Olen tyhjän päällä: en päässyt opiskelemaan
Valmistuin keväällä lukiosta enkä nyt päässyt opiskelemaan. Olen täysin hukassa tukiasioiden ja aivan kaiken kanssa, olo on epätodellinen ja ahdistunut. En osaa mitään enkä tiedä miten edetä. Vanhempani eivät osaa neuvoa :(
Suurin unelmani on ollut muuttaa pienestä maalaiskylästä pääkaupunkiseudulle, jonne hain opiskelemaankin. Haluaisin edelleen muuttaa, mutta minulla ei ole mitään realistista käsitystä, kuinka paljon pystyisin maksamaan vuokraa.
Esimerkiksi 570€/kk, onkohan se liikaa? Haaveissani olisi muuttaa ja sitten hakea töitä välivuoden ajaksi. En oikein uskalla etsiä työpaikkaa ilman varmuutta asunnosta. Toisaalta en voi tietenkään olla täysin varma, että pääsisin töihin. Avoin olen kaikille työmahdollisuuksille, mutta työkokemus mulla on aika olematon.
Ensi vuonna aion varmasti päästä opiskelemaan, joten mietityttää jo sekin, kuinka paljon vuokraa opiskelijan on realistista pystyä maksamaan.
Anteeksi pieni ahdistusvuodatukseni :D
Kommentit (33)
Vierailija kirjoitti:
Kävele tehtaan portille kysymään töitä. Pääset varmasti jos olet reipas. Jos tehtaassa on huono palkka, kysy toisesta tehtaasta, siellä maksetaan 5 mk tunti enemmän.
Ilomielin. Sulla on varmaan aikakone tohon samaan syssyyn?
Olin tuollaisessa tilanteessa vuosia sitten. Tosin pääsin aluksi opiskelemaan haluaamaani paikkaan Ruotsiin mutta tarkistuksiasa kävi ilmi että lyhyt matematiikkani ei riittänyt opiskelupaikkaa vaikka opiskelupaikka oli myönnetty ja olin jo kirjoilla siellä ja vuokrannut asunnon.
Jälkikäteen ajateltuna mietin että olisi pitänyt vaikka oikeusteitse pitää jo myönnetty ja saatu, kirjoille otettu opiskelupaikka.
En kauheasti murehtinut mutta halusin opiskelemaan joten tarkastin missä on täydennyshakuja. Havaitsin että lähes kaikki ammattikorkeakoulut ja muutamat tiedekunnat yliopistoilla järjestävät syksyisin täydennyshakuja. Soittelin myös opintotoimistoihin ja kyselin erilaisia mahdollisuuksia.
Syksyllä aloitin muiden kanssa yhtäaikaa ns kukkaisteekkarina Suomessa ja ajattelin palata unelma-alelleni Ruotsiin suoritettua on talven aikana pitkän matikan.
Toisin kävi. Seuraavana kesänä olin naimisissa ja nyt diplomi-insinööri ja oikeusoppinit. Ja erittäin tyytyväinen!
Neuvoni, soita opintotoimistoihin ja laita sähköposti laulamaan. Mahdollisuutesi ovat vasta auenneet!
Vierailija kirjoitti:
Hae päiväkotiin, lastenhoitajista on ihan tosi kova pula ja samalla voit hakea kaupungin työsuhdeasuntoa.
Hoitajalla pitää olla tutkinto ja heilläkin teetätetään osa-aikaista ja ketjutetaan sopimuksia. Tuskim otetaan kouluttamatonta edes haastatteluun, ei niistä niin pulaa ole.
Jos päädyt Hesaan ja tulee tiukka paikka niin Hurstin ruokajaosta voit hakea joka viikko ruokaa ja seurakunnan diakonilta maksusitoumuksen kauppaan.
Ensin haet työpaikan. Sitten vuokraat asunnon. Väliaikaisesti voit asua näissä halvoissa paikoissa, kuten omenahotelli, forenom tms
Vierailija kirjoitti:
Katso etuovi.com Helsingin vuokra-asunnot, sieltä voi löytää soluasunnonkin. Jos saat asunnon, haet kaikki tuet: työttömyyskorvausta, asumistukea ja toimeentulotukea. Sossusta maksavat takuuvuokrankin. Sitten vaan alat etsiä töitä, helpompaa kun olet jo Helsingissä. Toki voit yrittää ensin saada työpaikan ja sitten sen avulla asunnon. Työssäkäyvän voi olla helpompi saada asunto. Tutki kelan sivuja sieltä löytyy kaikki tuet.
Tässä ei ole mitään järkeä että ihminen muuttaa tukien varassa koteloon Helsinkiin etsimään töitä. Tämä koko homma Helsingissä yleensäkin on ihan viturallaan.
Ota ap vaikka au pair paikka-vuodeksi ja mieti missä ihan oikeesti haluat olla ja mitä tehdä tulevaisuudessa työksesi.
