Olen koukussa vedenjuontiin!
Juon päivän aikana todella paljon vettä, yleensö noin 6-7 litraa ja syön muuten todella vähän. Olen normaalipainoinen nainen (noin 60kg) ja elämäntilannemuutoksen vuoksi syöminen on ollut todella vaikeaa minulle viimeaikoina. Saatan esimerkiksi syödä päivässä kaksi kananmunaa ja kaksi sämpylää ja juoda tuon 7l vettä.
Luin juttua, että liiallisella vedenjuonnilla voi olla vakaviakin seuraamuksia ja nyt olen tosissani yrittänyt vähentää vedenjuontia. Jos kuitenkin juon saantisuositusten mukaisesti sen 2l päivässä, olo on todella väsynyt ja pyörryttää.
Tänään olen juonut vasta litran ja syönyt yhden banaanin. Olo on ihan kaamea, pyörryttää ja tärisyttää ja pää särkee.
Kommentteja? Kysymyksiä?
Kommentit (26)
Ruuassakin on vettä, eli kun syö hyvin ei ole niin kova janontarve ihan luonnollisestikaan.
Mäkin juon paljon vettä enkä edes tiedä kuinka paljon. Monta lasillista niitä ikean jättilaseja vettä menee kyllä päivässä. Tuskin kuitenkaan ihan 7 litraa. Yritä pakottaa itsesi syömään ja juo veden sijasta välillä vaikka maitoa.
No kai nyt huimaakin, kun ei syö mitään. Ei tässä ole diabeteksestä kyse.
[quote author="Vierailija" time="13.07.2014 klo 15:22"]
Millainen elämänmuutos sinulla on ollut?
[/quote]
Ero 5v kestäneestä avosuhteesta ja muuttaminen omaan asuntoon. Mies petti ja oli väkivaltainen.
-Ap
Tänään mennyt:
3l vettä
1 sämpylä (kinkku + tuorejuusto + kurkku)
1 banaani
lisäksi puolen tunnin kävely + puolen tunnin lihaskuntotreeni + 15 min venyttely
-Ap
Laita siihen veteen edes vähän suolaa sekaan. Tai juo kivennäisvettä. Elimistön suolatasapainohan menee ihan vituilleen, jos kiskot pelkkää vettä tuollaisia määriä.
Häiriintynyttä syömiskäyttäytymistä on kuvailtu seuraavasti: "Oireesta muodostuu häiriö, kun se toistuu siinä määrin, että se alkaa joko omissa tai lähiympäristön silmissä selvästi haitata arkista toimintakykyä (ihmissuhteita, koulua, työntekoa, harrastuksia) tai fyysistä terveyttä. Häiriössä syöminen tai syömättömyys nousee elämän pääsisällöksi tavalla, joka alkaa sotkea normaalia arkea. Elämä kiertyy oireilun ympärille ja oireet alkavat sanella valintojen tekemistä". *
Häiriintynyt syömiskäyttäytyminen - niin ristiriitaiselta kuin se kuulostaakin - on sairastuneelle selviytymis- tai ratkaisukeino. Syömiseen, liikuntaan ja oman kehon hallintaan suunnatut ajatukset ovat keino välttää psyykkistä pahaa oloa, pelkoja ja tunnesolmuja, joita esimerkiksi erilaiset epävarmuutta tuovat elämäntilanteet, vaikeudet nuoruusiän kehityksessä tai traumaattiset kokemukset aiheuttavat. Syömisen ja oman kehon kontrollointi vievät ajatukset pois pahaa oloa aiheuttavista asioista ja tuottavat sairastuneelle tunteen itsensä ja elämänsä hallinnasta.
Häiriintynyt syömiskäyttäytyminen voi näkyä myös kontrollin menettämisenä. Ahmimalla syöty ruoka vie mielipahan ja ahdistuksen mennessään helpottaen oloa hetkellisesti.
