Oletko paluumuuttaja? Kaduttaako Suomeen palaaminen..
Kiinnostaa, kaduttaako Suomeen takaisinmuutto? Kerro, missä asuit ja kuinka kauan ja miksi palasit Suomeen :)
Itse asuin Itävallassa 7 vuotta, iski koti-ikävä ja palasin Suomeen. Tuntuu, että palasi keskelle tyhjää ja kitkerää Suomea. Ihmiset ovat epäystävällisiä, ystävät eivät pidä yhtä ja perheetkin vaikuttaa kaikki tönkkösuolatuilta.
Hirveätä huomata, minkä keskelle on palannut. Mielessä sitä koti-ikävästä maalaa jotain vaaleanpunaista, mikä ei lainkaan pidä paikkaansa.
Kommentit (129)
Kyllä, olen paluumuuttaja. Aikanaan kun valmistuin ammattiin, en saanut Suomesta töitä, joten lähdin Ruotsiin ja asuin siellä nelisen vuotta. En koskaan menettänyt yhteyttäni Suomeen, koska kävin täällä monta kertaa vuodessa. En myöskään potenut koti-ikävää.
Siihen aikaan suomalaiset eivät vielä olleet niin arvostettuja kansalaisia kuin nyt tuntuvat olevan. Useimmat suomalaiset (runsaasti paikkakunnalla) pitivät minua enemmän ruotsalaisiin kuuluvana, koska olin virassa julkisella sektorilla ja hallitsin kielen jo maahan tullessani. No ruotsalaiset taas katselivat vähän viistoon. Hyvä jos vapaa-ajalla työkaverit edes tunsivat, kun kaupassa tavattiin.
Työpaikalla toki juteltiin sivistyneesti, mutta aika usein tuli tunne, että olen "mindre vetande" eli vähän yksinkertainen ja se alkoi vähitellen syödä naista. Toki molemmissa ryhmissä oli myös oikein mukaviakin ihmisiä, mutta itsetunto alkoi kuin huomaamatta laskea ja aloin tavallaan toteuttaa noiden joidenkin tyyppien asennetta vähän yksinkertaisesta maahanmuuttajasta. Huvittavinta siinä oli ehkä se, että minulla oli vähintään yhtä hyvä koulutus kuin kollegoilla. Kai se oli sitten sitä pikkuvelisyndroomaa. Joka tapauksessa hain virkaa Suomesta ja sain sen. En ole koskaan katunut paluutani. Harmittaa, kun kielitaito rapistuu, varsinkin suullinen puoli.
Ai niin, tuo kauppakayttaytyminen on todellakin totta! Muistan ihmetelleeni kun kassa ei saanut suustaan moita tai hintaa tai kiitosta, tuntui oudolta puhua elavalle robotille saamatta vastausta.
Olen itse osa-aikatyossa aspana, ja holotan asiakkaiden kanssa niita naita ihan yleisen sosiaalisuuden nimessa! Vaikka ei aina nappaisi, aina vahintaan tervehdin asiakasta, kerron hinnan, kiitan rahoista ja ilmoitan vahtorahojen maaran. Olen tosin saanut mykkaa palvelua kotimaassani, mutta Suomen-vierailuilla tama on erikoisesti pistanyt silmaan pahemmin. Taalla puhumaton kassa on yleensa heikolla kielitaidolla varustettu, mutta kahden supisuomalaisen ja puhekykyisen luulisi saavan aikaan edes yksinkertaisen kassadialogin.
Terv. Alankomaat
Asun Saksassa enkä ole Suomessa käydessä juurikaan huomannut eroja ihmisten käyttäytymisessä. Tosin Saksassa mielestäni muutenkin suht samanlainen kulttuuri kuin Suomessa, joten eipä siinä mitään kulttuurishokkeja pääse tulemaan. Olen tosin asunut täällä vasta reilu kolme vuotta, että ehkä vuosikymmenien jälkeen erot huomaisi selkeämmin. En ole siis vielä paluumuuttaja, mutta uskon kyllä että tulen tulevaisuudessa olemaan. Nyt vielä velvoitteita, jotka pitävät täällä, mutta en ole kokenut tätä huomattavasti Suomea paremmaksi paikaksi (paitsi opiskelu- ja työmahdollisuuksien puolesta, jotka ovat luonnollisesti laajemmat isossa maassa, ja minkä takia täällä myös olen) ja välimatka suomalaisiin ystäviin ja sukulaisiin pistää ajoittain vituttamaan oikein kunnolla.
Vai ei suomalaiset ole kohteliaita? Aikanaan tein töitä saksalaisten ja kiinalaisten kanssa. Saksalaiset aina sanoi, että te olette niin paljon kohteliaampia ja siten pärjäätte kiinalaisten kanssa paremmin, kun niillä on se itämainen hymistelykulttuuri. (=ei sanota mitään suoraan, ollaan aina mahdollisimman kohteliaita jne.)
