Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kesäpäivystyspäiväkodissa lapsia joilla vanhempi kotona

Vierailija
08.07.2021 |

Ja ei, kyse ei ole sosiaalisista, psyykkisistä tms ongelmista perheessä vaan lapsi tuodaan ihan muuten vain päivystys aikana hoitoon ja vieläpä normaalipituisiksi päiviksi.
Tämä on sellainen asia jota en ikikuunapäivänä ymmärrä enkä tule ymmärtämäänkään, äärimmäisen surullista katsoa sen lapsen "tuskaa" ja oireilua aamuisin ja päivän mittaan siitä, kuinka hänet tuodaan hoitoon, vieraaseen paikkaan ja osin/kokonaan vieraiden aikuisten ja kavereiden joukkoon, kun hän tietää että vanhempi on kotona joko lomalla tai pienemmän sisaruksen kanssa.
Järki hoi älä jätä, kun äly jo loppui.
Mutta ehkä tämä saunamainen kuumuus, vieras ympäristö ja vieraat aikuiset on sitten kys vanhempien mielestä sitä mitä se oma lapsi tarvitsee.

Kommentit (729)

Vierailija
121/729 |
08.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä kiinnyn ryhmäni lapsiin. Syvästikin, kun heidän kanssaan on ollut kuukausia tai vuosia. Heidän hyvinvointinsa on tärkeää, jokaiselle meille ryhmän aikuiselle. Olemme saaneet hyvää palautettakin sensitiivisestä tavastamme toimia lasten kanssa.

Mua surettaa oikeasti lapsen puolesta, jos huomaan että vanhempi ei huolehdi lapsesta hyvin. Vuosien varrella on tullut vastaan joitakin perheitä joista olen ollut huolestunut. Tuntuisi pahalta lapsen puolesta, jos hän ilman lomaa joutaisi päiväkotiin vain pois vanhempien silmistä. Luulen, että ap tarkoittaa tätä myös.

Jos lapsen hyvinvointi huolestuttaa, on sinun tehtäväsi tehdä lasu. Sille toki pitää olla painavammat perusteet kuin se, että lapsi on kesällä päivähoidossa. Se kun ei välttämättä mitenkään heikennä lapsen hyvinvointia tai ole merkki siitä, ettei vanhempia kiinnosta.

Vierailija
122/729 |
08.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä oon etätöissä.

Tätä minäkin ajattelin. Työtapoja on monia, luulisi nuorempienkin tietävän. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/729 |
08.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päiväkodin ammattilaisten ammattitaitoon kuuluu nimenomaan olla huolissaan lasten arjesta. Lasten voimavaroista joihin kuuluu myös lupa olla lomalla jolloin arjen rutiinit katkaistaan ja ollaan rauhassa, ilman aikatauluja. Saaden huomiota oman perheen aikuiselta.

Ammattilaiset tietävät, että päiväkodin arki on raskasta lapsille. Se ei muutu millään tavoin kauniimmaksi vaikka kuinka siloitelluin sanakääntein yrittäisi kuvailla.

Arki on Ryhmässä toimimista. Ryhmässä toimimista siten että ns. normaalit lapset odottavat valitettavasti useimmiten vuoroaan ja huomiota eniten sillä välin kun ammattilaisten on annettava huomiota niinsanotuille suuritarpeisille lapsille koko ryhmän turvallisuus edellä.

Kova melutaso pienryhmiin jakamisesta huolimatta lukuunottamatta päivälepoaikaa.

Vaihtuvia aikuisia.

Nämä vain muutamia esimerkkejä mainitakseni päiväkodin arjesta.

Vierailija
124/729 |
08.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toimin erityisavustajana PK:ssa vammaiselle lapselle ,

ja voin kertoa, että tässä päiväkodin yksikön ryhmässä,

missä pääasiassa työskentelen avustettavan kanssa + pk:n muiden ryhmien hoitajilla eli kenelläkään henkilökunnasta, ei tietääkseni ole pienintäkään kiinnostusta miettiä yhdenkään vanhemman vapaa-ajan viettoa tai motiiveja siihen,

miksi joku ylipäänsä tuo lapsensa ryhmäämme hoitoon.

Ei tosiaan kiinnosta missä vanhempi on hoitopäivän aikana tai mitä mahtaa tehdä, eikä sellainen edes kuulu meille mitenkään.

