Isokokoisille ei löydy vaatteita vaatekaupasta
Myyjä sanoi minulle, että koot loppuvat XL-kokoon. XXL-koot pitää tilata netistä.
Kommentit (103)
Vaimo käy Dressmann XL kaupassa , siellä yllättäen naisille sopivia vaatteita myös vaikka miehille tehtykin.
kaveri kävi juuri henkkamaukassa ja kappahlissa ostoksilla, isoja kokoja käyttää 2xl-3xl, myös prismasta on löytänyt ihan hyviä vaatteita
Vaatteiden mitoitus on nykyään ihan kummallista.
Välillä xl on todella iso, mutta samaan aikaan 44-46 ei mahdu ollenkaan päälle (vaikka Lindexillä). H&M:n xl on ollut tänä vuonna todella iso.
”Espanjalaiskauppojen” (Mango, Zara…) koot ovat täysin erit kuin mummokauppojen (NP, Voglia, Nanso…).
Eli täytyy valikoida firma sen mukaan, mitä vaatekokoa haluaa käyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oisko syytä laihduttaa jos ei löydy vaatteita?
On se kumma että aina tulee vinoilijat linjoille, vaikka miten asia aloituksia tehdään.
Nytkin vois jutella vaatteiden koosta, eikä alkaa syyllistämään ylipainoisia ihmisiä.
Vaatteiden koosta riittää juttelua noin yleensäkin, esim. eri vastevalmistajien mitoituksista.
Miksi siis pitää alkaa haukkua aloittajaa hänen ylipainostaan?
Vastenmielistä ja ilkeää kommentointia.
Minä kirjoitin tosiaan tuon kommentin. Itsekin olen ollut reilusti ylipainoinen mutta terveys- ja ulkonäkösyistä aloin laihduttamaan ja onhan se mukava mennä kauppaan kun ei tarvitse miettiä enää, löytyykö sieltä vaatteita vai ei. Aina löytyy sopivia. :) Surullista on se että heti "tullaan silmille" kun ehdottaa laihduttamista ja sitä myötä terveellisempää ja mukavempaa elämää. :/
Vierailija kirjoitti:
Olisi hyvä selventää, onko kyse kookkaista ihmisistä vai sairaanloisen lihavista. Miehillä 210 cm pituus ja kengän koko 48 alkaa olla kipuraja löytää mitään asustetta muuta kuin erikoisliikkeistä. Pipo ja kaulaliina löytyy kyllä.
Pipo ja kaulaliina ovat nimenomaan asusteita. Vaatteita on sitten hankalampi löytää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yritetty on satoja kertoja.. Ei vaan onnistu :(
Tuntuu loputtomalta, että jaksaisi noudattaa nälissään yli 70 viikkoa-40kg ylimääräistä -
No jos haluaa valita sen nälässä laihduttamisen niin ei varmasti onnistu. Itse olen tiputtanut nyt joku 25-30kg (en käytä vaakaa), ja harvemmin olen nälkää nähnyt. Syömällä laihtuu kun katsoo vaan mitä sinne suuhunsa laittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yritetty on satoja kertoja.. Ei vaan onnistu :(
Tuntuu loputtomalta, että jaksaisi noudattaa nälissään yli 70 viikkoa-40kg ylimääräistä -
No jos haluaa valita sen nälässä laihduttamisen niin ei varmasti onnistu. Itse olen tiputtanut nyt joku 25-30kg (en käytä vaakaa), ja harvemmin olen nälkää nähnyt. Syömällä laihtuu kun katsoo vaan mitä sinne suuhunsa laittaa.
Yritetty. En kestä kalorivajetta :(
-40kg ylimääräistä -
Zizzin laatu vaan on niin huono ettei sieltä viitsi ostaa. Polyesterirättejä tyyliin 100€ mekko. Hirveä hinta ja huono laatu. Poikkeuksiakin on, jotkut t-paidat ihan ok.
Siis isokokoinen l. pitkä vai läski?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On se kumma että aina tulee vinoilijat linjoille, vaikka miten asia aloituksia tehdään.
Nytkin vois jutella vaatteiden koosta, eikä alkaa syyllistämään ylipainoisia ihmisiä.
Vaatteiden koosta riittää juttelua noin yleensäkin, esim. eri vastevalmistajien mitoituksista.
Miksi siis pitää alkaa haukkua aloittajaa hänen ylipainostaan?
Vastenmielistä ja ilkeää kommentointia.