Pari vuotta USA:n itärannikolla ja paluu oli kaikin puolin ikävä, kirjaimellisesti pimeään räntäsateeseen ja tylyjen ihmisten keskelle. Ajan kanssa siihen tottui sitten taas. Jos meille tulee uusi tilaisuus lähteä, lähdemme kyllä.
Etelä-Euroopassa pidin erityisesti siitä että ihmiset ottavat toiset huomioon, ovat huolehtivia vieraita kohtaan ja auttavat, jos apua tarvitaan. Eli jos joku vaikkapa pyörtyi kuumuudesta kadulle (vanha, paikallinen nainen pökertyi kuumuudesta ja kaatui törmäten autoon) niin heti lauma miehiä ryntäsi auttamaan naista. Sama juttu jos joku nainen kompastui niin viereiseltä kadulta tultiin heti samantien auttamaan. Tai jos tarvitsi apua laukkujen kanssa vaikka junassa, apua ei tarvinnut pyytää kun jo joku vieras nosti laukun. Koskaan ei kukaan pyytänyt mitään maksua auttamisesta vaan se on tapa ja kuuluu kulttuuriin, ei sen enempää eikä vähempää. En ole vastaavaan käytökseen törmännyt Suomessa että autettaisiin ketään pyytämättä, yleensä Suomessa vain 1/5 auttaa jos apua tarvitsee ja silloinkin pitää "kerjätä" apua, tosin Saksa on ihan samanlainen maa sielläkin ihmiset ovat niin kiireisiä etteivät huomaa/halua/viitsi auttaa muita ellei erikseen apua pyydetä.
Hyvä keskustelu. Pidetään tämä ketju hengissä.
Lisää yleistyksiä kiitos ;-)
Suomalaiset ovat:
huonoja smal•talkissa
Huomioimaan toisia
Asiakaspalvelussa
Mutta
Rehellisiä, suoraselkäisiä
Luotettavia
Ei teenäisiä
Muuta?
[quote author="Vierailija" time="12.07.2014 klo 19:28"]
[quote author="Vierailija" time="12.07.2014 klo 19:21"]
No ollaanhan täällä silleen selkä notkolla aina kuin joku ulkomaalainen tulee käymään ja ei tiedä miten päin oltaisiin. Omituista vierauden palvomista, samalla kuin omille ollaan just vttumaisia ja sarkastisia.
Minusta Suomi on ihan sairas maa. Skitsofreeninen mielistelijä. Kattokaa nyt vaikka tätä Kataisen Urpilaisen ym mielistelyä Euroopan edessä. Tolleehan suomalaiset just käyttäyttyy muualla. Hakee hyväksyntää vaikka niin, että lahjoittaa kaikki kansalaisten rahat ulkomaille, jotta vaikuttais fiksulle. ELI HÖLMÖLÄISILLE!
[/quote]Eli sun mielestä on ystävällistä että ulkomaalaisille ei olla ystävllisiä. Erikoinen tulkinta.
Tuolta voi lueskella millaisia mamut on omilleen
http://www.vauva.fi/keskustelu/3819692/ketju/espanjalaista_lahimmaisenrakkautta
[/quote]
Ei liitty mitenkään tähän keskusteluun tuo ikivanha uutinen, sitä paitsi tekijä jäi kiinni eikä tuohon rikokseen liittynyt rasismia vaan se että valmenteja oli niin äärettömän ja ääliöimäisen tyhmä että luuli saavansa pelaajan rahat.
Kyllä Suomessa aika usein on niin että turisteille ollaan mielin kielin mutta kun joku suomalainen pyörtyy vaikkapa kadulle niin sellaista ihmistä pidetään "jalat altansa juoneena juoppona" jota ei muka edes tarvitse auttaa, vaikka oikeasti ei voi tietää onko kyseessä juoppo vai aidosti sairas ihminen. Eli lisää toisten huomioon ottamista myös Suomeen niin hyvin sujuu!
Ne jotka valittavat suomalaisesta palvelukulttuurista saisivat kyllä käväistä entisissä Neuvostoblokin maissa. Slaavilaisessa palvelukulttuurissa aspa ei hymyile, katso silmiin eikä pukahda sanaakaan, vaihtorahat päräytetään tylysti kuppiin tiskillä.
Paljon matkustaneena olen kyllä todennut, että suomalaiset ovat kyllä vähäsanaisia ja hieman yrmyjä, mutta eivät missään nimessä epäkohteliaita tai asiattomia. Täällä vain annetaan arvoa henkilökohtaiselle tilalle, eikä ängetä kylkeen kiinni lässyttämään.
[quote author="Vierailija" time="12.07.2014 klo 20:54"][quote author="Vierailija" time="12.07.2014 klo 19:28"]
[quote author="Vierailija" time="12.07.2014 klo 19:21"]
No ollaanhan täällä silleen selkä notkolla aina kuin joku ulkomaalainen tulee käymään ja ei tiedä miten päin oltaisiin. Omituista vierauden palvomista, samalla kuin omille ollaan just vttumaisia ja sarkastisia.