Focus on lapsessa/lapsissa. Työpäivässä.

Hoidamme työmme niin hyvin kuin osaamme - ja tällä mennään.

Vanhempien omat asiat ovat vanhempien omia asioita, niitä tulee kunnioittaa.

Epämiellyttävää tämä, että satunnaiset juoruilijat antavat väärän kuvan kasvatusalan ammattimaisesta henkilökunnasta.

Jokainen maalaa taulunsa niinkuin haluaa.

"Jaa, kyllä minä mietin, koska meillä on tälläkin hetkellä hoidossa pari lasta, joilla ei ole kesällä ollenkaan lomaa. Ei ole ollut koko vuonna."

- - -

Ymmärrän toki pointtisi mutta oikeesti.

Älä mieti.

Katsos kun se ei ole sinun tehtäväsi huolehtia enää siitä saako joku tietty hoitolapsi riittävästi olla kotona.

Varma burn-out seuraa niillä hoitajilla jotka "murehtivat" liikaa lapsien asioita jotka hoitajien mielestä oireilee siitä, etteivät saa olla kotona vaan ovat hoitopaikassa.

No eivätpä ainakaan ole heitteillä kun ovat hoidossa, ellei vanhemmat jaksa heitä.

Sen täytyy alalla riittää kun on hyvä hoitaja lapselle sen  työpäivänsä ajan.

Ei mulla muuta.

Pärjäilehän.

Vierailija
125/729 |
08.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylläpä on päivähoito muuttunut sen jälkeen kun oma lapseni oli päiväkodissa (hyvin kauan aikaa sitten). Mun piti erikseen pyytää kauniisti että saisin tulla hakemaan lapsen sovittua myöhemmin silloin harvoin kun oli jotain ylimääräistä menoa töiden jälkeen, kuten tukanleikkuu tai jossain virastossa käynti minne ei halunnut vilkasta taaperoa mukaan. Pitkin hampain annettiin lupa kunhan ei tapahtunut usein. Muistan kun kerran piti selittää päiväkodissa että ei, ei ole kätevää matkustaa ensin keskustasta työpaikasta lähiöön hakemaan lasta ja sen jälkeen matkustaa lapsen kanssa takaisin keskustaan hoitamaan asioita. Selityksen jälkeen vihdoin uskoivat. Ja olin silloin yksinhuoltaja joten miestä ei ollut kuviossa auttamassa.

On näköjään menty yhdestä ääripäästä toiseen.

Vierailija
126/729 |
08.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä päivystyshoito on vain työssä käyvien lapsille.

Harmi. Joutuu moni lapsi ahdistumaan kotona, kun ei turvallista hoitopaikkaa tarjolla. Ja eikös tuo riko lakiakin vastaan. Käsittääkseni subjektiivinen päivähoito-oikeus koskee myös kesäaikaa. 

Vierailija
127/729 |
08.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ohhoh kuinka tämä herättää lämpöä, kalikka siis kalahti, hyvä niin.

PS, ei teillä melskaajilla tule mieleen mm sellainen asia, että perheet itse kertoo asioista?

Päivänjatkoa teillekin, jatkan itse nyt lomapäivääni.

Ap

Oho, tyrskähdin ihan nauruun, kun luin tämä. Toivottavasti näin toksisesti käyttäytyvä ihminen ei ihan oikeasti työskentele lasten parissa. :D 

Vierailija
128/729 |
08.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päiväkodin ammattilaisten ammattitaitoon kuuluu nimenomaan olla huolissaan lasten arjesta. Lasten voimavaroista joihin kuuluu myös lupa olla lomalla jolloin arjen rutiinit katkaistaan ja ollaan rauhassa, ilman aikatauluja. Saaden huomiota oman perheen aikuiselta.

Ammattilaiset tietävät, että päiväkodin arki on raskasta lapsille. Se ei muutu millään tavoin kauniimmaksi vaikka kuinka siloitelluin sanakääntein yrittäisi kuvailla.

Arki on Ryhmässä toimimista. Ryhmässä toimimista siten että ns. normaalit lapset odottavat valitettavasti useimmiten vuoroaan ja huomiota eniten sillä välin kun ammattilaisten on annettava huomiota niinsanotuille suuritarpeisille lapsille koko ryhmän turvallisuus edellä.

