Apua, neuvoiko sairaanhoitaja väärin?
Mulla oli tänään muutaman minuutin rytmihäiriökohtaus, jonka aikana pulssi välillä 100-120, alkoi yhtäkkiä ja loppui myös itsestään. Tein Omaolo-oirearvion, joka kehoitti ottamaan yhteyttä päivystykseen.
Myös aika voimakkaita refluksioireita ollut nyt viikon ajan ja vas puoleista ylävatsakipua. Soitin Ensineuvoon ja hoitaja siellä oli sitä mieltä, että pitäisi vain nauttia enemmän nesteitä ja kyseessä on täysin vaaraton oire.
Olen hämmästynyt, miten hoitajan arvio poikkeaa noin paljon Omaolo-sovelluksen ohjeista?
Onko täällä lääkäriä/hoitajaa linjoilla, onko minua neuvottu asianmukaisesti? Pelkään, että on esim kammiotakykardiaa...Pitäisikö ottaa uudestaan yhteyttä päivystykseen?
Kommentit (32)
Kristallipalloa hoitohenkilökunnalla ei ole vaikka moni niin kuvittelee.
Itsessään tuo ei kuulosta välttämättä vaaralliselta. Kannattaa pohtia ne elintavat vielä läpi. Tuliko todella aivan puun takaa vai voiko olla mitään muita syitä.
Hankala sanoa onko väärin neuvottu, koska tuleehan noita äkkikuolemia aina joskus myös uutisiin asti. Riskitekijät on kyllä vastuullista tiedostaa. Kannattaa miettiä, onko käynti yksityisellä riittävä panostus mahdollisiin seuraamuksiin nähden.
Vierailija kirjoitti:
Niin, mikä on kilpirauhasen vajaatoiminta joka ollut joskus ? Se ei parane koskaan vaan pitää syödä Thyroxia loppu elämä. Ilman kilpirauhas hormonia oireet voivat olla hyvinkin ikäviä.
Ota terkkaan yhteyttä ja pyydä verikokeet.
Joskus vuosia sitten oli T4V arvo alle viiterajan ja lääkäri antoi Thyroxinia, söin sitä kuukausia mutta koska ei ollut mitään apua silloisiin oireisiin niin lopetin, sen jälkeen arvot olleet aina viitteissä kun mitattu
Vierailija kirjoitti:
"Myös aika voimakkaita refluksioireita ollut nyt viikon ajan ja vas puoleista ylävatsakipua."
Mikä on "voimakkaat oireet", mulla nimittäin ei ruoka tahdo mennä alas ja joskus tulee oksennettua 30 kertaakin peräjälkeen, olen miettinyt, että pitäisikö ottaa lääkäriaika, mutta toisaalta siellä todennäköisesti ei apua tulisi muuta kuin somacin muodossa.
Oireesti kuulostavat todella pahoilta :/ Itselläni vasen puoli ylävatsaa on jatkuvasti kipeä, outoa polttavaa tunnetta ja kosketusarka. Ruoka nousee usein syönnin jälkeen ylös kurkkuun ja ylävatsaa korventaa samalla, välillä myös pahoinvointia syömisen jälkeen sekä röyhtäilyä ja vatsan turvotusta/kuplimista
ap
En välttämättä luottaisi pelkästään sairaanhoitajaan sanaan, miten voisi noilla oireilla näkemättä potilasta sanoa satavarmasti, ettei voisi olla vaarallista? Sydän voi oireilla monella tavalla ja joskus myös närästys/refluksi liittyy sydämeen. Sinuna ap menisin yksityiselle jos suinkin varaa!
Vierailija kirjoitti:
Kerroitko tuon kaiken sairaanhoitajalle? Mikset varaa aikaa itse lääkärille vai täytyykö sinun välttämättä päästä piipaa-auton kyytiin ikään kuin siellä ei olisi oikeasti sitä tarvitsevia.
Päivystykseen pääsee myös taksilla. Ja bussillakin, jos ei ole niin heikkokuntoinen, ettei kävelemään pääse.
Useimmat bussit suurissa kaupungeissa pysähtyvät juuri keskussairaalan pihassa tai lähellä, missä lääkäripäivystys toimii.
Vierailija kirjoitti:
En välttämättä luottaisi pelkästään sairaanhoitajaan sanaan, miten voisi noilla oireilla näkemättä potilasta sanoa satavarmasti, ettei voisi olla vaarallista? Sydän voi oireilla monella tavalla ja joskus myös närästys/refluksi liittyy sydämeen. Sinuna ap menisin yksityiselle jos suinkin varaa!
Puhelimessa arvioita tekevät sairaanhoitajat ovat kokeneita ammattilaisia.
Pystyvät melko hyvin hoidon tarpeen arvioimaan, kyselemällä potilaalta lisätietoja oireista ja hänen voinnistaan.
Refluksistahan tuo johtuu ihan selvästi, jos sulla kerta noin pahat oireet. Voi vaikuttaa myös pumppuun.
Hoida se refluksi.
Googlaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Myös aika voimakkaita refluksioireita ollut nyt viikon ajan ja vas puoleista ylävatsakipua."
Mikä on "voimakkaat oireet", mulla nimittäin ei ruoka tahdo mennä alas ja joskus tulee oksennettua 30 kertaakin peräjälkeen, olen miettinyt, että pitäisikö ottaa lääkäriaika, mutta toisaalta siellä todennäköisesti ei apua tulisi muuta kuin somacin muodossa.
Oireesti kuulostavat todella pahoilta :/ Itselläni vasen puoli ylävatsaa on jatkuvasti kipeä, outoa polttavaa tunnetta ja kosketusarka. Ruoka nousee usein syönnin jälkeen ylös kurkkuun ja ylävatsaa korventaa samalla, välillä myös pahoinvointia syömisen jälkeen sekä röyhtäilyä ja vatsan turvotusta/kuplimista
ap
Aivan ap. On lääkärissä käynnin paikka.
Mutta noilla ei tarvitse päivystävälle lääkärille mennä, koska ne ovat olleet sulle jo pitempään.
Päivystävä lääkärille mennään vain todella kiireellisissä, akuuteissa tapauksissa.
Oireissa jotka ovat tosi pahoja ja tulleet yhtä-äkkiä, arvaamatta.
Aikavaraus terveyskeskuslääkärille, ja ensiapua noihin vaivoihin saa apteekista ilman reseptiä-
Refluksi voi aiheuttaa sydönoireita myös, ei ole välttämättä vaarallista, mutta toisaalta oman mielenrauhan kannalta kannattaisi ehkä mennä lääkäriin, vaikka yksityiselle ja tutkituttaa sydän varmuuden vuoksi
Vierailija kirjoitti:
Sydänkohtaus voi olla myös oireeton tai hyvinkin lieväoireinen (esim pelkkä närästyksen tunne) ja arviolta etenkin naisilla moni sydänkohtaus on niin vähäoireinen, ettei sitä tajuta edes epäillä ja siksi saattaa tulla sydänperäinen äkkikuolema...On siis melkoista vähättelyä todeta, ettei refluksi voisi liittyä asiaan mitenkäänv
(viitaten erääseen ketjun kirjoittajaan)
Noin on. Ystäväni 60v nainen sai kohtauksen keskellä päivää ja oli sydäninfarkti. Ei mitään lääkkeitä eikä muita sairauksia. Sairaalaan pallolaajennus ja kasa lääkereseptejä mukaan.
Oireena oli huonovointisuus= heikotus, kylmä hiki oksentaminen. Ei mitään kipua.