Minusta Suomi on ihan sairas maa. Skitsofreeninen mielistelijä. Kattokaa nyt vaikka tätä Kataisen Urpilaisen ym mielistelyä Euroopan edessä. Tolleehan suomalaiset just käyttäyttyy muualla. Hakee hyväksyntää vaikka niin, että lahjoittaa kaikki kansalaisten rahat ulkomaille, jotta vaikuttais fiksulle. ELI HÖLMÖLÄISILLE!
[/quote]Eli sun mielestä on ystävällistä että ulkomaalaisille ei olla ystävllisiä. Erikoinen tulkinta.
Tuolta voi lueskella millaisia mamut on omilleen
http://www.vauva.fi/keskustelu/3819692/ketju/espanjalaista_lahimmaisenrakkautta
[/quote]
Ei liitty mitenkään tähän keskusteluun tuo ikivanha uutinen, sitä paitsi tekijä jäi kiinni eikä tuohon rikokseen liittynyt rasismia vaan se että valmenteja oli niin äärettömän ja ääliöimäisen tyhmä että luuli saavansa pelaajan rahat.
Kyllä Suomessa aika usein on niin että turisteille ollaan mielin kielin mutta kun joku suomalainen pyörtyy vaikkapa kadulle niin sellaista ihmistä pidetään "jalat altansa juoneena juoppona" jota ei muka edes tarvitse auttaa, vaikka oikeasti ei voi tietää onko kyseessä juoppo vai aidosti sairas ihminen. Eli lisää toisten huomioon ottamista myös Suomeen niin hyvin sujuu!
[/quote]
Ei pidä.paikkaansa stadissa
Kaduttaa ja ei.kaduta.
Nyt hyvä.olla suomessa.
Suomen yhteiskunnan rauhallisuus ja toimivuus parasta.
Kunnallistekniikka laajan parasta.
Yhteiskuntarauha hyvää.
Koulutus hyvää ja.laadukasta.
Nuori sukupolvi kansainvälistä ja avointa.
Olen asunnut 6 eri yhteiskunnassa ja Suomi paras paikka kasvattaa perhettä.
T. Monikulttuurisen perheen suomalainen isä
20 vuotta ulkomailla asuneena en uskaltaisi enaa palata suomeen. Mina olen muuttunut ja siella on ihan uusi sukupolvi syntynyt sina aikana kun olen ollut pois. Lomailu jees, mutta paluumuutto nou. On aika pelottavaa, etta mun muistot suomesta on 80-luvulta ja ihan 90-luvulta alusta!!
Muutin pois Suomesta reilu 6 vuotta sitten. Olen asunut reilu vuoden Saksassa ja loput ajasta Yhdysvalloissa. En haluaisi muuttaa takaisin. Olen täällä opiskellut, saanut kansalaisuuden, hyvän työpaikan ja yli tuplannut palkan siitä mitä sain Suomessa. Lisäksi koen että täällä on paljon asioita ja mahdollisuuksia joita haluan kokea ja tehdä. Esim. minut hyväksyttiin juuri yhteen maan parhaimmista yliopistoista omalla alallani (tietojenkäsittelytiede) ja olen todella innoissani että pääsen opiskelemaan uusia vaativimpia aiheita. Tämä on paras maa minulle. Yleensäkin olen sitä mieltä että yksi maa ei ole paras kaikille, mutta pitää löytää se joka parhaimmin sopii juuri itselle.
Hupsistakeikkaa, unohdin mainita maani tarkasti, kun useimmiten sanon vain asuvani lansi-euroopassa kun taalla ei ole hirvean paljoa suomalaisia :) joku siella jo huuteli, etta eiko maalla ole nimea, mutta asun siis todellakin Alankomaissa, etelaisessa osassa.
Joku oli myos linkittanyt jonkun ystavallisyysuutisen - mina en todellakaan ole turistina Suomessa, kun siella parikymmenta vuotta olen asunut! Olen melkein poikkeuksetta saanut ystavallista palvelua niin Suomessa kuin ulkomailla, ja turistina sosiaalinen kanssakayminen paikallisten kanssa usein jaa tuolle pinnalliselle tasolle. Puhuin itse vanhojen ystavien tapaamisesta ja vaikutelmasta jonka he antoivat :) esimerkiksi, he esittivat paljon vahemman kysymyksia ja avasivat ksekusteluja paljon vahemman kuin nykyiset maanmieheni. Keskustelun hiljaiset hetket ahdistivat aluksi minua, ne tuntuivat merkilta etta en ole kiinnostavinta juttuseuraa tai muuten vain ei-toivottu, vaikka asia ei todellakaan ollut nain. Ystavani myos puhuivat minulle todella vakavalla naamalla tai totesivat asioita todella totisesti! Asiakaspalvelijan kanssa harvemmin puhutaan tunteja niita naita, ja asiakaspalvelijan toykeys tulee eri tavalla ilmi kuin hienovaraiset erot kahden ystavan kommunikaatiossa :)
Toivottavasti joku ymmarsi mita tarkoitin. En ole varmasti ainoa, joka on samaan tormannyt.