Kova melutaso pienryhmiin jakamisesta huolimatta lukuunottamatta päivälepoaikaa.

Vaihtuvia aikuisia.

Itse asiassa ammattilaisen tehtäviin kuuluu vain huolehtia lapsesta ja hänen tarpeistaan hoitopäivän aikana. Se, miten lapsen vanhemmat järjestävät lapsen päivähoidon, on vanhempien pään vaiva, ei päiväkodintätien. Tädit voivat unohtaa koko lapset sen jälkeen kun heidät on haettu kotiin. 

Vierailija
129/729 |
08.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä jos pitäisit huolta omista asioistasi? Itse olen kilparatsastaja ja lapseni on kesäpäivystyksessä klo.09-15.30. Valitettavasti en voi ottaa sitä 40 hevosen sekaan sähkölankoihin touhuilemaan päiväksi.

Lomailemme myöhemmin syksyllä/jouluna pitemmän aikaa ulkomailla. Sielläkin tod. Näk palkataan lastenhoitaja.

Ehkä ensimmäisenä päivänä päivystyksessä on sekavaa; sen jälkeen kyllä ollut ihan asiallista toimintaa. Kannattaa matkustaa vaikka kambodzaan ja tutkia siellä lasten oikeuksia niin alkaa tämä suomen meininki tuntua sangen asialliselta. Suosittelen myös visiittiä johonkin orpokotiin Afrikassa. Suomessa 99% lapsista voi hyvin ja saa esim. Ravitsevaa ruokaa. On sangen typerää arvostella suomen olosuhteita kun ulkomailla lapsiraukat ovat vailla perustarpeita kuten riittävä ruoka ja terveydenhuolto.

Vierailija
130/729 |
08.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapset eivät ole tyhmiä, ne keskustelevat keskenään. Kyllä kesäkuussa kaikki tiesivät isojen ryhmässä, että kuka käy iltapäivisin uimakoulussa jne. Ei sitä henkilökunta lapsille huutele. Henkilökunta lohduttelee niitä lapsia, joita harmittaa, kun itsellä ei ole samoja kivoja juttuja tarjolla, joista kaverit kertovat.

Lapset kertovat omista iloisista jutuistaan ääneen. Kuka käynyt eväsretkellä ja kuka ongella. Kenen loma alkaa milloinkin jne.

Lapsi, jonka kesä kuluu kuten talvikuukuadetkin, tietää elävänsä erilaista kesää kuin muut. Heidän kaverinsa ovat poissa ja tulevat lomansa jälkeen paikalle.

Juuri tästä syystä olen kertonut lapsille, että koska isä ja äiti tekevät ahkerasti töitä, niin meillä on aina rahaa kaikkeen kivaan toisin kuin Leon ja Lucan vanhemmilla, jotka asuvat vuokralla, koska ulosotto vei niiltä kodin.

Vierailija
131/729 |
08.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Päiväkodin ammattilaisten ammattitaitoon kuuluu nimenomaan olla huolissaan lasten arjesta.

Lasten voimavaroista joihin kuuluu myös lupa olla lomalla jolloin arjen rutiinit katkaistaan ja ollaan rauhassa, ilman aikatauluja. Saaden huomiota oman perheen aikuiselta."

No sinähän päiväkodin ammattitaitoisena ammattilaisena voit vaikka omalla ajallasi laatia yksilöllisesti jokaisen ryhmäsi lapsen kesälomasuunnitelma-ehdotuksen vanhemmille että " lapsen arjen rutiinit katkaistaan ja ollaan rauhassa, ilman aikatauluja."

Jos sen sun huolissaan oloa helpottaa vai mitä olit ajatellut asian hyväksi tehdä? 

Siis sen lisäksi että keskityt täysipainoisesti konkreettiseen työhösi eli lapsen arjen sujumiseen pk:ssa. Tämähän on teoreettista tämä huolissaan olo mikä syö takuulla voimavarojasi varsinaisesta työpanoksestasi. Tai sen lisäksi.

