Oletko paluumuuttaja? Kaduttaako Suomeen palaaminen..
Kiinnostaa, kaduttaako Suomeen takaisinmuutto? Kerro, missä asuit ja kuinka kauan ja miksi palasit Suomeen :)
Itse asuin Itävallassa 7 vuotta, iski koti-ikävä ja palasin Suomeen. Tuntuu, että palasi keskelle tyhjää ja kitkerää Suomea. Ihmiset ovat epäystävällisiä, ystävät eivät pidä yhtä ja perheetkin vaikuttaa kaikki tönkkösuolatuilta.
Hirveätä huomata, minkä keskelle on palannut. Mielessä sitä koti-ikävästä maalaa jotain vaaleanpunaista, mikä ei lainkaan pidä paikkaansa.
Kommentit (129)
[quote author="Vierailija" time="12.07.2014 klo 22:01"]
Suomessa ulkomaalainen mieheni saa parempaa palvelua kuin minä. Suomalaiset ovat vieraskoreita.
[/quote]
Se on just nähty. Suomalaiset on kamalan vieraskoreita. Ollaan kaksinkielin mielinkielin, mutta suomalaiselle töksäytellään. Vaikka ihan samassa tilanteessa saisi palvelua.
Miksi suomalaiset mielistelevät ulkolaisia niin paljon?
Asuin etelä-amerikassa 6v (muutin 17vuotiaana vanhempieni kanssa), nyt olen asunut suomessa 2 vuotta ja olen kyllä viihtynyt. En katso kumpaakaan maata mitenkään kriittisesti tai liioin sinisilmäisesti. Erilaista on toki kaikki ja etenkin ihmiset, mutta ei haittaa :) mielestäni suomalaiset (tai ainakaan helsinkiläiset) eivät ole erityisen tympeitä. "Porukkaan" on ollut ehkä vähän hankala päästä täällä, koska muutin aika kriittisessä iässä pois. Toisaalta kavereiden kaverit on olleet äärimmäisen kiinnostuneita lähtömaastani ja se on ollut jäänrikkojana useissa tilanteissa.
Vuoden sisällä taidan kuitenkin lähteä takaisin, osin töiden vuoksi. En pistäisi pahaksi vaikka "joutuisin" jäämään tänne mutta on kyllä ikävä toiseen kotiin jo.
Mun suomalainen mummo ( suomen sisällissodan aikana hänen perheensä joutui lähtemään Venäjälle ) palasi nyt takasin niin häntä 85 v haukutaan ryssäksi pikku aksentin takia, puhuu uhan puhtaasti suomea ja tietysti osaa venäjää .
Peukku oli siis mummolle, ei haukkumiselle.
[quote author="Vierailija" time="13.07.2014 klo 13:54"]
Italiassa asuin vain joitakin kuukausia viime vuonna. Takaisin Suomeen tultaessa mikään täällä kotimaassa ei tuntunut enään niin kotoisalta kun siellä. Ihmiset ei mielestäni vaikuta onnellisilta, tuntuu kun täällä elettäisiin "mitähän toikin musta ajattelee"-perjaatteella ja kukaan ei uskalla oikein tehdä mitään kun peltätään muiden reaktiota (näin siis minä koen, ei tarkota että kaikki kokee).
Noh, nytten olenkin myynyt eteenpäin/antanut siskoille ja kavereille kaiken omaisuuden huonekaluista vaatteisiin ja muutto takaisin edessä kuukauden päästä. Yhden ainoan matkalaukun kanssa sinne lähden menolippu takataskussa.
