Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Menenkö salille, vaikka hädintuskin pystyn kävelemään

Vierailija
08.07.2021 |

Lihakset järkyttävän kipeät edellisestä salikerrasta, mutta yritän pysyä pt:n tekemässä aikataulussa. Haluan mennä, mutta voiko siitä koitua jotain haittaa?

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
08.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilman muuta kannattaa treenata täysilllä niin kauan kuin henki pihisee.

Vierailija
2/14 |
08.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidä lepopäivä ja jatkat sitten taas suunnitelmaa.

Into loppuu kohta, jos on noin kipeä ja vaikeeta.

Mieti myös sitä, kykenetkö tekemään liikkeet oikein noin kipeänä. Enemmän vaaraa on varmaan siinä, että teet hampaat irvessä liikkeet päin peetä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
08.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lihakset on järkyttävän kipeät. En menisi salille. Pieni kipu ei haittaa.

Vierailija
4/14 |
08.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu siitä, millaisen saliohjelman aiot tehdä. Jos esim. jalkasi ovat täysin jumissa edellisen salikerran jälkeen, ei ole mitään järkeä tai hyötyä tehdä nyt raskaita jalkaliikkeitä (sen sijaan kevyt verryttely ja venyttely voi olla hyväksi), mutta voit sen sijaan treenata kunnolla ylävartalon lihaksia, jos ne eivät ole kipeitä.

Vierailija
5/14 |
08.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mee töihin!

Vierailija
6/14 |
08.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihda PT. tai tee vähemmän. Ei ole järkeä rääkätä itseään liikaa.

Vierailija
7/14 |
08.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunto kasvaa levossa. Harjoittelu antaa signaaleja, jotka saavat elimistön kasvattamaan kuntoa sitten levon aikana. Jos olet vielä jumissa edellisen harjoituksen jäljiltä, uusi samanlainen harjoitus ei kasvata kuntoasi, vaan päinvastoin hidastaa palautumista ja on siksi enemmän haitaksi kuin hyödyksi. Mutta sen sijaan toisenlainen tai toisiin lihaksiin kohdistuva harjoittelu voi olla ihan hyvä.

Jos olet juuri aloittanut harjoittelun, niin PT:n laatima ohjelma voi alkuun olla liian raskas. Tarvitset ehkä ensimmäisinä viikkoina enemmän palautumisaikaa kuin ohjelmaan on suunniteltu. Toki pätevän PT:n olisi pitänyt ottaa tämä huomioon ohjelmaa laatiessaan.

Vierailija
8/14 |
08.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eniten jalat kipeät. Kyseessä koko kehon ohjelma, mutta ehkä voisin jättää jalkaliikkeet pois.

Ja olen samaa mieltä, että jos liian hampaat irvessä treenaa niin innostus loppuu. Olen sortunut siihen aiemmin, kun halusin nopeita tuloksia. Ap

Vierailija
9/14 |
08.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sillä se lähtee millä on tullutkin. Lihasten kipeytyminen kuuluu asiaan eikä sitä kannata säikähtää. Kun lähdet varovasti liikkeelle, huomaat että jäykkyys ja kipu helpottavat kyllä. Jos jäät makaamaan, joudut odottamaan pitempään ha aloittamaan taas alusta.

Vierailija
10/14 |
08.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän lihakset kipeytyy jos et ole tehnyt aikoihin mitään. Lihaskipu on merkki siitä että treeni osui oikeaan sekä siitä että lihaksissa on pieniä lihasvaurioita. Tee nyt treeni eri lihaksille.

Vierailija
11/14 |
08.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eniten jalat kipeät. Kyseessä koko kehon ohjelma, mutta ehkä voisin jättää jalkaliikkeet pois.

Ja olen samaa mieltä, että jos liian hampaat irvessä treenaa niin innostus loppuu. Olen sortunut siihen aiemmin, kun halusin nopeita tuloksia. Ap

Voit tehdä muut kuin jalkaliikkeet. Ja niitä jalkaliikkeitäkin voit tehdä pieniä määriä reilusti pienemmillä painoilla (tyyliin paino max puolet normaalista) ja päälle varovaiset venytykset. Tämä voi auttaa jalkalihasten palautumisessa. Nuo kevyillä painoilla tehtävät liikkeet toimivat verryttelyä vastaavasti.

Vierailija
12/14 |
08.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaihda PT. tai tee vähemmän. Ei ole järkeä rääkätä itseään liikaa.

Samaa mieltä, ohjelma ei kuulosta järkevältä.

Vierailija
13/14 |
08.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihaskipu ei ole vaarallista, jos se johtuu nimenomaan treenirasituksesta eikä mistään vammasta. Tuolloinkin voi ihan hyvin harjoitella.

Vierailija
14/14 |
08.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ihan sama.

Tein MAANANTAINA penkki+kyykky+mave ja olen yhä aivan romuna. Itse pidin tiistaina kokonaan lepopäivän, keskiviikkona 2h kevyen pk-treenin ja tänään aamulla kevennetyn mäkitreenin. Huomenna menen salille, mutta teen vain jalkaprässin kevyesti + yläkroppaa.

En pysty kävelemään normaalisti vieläkään. Päinvastoin kuin monet täällä sanovat, kipeitä lihaksia ei pidä oikeasti treenata ("sillä se lähtee millä on tullutkin" bullshit). 

Kipeiden lihasten täytyy palautua.

Itse ainakin, kun aloitin uuden treeniohjelman, niin en noudata sitä alkuun orjallisesti vaan 3 salipäivän sijasta teen vain 2 kunnes kroppa alkaa palautumaan tarpeeksi nopeasti, että se 3 salipäivää viikossa on ok.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme seitsemän