan antamassa lisää ruokaisuutta. Eivät siis itsessään maistuneet miltään mutta pitivät kylläisenä.

Vierailija
585/599 |
19.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syö vaan paskas äläkä sotke oikeita ruokia noihin.

Vierailija
586/599 |
19.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei sellaista ole olemassakaan.

Onhan, se jäi rajan taakse.

Vierailija
587/599 |
19.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soijakuutioista tai soijasuikaleista olen stroganoffia tms. tehnyt. En niinkään karjalanpaistia.

Eli kuutiot keittymään kasvisliemeen. Tehdään ruskea kastike, joukkoon sipulia, maustekurkkua, tomaattipyrettä, kermaa... mitä siihen nyt tulee. Siirtää ne kuutiot keittymään tähän liemeen ja tekeytymään noin puolisen tuntia.

Varmuuden vuoksi keitän ne ensin vegeliemessä, että pehmeentyy kauttaaltaan. Joskus oikasin ja keittelin vaan ruskeessa kastikkeessa, niin jäi kovaksi keskeltä.

Kyllä tuo on vegeille uponnut töissä ja kotona. Myös onnistuu loistava vegeversio "korealaisesta possusta".

Vierailija
588/599 |
19.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korvasin lihat ohralla, tuli vähän oluen makuinen karjaton paisti.

Vierailija
589/599 |
19.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kasvissyöjä kaipaa edelleen lihaa ja siksi haluaa syödä lihaa muistuttavia kasvistuotteita, on minusta järkevämpää syödä kanaa tai kalaa.

Nuo lihaa muistuttavat tuotteet ovat pitkälle prosessoituja.

t. 40 vuotta kasvissyöjä, joka ei pidä liharuoan mausta eikä hajusta eikä voi sietää soijanakkeja!

Vierailija
590/599 |
19.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos kasvissyöjä kaipaa edelleen lihaa ja siksi haluaa syödä lihaa muistuttavia kasvistuotteita, on minusta järkevämpää syödä kanaa tai kalaa.

t. 40 vuotta kasvissyöjä, joka ei pidä liharuoan mausta eikä hajusta eikä voi sietää soijanakkeja!

Tykkääkö niistä soijanakeista oikeasti kukaan? Yksi maailman kamalimmista ruoista, mitä minäkään olen ikinä kokeillut. Samanlaisia kokemuksia olen kuullut aika monelta taholta, kehuja en ikinä.

T kasviksia paljon käyttävä sekasyöjä

Vierailija
591/599 |
19.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tykkääkö niistä soijanakeista oikeasti kukaan? Yksi maailman kamalimmista ruoista, mitä minäkään olen ikinä kokeillut. Samanlaisia kokemuksia olen kuullut aika monelta taholta, kehuja en ikinä.

Minä tykkään. Eivät ne mistään perusnakeista edes eroa.

Vierailija
592/599 |
19.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä tykkään. Eivät ne mistään perusnakeista edes eroa.

Sitten sulla on jo makuaisti kadonnut, jos väität noiden olevan niin perusnakkien kaltaisia, ettei niitä erota toisistaan:)

Vierailija
593/599 |
19.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta taas vähemmän järkevää ja vähemmän eettistä. En halua että eläin kärsii pitkän ajan sen takia, että saisin pienen hetken nauttia.

Vierailija
594/599 |
19.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vegaaninen karjalanpiirakka, se ensin paistetaan ja sitten vettä pataan, piirakka sinne ja uuniin n. kuudeksi tunniksi. Meillä koko perheen lemppari.

Vierailija
595/599 |
19.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se ei ole Karjalanpaistia!!!!

Vierailija
596/599 |
19.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta taas vähemmän järkevää ja vähemmän eettistä. En halua että eläin kärsii pitkän ajan sen takia, että saisin pienen hetken nauttia.

Älkää sitten puhuko Karjalanpaistista. 

Vierailija
597/599 |
19.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kana ja kala on eläimiä ihan niin kuin nisäkkäätkin, joten eihän tuossa ole mitään logiikkaa. Tuossa olisi järkeä vain, jos ihmisen ainoa syy olla syömättä tiettyjä lihoja olisi se, ettei pidä juuri sen punaisen lihan mausta, mutta ei olisi mitään periaatteellisia syitä sen välttelemisessä. 

Noin muuten nisäkkäät ei eroa linnuista ja kaloista millään sellaisella tavalla, että ois loogista vältellä noista vain yhden ryhmän tappamista ja syömistä. 

Minäkään en oikein pidä noista "lihankorvikkeista", mutta onhan niitä hyvä olla, jos jotkut kaipaa jotain lihan kaltaista, mutta eivät halua tappaa eläimiä.

Poikkeuksena on mainittava, että tänä kesänä olen jonkun kerran jopa nauttinut nuotiolla makkaranpaistossa savuchili muumaggarasta huolella paistettuna ja runsaan sinapin kanssa. On ollut ihan kiva, että on pystynyt kasvissyöjänäkin paistamaan nuotiolla makkaraa muiden seurassa. 

Vierailija
598/599 |
19.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvissyöjän tunnistaa värittömästä ja ankeasta naamasta, ja siit ihme valituksesta. Lihansyöjä näyttää terveeltä ja iho kauniilta. 

Vierailija
599/599 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kasvissyöjän tunnistaa värittömästä ja ankeasta naamasta, ja siit ihme valituksesta. Lihansyöjä näyttää terveeltä ja iho kauniilta. 

Itse en tunne yhtäkään lihansyöjää. Sekasyöjiä sen sijaan paljonkin ja osa terveitä, osa ei. Kasvisten ja eläintuotteiden oikea tasapaino on se mikä tuo ihmiselle terveyttä, kyllä se näin on. Molemmissa on ihmisille tärkeitä ravinteita ja kasveja tutkitaan yhä enemmän, koska ne sisältää myös antioksidantteja ja erilaisia entsyymejä sun muita, joilla on myös lääkitseviä ominaisuuksia. Lääketeollisuushan itse asiassa on löytänyt monia kemiallisia yhdisteitä nimenomaan kasveista ja alkaneet sitten kehittelemään niistä lääkkeitä laboratorioissa, jotta saadaan varmistettua oikeat määrät yms. Anyway, ihminen on kehittynyt luonnossa satojen tuhansien vuosien ajan hyödyntäen kaikkea ympärillään olevaa. On tosi harmi, että ihmiset ajattelevat nykyään niin mustavalkoisesti ruoasta.