Työterveyshuollosta tietävät! Työnantajani kuulemma laskuttaa lääkärinpalkkiot työntekijöiltä?
Menin yksityiselle lääkäriasemalle aikeenani asioida normaalina yksityisasiakkaana. Lääkäriasemalla todettiin, että koska minulla on heiltä järjestettynä työterveyshuolto, aika pitää varata työterveyslääkärille. Tein työtä käskettyä ja koska sairauslomani tarvitsi jatkoa, kävin useamman kerran lääkärillä viikon-parin välein. Kaikki piti kuulemma hoitaa työterveyslääkärin kautta siksi, että a) tarvitsin sairauslomaa töitä varten b) työnantajayritys on ilmoittanut minulle kuuluvan työterveyshuollon.
Jäikäteen työnantajani kertoi minulle, että lääkäriasema laskuttaa työnantajaani työterveyskäynneistä mutta kuulemma työnantaja laskuttaa minulta nämä käynnit myöhemmin. Onkohan tämä nyt ihan ok? Lääkäriasemalla ihmettelivät asiaa mutta eivät osanneet sanoa muuta. Miten tätä nyt selvittelisi? Periaatteessahan työnantajani voi valehdella koska en tarkkaan tunne asiaa. Olen siis provikkapalkalla oleva palkansaaja, joka maksaa TyEl-maksun palkastaan. En siis ole kevytyrittäjä tms.
Kommentit (26)
On todennäköisesti niin, että sinä et kuulu tuon yrityksen työterveyspalvelujen piiriin.
Mitenkään muutoin työnantaja ei voi tuota lääkärilaskua sulta takaisin periä.
Vierailija kirjoitti:
Onko teillä HR:ää? Mitä työsopimuksessa on työterveyshuollosta sanottu?
Ei ole kunnollista henkilöstöhallinnosta vastaavaa henkilöä enkä ihan luota siihen, että yritys toimii kuten laki määrää. Työterveyshuollosta ei työsopimuksessa puhuta mitään.
Mietin, tekikö virheen siis lääkäriasema, kun määrätietoisesti kieltäytyivät varaamasta aikaa muulle, kuin työterveyslääkärille. Jos olisin tiennyt, että minulle koituu n. tuhannen euron kulu yksityisen puolen lääkäripalveluista, olisin jatkohoidattanut vaivaani julkisella puolella.
Lue tarkkaan työterveyshuollon sopimus, täytyy löytyä intrasta tai vastaavasta.
Voi nimittäin olla, että työterveyshuolto on tarkoitettu vain työperäisten ongelmien/sairauksien hoitamiseksi. Ja, jos käyntisi liittyy johonkin muuhun sairauteen (ei työperäiseen/työkyvyttömyyttä), nämä voi ta laskuttaa sinulta.
Työnantaja voi todellakin vaatia, että lääkärintodistus hyväksytään vain työterveyshuollon antamana ja vasta sen jälkeen tekee päätöksen, onko sairauspoissaolo palkallinen.
Meillä on työterveys Terveystalossa, mutta olen välillä asiiinut siellä myös yksityisasiakkaana ilman mutään ongelmia.
Outoa toimintaa lääkäriasemalta sinun tapauksessasi.
Vierailija kirjoitti:
On todennäköisesti niin, että sinä et kuulu tuon yrityksen työterveyspalvelujen piiriin.
Mitenkään muutoin työnantaja ei voi tuota lääkärilaskua sulta takaisin periä.
Kuulemma kuulun. Eihän lääkäriasema muutoin olisi osannut minua työterveyden puolelle ohjatakaan. Yritin pyrkiä lääkäriin yleislääkärille mutta kuulemma piti varata työterveyslääkärin aika.
Oletko vakinainen ja kauanko olet ollut palveluksessa?
Joissakin tapauksissa täytyy olla esim. 3 kk töissä, ennenkuin työterveyshuolto astuu voimaan. Joskus jopa vasta koeajan 6 kk päästä.
Tehttiinköhän sulle jotain sellaista, mitä työterveyshuollon sopimus ei kata? Multa on esim. erikoissairaanhoito rajattu täysin työterveyshuollon ulkopuolelle. Tosi outo juttu, että et voinut muka työterveyden asiakkaana maksaa itse. Tässä on varmaan joku sekaannus lääkärikeskuksen puolelta.
Olisit sopinut työnantajan kanssa ensin lääkärissä käynnin. Siten tuo olis onnistunut.
Työterveydessä niiden pitää selvittää ennen aikojen varaamista, mitä työterveyssopimuksenne kattaa. Ap:n kuviosta en ole koskaan kuullutkaan, että työntekijää laskutetaan. Jos jokin toimenpide ei kuulu työterveyteen, siitä pitäisi sanoa ennen varaamista ja asiakas itse päättää, maksaako kiltisti vai hakeutuuko muualle. Nyt päitä vadille, ei noin saa käydä!
Vierailija kirjoitti:
Olisit sopinut työnantajan kanssa ensin lääkärissä käynnin. Siten tuo olis onnistunut.
Lääkäriasema ohjasi minut tapaturman jälkeen työterveyden puolelle. Mistä minä olisin voinut tietää asiasta? Eikö lääkäriasemallakin ole asiassa joku vastuu?
ap
Vierailija kirjoitti:
Oletko vakinainen ja kauanko olet ollut palveluksessa?