Syömishäiriöille on tyypillistä, että alkuvaiheessa sairastunut ei tunne olevansa sairas. Sairastunut kokee oireilusta olevan enemmän hyötyä kuin haittaa. Edetessään sairaus kuitenkin tiukentaa otettaan. Tässä mielessä syömishäiriö muistuttaa muita riippuvuussairauksia. Syömishäiriö ei siis ole tietoisesti valittu toimintamalli, vaan kyse on nimenomaan sairaudesta. Sairastunutta ei voi pakottaa luopumaan oireistaan. Vahvan paranemismotivaation tueksi tarvitaan lähes aina ammattiapua sekä läheisten tukea.
Anteeks nyt mutta miksi sun piti tuossa kertoa myös nuo päivän liikunnat? Jos ongelma on että juot vettä etkä syö niin ei siihen liikkumiset liity muualla kun sun omassa päässä. Kerroit että sairastit nuorempana anoreksiaa, samanlaista oirehdintaa ilmassa nyt. Mene lääkäriin.
Kyllä mä tiedostan, että mä kontrolloin elämääni syömällä ja liikkumalla. Mulle on aina ollut todella tärkeää pitää kulissia yllä hyvästä ja tasapainoisesta elämästä - siisti kämppä, ruokavalio "kunnossa" ja terveennäköinen kroppa.
Mä oon eläny koko elämäni jonkinlaista kulissielämää, ja haluan ehdottomasti jatkaa samaa rataa. En voi ikinä kuvitella myöntäväni, että asiat ei ehkä olekaan niin hyvin kuin miltä näyttää. Hymyilemällä ja nauramalla elämä on helpompaa.
-Ap
[quote author="Vierailija" time="13.07.2014 klo 17:55"]Anteeks nyt mutta miksi sun piti tuossa kertoa myös nuo päivän liikunnat? Jos ongelma on että juot vettä etkä syö niin ei siihen liikkumiset liity muualla kun sun omassa päässä. Kerroit että sairastit nuorempana anoreksiaa, samanlaista oirehdintaa ilmassa nyt. Mene lääkäriin. [/quote]
Liikunta -> hikoilu -> veden ja suolojen menetys kropasta
[quote author="Vierailija" time="13.07.2014 klo 18:01"]
[quote author="Vierailija" time="13.07.2014 klo 17:55"]Anteeks nyt mutta miksi sun piti tuossa kertoa myös nuo päivän liikunnat? Jos ongelma on että juot vettä etkä syö niin ei siihen liikkumiset liity muualla kun sun omassa päässä. Kerroit että sairastit nuorempana anoreksiaa, samanlaista oirehdintaa ilmassa nyt. Mene lääkäriin. [/quote]
Liikunta -> hikoilu -> veden ja suolojen menetys kropasta
[/quote]Niin eli ap halusi vain korostaa sitä miten haitallista on että juo vain runsaasti vettä ja syö huonosti vaikka liikkuu?
Vastauksensa perusteella vaikutti ihmiseltä joka ei edes halua apua :(
Mahtaa sun hemoglobiini olla alhainen kun et syö kunnolla ja lantraat ne vähäisetkin ravinteet vedellä. Sehän sua väsyttää. Mullakin oli alhainen hb ja pyörrytti, väsytti, oli päänsärkyä jne..
Mene lääkärille. Ei ole tervettä. Minäkin olen lukenut vesimyrkytyksestä. Heikotus saattaa johtua monesta asiasta. Syö ruokaa! Oletko ollut pitkään tuolla dieetillä?
[quote author="Vierailija" time="13.07.2014 klo 14:59"]
Mene lääkärille. Ei ole tervettä. Minäkin olen lukenut vesimyrkytyksestä. Heikotus saattaa johtua monesta asiasta. Syö ruokaa! Oletko ollut pitkään tuolla dieetillä?
