Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ovuloimattomuus vaikka oireet ja kierto säännöllinen?

24.08.2006 |

Siis, kaipailisin kokemuksia ja tietoa seuraavanlaisesta asiasta.

Mulla on aina ollut suht säännöllinen kierto. Ovisoireet (kova toispuoleinen alavatsakipu, nännien rintojen kipeytyminen) tulee joka kierto n. kp 11-14. Tasan 14 päivää tuosta vatsakivusta alkaa aina menkat. Oon siis päätelly tuosta että ovuloin. Tosin aina mulla ei oo noita alavatsakipuja ollut, mutta parin viime vuoden aikana kyllä, joka kierrossa. Lasta on yritetty nyt 4 vuotta. Sillon ku noita kipuja ei ollut, mittailin lämpöjä ja niiden perusteella gyneni päätteli että ovuloin. Muuten ovuloimistani ei ole tutkittu. Verinäyte otettiin kerran heti menkkojen alettua, ja siinä hormonit oli normaalit, mutta ei kai siitä voinut näkyä mitään ovulaatioon liittyvää vai oonko väärässä? Tuostakin näytteestä on 3 vuotta aikaa.

Nyt eräässä toisessa ketjussa joku mainitsi et sillä on säännöllinen kierto ja ovisoireet, limatkin (niitä mulla ei juuri tule), mutta todistettavasti ei ovuloi. Onko täällä muita joilla sama juttu? Onko edes mahdollista että ei ovuloi jos kierto on säännöllinen ja normaalipituinen (mulla 25-28). Pitäsköhän mun tikuttaa ovista ens kierrossa ja kattoa tapahtuuko sitä ollenkaan?

Tuntuu että meidän lapsettomuutta on muutenkin tutkittu vähän hutiloidusti. Tässä asiat mitä on tutkittu:

- mun lämpökäyrät 3 kk ajalta joista gyne päätteli että ovuloin (3 vuotta sitten)

- verinäyte alkukierrosta, normaali (3 vuotta sitten)

- miehen simpat, normaalit (2 vuotta sitten)

- SSG, neste meni putkiin " vaikeasti" , josta endoepäily (2 vuotta sitten)

- laparoskopia, löytyi hiukan endoa, poistettiin. Munatorvet olivat auki, munasarjat normaalit. Gynen mukaan endo niin lievää ettei pitäs vaikuttaa raskaaksituloon. (4 kk sitten)

Siinä kaikki. Asumme ulkomailla joten tutkimukset ei menen silleen ku Suomessa normaalisti. Mitä mieltä olette, puuttuuko jotain olennaista?

Hoitoja on mietitty mutta vielä ei olla siihen valmiita.

Kiitän vilpittömästi vastauksista...

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
24.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei,

vaikuttaisi aika oudolta tavalta tutkia ovuloimista.. Meillä perustutkimuksiin kuului simppatesti, SSG ja multa verikokeita pitkin kiertoa sekä alkukierron ultra. Ultrassa katsottiin, kypsyykö munasolu. Sitten loppukierrosta otettiin progesteroni, joka kertoo, että irtosiko munasolu oikeasti eli ovuloinko. Luulisi labratestien olevan tarkempia kuin lämpöjen mittailu.. Meillä ovista tukemassa nyt ollut clomifen (siinäkin kerran seurantaultra ja progesteronin testaus loppukierrosta ovulaation todistamiseksi). Jatkohoitoja suunnitellaan, kun clomeista ja todistetusta ovuloimisesta ja miehen normaaleista siitiöistä huolimatta vaavia ei kuulu.

Yhtyneiden laboratorioiden määritelmistä:

Progesteroni saa aikaan kohdun limakalvon sekreetion. Se tekee kohdun kaulakanavan liman siittiöitä läpäisemättömäksi ja aiheuttaa emättimessä ja munanjohtimissa limakalvomuutoksia. Luteaalivaiheen kohonnut seerumin progesteronipitoisuus on osoitus ovulaatiosta. Lisääntynyt progesteronin tuotanto nostaa ruumiin peruslämpöä +0.3-0.5 °C. Raskauden aikana progesteroni inhiboi kohdun supistuksia ja osallistuu rintarauhasen kasvun säätelyyn.

Luteaalivaiheen puolessa välissä (kierron päivinä 21-23) seerumin progesteronipitoisuuden tulisi olla yli 25 nmol/l, jos ovulaatio on tapahtunut.

Onnea tutkimuksiin ja hoitoihin!

Vierailija
2/4 |
24.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja melko uusi " lapsetonkin" , mutta eikös nyt kuulosta todennäköisemmältä, että sinulla tapahtuu ovulaatio kyllä. Onhan lukuisia muitakin asioita kuin ovulaation tapahtuminen, mitkä voivat raskautumisen estää. Munasolu ei jostain syystä kiinnity tms.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
25.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen miettinyt tuota samaa asiaa kanssa,olen jopa tikuilla kokeillut muutamassa kierrossa enkä ole saanut kuin pelkkiä haamuja mulla kierrot 26 päivää.

Mutta silti tosiaan menkat tulleet normaalisti 26 päivän välein,mut voiko sit olla niin et kun olen syönyt teroja et sen takia menkat niin säännölliset vaik en ovuloisikaan aina.

Mut mul nyt keskiviikkona lekuri niin kysäisempä siltä voiko olla mahollista et toi ovis onki jäänyt pois mut silti menkat säännölliset.No palailen kertomaan sitten.

Vierailija
4/4 |
25.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysyin asiaa lääkäriltäni, sanoi että monet hormonit säätelee kk-kiertoa, esim estrogenit ja muut, eli kk-kierron säännöllisyydestä ilman ovulaatiotestejä ei voi vielä päätellä mitään. Suomessa ei ymmärtääkseni juurikaan noihin lämpöihin enää luoteta, se on niin epävarma mittauskeino ja erot on niin pieniä. Suosittelen, että pissit tikkuun jokusen kuukauden, se kertoo varmimmin ovuloitko. Ei tietenkään sitä, onko munarakkuloissa soluja yms, mutta tietäisit ainakin vähän.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan yksi