Oletko paluumuuttaja? Kaduttaako Suomeen palaaminen..
Kiinnostaa, kaduttaako Suomeen takaisinmuutto? Kerro, missä asuit ja kuinka kauan ja miksi palasit Suomeen :)
Itse asuin Itävallassa 7 vuotta, iski koti-ikävä ja palasin Suomeen. Tuntuu, että palasi keskelle tyhjää ja kitkerää Suomea. Ihmiset ovat epäystävällisiä, ystävät eivät pidä yhtä ja perheetkin vaikuttaa kaikki tönkkösuolatuilta.
Hirveätä huomata, minkä keskelle on palannut. Mielessä sitä koti-ikävästä maalaa jotain vaaleanpunaista, mikä ei lainkaan pidä paikkaansa.
Kommentit (129)
[quote author="Vierailija" time="13.07.2014 klo 14:00"]
[quote author="Vierailija" time="13.07.2014 klo 13:54"]
Italiassa asuin vain joitakin kuukausia viime vuonna. Takaisin Suomeen tultaessa mikään täällä kotimaassa ei tuntunut enään niin kotoisalta kun siellä. Ihmiset ei mielestäni vaikuta onnellisilta, tuntuu kun täällä elettäisiin "mitähän toikin musta ajattelee"-perjaatteella ja kukaan ei uskalla oikein tehdä mitään kun peltätään muiden reaktiota (näin siis minä koen, ei tarkota että kaikki kokee).
Noh, nytten olenkin myynyt eteenpäin/antanut siskoille ja kavereille kaiken omaisuuden huonekaluista vaatteisiin ja muutto takaisin edessä kuukauden päästä. Yhden ainoan matkalaukun kanssa sinne lähden menolippu takataskussa.
Moni sanoo tyhmänrohkeaksi, mutta kun mua ei vaan kiinnosta mitä ne kuuluisat "muut" ajattelee. Tämä ratkaisu tekee mut todella onnelliseksi :)
[/quote]No mutta Italiassahan vasta onnellisia ollaankin
[/quote]
Tämä kommentti tiivistikin täydellisesti juuri mistä aiemmin puhuin suomalaisten asenteesta :) "Ihan paskaa siellä kuitenkin tulee olemaan, turha edes yrittää".
PS.Kyllä, Etelä-Italiassa tuollaisia juttuja varmasti tapahtuu hyvinkin paljon sillä mafia on todella suuressa vallassa siellä vielä tänäkin päivänä (juuri niinkuin jutussa sanottiin, tuo tapahtui aivan saappaan kärjessä). Pohjois-Italiassa kuten Firenzessä etc. elämä on aivan samanlaista kuin missä tahansa muualla Euroopan isoissa kaupungeissa.
[quote author="Vierailija" time="13.07.2014 klo 14:10"][quote author="Vierailija" time="13.07.2014 klo 13:31"]
Olin lomalla Suomessa ekaa kertaa kahteen vuoteen mieheni kanssa, joka ulkkari. Tässä asioita jotka pistivät silmään.
- kaupassa eräs hieman alkoholisoitunut herra mietti ääneen minkä oluen valita. Minä toki aloin puhumaan herralle ja vastauksena tuli " vittu emmä sulle puhu".
Miksi sä aloit puhua sille? Haluatko että sulletullaan puhumaan kun sä mietit?
- ihmiset puhuvat hiljaa julkisilla paikoilla.. Ratikassa ja ravintolassa ihan nolottaa puhua.
Onko parempi että kaikki kailottaa asiansa?
- kallista. Menimme aamiaiselle kahvilaan, kuten joka aamu kotimaassamme. Suomessa lysti maksoi kolminkertaisesti.