Moni sanoo tyhmänrohkeaksi, mutta kun mua ei vaan kiinnosta mitä ne kuuluisat "muut" ajattelee. Tämä ratkaisu tekee mut todella onnelliseksi :)
[/quote]
Minä asuin Pohjois-Italiassa muutaman vuoden, ja olin todella onnellinen palatessani Suomeen. Sain sieltä kivan työpaikan, ja osasin kieltä hyvin jo etukäteen. Kaikki sujui sinänsä hyvin siellä, mutta ajan myötä italialaisten itserakkaus ja itseriittoisuus alkoi tympiä. Suomalaisiahan aina moititaan siitä, kuinka me kuvittelemme esim. ruokamme olevan jotenkin puhtaampaa kuin muualla. No Italiassa tämä asenne kärjistäen läpileikkaa koko yhteiskunnan. Koulutetut ja sinänsä fiksut ihmiset ovat lähes sokeita muun maailman tuotoksille, vain italialainen ruoka/design/auto- ja kodinkoneteollisuus/matkailu/sisustus/urheilu jne on maailman parasta. Riippumatta siitä mitä esim jotkut absoluuttiset mittarit osoittavat (vaikkapa oecd ta jalkapallon mm-kisat).
Toki joukossa on kriittisiäkin, sekä italialaisia jotka ovat asuneet ulkomailla ja nähneet muualla erilaisia tapoja toimia. En ole koskaan seurustellut italialaisen miehen kanssa, ja tätäkin pidettiin hyvin outona. Miten sinulle nyt ei italialainen, siis italialainen kelpaa...? No eipä vaan saatunut sopivaa kohdalle, enkä kyllä etsinytkään. Kaikkiaan minulla sujui siellä hienosti, en siis ole mikään jurottaja, ja erityisesti työpanostani kiiteltiin, mutta ei se "älämölö" (todella huono sana, mutta en millään nyt keksi parempaakaan) sopinut minulle kuutta vuotta pidemmäksi ajaksi. Voisin palata työpaikkaani koska tahansa, muuta nykyään saan todella vuolaasta nopeasta puheesta päänsärkyä. :)
Toivotan sinulle kuitenkin onnea matkaan, ja ellet vielä osaa, niin opettele se kieli heti mahdollisimman hyvin. Myös rumat sanat. Tällä tavalla pääset tekemään italialaisesta elämänmenosta yllättäviäkin havaintoja.
[quote author="Vierailija" time="13.07.2014 klo 14:22"]
[quote author="Vierailija" time="13.07.2014 klo 14:00"]
[quote author="Vierailija" time="13.07.2014 klo 13:54"]
Italiassa asuin vain joitakin kuukausia viime vuonna. Takaisin Suomeen tultaessa mikään täällä kotimaassa ei tuntunut enään niin kotoisalta kun siellä. Ihmiset ei mielestäni vaikuta onnellisilta, tuntuu kun täällä elettäisiin "mitähän toikin musta ajattelee"-perjaatteella ja kukaan ei uskalla oikein tehdä mitään kun peltätään muiden reaktiota (näin siis minä koen, ei tarkota että kaikki kokee).
Noh, nytten olenkin myynyt eteenpäin/antanut siskoille ja kavereille kaiken omaisuuden huonekaluista vaatteisiin ja muutto takaisin edessä kuukauden päästä. Yhden ainoan matkalaukun kanssa sinne lähden menolippu takataskussa.
Moni sanoo tyhmänrohkeaksi, mutta kun mua ei vaan kiinnosta mitä ne kuuluisat "muut" ajattelee. Tämä ratkaisu tekee mut todella onnelliseksi :)
[/quote]No mutta Italiassahan vasta onnellisia ollaankin
[/quote]
Tämä kommentti tiivistikin täydellisesti juuri mistä aiemmin puhuin suomalaisten asenteesta :) "Ihan paskaa siellä kuitenkin tulee olemaan, turha edes yrittää".
PS.Kyllä, Etelä-Italiassa tuollaisia juttuja varmasti tapahtuu hyvinkin paljon sillä mafia on todella suuressa vallassa siellä vielä tänäkin päivänä (juuri niinkuin jutussa sanottiin, tuo tapahtui aivan saappaan kärjessä). Pohjois-Italiassa kuten Firenzessä etc. elämä on aivan samanlaista kuin missä tahansa muualla Euroopan isoissa kaupungeissa.
[/quote]Ai nyt puhutaankin Pohjois-Italiasta. Niin ne tarinat muuttuu kokoajan
[quote author="Vierailija" time="13.07.2014 klo 14:35"]
[quote author="Vierailija" time="13.07.2014 klo 14:30"]Mafiamammat Suomesta tietää kaiken... Todelliset paluumuuttajat hoi!
