Onko reilua perua mökkivierailu päivää ennen?
Meidän piti saada appivanhempien mökki käyttöön viikonlopuksi, nyt appiukko soitti miehelleni, että he ovatkin itse menossa kun on niin hieno ilma tiedossa. Onko tämä nyt ihan oikein? Heidän mökkinsä tietysti ja he päättävät, mutta harmittaa tosi paljon. Lapset odottivat reissua, eväät on ostettu ja osa tavaroistakin jo pakattu. Ja nyt sitten ollaankin viikonloppu kotona :(
Kommentit (59)
Olen perheineni myös loisinut sekä vanhempieni että appivanhempieni mökeillä. Omaa en halua, koska muutama viikonloppu kesässä riittää sitä lystiä.
Eiköhän se lähisukulaisten piirisssä ole aika yleistä, että mökkiä käyttävät muutkin kuin omistajat? Monesti tehdään sitten korvaukseksi ja ajankuluksi hommia kuten halonhakkuu, suursiivous ja mattojen pesu (viimeksi mainittu säävarauksella).
Näitä mökkijuttuja on joka niemessä ja notkossa, toinen toistaan hurjempia, joku on menettänyt jopa henkensä. Mökkijutuissa saa näköjään toimia kuin Villissä Lännessä. Ainoa asia, mikä niin sanotussa sukulaiselta lainatussa mökissä on ollut se, että joka hiton kerta kun menimme sinne, isäntäpariskunnasta jompi kumpi kävi muka hakemassa jotain sinne heiltä jääneitä tavaroita, milloin uimapukua, milloin kenkiä milloin mitäkin, kävivätköhän kyyläämässä, tai kävivät tietysti, jotta olisi ollut jotain juoruttavaa, että mitä nähtiin ja miten yllätettiin vieraat mökillä. Voi viddu suomalaisuutta, on tämä niin viddumainen kansa!
Itsekästä ja selkärangatonta toimintaa. Mahdollisesti tyypillistä tietyn sukupolven edustajille. Heillä on mahdollisuus olla siellä milloin vain ja teille luvanneet yhden viikonlopun, jonka nopealla varoitusajalla peruvatkin. Kyllä tässä ilmoja riittää, typerää touhua appivanhempien puolelta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli kumpi nyt on perunut ja mitä? Onko sinun puoleltasi reilua perua mökkireissu päivää ennen?
Noh.. Varmaan niitten lasten näkökulmasta ei, mutta en minäkään appisten kanssa mökkeile. Eli itseni kannalta ei ole epäreilua, appistenkaan kannalta ei ole epraa. eli vaan lapset kärsii.
Appivanhemmat peruivat, ovatkin menossa itse. Me kaikki ei mahduta sinne samaan aikaan yöksi.
Ap
Häh?
Telttoja mukaan tai riippukeinuja. Nyt on kesä.
Opettakaa lapsillenne kivaa retkeilemää ja opetelkaa itsekin.Voitte kokkailla siellä sisällä ja majoittua ulkona.
Meillä ainakin tehdään niin.
Teillä tehdään niin, meillä ei tehdä.
Ap
En jäisi surkuttelemaan asiaa, vaan järjestäisin mukavan telttaviikonlopun. Jos teillä itsellä ei ole telttaa, niin aivan varmasti jollakin ystävällä on toimiva teltta tai kaksikin, joita voi lainata. Tokmannilta käytte ostamassa pari pumpattava patjaa ja peitot + tyynyt jokaisella onkin, ne käyvät hyvin nyt kun on lämpimät yöt. Muutakin mahdollisesti tarvittavaa tavaraa saa lainattua.
Sitten vain ajelette mukavaan paikkaa ja vietätte mukavan viikonlopun. Voitte vaikka vaihtaa lauantaina paikkaakin, olette ekan yön vaikka meren rannalla, tokan yön järven rannalla. Tadaa, kaikilla on tosi mukavaa ja appivanhemmat saivat pitkän nenän. Tästä lähtien sitten vuokraatte mökkinne vapailta markkinoilta ja ette kumartele kenenkään suuntaan.
