Venäjä vai ruotsi? Kielten opiskelu..
Jos koulussa saisi päättää kumpaa opiskelisi, ruotsia vai venäjää? Kumman valitsisit? Perusteluja? :)
Kommentit (28)
Ruotsia. Helppoa ja toinen kielemme.
Tietenkin venättää.
Asun itärajalla, siinä perustelu.
Ruotsi, luonnollisesti. Venäjä on turha, ruotsia tarvitsee joka päivä.
[quote author="Vierailija" time="13.07.2014 klo 23:25"]Ruotsi, luonnollisesti. Venäjä on turha, ruotsia tarvitsee joka päivä.
[/quote]
Pyh.
Ei ruotsia missään tarvitse. Turha pikkukieli.
Sen sijaan venäjä on iso kieli, puhujia yli 250 miljoonaa.
[quote author="Vierailija" time="13.07.2014 klo 22:58"]
Ruotsia. Helppoa ja toinen kielemme.
[/quote
Kenen teidän? Meidän toinen kieli ei ole ruotsi.
Venäjän. Suuri kieli, jolla taloudellista merkitystä Suomelle, Suomessa ja ulkomailla. Kieli jota ei osata tarpeeksi.
Ruotsi täysin hyödytön; kaikki joutuvat pakolla opiskelemaan, Ruotsissa pärjää paljon paremmin englannilla ja suomenruotsalaiset puhuvat jo äidinkielenään lähes samaa kieltä kuin riikinruotsi. Koulussa ei edes opeteta riikinruotsia vaan itäruotsin murretta eli suomenruotsia.
Silti saksa, ranska tai espanja olisivat mielenkiintoisempia kakkoskieliä. Niitä ei Suomessa osata myöskään tarpeeksi ja sen takia valuu paljon valuuttaa - lähinnä kilpailijallemme Ruotsille.
Riippuu lahjoista. Venäjä on vaikeaa.
Itse olen opiskellut molempia.
Venäjää, mielenkiinnosta ja luulen että töissäkin olis enemmän tarvetta Venäjälle kun Ruotsille. Varsinkin kun vanhemmat venäläiset ei englantia puhu..
[quote author="Vierailija" time="14.07.2014 klo 01:18"]
Venäjää, mielenkiinnosta ja luulen että töissäkin olis enemmän tarvetta Venäjälle kun Ruotsille. Varsinkin kun vanhemmat venäläiset ei englantia puhu..
[/quote]
Luuletko tosissasi että venäläisvanhuksilla on varaa shoppailla täällä? Ympäri maailmaa kulkevat venäläiset ovat keskiluokkaa jotka ovat oppineet jonkin verran englantia. Eivät he saa venäjänkielistä palvelua USAssa jne.
aivan varmasti ruotsi on toinen virallinen kielemme
[quote author="Vierailija" time="14.07.2014 klo 01:21"][quote author="Vierailija" time="14.07.2014 klo 01:18"]
Venäjää, mielenkiinnosta ja luulen että töissäkin olis enemmän tarvetta Venäjälle kun Ruotsille. Varsinkin kun vanhemmat venäläiset ei englantia puhu..
[/quote]
Luuletko tosissasi että venäläisvanhuksilla on varaa shoppailla täällä? Ympäri maailmaa kulkevat venäläiset ovat keskiluokkaa jotka ovat oppineet jonkin verran englantia. Eivät he saa venäjänkielistä palvelua USAssa jne.
[/quote]
No kyllä monet venäläiset perheet kun tulee Suomeen shoppaileen, ottaa lomalle mukaan esim "äitinsä" yms :D
[quote author="Vierailija" time="14.07.2014 klo 01:21"][quote author="Vierailija" time="14.07.2014 klo 01:18"]
Venäjää, mielenkiinnosta ja luulen että töissäkin olis enemmän tarvetta Venäjälle kun Ruotsille. Varsinkin kun vanhemmat venäläiset ei englantia puhu..
[/quote]
Luuletko tosissasi että venäläisvanhuksilla on varaa shoppailla täällä? Ympäri maailmaa kulkevat venäläiset ovat keskiluokkaa jotka ovat oppineet jonkin verran englantia. Eivät he saa venäjänkielistä palvelua USAssa jne.