[/quote] Mitä ihmettä? Olen asunut lähes kolme vuotta Italiassa, kyllä tässä ajassa tietää jo asioita.
[/quote]Tietääkö, käännäpä nämä hölinäsi italiaksi niin vien tuotoksesi italian kielen proferssorille tarkastettavaksi
[quote author="Vierailija" time="13.07.2014 klo 14:24"]
[quote author="Vierailija" time="13.07.2014 klo 14:10"][quote author="Vierailija" time="13.07.2014 klo 13:31"]
Olin lomalla Suomessa ekaa kertaa kahteen vuoteen mieheni kanssa, joka ulkkari. Tässä asioita jotka pistivät silmään.
- kaupassa eräs hieman alkoholisoitunut herra mietti ääneen minkä oluen valita. Minä toki aloin puhumaan herralle ja vastauksena tuli " vittu emmä sulle puhu".
Miksi sä aloit puhua sille? Haluatko että sulletullaan puhumaan kun sä mietit?
- ihmiset puhuvat hiljaa julkisilla paikoilla.. Ratikassa ja ravintolassa ihan nolottaa puhua.
Onko parempi että kaikki kailottaa asiansa?
- kallista. Menimme aamiaiselle kahvilaan, kuten joka aamu kotimaassamme. Suomessa lysti maksoi kolminkertaisesti.
Kerro sen kotimaan nimi niin ehkä löydämme syyn halvoille hinnoille. Se on usein orjatyö tms
[/quote]
[/quote] Ajattele kuinka paljon kahvi maksaa kahvilassa ja pulla siihen päälle. Kahvia kun voisi myydä halvalla ja saada silti voittoa. On vaan harmi jos ei ole varaa arjen luksukseen Suomessa. Ja toisekseen jos miettisin kaljahyllyn edessä ja joku puhuisi minulle en ikinä vastaisi rumasti.
Tätä ketjua lukiessa alkaa ärsyttämään kovasti. Haaveilen paluumuutosta, mutta ehkä ei sittenkään.
[/quote]Et siis osaa kertoa sitä maata missä ei vastata rumasti
Voi että, mulle on tullut suuri himo muuttaa taas ulkomaille. Nuorempana asuin joskus mutta nyt olen asettunut aloilleni, on huonekaluja ja tavaroita. Mutta vain vuokrakämppä, ja nämä saa kyllä säilöön johonkin. Pitäisikö vaan ottaa ja repäistä ja lähteä? Jotenkin Suomessa mullakin on sellainen olo että en uskalla tehdä asioita samalla tavalla kun ulkomailla. Joko se on illuusio tai sitten oikeasti suomessa on kyräilevämpi ilmapiiri.
Asuin Israelissa, ja paluu Suomeen oli kuin olisi päässyt vankilasta pois. Ihanaa palata! Ei tarvitse pelätä enää terrorismia, ei sietää mustavalkoisesti ajattelevia jyrkkiä ihmisiä ja apartheidiin perustuvaa järjestelmää. Hyvästi jatkuvat turvatarkastukset! Samoin minua alkoi jo Israelissa ryydyttää sellainen kyynärpäätaktiikka, jolla sikäläiset (siis juutalaiset) elävät. Kai se on sellaista Holocaustin opettamaa kovuutta, mutta ei kamalan kiva piirre ihmisissä.
Oli siellä paljon hyviäkin asioita, ja mielenkiintoisia vuosia siellä tuli elettyä, mutta en kyllä muuttaisi takaisin.
Aiemmin asuin pari vuotta Yhdysvalloissa, ja sieltäkin palasin Suomeen aivan mielelläni. Arvostan Suomen palveluita, matalia tuloeroja ja turvallisuutta.
[quote author="Vierailija" time="13.07.2014 klo 16:38"]
[quote author="Vierailija" time="13.07.2014 klo 14:35"]
[quote author="Vierailija" time="13.07.2014 klo 14:30"]Mafiamammat Suomesta tietää kaiken... Todelliset paluumuuttajat hoi!
