Miksi etunimiä voi olla vaan 3?
Tässä kaikkien sääntöjen, lakien, säätelyn ja byrokratian ihmemaassa, miksi lapselle ei voi antaa kuin 3 etunimeä? Loukkaisiko se jonkun oikeuksia, jos lapseni saisi vaikka 4-5 etunimeä? Mikä laki toikin on, ketä palvelee? Ja kaikki kunnioitus yhden tai kahden nimen kannattajille:).
Kommentit (18)
Niinpä, säätelyä ja sääntöjä tarvii olla näinkin yhteiskunnallisen asian kanssa. Kai tämä Suomen kansantalous romahtaisi, jos lapsella olisi etunimiä enemmän. Sinänsähän nimet voi olla mitä vaan, siis ne kolme...
No voithan laittaa esim. Annamari Leenakaisa Suvituuli niin siinä on jo 6 nimeä :)
[quote author="Vierailija" time="13.07.2014 klo 13:05"]No mietipä Venäjää. Siellä voi olla vain yksi etunimi.
[/quote]
Nii mieti venäjää ja veteraaneja ja sahuri-hakkaraista!!!!
Kaikki noi mainitut nimet on peesta mun mielesta. On myos kauniita nimia vaikkapa suvuista vuosisatojen takaa. Niita ei saa antaa kuin kolme, koska laki maaraa. Minakaan en ymmärrä tätä lakia. Kenelta pois?
Mihin niitä etunimiä kolmea enempää tarvittaisiin? Kun käytössä on joka tapauksessa vain yksi. Vai oikeastiko huutelisit hiekkalaatikolla, että kuule nyt Kalle Ville Matti Pekka Johannes, ei saa ottaa toisen kädestä sitä lapiota?
[quote author="Vierailija" time="13.07.2014 klo 13:05"]
No mietipä Venäjää. Siellä voi olla vain yksi etunimi.
[/quote]
En edes halua miettiä, se on diktatoorinen valtio.
[quote author="Vierailija" time="13.07.2014 klo 13:05"]
No mietipä Venäjää. Siellä voi olla vain yksi etunimi.
[/quote]
Niillähän on toisena nimen aina ns. isän nimi tai siis varitaatio siitä.
Esim. isä on Ivan, niin poika on Pavel Ivanovits ja tytär Irina Ivanovna.
[quote author="Vierailija" time="13.07.2014 klo 13:08"]
Tuo erottaa meijät tavikset kuninkaallisista.
[/quote]
Kyllä muualla voi taviksillakin olla useampi nimi. Esim. saksalaisen kaverini nimi on Martina Sonja Rosemarie Magdalena Helga.
[quote author="Vierailija" time="13.07.2014 klo 13:14"]
[quote author="Vierailija" time="13.07.2014 klo 13:05"]
No mietipä Venäjää. Siellä voi olla vain yksi etunimi.
[/quote]
Niillähän on toisena nimen aina ns. isän nimi tai siis varitaatio siitä.
Esim. isä on Ivan, niin poika on Pavel Ivanovits ja tytär Irina Ivanovna.
[/quote]
Kyseessä ei ole toinen nimi vaan patronyymi eli isännimi.
Ihan siksi, että jotkut urpot eivät kuitenkaan osaa pysyä kohtuudessa ja homma lähtisi lapasesta. Sama käytäntöhän meillä on jo olemassa alkoholilainsäädännössä, eli se on suunniteltu ongelmakäyttäjien mukaan, vaikka ihan tarpeeksi moni osaa pitää huolen omasta juomisestaan.
Meidän elämää pitää sadellä kaikilla maailman älyttömillä lailla, koska olemme tyhmä kansa. Ei itsemäärämisoikeus tai päättäminen omista asioista ole tämän maan asia. Lisää tulee lakeja ja sääntöjä koko ajan. Kyllähän se naapurin Mirjaa loukkais, jos mun lapsella olisi vaikka neljä nimeä. Itsehän emme osaa mitään päättää. Ja voihan se naapurin lapsi vaikka masentua, kun tolla naapurin Elsalla on noin monta nimee...
Miksi ihmeessä kenelläkään pitäisi olla enemmän kuin kolme nimeä? Kolmaskin on jo vähän ylimääräinen, kolmas nimi laitetaan yleensä väliin tai viimeiseksi jos kaksi jotka ehdottomasti halutaan eivät "rimmaa". Tai sitten jos halutaan molempien suvussa kulkevat nimet tai vaarien/mummojen nimet, mutta ei kumpaakaan etunimeksi.
Ei nyt ole kyse jonkin henkilön tunteiden loukkaamisesta, vaan siitä että kaikki tietokannat ja järjestelmät, joissa on ihmisten nimiä, menisivät uusiksi. Kela, verottaja, terveystiedot, pankit... siitä tulisi aivan helvetinmoinen sotku ja työmäärä. Eikä siitä olisi mitään hyötyä kenellekään, että etunimiä saisi olla ääretön määrä. Jos temppuilla haluaa, niin voi antaa väliviivallisia nimiä: Laura-Jenna Ellinoora-Alexandra Camilla-Conchita.
[quote author="Vierailija" time="13.07.2014 klo 13:36"]
Ei nyt ole kyse jonkin henkilön tunteiden loukkaamisesta, vaan siitä että kaikki tietokannat ja järjestelmät, joissa on ihmisten nimiä, menisivät uusiksi. Kela, verottaja, terveystiedot, pankit... siitä tulisi aivan helvetinmoinen sotku ja työmäärä. Eikä siitä olisi mitään hyötyä kenellekään, että etunimiä saisi olla ääretön määrä. Jos temppuilla haluaa, niin voi antaa väliviivallisia nimiä: Laura-Jenna Ellinoora-Alexandra Camilla-Conchita.
[/quote]
Eli byrokratia voittaa taas. Miten ne koneet hoitaa... Plääh. Nykymetodeilla ei olisi ongerlma ollenkaan. Tämä on vaan ihmisten aliarvioimista. Mutta tars varmaan muuttaa veke täältä lakien ja sääntöjen ihmemaasta. Otan harkintaan.
No mieti nyt olishan se Laura Jenna Ellinoora Aleksandra Camilla aika tyhmä nimi :D