Vierailija kirjoitti:
Halpoja soluasuntoja näyttää olevan paljon tarjolla etuovi.comissa.
Niin, ja sitten me kaikki maksetaan että ihmiset voi asua näissä ja viettää päivät työpaikkalistauksia selaten?
No hae nyt ensin sinne kansanopistoon. Tähän aikaan vuodesta pk-seudulta eivät saa asuntoa edes kaikki ne, joilla jo on opiskelupaikka tai työpaikka kun uudet opiskelijat ruuhkauttavat asuntojonot. Kansanopisto on hyvä vaihtoehto, tutustut uusiin ihmisiin, saat valmiina kaiken ja yleensä niissä on vielä täysihoitokin. Auttavat siellä kyllä Kelan hakemusten kanssa ja pääset asumaan, syömään ja opiskelemaan vaikka ei sitä rahaa olisi juuri nyt kädessä. Ehdottomasti paras vaihtoehto tässä tilanteessa. Kansanopistoonkin saa opintotuen/lainan. Harkitse jotain muuta kaupunkia kuin Helsinki. Lahti, Jyväskylä, Kuopio.....pk-seudulla menee pelkästään julkisilla kulkemiseen rahaa. Pienemmässä kaupungissa pääsee jalan. Lahdesta pääsee helposti Helsinkiin käymään jos on hinku sinne.
Vierailija kirjoitti:
No hae nyt ensin sinne kansanopistoon. Tähän aikaan vuodesta pk-seudulta eivät saa asuntoa edes kaikki ne, joilla jo on opiskelupaikka tai työpaikka kun uudet opiskelijat ruuhkauttavat asuntojonot. Kansanopisto on hyvä vaihtoehto, tutustut uusiin ihmisiin, saat valmiina kaiken ja yleensä niissä on vielä täysihoitokin. Auttavat siellä kyllä Kelan hakemusten kanssa ja pääset asumaan, syömään ja opiskelemaan vaikka ei sitä rahaa olisi juuri nyt kädessä. Ehdottomasti paras vaihtoehto tässä tilanteessa. Kansanopistoonkin saa opintotuen/lainan. Harkitse jotain muuta kaupunkia kuin Helsinki. Lahti, Jyväskylä, Kuopio.....pk-seudulla menee pelkästään julkisilla kulkemiseen rahaa. Pienemmässä kaupungissa pääsee jalan. Lahdesta pääsee helposti Helsinkiin käymään jos on hinku sinne.
Lahdessa on myös tosi hyvä aikuislukio. Voit opiskella lisäksi kieliä iltaisin tai parantaa arvosanojasi.
Kansanopistovuoden aikana saat itseluottamusta ja itsenäistyt ja vuoden kuluttua olet jo paljon valmiimpi siihen rumbaan, missä asunnon ja tukien etsiminen ja muutto vaatii. Kansanopistossa on kaikki yleensä valmiina.
Helsinkiin tosiaan pääsee Lahdesta junalla useammankin kerran tunnissa, joko z-junalla, Inter-Cityllä tai Pendolinolla. Myös Onnibus kulkee väliä tiheästi.
Olet ylioppilas ja haaveilet opiskelusta ilmeisesti yliopistossa tai amk:ssa, mutta et osaa hakea itse omatoimisesti tietoa tukimahdollisuuksista muualta kun av-palstalta? En sitten ollenkaan ihmettele, että et opiskelupaikkaa saanut. Tiedonhakutaidot ovat kaikissa opinnoissa edellytyksenä.
Tee nyt aluksi välivuosisuunnitelma. Pääkaupunkiseudulle muutto on ilmeisesti ensisijainen tavoitteesi. Siispä hankkimaan työpaikkaa ja asuntoa sieltä! Seuraavaksi voit ryhtyä valmistautumaan opiskeluun aloittamalla avoimen yliopiston tai korkeakoulun opinnot haaveilemallasi alalla. Ne maksavat jonkun verran, mutta helpottavat sekä sisäänpääsyä että opiskelua sitten aikanaan.
Aina jaksan ihmetellä tätä hinkua muuttaa Helsinkiin. Ymmärrän kyllä, itsekin olen kotoisin kylästä, jossa oli 10 000 asukasta. Muutin Tampereelle, joka oli aivan sopivan kokoinen paikka.
Oikeasti kannattaa asua vielä vuosi kotona. On vaikea hahmottaa palkan/tukien riittämistä menoihin. Itse olen maksanut vuokraa maksimissaan 358,40 euroa (tre). Oli kiva pieni puukerrostalo, 35 neliötä. Sitten on vielä lisäksi sähkö, pakollinen kotivakuutus, kännykkä+netti, bussikortti, ruoka...
Niin, ja itse asuisin vielä kotona tämän vuoden. Jää palkasta hyvin säästöön kun ei tarvi maksaa vuokraa!