[/quote] Mitä ihmettä? Olen asunut lähes kolme vuotta Italiassa, kyllä tässä ajassa tietää jo asioita.
[/quote]Tietääkö, käännäpä nämä hölinäsi italiaksi niin vien tuotoksesi italian kielen proferssorille tarkastettavaksi
[/quote]
käännäpä kuule katseesi omaan elämääsi ja mieti itseksesi missä vaiheessa aloita olemaan tuollainen katkera ämmä.
Oho. Ketjusta tuli aikamoinen jankkauskeskustelu siihen verrattuna mita taalla eilen viela luki :o yrittakaa nyt muistaa etta ap:kin kysyi ihmisten omia kokemuksia ja mielipiteita, nama eivat ole absoluuttisia totuuksia tai loukkauksia Suomea kohtaan! Supermarketissakin myydaan oliiveja, homejuustoa ja sinappisillia, ei niista pitava tai pitamaton ole mitenkaan vaarassa eika niita ole pakko ostaa. Samalla kaavalla Suomen tapakulttuuri, hinnat yms. eivat vain saata napata juuri asiasta kirjoittaneelle. Suomesta voi samoin muuttaa pois, takaisin ja ehka viela uudestaan pois, ei se ole mikaan henkilokohtainen mielenosoitus koko maata vastaan.
[quote author="Vierailija" time="12.07.2014 klo 19:08"]
Asun lansi-euroopassa mutta kayn Suomessa noin kerran vuodessa nakemassa sukulaisia ja ystavia. Aina vuoden jalkeen tulee shokkina miten erilainen sosiaalinen kulttuuri onkaan! Jotenkin aistin etta ystavani olivat vihaisia minulle, kun he eivat hymyilleet ja kertoivat asioistaan jurona, ja kesti hetken etta tajusin etta se oli vain puhumisen tapa! Kaikki vaikuttivat todella sarkastisilta ja epaystavallisilta, mutta se oli tosiaankin vain kommunikoinnin tapa. Oli outoa nahda oma kulttuuri vahan ulkopuolisen silmin :)
Pisti myos silmaan, etta kukaan ei ikina tarjonnut mitaan kellekaan. Ei jaateloa, juomaa tai ruokaa, istuimme leiritulella yhtena iltana ja jokainen oli raijannut omat homeiset makkaransa paikalle, vaikka tarjouduin ostamaan ruoat koko porukalle :) tarjoamisen ja jakamisen kulttuuria ei oikein ole Suomessa samassa mittakaavassa kuin kotimaassani.
Odottelenkin jo kuun loppua kun paasen taas vertailemaan kulttuureja Suomen-lomalla :) ja alkuperaiseen kysymykseen liittyen, en usko etta tulen muuttamaan Suomeen ainakaan lahiaikoina, koska maan hintataso on suorastaan naurettava, enka tunne muiden seikkojen tasapainottavan tata tarpeeksi. Olen integroitunut nykyiseen kotimaahani jo, ja pitaisi myos tuo mieheke taivutella muuttamaan pohjoiseen pikkumaahan :)
[/quote]
joo, toi tarjoaminen on tosi kumma...kukaan ei tarjoa mutta ei myöskään odota kenenkään tarjoavan :) jännä! Ja ei, en olen lokki vaan ihan normaalia on tarjota kaverille jotain, vastaavasti kaveri voi tarjota seuraavan kerran, jos haluaa.
Menin myös kaverin luo viinipullon kanssa, siitä jäi puolet juomatta meillä, lähtiessä kaveri oli antamassa sitä mulle takaisin, 'hei sä unohdit viinis' :D se oli ihan lahja kaverille, ei siis oma pullo....
toinen kaveri tuli kylään viinin kanssa, oletin viinin oleva meille..mut se olikin ilmeisesti hänen oma viini, hänelle tarkoitettu ja oli siinä 'savotta' saada se juomaan meidän viiniä (oli siis juhlat ja tarjottavaa oli paljon) eikä sitä omaa (ei ole ronkeli viinin suhteen, ihan vaan ei iljennyt aluksi juoda meidän viiniä :D )
ihmettelen myös miten esim.töissä, työkaverini puhuu niin vakavalla naamalla asiakkaille tai mulle että tuntuu et on hautajaisissa! :D
[quote author="Vierailija" time="12.07.2014 klo 18:38"]
oho, oikein kolme. teepä samanalainen yhteenveto suomalaisista perheentappajista? ei taida 3 oikein riittää. riittääkö edes sata.