Vierailija kirjoitti:
Ettekö voi silti mennä mökille? Vaikka telttaan yöksi, ellei mökissä ole tilaa.
Joka keskustelussa näitä niksipirkkoja riittää, joilla löytyy takataskusta ratkaisu asiaan kun asiaan. Miksi ette ole ratkaisseet maailmantalouteen tai ilmaston muutoksen liittyviä kysymyksiä? Entä nälänhätä ja Pohjois -Korean diktatuuri?
Tottakai on. Ettet turhaan odottaisi tulevaksi.
Telttailu ei tosiaankaan sovi kaikkiin elämäntilanteisiin. Teillä telttafanaatikoilla taitaa olla muistoissa vain luokkaretket koulun pihalle, mutta käytännön kokemus perheellisenä telttailijana puuttuu. Eiköhän loman tarkoitus ole edes vähän palauttaa kuin että hikisessä teltassa hampaat irvessä, vessasta unelmoiden, hätistelee kimpustaan paarmoja ja hämähäkkejä samalla kun Nisse teroittaa puukkoa teltan liepeillä.
Teltta ei ole sama asia kuin mökki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ettekö voi silti mennä mökille? Vaikka telttaan yöksi, ellei mökissä ole tilaa.
Joka keskustelussa näitä niksipirkkoja riittää, joilla löytyy takataskusta ratkaisu asiaan kun asiaan. Miksi ette ole ratkaisseet maailmantalouteen tai ilmaston muutoksen liittyviä kysymyksiä? Entä nälänhätä ja Pohjois -Korean diktatuuri?
Menikö aapeeltä herne nenään? Kun olit ajatellut että appien mökille vierailu olis sitä että voit leikkiä siellä emäntää - a olitko jo mennyt kutsumaan vieraitakin? Ja sitten pitäiskin sietää niitä appejakin, jotka sen mökin omistaa ja huolehtii kuluista - ja sehän ei arvon miniän kuvioihin sovi.
Minä maksan mökkini omistamisesta satoja euroja kuussa ympäri vuoden. Sitä saa lapset kyttää itsenäisesti siinä vaiheessa kun ostavat mökin ja ottavat kulut hoitaakseen, siihen asti mökki on ihan tasan minun.
Vierailija kirjoitti:
Olen perheineni myös loisinut sekä vanhempieni että appivanhempieni mökeillä. Omaa en halua, koska muutama viikonloppu kesässä riittää sitä lystiä.
Eiköhän se lähisukulaisten piirisssä ole aika yleistä, että mökkiä käyttävät muutkin kuin omistajat? Monesti tehdään sitten korvaukseksi ja ajankuluksi hommia kuten halonhakkuu, suursiivous ja mattojen pesu (viimeksi mainittu säävarauksella).
Meillä on ollut oma mökki nyt kolme kesää ja olen todella tarkka kenet sinne päästän. Mökki on meidän perheen, siellä on meidän henkilökohtaisia tavaroita ja se on meidän ikiomin rahoin maksettu, sisustettu ja laitettu meidän näköiseksi.
Vanhin tyttäremme miehensä kanssa on yksi, joka saa käyttää sitä silloin kun me emme käytä tai mahtuu siellä olemaan meidän kanssa samaan aikaankin. Tiedän, että he huolehtivat hyvin kaikestabja heidän jälkeensä mökki on täsmälleen samanlainen kuin sitä ennenkin. He myös tulevat kyselemättä puunkaatourakoihin ja tekevät töitä siinä missä mekin.
Keskimmäinen tyttäremme on taas mukavuuden ystävä ja kyllä hän jättää mökin ihan siistiksi, mutta hän tykkää tulla ennemmin valmiiseen, kuin tehdä itse mitään.
Nuorin lapsemme on poika, jonka puoliso on ihan ok, mutta kaupunkilainen ja hieman hienohelma. Hän nyrpistelee ulkovessalle ja ei takuulla auta missään. En tiedä kuinka kauan poika tätä neitiä vielä jaksaa. Poikamme tykkää käydä kalassa ja grillata.