Kerro sen kotimaan nimi niin ehkä löydämme syyn halvoille hinnoille. Se on usein orjatyö tms
[/quote]
[/quote] Ajattele kuinka paljon kahvi maksaa kahvilassa ja pulla siihen päälle. Kahvia kun voisi myydä halvalla ja saada silti voittoa. On vaan harmi jos ei ole varaa arjen luksukseen Suomessa. Ja toisekseen jos miettisin kaljahyllyn edessä ja joku puhuisi minulle en ikinä vastaisi rumasti.
Tätä ketjua lukiessa alkaa ärsyttämään kovasti. Haaveilen paluumuutosta, mutta ehkä ei sittenkään.
[quote author="Vierailija" time="13.07.2014 klo 14:00"][quote author="Vierailija" time="13.07.2014 klo 13:54"]
Italiassa asuin vain joitakin kuukausia viime vuonna. Takaisin Suomeen tultaessa mikään täällä kotimaassa ei tuntunut enään niin kotoisalta kun siellä. Ihmiset ei mielestäni vaikuta onnellisilta, tuntuu kun täällä elettäisiin "mitähän toikin musta ajattelee"-perjaatteella ja kukaan ei uskalla oikein tehdä mitään kun peltätään muiden reaktiota (näin siis minä koen, ei tarkota että kaikki kokee).
Noh, nytten olenkin myynyt eteenpäin/antanut siskoille ja kavereille kaiken omaisuuden huonekaluista vaatteisiin ja muutto takaisin edessä kuukauden päästä. Yhden ainoan matkalaukun kanssa sinne lähden menolippu takataskussa.
Moni sanoo tyhmänrohkeaksi, mutta kun mua ei vaan kiinnosta mitä ne kuuluisat "muut" ajattelee. Tämä ratkaisu tekee mut todella onnelliseksi :)
[/quote]No mutta Italiassahan vasta onnellisia ollaankin
[/quote] Mä en kestä kun tää aina otetaan esille.. Tässä on kyse mafiasta! Mafiassa nainen on miehen omaisuutta. Valitettavasti myös mitä etelämpään mennään, sitä karumpi naisen asema on. Mutta normi elämässä ei kyllä ole noin.
Mafiamammat Suomesta tietää kaiken... Todelliset paluumuuttajat hoi!
[quote author="Vierailija" time="13.07.2014 klo 14:30"]Mafiamammat Suomesta tietää kaiken... Todelliset paluumuuttajat hoi!
[/quote] Mitä ihmettä? Olen asunut lähes kolme vuotta Italiassa, kyllä tässä ajassa tietää jo asioita.
Palasin juuri yli kolmen vuoden jälkeen Suomeen, ja ensimmäisenä alkoivat sattua korviin joka puolelta kuuluvat vittusaatanajumalautat. Suomalaiset kiroilevat ihan hirveästi eikä sitä edes pidetä mitenkään huonona käytöksenä.
Paluuta seuranneen päivän aamuna kävin pankissa, niin eikös siellä heilunut joku asiakas ympärikännissä jo kymmeneltä aamulla. Ilmeisesti ihan normisettiä Suomessa.
Omanlaisensa järkytyksen ovat aiheuttaneet kauppojen hinnat. Miten ihmiset pystyvät ylipäätään elämään täällä, kun kaikki maksaa ihan törkeästi?
Nyt jo hirvittää ensi talvi, miten sitä kylmyyttä ja synkkyyttä jaksaa sen 8 kk taas?
Ehkä se tästä ajan kanssa. Tai sitten pääsen taas lähtemään pois.
Itse olen reissannut paljon ulkomailla ja asunut Pohjois-Amerikassa, on tullut tutustuttua moniin ihmisiin eri maista ja kulttuureista. Itse olen kokenut paluut pelkiltä pidemmiltä reissuiltakin hankaliksi ja erityisesti paluumuutto pidemmän ajan jälkeen oli hankala. Mielestäni Suomessa ikävimpiä asioita ovat sekä huonot käytöstavat (ei toki kaikilla, onneksi mukaviakin ihmisiä mahtuu mukaan) ja ilmapiiri.