[/quote]
Ei ne julkisella puolella mitään tee, sanovat että juo vähemmän. Sitten vasta huolestuisivat, kun menee vakavan alipainon puolelle. Joku kuukausi nyt mennyt tällä linjalla, ruoka ei yksinkertaisesti maistu.
-Ap
Ei mullakaan ruoka maistu helteellä tai kesällä ylipäätään. Vettä juon ja muita virvokkeita. Ei ole ongelmaa. :)
Ostin ruokaa jääkaappiin ja se homehtui. Heitin pois. No, ei ole työttömällä rahaakaan, joten enää en osta.
Diabeteksen oireet
Kun elimistössä on insuliinin puutos tai insuliini ei tehoa, sokeria kertyy liikaa vereen. Tästä aiheutuvat tyypilliset diabeteksen oireet ovat:
virtsanerityksen lisääntyminen
jano
tahaton laihtuminen
väsymys.
Tyypin 1 diabeteksen toteamisen viivästyminen voi johtaa happomyrkytykseen, joka on hengenvaarallinen tila. Sen oireita ovat pahoinvointi, oksentelu, vatsakivut ja asetonin haju hengityksessä, uneliaisuus ja lopulta tajuttomuus.
Tyypin 2 diabetekselle on ominaista hidas kehittyminen ja salakavala oireettomuus. Oireina voi ilmetä väsymystä ja vetämättömyyttä varsinkin aterioiden jälkeen, masennusta ja ärtyisyyttä, jalkasärkyjä, näön heikkenemistä ja tulehdusherkkyyttä. Tyypin 2 diabeetikkojen lähisukulaisten on hyvä tarkistuttaa verensokeriarvonsa aika ajoin, varsinkin jos ilmenee taipumusta keskivartalolihavuuteen. Kokeile riskitestiä.
Liiallinen vedenjuonti voi tosiaan olla vaarallista. Jos olet pitkään juonut liikaa, vähennä asteittain. Älä hyppää suoraan seitsemästä litrasta kahteen, vaan vähennä ensin esim. viiteen.
3-4 litraa voi terve ihminen ihan hyvin juoda helteellä, ei tarvitse juoda vain sitä kahta. Talvella neljä litraa on hiukan paljon, silloin kolme on parempi.
Jos et pyrkimyksistä huolimatta pysty rajoittamaan veden juomista ja aina vain janottaa, mene lääkäriin. Sinulla voi olla jokin sairaus.
[quote author="Vierailija" time="13.07.2014 klo 15:10"]Diabeteksen oireet
Kun elimistössä on insuliinin puutos tai insuliini ei tehoa, sokeria kertyy liikaa vereen. Tästä aiheutuvat tyypilliset diabeteksen oireet ovat:
virtsanerityksen lisääntyminen jano tahaton laihtuminen väsymys.
Tyypin 1 diabeteksen toteamisen viivästyminen voi johtaa happomyrkytykseen, joka on hengenvaarallinen tila. Sen oireita ovat pahoinvointi, oksentelu, vatsakivut ja asetonin haju hengityksessä, uneliaisuus ja lopulta tajuttomuus.
Tyypin 2 diabetekselle on ominaista hidas kehittyminen ja salakavala oireettomuus. Oireina voi ilmetä väsymystä ja vetämättömyyttä varsinkin aterioiden jälkeen, masennusta ja ärtyisyyttä, jalkasärkyjä, näön heikkenemistä ja tulehdusherkkyyttä. Tyypin 2 diabeetikkojen lähisukulaisten on hyvä tarkistuttaa verensokeriarvonsa aika ajoin, varsinkin jos ilmenee taipumusta keskivartalolihavuuteen. Kokeile riskitestiä.
[/quote]
"
Sait 0 pistettä Maksimipistemäärä 26
Riskisi sairastua tyypin 2 diabetekseen kymmenen vuoden kuluessa on pieni. Arviolta yksi sadasta sairastuu."
-Ap
Millainen elämänmuutos sinulla on ollut?