[/quote]
Osaako sun mielestä Putin englantia? Silti hänellä on varaa shoppailla muuallakin kun suomessa.
[quote author="Vierailija" time="14.07.2014 klo 00:28"]Venäjän. Suuri kieli, jolla taloudellista merkitystä Suomelle, Suomessa ja ulkomailla. Kieli jota ei osata tarpeeksi.
Ruotsi täysin hyödytön; kaikki joutuvat pakolla opiskelemaan, Ruotsissa pärjää paljon paremmin englannilla ja suomenruotsalaiset puhuvat jo äidinkielenään lähes samaa kieltä kuin riikinruotsi. Koulussa ei edes opeteta riikinruotsia vaan itäruotsin murretta eli suomenruotsia.
Silti saksa, ranska tai espanja olisivat mielenkiintoisempia kakkoskieliä. Niitä ei Suomessa osata myöskään tarpeeksi ja sen takia valuu paljon valuuttaa - lähinnä kilpailijallemme Ruotsille.
[/quote]
Suomenruotsalaiset EI TODELLAKAAN puhu riikinruotsia. :D Näin ovat monet ruotsalaiset ystäväni sanoneet.
riikinruotsia puhutaan vain ruotsin puolella
et kai tosissasi väitä ettei putin osaa englantia!
Aivan varmasti osaa
[quote author="Vierailija" time="14.07.2014 klo 01:37"]et kai tosissasi väitä ettei putin osaa englantia!
Aivan varmasti osaa
[/quote]
Haha en tiiä osaako :D se oli vaan heitto! :D
[quote author="Vierailija" time="14.07.2014 klo 01:37"]
et kai tosissasi väitä ettei putin osaa englantia!
Aivan varmasti osaa
[/quote]
Putin alkoi opiskella englantia vasta 2000-luvulla, sitä ennen osasi venäjän lisäksi vain saksaa. Venäjällä on paljon ihmisiä, jotka eivät englantia osaa, ihan koulutettujakin on heidän joukossaan.
[quote author="Vierailija" time="14.07.2014 klo 01:21"]
[quote author="Vierailija" time="14.07.2014 klo 01:18"]
Venäjää, mielenkiinnosta ja luulen että töissäkin olis enemmän tarvetta Venäjälle kun Ruotsille. Varsinkin kun vanhemmat venäläiset ei englantia puhu..
[/quote]
Luuletko tosissasi että venäläisvanhuksilla on varaa shoppailla täällä? Ympäri maailmaa kulkevat venäläiset ovat keskiluokkaa jotka ovat oppineet jonkin verran englantia. Eivät he saa venäjänkielistä palvelua USAssa jne.
[/quote]
Köyhemmät venäläiset tulevat bussimatkoilla tänne, joukossa paljon vanhempia ihmisiä. Ei ne matkat paljoa maksa, suurin osa tulee Pietarin seudulta tai Karjalasta eli muutaman tunnin matkan päästä Suomen rajalta. Ympäri maailmaa matkailee paljon englannintaidottomia venäläisiä, aina sitä pärjää jotenkin vaikka ihan elekielellä ja monet matkustavat paljon seuramatkoilla, joissa on opastetut retket yms. Monissa venäläisten suosimissa turistikohteissa on saatavilla venäjänkielistä palvelua, ruokalistat venäjäksi jne. Yhdysvalloissa on muuten paikkakuntia, joissa pärjää kokonaan venäjän kielellä.
Venäläisillä on edelleen varsin heikko englannin taito jos verrataan esimerkiksi länsieurooppalaisiin. Ihan nuortenkin joukossa on paljon englantia osaamattomia.
Venäjä on helvetin vaikeeta. Useamman vuoden opiskelin, silti en osannut kuin auttavasti. Venäläisistä iso osa puhuukin tosi epäselvästi. Ystävämme Putin kyllä puhuu selvästi.
Olen opiskellut molempia ja valitsen ruotsin. Kumpaakaan en osaa, mutta ruotsi helpompaa. Venäjä toki varmaan hyödyllisempää mutta on niin pirun vaikeaa