Mielestäni on surkuhupaisaa, kuinka ihmiset istuvat bussissa yksin, tunkien kassin vieruspenkille, eivätkä tee tilaa vaikka bussi olisi täynnä. Palattuani oli ikävä huomata, kuinka ihmiset eivät kiittäneet kun pidit ovea auki, kun lenkillä koirasi haistellessa vastaantulijan koiraa ja koiran omistajalle jotain sanoessasi tämä ei vastaa _sanaakaan_, jonkun astuessa varpaillesi, kävellessä päin, ei sanota sanaakaan, pahimmillaan jopa mulkaistaan tyyliin "helvettiäkö itse tulit tielle". Ei auteta ihmisiä vaan katsotaan sivusta, kun leikkipuistossa yksin oleva lapsi kaatuu pyörällä ja kävellään vaan itkevän, verta polvistaan vuotavan lapsen ohi, lista jatkuu...
Mitä ilmapiiriin tulee, sellainen kateus, "toisen onni on itseltä pois", järjetön kyräily ja pessimistisyys ottaa päähän. Pohjois-Amerikassa jakaessa omia ideoitaan, oli vastaus usein "yritä ihmeessä", "dream big" ja niin edelleen. Suomessa vastaus on "ei kannata, äläpä kuule luule itsestäsi liikoja" "turha sinne kouluun on hakea kun on niin vaikea päästä sisään etkä kuitenkaan työllisty". Asun itse pk-seudulla ja ihmettelen, kun ratikassa jonkun puhuessa puhelimeen hiljaisella äänellä tätä mulkoillaan vihaisesti, viimeksi eräs takana istuva ihminen jopa itse veteli pantomiimia esittäen itsekin puhuvansa puhelimeen ja pyöritteli silmiään kun niin häiritsi. Kun ihmiset kantaa hintavampia merkkilaukkuja täällä, kantavat niitä "väärinpäin", logo piilossa, ikään kuin arvostelevilta katseilta piilossa. Minusta on surullista että pitää "varoa" että pysyy ihmisten kyräilyltä ja ilkeitä katseilta ja kateudelta piilossa ja yllätän itsekin usein itseni miettimästä että mitähän muut nyt ajattelee ja tuomitaanko minut kun nyt näin pukeudun/sanon/ajattelen/teen.
Minusta on vaan niin kummallista, kun Suomessa ihmisillä olisi kaikki edellytykset hyvään elämään, on hyvä elintaso, ilmainen koulutus, terveydenhuolto, ruokaa ja katto pään päällä. Ja sitten kuljetaan kuitenkin naama näkkärillä, kyräillään ja valitetaan kaikesta. Eikä nyt ole tarkoitus mitenkään kotimaatani lytätä, on täällä hyvääkin toki ja kaikkialla on hyvät ja huonot puolensa. Silti en usko, että tänne jään vaan haen töihin takaisin ulkomaille. Kyllähän siellä aina kaipaa läheisiä ja Suomen kesää, mutta elämä kuitenkin tuntuu mielekkäämmältä.
Ei todellakaan kaduta. Olen asunut kolme vuotta Venäjällä, kaksi Ranskassa ja viisi Israelissa, ja muutin puolisen vuotta sitten stadiin, ja olen tyytyväinen. Palvelut pelaa, on turvallista ja koulut hyviä ja ilmaisia. Ja kyllä on helpompaa hoitaa iäkkäitä vanhempia, kun asuu Suomessa.
[quote author="Vierailija" time="13.07.2014 klo 14:07"]
Olen ollut Suomessa jo 10v ja ainoa mitä en kestä on talvet ja pimeys.
Itse koen sosiaalisen maailman helpommaksi täällä.
[/quote]Hanki työ. Lomat pidetään kesällä, töissä ilmoilla ei ole mitään merkitystä