Ohituskaistakiihdyttelijät
Hei sinä joka vedät jonoa satasen rajoituksella 90 km/h todellista nopeutta mutta heti ohituskaistan alkaessa kiihdytät 110-120 km/h nopeuteen.
Kerropa persenaama meille miksi näin teet?
Kommentit (79)
En stressaa arkajalkoja, jotka varmasti kokemattomuuttaan tekevät näin. Pidän turvaväliä jollei mahdollisuutta ohitukseen ole ja ajan himpun ylinopeutta ohituskaistalla. Harvoin nämä kokemattomat kuskit siellä ohituskaistallakaan ylinopeutta ajavat.
SSen sijaan vituttaa perässä roikkuvat, kun itse ajan 10-15km/h sallitun nopeuden yli. Miksi, oi miksi pitää roikkua, kun ajan ihan ok? Jos höllään kaasua ja näytän vilkulla, että ohi saa mennä, niin silti ei kantti riitä ohitukseen. Tämä on ärsyttävää, etenkin kun siellä takapenkillä on se kallis lasti. Turvavälin pitäminen, noin pääsääntöisesti, kuitenkin onnistuu Suomen liikennevirrassa. Ja en puhu nyt kehäteistä ja pullonkauloista, Suomessa on sitä maantieverkkoa ihan muuallakin. ;)
[quote author="Vierailija" time="14.07.2014 klo 01:55"]
Tiedätkö sinä mitä BMW M5 maksaa Suomessa tai Saksassa?
[/quote]
Kyllä se finninaama on autolehden koeajoraportin lopussa sen hinnan nähnyt. Juuri ja juuri ymmärtää että heidän vuokrakämppänsä arvo siinä neukkukuutiossa on alhaisempi.
[quote author="Vierailija" time="14.07.2014 klo 11:54"]
Muistakaa, että ohitetuksi tuleminen on miehelle aina nöyryytys ja tappio, varsinkin jos autossa on muitakin. Kiihdyttäessään hän on kuin toivottomassa tillanteessa oleva rintamasotilas; tappio on varma, mutta voitto ei saa olla viholliselle liian helppo. Siis tallaa pohjaan!
[/quote]
Joillekin kyllä!
Oma edesmennyt isoisäni oli tällainen. Ei siinä järkipuhe auttanut.
[quote author="Vierailija" time="13.07.2014 klo 20:07"]Minä ajelen tasaisen reipasta vauhtia ja annan muiden ajella omaan tyyliinsä. Jos kuitenkin joku roikkuu takapuskurissa siellä ohituskieltoalueilla tai esittelee idioottimaisuuttaan muilla keinoin, lisään vauhtia heti, kun idiootti alkaa kiihdyttää ohituskaistaa varten. Ei hän sitä yleensä kiihkoissaan edes havaitse tätä, polkee vain kaasua lisää ja lisää. Sitten, kun idiootilla on vauhtia neljäkymmentä yli rajoituksen, tasaan vauhtini ja jättäydyn kauemmas idiootin äkkijarrutusten varalta, koska hyvällä onnella välähtää kamera tai mäen takana on tutka odottamassa.
Kyllä, ihan harkitusti teen näin. Toimii!
[/quote]
tällaisen idiootin vuoksi muutama vuosi sitten Etelä-Pohjanmaalla kuoli pienten lasten isä. Kun kiihdytti kiihdyttämistään eikä antanut tilaa palata omalle kaistalleen. Kiva fiilis varmasti tappaa ihminen.
Kuuleppa siellä liikenteessä on yhä kasvavassa määrin ulkomaalaisväestö aiheuttamassa ongelmia. Tästä täytyy puhua julkisesti enemmän!
