Työterveyshuollosta tietävät! Työnantajani kuulemma laskuttaa lääkärinpalkkiot työntekijöiltä?
Menin yksityiselle lääkäriasemalle aikeenani asioida normaalina yksityisasiakkaana. Lääkäriasemalla todettiin, että koska minulla on heiltä järjestettynä työterveyshuolto, aika pitää varata työterveyslääkärille. Tein työtä käskettyä ja koska sairauslomani tarvitsi jatkoa, kävin useamman kerran lääkärillä viikon-parin välein. Kaikki piti kuulemma hoitaa työterveyslääkärin kautta siksi, että a) tarvitsin sairauslomaa töitä varten b) työnantajayritys on ilmoittanut minulle kuuluvan työterveyshuollon.
Jäikäteen työnantajani kertoi minulle, että lääkäriasema laskuttaa työnantajaani työterveyskäynneistä mutta kuulemma työnantaja laskuttaa minulta nämä käynnit myöhemmin. Onkohan tämä nyt ihan ok? Lääkäriasemalla ihmettelivät asiaa mutta eivät osanneet sanoa muuta. Miten tätä nyt selvittelisi? Periaatteessahan työnantajani voi valehdella koska en tarkkaan tunne asiaa. Olen siis provikkapalkalla oleva palkansaaja, joka maksaa TyEl-maksun palkastaan. En siis ole kevytyrittäjä tms.
Kommentit (26)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lue tarkkaan työterveyshuollon sopimus, täytyy löytyä intrasta tai vastaavasta.
Voi nimittäin olla, että työterveyshuolto on tarkoitettu vain työperäisten ongelmien/sairauksien hoitamiseksi. Ja, jos käyntisi liittyy johonkin muuhun sairauteen (ei työperäiseen/työkyvyttömyyttä), nämä voi ta laskuttaa sinulta.
Työnantaja voi todellakin vaatia, että lääkärintodistus hyväksytään vain työterveyshuollon antamana ja vasta sen jälkeen tekee päätöksen, onko sairauspoissaolo palkallinen.
Kyllähän lääkäriasema tiesi aikaa varatessani syyn lääkäriin tulooni. Eikö lääkäriaseman kuuluisi tarkastaa, mitä työterveyshuoltoon kuuluu jos kerran päättäväisesti ohjaavat minut työterveyslääkärille?
ap
Valitettavasti ne ei tarkista, vaan itse pitää olla tietoinen näistä.
Osa käynneistä kuuluu työterveyshuollon piiriin ja osa ei. Riippuu millaisen sopimuksen työnantaja on tehnyt ko. lääkärikeskuksen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Oletko vakinainen ja kauanko olet ollut palveluksessa?
Joissakin tapauksissa täytyy olla esim. 3 kk töissä, ennenkuin työterveyshuolto astuu voimaan. Joskus jopa vasta koeajan 6 kk päästä.
Höpöpuheita. Kun on työ, on myös työterveyshuolto.
Kyllä se vastuu on aina työntekijän, hänen täytyy selvittää sopimuksen sisältö.
Labra- ja rtg-kokeet ovat kalliita, samoin esim. fys.terapia on ainakin meillä rajattu kahteen kertaan, tämän jälkeen asiakas maksaa itse tai siirtyy toisaalle. Ei erikoislääkäriä työterveyden piikkiin jne.
Nykyinen tietosuojalakikin on niin vahva, että ajanvarauksessa oleva henkilö ei välttämättä näe kaikkia asiakkaan tietoja, saati sopimuksen laajuutta.
Iso työnantaja, Työterveyden kulut n. 70 000/kk.
Tekisin sinuna valituksen tuosta. Olet käynyt työterveydessä siinä luulossa, että se kuuluu sinulle. Jos kerran siellä lääkäriasemalla he itse ohjasivat työterveyteen, niin silloin he ottavat vastuun. Soita sinne ja kerro tilanteesi ja ohjaa heitä sopimaan tuo laskutusasiat työnantajasi kanssa. Jos asiakkuus on teidän työterveydenhuollon antajalle tärkeä, niin kenties he luopuvat laskutuksesta, koska ovat johtaneet sua harhaan ja saamasi hoidot eivät kuulukaan soppariisi. Ja toisaalta, jos nuo asiat kuuluvatkin työterveyssopimukseen, niin työnantajan tulee ne maksaa mukisematta. Mutta se ei kuulosta lähtökohtaisesti lainkaan asianmukaiselta, että työnantajasi velottaisi sinua työterveyspalvelujen käyttämisestä. Pidä puolesi tuossa asiassa.
Jos työnantaja vaatii lääkärintodistuksen tietystä paikasta ja tietyltä lääkäriltä niin työnantaja maksaa myös lääkärikäynnistä aiheutuneet kulut.
Ja jos terveysasema on varannut sulle väkipakolla sieltä ajan työterveyden piikkiin ilman sopimusta niin silloin kulut jää terveyshuollon tappioksi. On kokemusta tällaisesta työnantajan edustajana. Teettivät työterveydessä tutkimuksia mitkä eivät meillä kuuluneet sopimuksen piiriin ja yrittivät ensin laskuttaa yritystä ja sen jälkeen työntekijää. Ei suostuttu tähän ollenkaan. Mutta toki tiukkana saa olla.