Minä kirjoitin tosiaan tuon kommentin. Itsekin olen ollut reilusti ylipainoinen mutta terveys- ja ulkonäkösyistä aloin laihduttamaan ja onhan se mukava mennä kauppaan kun ei tarvitse miettiä enää, löytyykö sieltä vaatteita vai ei. Aina löytyy sopivia. :) Surullista on se että heti "tullaan silmille" kun ehdottaa laihduttamista ja sitä myötä terveellisempää ja mukavempaa elämää. :/
Näissä asioissa olisi suotavaa käyttää aivojaan. Jos keskustelun aiheena on: mistä löytää isokokoisia vaatteita, niin pelkästään kysymyksen asettelu kertoo, että ihminen tiedostaa oman kokonsa - ja nykyajan suomessa, jossa suurin osa on käynyt ihan peruskoulunkin, jokainen ylipainoinen varmasti tietää, että jos haluaa pienentää omaa kokoaan, pitää laihtua. Ei silloin tarvitse ängetä keskusteluun kertomaan, että voisit vaikka laihduttaa ja sen jälkeen surunaamahymiöiden kera, että yritin vain auttaa. Paskat. Halusit vain päästä nolaamaan toisen.
Kiva juttu, että sinä olet laiduttanut itsesi, anna kuitenkin toisten olla juuri siinä kehossa, missä he silloin ovat. Anna heille kehorauha.
Tarpeeksi rahaa pinoon, niin mitä tahansa löytyy.
Vierailija kirjoitti:
Siis isokokoinen l. pitkä vai läski?
No ei pitkä ole mikään isokokoinen. Pitkä on pitkä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isojakin kokoja löytyy, olet käynyt väärissä kaupoissa.
Suomessakin ihmiset lihovat koko ajan, joten isoja vaatekokoja on alettu hankkia myös vaatemyymälöihin.
Kaikissa kaupoissa niitä ei kuitenkaan ole.
Monet kaupat ja vaateketjut on myös tosiaan suurentaneet vaatekokojaan, esimerkiksi niin, että ennen M-kokoinen vaate on nykyään S-kokoinen. Myös vaatemallit ovat reilumpia kuin vaikka 00-luvun ekalla vuosikymmenellä.
Toisaalta minulle mahtuu nyt xxl kokoisena ihan hyvin kasarin M-koko edelleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isojakin kokoja löytyy, olet käynyt väärissä kaupoissa.
Suomessakin ihmiset lihovat koko ajan, joten isoja vaatekokoja on alettu hankkia myös vaatemyymälöihin.
Kaikissa kaupoissa niitä ei kuitenkaan ole.
Monet kaupat ja vaateketjut on myös tosiaan suurentaneet vaatekokojaan, esimerkiksi niin, että ennen M-kokoinen vaate on nykyään S-kokoinen. Myös vaatemallit ovat reilumpia kuin vaikka 00-luvun ekalla vuosikymmenellä.
Muoti muuttuu, nyt mennään taas kasarin löysempään suuntaan, 00-luvun nakinkuorien jälkeen.
Itse olen ylipainoinen ja rintava.Usein vaate junnaakin juuri rintavarustuksen kohdalta vaikka muualta tilaa löytyy.Äitini on 160cm/49kg ja monesti on käynyt niin että xl kokoinen pusero sopii hänelle.Kyllä koot ovat vaatteissa vuosien varrella kutistuneet ja samoin on käynyt kengille.Mukavaa kesän jatkoa kaikille...myös meille plusnaisille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
XS:kin on nykyään aika iso. Muuttaneet kokomerkintöjä etteivät ihmiset tuntisi itseään valaiksi ylensyömisestä huolimatta.
Jeeep.
Olen 182cm ja teininä oli vähän vaikea löytää sopivia S-kokoisia vaatteita. Nykyään S tai XS on aina sopivia, jopa väljiä.
Miten sä oot ratkaissut xs-kokojen lyhyet lahkeet? Olen samanpituinen ja ilmeisesti samankokoinen muutenkin kuin sä. Mulle xs/s on passeli, vaan housujen lahkeet jää pohkeeseen. Samoin puseroiden hihat on liian lyhyet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
eikä pitkille
Eikä lyhyille
Eikä lyhyille plus-kokoisille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyttäkää miesten vaatteita.
Oon ostanut dressmannin xl-kaupasta 9XL - kokoisia miesten yksivärisiä perusmallin t-paitoja, kirkkaissa väreissä mm. turkoosin ja punaisen. Ovat käteviä kotimekkoja ja voi niitä muutenkin käyttää. Reilusti oversize koko, laatu ihan ok eli kohtuu paksua puuvillaa. Ja maksoikohan viimeksi jotain alle 10 euroa kappale.
Jos ei 9XL riitä, niin kuinka isoja pitäisi oikein olla, Ap?
Mä ostin Stockalta myös miesten 5-6XL T-paitoja. Oon 168, 58. Maksoivat viisi e alennuksessa. Aivan loistavia oloasuja, kotimekkoja. Jos käytän ulkona, laitan vyötärölle leveän, ohuen huivin. On tietty muitakin vaatteita.
Suurin osa ylipainoisista on kyllä ollut normaalipainoinen ja tietää tämän.