Emme vaadi paljoa, mutta en katso hyvällä sitä, että mökille tullaan ja nyrpistellään nokkaa. Muille mökkimme ei ole mikään lainamökki.
Noilta ongelmilta välttyisitte, jos vuokraisitte hyvissä ajoin jo keväällä mökin viikoksi tai periksi.
Vierailija kirjoitti:
Telttailu ei tosiaankaan sovi kaikkiin elämäntilanteisiin. Teillä telttafanaatikoilla taitaa olla muistoissa vain luokkaretket koulun pihalle, mutta käytännön kokemus perheellisenä telttailijana puuttuu. Eiköhän loman tarkoitus ole edes vähän palauttaa kuin että hikisessä teltassa hampaat irvessä, vessasta unelmoiden, hätistelee kimpustaan paarmoja ja hämähäkkejä samalla kun Nisse teroittaa puukkoa teltan liepeillä.
Teltta ei ole sama asia kuin mökki.
Ok, ei sitten. Sitten olette kotona. Voi voi vaan, lapsiraukat.
Taitaa ap olla sen verran tuhti tyttö, että telttailu ei onnistu. Meitä on moneksi. Ymmärrän appiukko hyvin.
Meillä on oma mökki mutta se on suurimman osan aikaa tyhjillään. Tavallaan harmittaa kun kukaan ei osaa esim kysyä että voisiko sinne mennä. Onko sinulla Ap jotain sukulais-whatsapp-ryhmää tai muuta paikkaa jossa voisit kysyä olisiko tutuilla jotain ajatusta mitä voisitte tehdä, tai mökkiä jonne voisitte mennä?
Vierailija kirjoitti:
No ei todellakaan ole oikein, Vaikka mökki on heidän, noin EI TOIMITA. Se oli viimeinen kerta kun minä heidän mökilleen menen, jotain hiton sääntöjä kai sielläkin päin kuuluu noudattaa tai ovatko he kasvaneet pellossa?
Juuri niin VOI TOIMIA. Ilmeisesti appivanhemmat eivät kestä ap:n olemusta, joten he voivat ehdottomasti TOIMIA NIIN KUIN ITSE HALUAVAT. :)
Vierailija kirjoitti:
Meillä on oma mökki mutta se on suurimman osan aikaa tyhjillään. Tavallaan harmittaa kun kukaan ei osaa esim kysyä että voisiko sinne mennä. Onko sinulla Ap jotain sukulais-whatsapp-ryhmää tai muuta paikkaa jossa voisit kysyä olisiko tutuilla jotain ajatusta mitä voisitte tehdä, tai mökkiä jonne voisitte mennä?
Ei ap:lla ole kavereita ja luottoa ei löydy.
Anoppina olisin tietysti toivonut pojalle vähemmän persaukista ja tuhlailevaa miniää. Nyt ei niillä ole omasta mökistä ikinä toivoakaan ja kun meidän seura ei mökillä ollessa kelpaa, vaan meidän pitäisi lähteä mökiltämme pois(!) siksi aikaa kun miniä siellä sotkisi paikkoja, niin eihän se perhe siellä sitten juuri voi olla.
Ei ole reilua, kuten ei mikään muukaan turhasta peruminen viime tipassa. Mökin saisi varmasti vielä vuokrattua jostain, niin pääsisitte kuitenkin reissuun? Jatkossa sitten vuokraatte kerran tai pari kesässä mökin ja annatte appivanhempien nauttia omastaan.
Mun mielestä on aika mulkvistia perua päivää ennen toisten sovittu käyttö omalle mökille. Täytyy olla aika sosiaalisesti tatti ettei tajua että jos ei ole omaa mökkiä ja on ne lapset ja on odotus ja plää plää, niin sitten se on aika odotettu reissu. Niitä kivoja säitä on pitkin kesää joista nauttia, jos mökki on oma.
Ei jatkoon, ottaisin eron saman tien.
No ei todellakaan ole oikein, Vaikka mökki on heidän, noin EI TOIMITA. Se oli viimeinen kerta kun minä heidän mökilleen menen, jotain hiton sääntöjä kai sielläkin päin kuuluu noudattaa tai ovatko he kasvaneet pellossa?