[quote author="Vierailija" time="13.07.2014 klo 19:53"]
Mooottoritiellä työmatkaa ajaessani havaitsin tekeväni tuota alitajuisesti, kaasujalka painui aina alemmas kun joku ohitti. Siitä piti opetella tietoisesti pois. Nykyään osaan huomioida kanssaliikkujat myös ohituskaista alueilla hidastamalla heti ohituskaistan alussa ja jollei ohittajia löydy noin sadan-kahdensadan metrin jälkeen nostan nopeutta omaan ajovauhtiin, mikä yleensä on hyvin lähellä nopeusrajoituksia.
[/quote]
Miksi et käytä vakionopeussäädintä?
[quote author="Vierailija" time="13.07.2014 klo 19:29"]
Ohituskaistakiihdyttelijät huomaavat leveän tien edessään ja tuntevat olonsa turvalliseksi ja painavat kaasun pohjaan. Kuvioon kuuluu tietenkin tausta/sivupeiliin katsomattomuus ja yleinen kohteliaisuuden puute. Myös iällä ja sukupuolella on merkitystä.
[/quote]
Näin se on. Huomaan itsekin joskus, että kaasujalka meinaa alkaa painaa, kun tie levenee. Pysyn kuitenkin aiemnassa vauhdissani, mutta se vaatii tietoista kontrollia (mä en kyllä aja 95km/h vaan pikemminkin 105).
Mä huomautin mun siskolle just männä viikolla tuosta ohituskaistalla kiihdyttämisestä, meni vähän vaikeeks mut vaikutti siltä ettei ollu koskaan tajunnu kiihdyttävänsä. Toivottavasti nyt tajuaa olla tarkkaavaisempi vastaisuudessa. Tosin ylipäätään ihmettelin ettei kertaakaan käyttänyt vakionopeudensäädintä vaikka ajettiin suoraa tietä lähes satoja kilometrejä eikä ollut edes mäkiä juurikaan. Pohjanmaalla siis mentiin.
[quote author="Vierailija" time="13.07.2014 klo 19:15"]
Minäkin haluaisin vanhan ysäriauton omistajana tietää miksi näin teet, eihän sillä mun autolla sitten vittu pääse ohi. Ja sitten taas ajetaan sun perässä satasen alueella 75 km/h, vaikka siellä häissä pitäisi olla jo puolen tunnin päästä.
[/quote]
Lähde liikkeelle ajoissa niin ehdit perille ilman stressiä. Ja taidanpa pudottaa vauhtia ihan vittuillessani 70 km/h mutkaisilla osuuksilla, se turvallisuus näet. Nautin siitä kun takanatulijoiden ohimosuonet pullistuu :D :D .
ja muka saksassa asuvalla m5 kuskilla ei oo muuta tekemistä kun roikkua jollain av palstalla. unen tais nähdä saksasta ja kalliista bemarisa xD
ja muka saksassa asuvalla m5 kuskilla ei oo muuta tekemistä kun roikkua jollain av palstalla. unen tais nähdä saksasta ja kalliista bemarisa xD
Jos Helsingin sisällä ei voisi rampista tulla motarille jos siellä on autoja, niin aikamoinen kolarisuma siitä aiheutuisi. Pääkaupunkiliikenne nimenomaan sujuu sen takia, että rampilta voi ajaa suoraan jonon keskelle ja tilaa löytyy.
Maallaan tuo ei toimi. Motarilla oleva alkaa kiihdyttämään ettei rampilta tuleva vain pääse eteen eikä taatusti väistä. Itse maalaisena tykkään ajaa Helsingin seudulla, koska siellä otetaan muut autoilijat huomioon eikä silmät suurina naama punaisena kiihdytetä, jos joku meinaa päästä jonkun vanhan koslan kanssa eteen.
[quote author="Vierailija" time="14.07.2014
SSen sijaan vituttaa perässä roikkuvat, kun itse ajan 10-15km/h sallitun nopeuden yli. Miksi, oi miksi pitää roikkua, kun ajan ihan ok? Jos höllään kaasua ja näytän vilkulla, että ohi saa mennä, niin silti ei kantti riitä ohitukseen.