Vierailija
132/729 |
08.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä taas en ymmärrä hoitajien valitusta! Se ei kuulu heille, miksi Ville-Pertti käy kesäpäivystyksessä, vaikka äiti olisi yksin kotona. Oman siskoni kohdalla hänen 4v oli KOKO KESÄN kesäpäivystyksessä, sillä siskollani oli hyvin rankat syöpähoidot menossa. Siskoni oli niin väsynyt ja huonovointinen (oksenteli, pyörrytti, heikotti), että usein hain hänen silloisen 4 vuotiaana päiväkodista omien töideni jälkeen. Hän kipuili syövän kanssa, joka lopulta vei voiton. Rauha hänen muistolleen <3 

... mutta toden totta sapettaa tällänen kauhistelu! TE ettei voi tietää, mitä siellä perheen taustalla on, joten tehkää työnne ilman asioiden kauhistelua ja voivottelua. 

Vierailija
133/729 |
08.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hei marttyyrit... Aloittaja ei puhunut mitään leikkauksesta toipuvista yms. vanhemmista. Kannattaa lukea aloittajan teksti.

Ei aloittaja sanonut, ettei työssä oleva saa viedä lastaan päivystysaikana hoitoon.

Ap olisi aivan varmasti luullut minua laiskaksi äidiksi, joka vain makaa kotona, kun lapsi on hoidossa. Kun hän ei olisi mitenkään pystynyt tietämään, että toivun siitä leikkauksesta. En minä sitä kylillä huudellut eikä mieskään asiaa kokenut tarpeelliseksi mainostaa. Eli ap olisi hyvinkin voinut puhua vaikka meidän perheestämme ja kuvitella, että viemme lapsen perusteettomasti hoitoon.

t. se leikkauksesta aikanaan toipunut

Minua ihmetyttää kovasti, miksi tällaista koko perheen arkeen vaikuttavaa asiaa ei kerrottu päiväkotiin. Jos et pystynyt kantamaan lasta tai pitämään entiseen tapaan sylissä, me päiväkodissa olisimme voineet yrittää kompensoida tuota ja sylitellä lastasi enemmän. Olisimme myös voineet ymmärtää, jos lapsi jollain tapaa reagoi perheenne erilaiseen tilanteeseen. Lisäksi totuus olisi estänyt mahdolliset spekuloinnit siitä, miksi lapsi on kesähoidossa.

Mitä v'ttua juuri luin? Oikeastiko ihmiset, jotka saavat palkkaa siitä että hoitavat toisten lapsia käyttävät aikansa siihen, että kehittelevät kuvitteellisia teorioita siitä, miksi joku perhe käyttää oikeutta, jonka laki heille sallii. Ei ihme, jos osassa päiväkoteja lapset ovat heitteillä, kun hoitajat käyttävät aikansa turhanpäiväiseen spekulointiin. Hoitajille ei kuulu pätkääkään miksi lapsi on hoidossa. 

Kyllä päiväkodin henkilökunnallekin on oikeus aitiopaikalta osallistua yhteiskunnalliseen keskusteluun.Ja tämähän on sellainen asia josta on hyvä keskustella, mihin niitä yhteisiä verorahoja käytetään.

Itse en ole päiväkodissa töissä.

Vierailija
134/729 |
08.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaihtuvia aikuisia.

Ei tasan ole päiväkotihenkilöstön tehtävä huolehtia lapsen arjesta muuten kuin sinä aikana, kun lapsi on hoidossa. Lapsen "vapaa-aika" ei kuulu päiväkodin henkilökunnalle. Se on lapsen vanhempien vastuualue. Jos he eivät siitä kykene huolehtimaan, ei sittenkään käännytä päiväkodin henkilöstön puoleen, vaan sosiaalityöntekijöiden puoleen. Päiväkoti on nimensä mukaisesti vain päiväsaikaan lapsen "koti". 

Vierailija
135/729 |
08.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hei marttyyrit... Aloittaja ei puhunut mitään leikkauksesta toipuvista yms. vanhemmista. Kannattaa lukea aloittajan teksti.

Ei aloittaja sanonut, ettei työssä oleva saa viedä lastaan päivystysaikana hoitoon.

