Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Venäjä vai ruotsi? Kielten opiskelu..

Vierailija
13.07.2014 |

Jos koulussa saisi päättää kumpaa opiskelisi, ruotsia vai venäjää? Kumman valitsisit? Perusteluja? :)

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
13.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen opiskellut molempia ja valitsen ruotsin. Kumpaakaan en osaa, mutta ruotsi helpompaa. Venäjä toki varmaan hyödyllisempää mutta on niin pirun vaikeaa

Vierailija
2/28 |
13.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruotsia. Helppoa ja toinen kielemme.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
13.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin venättää.

Asun itärajalla, siinä perustelu.

Vierailija
4/28 |
13.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruotsi, luonnollisesti. Venäjä on turha, ruotsia tarvitsee joka päivä.

Vierailija
5/28 |
13.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.07.2014 klo 23:25"]Ruotsi, luonnollisesti. Venäjä on turha, ruotsia tarvitsee joka päivä.

[/quote]

Pyh.

Ei ruotsia missään tarvitse. Turha pikkukieli.

Sen sijaan venäjä on iso kieli, puhujia yli 250 miljoonaa.

Vierailija
6/28 |
14.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.07.2014 klo 22:58"]

Ruotsia. Helppoa ja toinen kielemme.

[/quote

Kenen teidän? Meidän toinen kieli ei ole ruotsi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/28 |
14.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Venäjän. Suuri kieli, jolla taloudellista merkitystä Suomelle, Suomessa ja ulkomailla. Kieli jota ei osata tarpeeksi.

 

Ruotsi täysin hyödytön; kaikki joutuvat pakolla opiskelemaan, Ruotsissa pärjää paljon paremmin englannilla ja suomenruotsalaiset puhuvat jo äidinkielenään lähes samaa kieltä kuin riikinruotsi. Koulussa ei edes opeteta riikinruotsia vaan itäruotsin murretta eli suomenruotsia.

 

Silti saksa, ranska tai espanja olisivat mielenkiintoisempia kakkoskieliä. Niitä ei Suomessa osata myöskään tarpeeksi ja sen takia valuu paljon valuuttaa - lähinnä kilpailijallemme Ruotsille.

Vierailija
8/28 |
14.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu lahjoista. Venäjä on vaikeaa. 

 

Itse olen opiskellut molempia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/28 |
14.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Venäjää, mielenkiinnosta ja luulen että töissäkin olis enemmän tarvetta Venäjälle kun Ruotsille. Varsinkin kun vanhemmat venäläiset ei englantia puhu..

Vierailija
10/28 |
14.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.07.2014 klo 01:18"]

Venäjää, mielenkiinnosta ja luulen että töissäkin olis enemmän tarvetta Venäjälle kun Ruotsille. Varsinkin kun vanhemmat venäläiset ei englantia puhu..

[/quote]

 

Luuletko tosissasi että venäläisvanhuksilla on varaa shoppailla täällä? Ympäri maailmaa kulkevat venäläiset ovat keskiluokkaa jotka ovat oppineet jonkin verran englantia. Eivät he saa venäjänkielistä palvelua USAssa jne.

 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/28 |
14.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

aivan varmasti ruotsi on toinen virallinen kielemme

Vierailija
12/28 |
14.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.07.2014 klo 01:21"][quote author="Vierailija" time="14.07.2014 klo 01:18"]

Venäjää, mielenkiinnosta ja luulen että töissäkin olis enemmän tarvetta Venäjälle kun Ruotsille. Varsinkin kun vanhemmat venäläiset ei englantia puhu..

[/quote]

 

Luuletko tosissasi että venäläisvanhuksilla on varaa shoppailla täällä? Ympäri maailmaa kulkevat venäläiset ovat keskiluokkaa jotka ovat oppineet jonkin verran englantia. Eivät he saa venäjänkielistä palvelua USAssa jne.

 

[/quote]

No kyllä monet venäläiset perheet kun tulee Suomeen shoppaileen, ottaa lomalle mukaan esim "äitinsä" yms :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/28 |
14.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.07.2014 klo 01:21"][quote author="Vierailija" time="14.07.2014 klo 01:18"]

Venäjää, mielenkiinnosta ja luulen että töissäkin olis enemmän tarvetta Venäjälle kun Ruotsille. Varsinkin kun vanhemmat venäläiset ei englantia puhu..