[/quote] Jep, sillä yhdelläkin pullantuoksuisella äitimuorilla 9 lasta säkissä kellarissa.
joo toi kiroilu on oikeasti kuvottavaa. kuulostaa niin junttimaiselta ja kirousta kansan päälle hankkivalta. lopettaa *** se kiroilu jo!!!1
Mukavaa on, kun kaikki viranomaisasiat toimii helposti, perhe on lähellä, ja pidän myös Suomen siisteydestä ja säästä, uskokaa tai älkää :) Sen sijaan ihmisten uskomaton töykeys ja välinpitämättömyys kanssaihmisiä kohtaan rasittaa päivittäin (ihan jo meluavien naapurien takia) ja on myös ikävä huomata, että ulkomaalainen mieheni on täällä joutunut kohtaamaan ennakkoluuloja ja syrjintää. Valmistuttuamme opinnoista alamme varmaan taas katsoa töitä ja kotia ulkomailta...
Synnyin ja kasvoin ulkomailla, joten en miellä itseäni paluumuuttajaksi, vaikka virallisesti sellainen olenkin. En osaa katua muuttoani Suomeen, koska täällä sain koulutuksen, työn ja rakkauden.
[quote author="Vierailija" time="13.07.2014 klo 11:06"]
Mukavaa on, kun kaikki viranomaisasiat toimii helposti, perhe on lähellä, ja pidän myös Suomen siisteydestä ja säästä, uskokaa tai älkää :) Sen sijaan ihmisten uskomaton töykeys ja välinpitämättömyys kanssaihmisiä kohtaan rasittaa päivittäin (ihan jo meluavien naapurien takia) ja on myös ikävä huomata, että ulkomaalainen mieheni on täällä joutunut kohtaamaan ennakkoluuloja ja syrjintää. Valmistuttuamme opinnoista alamme varmaan taas katsoa töitä ja kotia ulkomailta...
[/quote]
Joo lapsiperheet katsoo Suomessa ikäänkuin saavutetuksi eduksi meluta ja mölistä kertsi/rivaritaloalueilla niin paljon, kuin mölymasinoista ääntä lähtee.
Olen oppinut vihaamaan lapsiperheitä siksi, koska ei lainkaan välitetä siitä, mitä se jatkuva meteli muille aiheuttaa.
[quote author="Vierailija" time="12.07.2014 klo 21:50"]
Muutin pois Suomesta reilu 6 vuotta sitten. Olen asunut reilu vuoden Saksassa ja loput ajasta Yhdysvalloissa. En haluaisi muuttaa takaisin. Olen täällä opiskellut, saanut kansalaisuuden, hyvän työpaikan ja yli tuplannut palkan siitä mitä sain Suomessa. Lisäksi koen että täällä on paljon asioita ja mahdollisuuksia joita haluan kokea ja tehdä. Esim. minut hyväksyttiin juuri yhteen maan parhaimmista yliopistoista omalla alallani (tietojenkäsittelytiede) ja olen todella innoissani että pääsen opiskelemaan uusia vaativimpia aiheita. Tämä on paras maa minulle. Yleensäkin olen sitä mieltä että yksi maa ei ole paras kaikille, mutta pitää löytää se joka parhaimmin sopii juuri itselle.
[/quote]
Eli olet muuttanut 6 vuotta sitten pois Suomesta, asunut vuoden Saksassa, loput USA:ssa ja olet saanut jo kansalaisuuden. Mielenkiintoista.
Suomessa ulkomaalainen mieheni saa parempaa palvelua kuin minä. Suomalaiset ovat vieraskoreita.