Ap olisi aivan varmasti luullut minua laiskaksi äidiksi, joka vain makaa kotona, kun lapsi on hoidossa. Kun hän ei olisi mitenkään pystynyt tietämään, että toivun siitä leikkauksesta. En minä sitä kylillä huudellut eikä mieskään asiaa kokenut tarpeelliseksi mainostaa. Eli ap olisi hyvinkin voinut puhua vaikka meidän perheestämme ja kuvitella, että viemme lapsen perusteettomasti hoitoon.

t. se leikkauksesta aikanaan toipunut

Minua ihmetyttää kovasti, miksi tällaista koko perheen arkeen vaikuttavaa asiaa ei kerrottu päiväkotiin. Jos et pystynyt kantamaan lasta tai pitämään entiseen tapaan sylissä, me päiväkodissa olisimme voineet yrittää kompensoida tuota ja sylitellä lastasi enemmän. Olisimme myös voineet ymmärtää, jos lapsi jollain tapaa reagoi perheenne erilaiseen tilanteeseen. Lisäksi totuus olisi estänyt mahdolliset spekuloinnit siitä, miksi lapsi on kesähoidossa.

Mitä v'ttua juuri luin? Oikeastiko ihmiset, jotka saavat palkkaa siitä että hoitavat toisten lapsia käyttävät aikansa siihen, että kehittelevät kuvitteellisia teorioita siitä, miksi joku perhe käyttää oikeutta, jonka laki heille sallii. Ei ihme, jos osassa päiväkoteja lapset ovat heitteillä, kun hoitajat käyttävät aikansa turhanpäiväiseen spekulointiin. Hoitajille ei kuulu pätkääkään miksi lapsi on hoidossa. 

Kyllä päiväkodin henkilökunnallekin on oikeus aitiopaikalta osallistua yhteiskunnalliseen keskusteluun.Ja tämähän on sellainen asia josta on hyvä keskustella, mihin niitä yhteisiä verorahoja käytetään.

Itse en ole päiväkodissa töissä.

Laki on kaikille sama, joten eipä tässä mitään keskusteltavaa ole. Vanhempien yksityiselämän spekulointi ei ole yhteiskunnallista keskustelua, vaan yksityistietojen urkkimista. 

Vierailija
136/729 |
08.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päiväkotipakko.

Vierailija
137/729 |
08.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko päivystyspäiväkoti samassa paikassa kuin lapsen oma hoitopaikka? Onko siellä tutut hoitajat vai kesäsijaiset? Tutut kaverit? Kysyn kun en tiedä.

Vierailija
138/729 |
08.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on vanhempi lomalla, mutta tarvitsee sen loman töistä palautumiseen. Eikä kaikilla ole kuukauden lomaa, eli sinne päivystävään pitää viedä kuitenkin, ja maksaa koko kuukausi. Päiväkodissa on myös ilmastointi, ja siellä on helpompi ulkoilla. Kotona on paarmoja niin ettei ulkona voi edes olla allergisen lapsen kanssa. Lisäksi teen etätöitä ja lasten mekastus haittaa.

Lomaa lapsilla on kun itselläkin on lomaa. Ja lapset ovat iloisia hoidossa, kun eivät ole seinien vankeina kuumassa luolassa.

Vierailija
139/729 |
08.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

.

Kovin naiivia ajatella, että kaikilla perheillä loma=lekotellaan vain ilman aikatauluja ja rutiineja. Lisäksi harvinaisen ylimielistä kuvitella olevansa joku ylijumala, jonka tehtäviin kuuluu määritellä, miten loma oikeaoppisesti vietetään. 

Vierailija
140/729 |
08.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko päivystyspäiväkoti samassa paikassa kuin lapsen oma hoitopaikka? Onko siellä tutut hoitajat vai kesäsijaiset? Tutut kaverit? Kysyn kun en tiedä.

Useimmiten vastaus kaikkiin ei. Päivystäviä päiväkoteja on vain yksi tai kaksi per kunta. Niihin viedään ihan kaikki lapset, jotka tarvitsevat päivähoitoa kesäaikana, kun muut päiväkodin ovat suljettuina. Sekä lapset että hoitajat siis haalittu ympäri kuntaa. Jollain voi toki olla tuttuja hoitajia ja tuttuja kavereitakin. Isolla osalla ei. Silti olen sitä mieltä, että oli syy mikä tahansa, vanhemmilla on oikeus viedä lapsi päivähoitoon ilman, että hoitajat siitä narisevat ja vaahtoavat mammapalstalla. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä kaksi