[/quote]
Varmaan siksi eivät ohita kun eivät tiedä mitä haluat kertoa. Ihmiset ei osaa.
[quote author="Vierailija" time="20.07.2014 klo 12:09"]
Jos Helsingin sisällä ei voisi rampista tulla motarille jos siellä on autoja, niin aikamoinen kolarisuma siitä aiheutuisi. Pääkaupunkiliikenne nimenomaan sujuu sen takia, että rampilta voi ajaa suoraan jonon keskelle ja tilaa löytyy.
Maallaan tuo ei toimi. Motarilla oleva alkaa kiihdyttämään ettei rampilta tuleva vain pääse eteen eikä taatusti väistä. Itse maalaisena tykkään ajaa Helsingin seudulla, koska siellä otetaan muut autoilijat huomioon eikä silmät suurina naama punaisena kiihdytetä, jos joku meinaa päästä jonkun vanhan koslan kanssa eteen.
[/quote] Ai nyt mä ymmärrän miksi siellä ajaessa meinas kerran yks uuno tulla kylkeen.
häihin menijä oli varannut 3 tuntia ajoaikaa, matkaa 187 km ja olin saanut arvioiduksi matka-ajaksi 2 tuntia 28 minuuttia. Mutta meni se 3 tuntia 15 minuuttia, edellä ajavien ohituskaistakiihdyttelijöiden takia. Olisi saanut olla pidemmät ohituskaistat, niin olisi ehtinyt ajoissa :)
[quote author="Vierailija" time="20.07.2014 klo 12:09"]
[/quote]
Muutin juuri isosta kaupungista pieneen ja huomasin tuon samantien. Olin kyllä sen tiennyt jo aiemmin, mutta nyt kun ajelen täällä enemmän, se muistuu mieleen. Olen varoittanut muualta tulleita tuttaviakin siitä, että tänne kun tulette, niin varokaa liittymissä, koska kukaan ei väistä.
Kyseessä täytyy olla jokin tiedostamaton ja alitajuinen juttu, koska niin paljon tästä tavasta valitetaan, mutta kukaan ei silti tunnusta harrastavansa tahallista ohituskaistakiihdyttelyä. Tai no ehkä yksi tai kaksi ihmistä korkeintaan, mutta jokainen vähänkin pitempää matkaa ajanut tietää, että kyseessä on todella yleinen ilmiö. Ja sehän siinä onkin juuri ongelmana - minkäänlainen valojen vilkuttaminen, keskarin heiluttaminen tai tööttääminen ei auta, koska kyseinen kuski ei tajua tekevänsä mitään väärää. Siksi muiden autoilijoiden kommentit on helppo sivuuttaa täysin ja jatkaa samalla tavalla ajelemista.
Tämä aivan sama ilmiö raivostuttaa myös tavan moottoritiellä. Viimeksi eilen meinasi mennä hermot kahden eri auton kanssa. Ajeltiin siinä jonossa motaria n. 100 km/h nopeudella. Itselläni oli lainassa vanha ysärimallinen pikkuauto (pieni kone siis) ja mulla oli kiire. Halusin siis ajaa sitä sallittua 120 km/h. Noh, kun lähdin ohittamaan tätä uudenkarheaa Volvoa (toinen myöhäisempi keissi taisi olla BMW, uudenkarhea myös) niin johan sieltä löytyi se kaasu jota ei viimeiseen 20 kilometriin ole käytetty yhtään satasta enempää... Yritä siinä sitten ohittaa 1,2 litraisella autolla 130 km/h ajavaa turboa... Kävi ilmeisesti niin kovasti egon päälle, että joku yrittää ohittaa vanhemmalla ruoskalla. Ai jumalauta, että vitutti.
Tää ei niinkään häiritse mua, koska tehokkaalla autolla pääsee aina ohi, mutta ne superurpot jotka ajaa kaikessa rauhassa siinä vasemmalla eivätkä ymmärrä väistää...