Myötähäpeä facebookissa
Eräs n. 35v tuttavani tekee jatkuvasti itsestään noloja hehkutuspäivityksiä, joiden ainut tarkoitus tuntuu olevan ihailun ja kehujen niittäminen. Koko ajan on pakko selfie-kuvien kera kertoa että on kauhean kiireinen businesswoman, joka töiden (kuva kokoussämpylöistä) jälkeen vielä jatko-opiskelee (kuva tenttikirjasta), käy salilla (kuva kuntopyörän selästä) ja illalla kokkaa miehensä kanssa sisäfilettä "palkinnoksi töissä saamastani ylennyksestä."
Näitä päivityksiä tulee lähes päivittäin! Hienoa että on menestyvä ja ahkera mutta tarviiko sitä koko ajan huudella muille? Mikä pakkomielle joillain on kuuluttaa somessa ansioitaan? Tuttavapiirissäni on kymmenittäin menestyneitä akateemisia ihmisiä joilla ei ole mitään tarvetta tehdä itsestään moista numeroa.
Kommentit (43)
Huono itsetunto tulee ekana mieleen
Tai estää näkymästä noi päivitykset. Mä en tajua puolestani sitä, miksi täältä haetaan vastausta siihen, miksi mun kaveri tekee tällaisen tai tollaisen tilapäivityksen. Tai huudellaan miten noloo se on. Kaikkea tyrkyllä olevaa ei tartte lukea!
Miksi seuraat sen päivityksiä jos niistä tulee sinulle noin vaikea olo ja paha mieli?
[quote author="Vierailija" time="12.07.2014 klo 12:12"]
Joo näitä löytyy. Ollaan perustettu kavereiden kanssa ryhmä, jossa jaetaan näitä ja kikatellaan. "Hermesin pikkupaketti ilahdutti iltaa", "ah, ilta oopperassa kullan kera" :D kateuskorttoa ei tarvita, oon ite onnellinen käyhä;) mut hauskaa meil on! Ja myös nillittäjät + urpoimmat kännikuvat on päässeet ko. ketjuun, pitävät oman mielen virkeänä...;)
[/quote]
Nuo ei ole vielä edes kovin pahoja! Mun fb-kaveri jaksaa aina muistuttaa siitä miten paljon veroja maksaa joka kuukausi ja että on yhteiskunnan nettomaksaja! Tämän ilmoittaa facebook-päivityksissä 300 kaverille.
No jos sen elämä on sellaista. Pitäiskö sen olla šamanlaista kuin sun?
[quote author="Vierailija" time="12.07.2014 klo 12:15"]
Tai estää näkymästä noi päivitykset. Mä en tajua puolestani sitä, miksi täältä haetaan vastausta siihen, miksi mun kaveri tekee tällaisen tai tollaisen tilapäivityksen. Tai huudellaan miten noloo se on. Kaikkea tyrkyllä olevaa ei tartte lukea!
[/quote]
miten voi estää jonkun päivitykset?
[quote author="Vierailija" time="12.07.2014 klo 12:21"][quote author="Vierailija" time="12.07.2014 klo 12:15"]
[/quote]
miten voi estää jonkun päivitykset?
[/quote]
Ei kai päivitystä sentään, mut sen näkymisen sun newsfeedissa. En muista polkua.. Anyone?
Eikö siitä voi tehdä päivityksen että valittaa vauva-foorumilla muiden facebook-päivityksistä. Onhan se status sekin siinä kuin tehdä jotain oikeasti.
Eikös se niin ole, että jaettu onni on kaksinkertainen,n onni.
Eihän siellä olis mitään kiinnostavaa katottavaa koko facebookissa jos ei joku laittais noita tuollaisia päivityksiä.. :D
Siinä kunkin päivittäjän kohdalla joku nuoli ja "älä seuraa tätä hlöä" tms. Jotenkin noin olen poistanut muutaman ei-niin-joka-päivä-aiheellista-tietää päivittelijän.
Minä päivitän facebookissa arjen kohokohtia, on se sitten jäätelöannos rakkaan ihmisen seurassa, kaunis maisema tai jos on jotain super hauskaa ohjelmaa. Ehkä näiden päivitysten takia joku luulee, että elämäni on pelkkää ruusuilla tanssimista ja on siitä kateellinen.. Toivon, että jos siellä kaverilistalla jotakin ärsyttää päivitykseni, niin poistaa sitten minut. Miksi esittää kaveria, jos ei voi olla edes iloinen toisen puolesta niistä hyvistä hetkistä?