[/quote]

 

Luuletko tosissasi että venäläisvanhuksilla on varaa shoppailla täällä? Ympäri maailmaa kulkevat venäläiset ovat keskiluokkaa jotka ovat oppineet jonkin verran englantia. Eivät he saa venäjänkielistä palvelua USAssa jne.

 

[/quote]

Osaako sun mielestä Putin englantia? Silti hänellä on varaa shoppailla muuallakin kun suomessa.

Vierailija
14/28 |
14.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.07.2014 klo 00:28"]Venäjän. Suuri kieli, jolla taloudellista merkitystä Suomelle, Suomessa ja ulkomailla. Kieli jota ei osata tarpeeksi.

 

Ruotsi täysin hyödytön; kaikki joutuvat pakolla opiskelemaan, Ruotsissa pärjää paljon paremmin englannilla ja suomenruotsalaiset puhuvat jo äidinkielenään lähes samaa kieltä kuin riikinruotsi. Koulussa ei edes opeteta riikinruotsia vaan itäruotsin murretta eli suomenruotsia.

 

Silti saksa, ranska tai espanja olisivat mielenkiintoisempia kakkoskieliä. Niitä ei Suomessa osata myöskään tarpeeksi ja sen takia valuu paljon valuuttaa - lähinnä kilpailijallemme Ruotsille.

[/quote]

Suomenruotsalaiset EI TODELLAKAAN puhu riikinruotsia. :D Näin ovat monet ruotsalaiset ystäväni sanoneet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/28 |
14.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

riikinruotsia puhutaan vain ruotsin puolella

Vierailija
16/28 |
14.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

et kai tosissasi väitä ettei putin osaa englantia!

Aivan varmasti osaa

Vierailija
17/28 |
14.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.07.2014 klo 01:37"]et kai tosissasi väitä ettei putin osaa englantia!

Aivan varmasti osaa

[/quote]

Haha en tiiä osaako :D se oli vaan heitto! :D

Vierailija
18/28 |
14.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.07.2014 klo 01:37"]

et kai tosissasi väitä ettei putin osaa englantia!

Aivan varmasti osaa

[/quote]

 

Putin alkoi opiskella englantia vasta 2000-luvulla, sitä ennen osasi venäjän lisäksi vain saksaa. Venäjällä on paljon ihmisiä, jotka eivät englantia osaa, ihan koulutettujakin on heidän joukossaan. 

 

Vierailija
19/28 |
14.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.07.2014 klo 01:21"]

[quote author="Vierailija" time="14.07.2014 klo 01:18"]

Venäjää, mielenkiinnosta ja luulen että töissäkin olis enemmän tarvetta Venäjälle kun Ruotsille. Varsinkin kun vanhemmat venäläiset ei englantia puhu..

[/quote]

 

Luuletko tosissasi että venäläisvanhuksilla on varaa shoppailla täällä? Ympäri maailmaa kulkevat venäläiset ovat keskiluokkaa jotka ovat oppineet jonkin verran englantia. Eivät he saa venäjänkielistä palvelua USAssa jne.

 

[/quote]

 

Köyhemmät venäläiset tulevat bussimatkoilla tänne, joukossa paljon vanhempia ihmisiä. Ei ne matkat paljoa maksa, suurin osa tulee Pietarin seudulta tai Karjalasta eli muutaman tunnin matkan päästä Suomen rajalta. Ympäri maailmaa matkailee paljon englannintaidottomia venäläisiä, aina sitä pärjää jotenkin vaikka ihan elekielellä ja monet matkustavat paljon seuramatkoilla, joissa on opastetut retket yms. Monissa venäläisten suosimissa turistikohteissa on saatavilla venäjänkielistä palvelua, ruokalistat venäjäksi jne. Yhdysvalloissa on muuten paikkakuntia, joissa pärjää kokonaan venäjän kielellä.

 

Venäläisillä on edelleen varsin heikko englannin taito jos verrataan esimerkiksi länsieurooppalaisiin. Ihan nuortenkin joukossa on paljon englantia osaamattomia.

 

Vierailija
20/28 |
14.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Venäjä on helvetin vaikeeta. Useamman vuoden opiskelin, silti en osannut kuin auttavasti. Venäläisistä iso osa puhuukin tosi epäselvästi. Ystävämme Putin kyllä puhuu selvästi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme viisi