aiheuttaako teillä jokin tietty ruoka/lisäaine yms. migreeniä?
Millä tavalla osasitte yhdistää, jos kyseessä on jokin normaali miltei jokapäiväiseen ruokavalioon sisältyvä aine?
Kiitos :)
Kommentit (25)
Jos ruokavalio on ollut einespitoista, oletkohan saanut kaikki tarvittavat vitamiinit, magnesiumin yms.?
Monesti myös uuden ruokavalion kokeileminen rytmittää syömistä, oletko aikaisemmin syönyt tarpeeksi usein?
viinikumi ja ne karkit jotka sisältää mehiläisvahaa
[quote author="Vierailija" time="14.07.2014 klo 13:48"]Jos ruokavalio on ollut einespitoista, oletkohan saanut kaikki tarvittavat vitamiinit, magnesiumin yms.?
Monesti myös uuden ruokavalion kokeileminen rytmittää syömistä, oletko aikaisemmin syönyt tarpeeksi usein?
[/quote]
Ei nyt siis kuitenkaan niin että joka aterialla oon vetässy saarioisten mikropizzan. vaan lähinnä niin, että usein aterialla on jotain einestä vaikka suurin osa ruoasta ihan "normaaleja" juureksia, hedelmiä ja vihanneksia onkin :) tai niin että välipalaks tulee vedettyä joku nopea valmisjuttu
Ruokailurytmi on lapsen myötä ihan kunnossa kun syödään ateriat yhdessä vaikkei aina samaa ruokaa syödäkkään!
Vihreät viinirypäleet ja liika makean syönti. Ei taida olla salatiedettä, vaan aika yleistäkin.
Valkoviini tällä hetkellä, ennen punaviini oli pahempi.
Joo. Tää on mystinen, koska saan migreenin aina syötyäni lohikiusausta. Lohta voin syödä, samoin perunaa, sipulia ja kermaa, myös kaikkia muita kiusauksia, mutta tuo lohikiusaus aiheuttaa poikkeuksetta migreenin. On ollut näin jo kouluajoista asti.
Just luin jostain, että migreeniin yhdistetään usein esim. suklaa tai muutenkin herkuttelu aiheuttajaksi, mutta todellisuudessa on todettu, että elimistö tietää, että migreeni on tulossa ja vaatii elimistöä herkuttelemaan. Eli tavallaan se herkuttelu ei aiheuta migreeniä vaan päinvastoin, vaikka migreeni tuleekin herkuttelun jälkeen.
Itse vältn 18 v asti juustoa, suklaata ja ylläri pylläri punaviiniä. Nykyään ei ruokarajoituksia, mitä nyt en punaviiniä juo. Suurin laukaisevat tekijä on minulla stressin laukeaminen (sama juttu miehellä), epäsäännöllinen elämä, liian vähän nukkuminen ja etenkin säännöllisen syömisen (erityisesti suolaisen) unohtaminen kans voi laukaista.
Tuore valkosipuli. Tai paremminkin sen tuoksu tuo joka kerta migreenin myös.
roibostee (tai teen kaltainen juomahan se virallisesti on)
Joka kerta kun kokeillut juoda sitä. Harmittaa kun olisi vissiin ihan terveellistä :(
Minulla ainakin pähkinät, tumma suklaa ja kofeiiniton kahvi.
Oon sairastanu migreeniä ihan pikkutytöstä lähtien enkä osaa vieläkään yhdistää sitä oikeastaan mihinkään!
Silmiin osui kuitenkin jonkin aikaa sitten netissä teksti joka sai mut epäilemään oisko kyse sittenkin jostain ruoka-aineesta.
Mä en ole ikinä muistanu tarpeeks pitkään pitää ruokapäiväkirjaa tai vastaavaa josta asia olis voinu selvitä.
Viime aikoina migreeniä on ollu vähintäänkin kerran viikossa. Kestäen yleensä n. 1-3vrk eli todella elämää rajoittavaa on ollu.
Aloitin 13päivää sitten raakaruokavalion eli oon syönyt ainoastaan kypsentämättömiä vihanneksia/hedelmiä lähinnä mehuiksi puristettuina. Ja arvatkaa mitä!! Ei yhtään migreeniä kolmeentoista päivään! Ei edes pienen pientä päänsärkyä.
En tiedä kauanko tätä kannattais jatkaa jotta voi olla täysin varma asiasta. Raakaruokavalio ei kuitenkaan pidemmän päälle oo todellakaan mun juttu :)
Varmaan olis ollu hyvä lähteä tutkimaan tätä lääkärin avulla, mutta nyt kävi näin!
Apua mikä romaani :D
-ap
[quote author="Vierailija" time="13.07.2014 klo 23:13"]
Oon sairastanu migreeniä ihan pikkutytöstä lähtien enkä osaa vieläkään yhdistää sitä oikeastaan mihinkään!
Silmiin osui kuitenkin jonkin aikaa sitten netissä teksti joka sai mut epäilemään oisko kyse sittenkin jostain ruoka-aineesta.
Mä en ole ikinä muistanu tarpeeks pitkään pitää ruokapäiväkirjaa tai vastaavaa josta asia olis voinu selvitä.
Viime aikoina migreeniä on ollu vähintäänkin kerran viikossa. Kestäen yleensä n. 1-3vrk eli todella elämää rajoittavaa on ollu.
Aloitin 13päivää sitten raakaruokavalion eli oon syönyt ainoastaan kypsentämättömiä vihanneksia/hedelmiä lähinnä mehuiksi puristettuina. Ja arvatkaa mitä!! Ei yhtään migreeniä kolmeentoista päivään! Ei edes pienen pientä päänsärkyä.
En tiedä kauanko tätä kannattais jatkaa jotta voi olla täysin varma asiasta. Raakaruokavalio ei kuitenkaan pidemmän päälle oo todellakaan mun juttu :)
Varmaan olis ollu hyvä lähteä tutkimaan tätä lääkärin avulla, mutta nyt kävi näin!
Apua mikä romaani :D
-ap
[/quote]
Oletko ollut saman ajan lomalla töistäsi? Mulle migreenilääkäri sanoi, että usein migreenit jää pois, jos ei ole töissä eikä ole muutakaan stressiä. Tavallaan usein esim. migreeninestolääkityksellä lääkitäänkin siis ihmisten töissäkäyntiä.
Olen vielä toistaiseksi kotona lapsen kanssa :)
Aspartaami ja arominvahvenne. En käytä niitä kuin vahingossa.
[quote author="Vierailija" time="14.07.2014 klo 10:16"]Hei, jos vain raakaravinto on turvallista, niin on ihan mahdollista, että reagoit natriumglutamaattiin eli E621:een. Sitä on useimmissa eineksissä, makkaroissa ja ties missä.
[/quote]
Kiitos! Juuri tällästä tietoa mä etsinkin :) täytyy myöntää, että varsinkin viimisen vuoden aikana ruokavalio on ollu suhteellisen einespitoista :( ja mitä muistelisin niin lapsuudessakin syötiin eineksiä jonkinverran vaikka ruokavalio olikin monipuolinen!
Helpottaisi kyllä mielettömästi elämää jos löytäis jonkun tietyn jutun joka migreenin useimmiten laukasee.
Mä jatkan tätä ruokavaliota vielä varmaan viikon ajan ja kokeilen sitten pikkuhiljaa ottaa lisäainepitoisia ruokia mukaan... Katsellaan miten käy :)
Kiitos mielettömästi kaikille kommenteista! -ap