En tajua miksei niistä hyvistä asioista saisi kertoa? Kerrothan sinäkin jos jotain kivaa tapahtuu, tai mitä tahansa arjen asioita. Hänen arkensa nyt on tuollaista, ja facebook on sitä varten että siellä niitä saa kertoa. Miksi sinulla olisi oikeus päivittää omia kuulumisiasi mutta hänellä ei? Siksikö koska se on erilaista kuin sinun? Vai oletko itse niin vaatimaton että kerrot vain sellaisia asioista mistä ei mitenkään tule esiin että sulla on kivaa? Kerrot vaan että kaurapuuroa tässä keittelin ja kohta menen siivoamaan vessan.
Miksi siitä ei tehdä päivityksiä kun netissä hölistään? Tai youTube videota kun kirjoittelee sekä lukee muiden kirjoituksia. Jos sillä vaikka pääsisi pinnalle ja tulisi oikeaa menestystä vaikka aivan valloissa asti. Se olisi täysin uusi aluevaltaus.
Joidenkin henkilöiden fb-julkaisujen motiivi on selvästi narsistinen oman egon pönkittäminen. Itselläkin on muutamia fb-kavereita, joilta tulee juuri tuollaisia päivityksiä.
Sitten on onneksi kavereita, joiden päivitykset eivät ole pelkästään itsen & oman perheen kehumista ja hehkutusta, vaan joissa on mukana paljon muutakin ja kiinnostavampaa sisältöä, kuten elämän pikku sattumuksia, kiinnostavia juttuja, kommentointia mielenkiintoisiin ilmiöihin jne.
Mielestäni tässä jutussa on pointtina se, miten eri ihmisillä sosiaalinen media palvelee erilaisia käyttötarpeita ja motiiveja.
Ihmiset ovat kuitenkin yleensä sen verran fiksuja, että osaavat nähdä tuollaisen läpi.
[quote author="Vierailija" time="12.07.2014 klo 12:34"]En tajua miksei niistä hyvistä asioista saisi kertoa? Kerrothan sinäkin jos jotain kivaa tapahtuu, tai mitä tahansa arjen asioita. Hänen arkensa nyt on tuollaista, ja facebook on sitä varten että siellä niitä saa kertoa. Miksi sinulla olisi oikeus päivittää omia kuulumisiasi mutta hänellä ei? Siksikö koska se on erilaista kuin sinun? Vai oletko itse niin vaatimaton että kerrot vain sellaisia asioista mistä ei mitenkään tule esiin että sulla on kivaa? Kerrot vaan että kaurapuuroa tässä keittelin ja kohta menen siivoamaan vessan.
[/quote] sulta meni aloituksen pointti ohi.
Ap ja muut oman elämänsä iloista päivittävien kritisoijat: mitä teidän mielestä voi ja saa kirjoittaa Facebookiin?
On niin paljon asioita, joita ihmiset eivät jaksa lukea facesta, että mikä on aihepiiri, joka kelpaa?
Omia kuvia ei ainakaan kannata laittaa. Varsinkaan hyvää kuvaa. On itserakasta. Jos paljon tykkääjiä, niin on suorastaan huomiohuora.
[quote author="Vierailija" time="12.07.2014 klo 12:43"]
Ap ja muut oman elämänsä iloista päivittävien kritisoijat: mitä teidän mielestä voi ja saa kirjoittaa Facebookiin?
On niin paljon asioita, joita ihmiset eivät jaksa lukea facesta, että mikä on aihepiiri, joka kelpaa?
[/quote]
Taisi osua omaan nilkkaan.
Tässä ei ollutkaan kyse siitä, ettei voisi päivittää oman elämänsä iloista.
Joo näitä löytyy. Ollaan perustettu kavereiden kanssa ryhmä, jossa jaetaan näitä ja kikatellaan. "Hermesin pikkupaketti ilahdutti iltaa", "ah, ilta oopperassa kullan kera" :D kateuskorttoa ei tarvita, oon ite onnellinen käyhä;) mut hauskaa meil on! Ja myös nillittäjät + urpoimmat kännikuvat on päässeet ko. ketjuun, pitävät oman mielen virkeänä...;)