Joissakin tapauksissa täytyy olla esim. 3 kk töissä, ennenkuin työterveyshuolto astuu voimaan. Joskus jopa vasta koeajan 6 kk päästä.
Olen ollut parisen vuotta töissä tässä yrityksessä.
ap
Vierailija kirjoitti:
Meillä on työterveys Terveystalossa, mutta olen välillä asiiinut siellä myös yksityisasiakkaana ilman mutään ongelmia.
Outoa toimintaa lääkäriasemalta sinun tapauksessasi.
Ei mitenkään outoa, sehän riippuu täysin millainen sopimus työterveyshuollosta on tehty, laaja, suppea vai siltä väliltä. Se nimittäin maksaa aika paljon ta:lle, jos jokainen näppylä käydään työterveyshuollossa näyttämässä.
Vierailija kirjoitti:
Lue tarkkaan työterveyshuollon sopimus, täytyy löytyä intrasta tai vastaavasta.
Voi nimittäin olla, että työterveyshuolto on tarkoitettu vain työperäisten ongelmien/sairauksien hoitamiseksi. Ja, jos käyntisi liittyy johonkin muuhun sairauteen (ei työperäiseen/työkyvyttömyyttä), nämä voi ta laskuttaa sinulta.
Työnantaja voi todellakin vaatia, että lääkärintodistus hyväksytään vain työterveyshuollon antamana ja vasta sen jälkeen tekee päätöksen, onko sairauspoissaolo palkallinen.
Kyllähän lääkäriasema tiesi aikaa varatessani syyn lääkäriin tulooni. Eikö lääkäriaseman kuuluisi tarkastaa, mitä työterveyshuoltoon kuuluu jos kerran päättäväisesti ohjaavat minut työterveyslääkärille?
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisit sopinut työnantajan kanssa ensin lääkärissä käynnin. Siten tuo olis onnistunut.
Lääkäriasema ohjasi minut tapaturman jälkeen työterveyden puolelle. Mistä minä olisin voinut tietää asiasta? Eikö lääkäriasemallakin ole asiassa joku vastuu?
ap
Nyt puhuitkin tapaturmasta? Onko kyseessä siis työtapaturma tai työmatkalla tapahtunut?
Jos vapaa-aikana, niin silloin tutkimukset eivät kuulu työterveyteen. Silti lääkärintodistuksen voi ta vaatia vain työterveyshuollon lääkäriltä. Kyllähän terveysasemat tekee vaikka mitä, jotta rahaa pyörii. Eivät lääkärit välttämättä tiedä edes sopimuksenne sisältöä, itse ne täytyy selvittää.
Minä olen lomalla käynyt aivan tavallisen terveyskeskuslääkärin vastaanotolla.
Eikä työnantaja ole milloinkaan kyseenalaistanut terveyskeskuslääkärin antamaa lääkärintodistusta kesäloman aikana.
Aina se on hyväksytty. Tai siis ne kaksi kertaa, mitä on koko työssäoloaikanani noin käynyt.
Vierailija kirjoitti:
Työterveydessä niiden pitää selvittää ennen aikojen varaamista, mitä työterveyssopimuksenne kattaa. Ap:n kuviosta en ole koskaan kuullutkaan, että työntekijää laskutetaan. Jos jokin toimenpide ei kuulu työterveyteen, siitä pitäisi sanoa ennen varaamista ja asiakas itse päättää, maksaako kiltisti vai hakeutuuko muualle. Nyt päitä vadille, ei noin saa käydä!
Eihän asiakkaalta kysytä missään vaiheessa, mikä on lääkärissä käynnin syy? Ajathan varataan suoraan netistä omalle työterveyslääkärille - syy käyntiin selviää vasta kun istut sisällä. Kyllä vastuu on asiakkaan, täytyy tietää oman työterveyshuollon sisältö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on työterveys Terveystalossa, mutta olen välillä asiiinut siellä myös yksityisasiakkaana ilman mutään ongelmia.
Outoa toimintaa lääkäriasemalta sinun tapauksessasi.
Ei mitenkään outoa, sehän riippuu täysin millainen sopimus työterveyshuollosta on tehty, laaja, suppea vai siltä väliltä. Se nimittäin maksaa aika paljon ta:lle, jos jokainen näppylä käydään työterveyshuollossa näyttämässä.
No nimenomaan on outoa, ettei asema suoraan hyväksynyt ap.ta yksityisasiakkaaksi, joka maksaa kaiken itse. Silloin voi käydä aivan mistä syystä itse hakuaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisit sopinut työnantajan kanssa ensin lääkärissä käynnin. Siten tuo olis onnistunut.
Lääkäriasema ohjasi minut tapaturman jälkeen työterveyden puolelle. Mistä minä olisin voinut tietää asiasta? Eikö lääkäriasemallakin ole asiassa joku vastuu?
ap
Nyt puhuitkin tapaturmasta? Onko kyseessä siis työtapaturma tai työmatkalla tapahtunut?
Jos vapaa-aikana, niin silloin tutkimukset eivät kuulu työterveyteen. Silti lääkärintodistuksen voi ta vaatia vain työterveyshuollon lääkäriltä. Kyllähän terveysasemat tekee vaikka mitä, jotta rahaa pyörii. Eivät lääkärit välttämättä tiedä edes sopimuksenne sisältöä, itse ne täytyy selvittää.
Tuo lääkärintodistuksen kelpaaminen riippuu aivan työnantajasta.
Useille työnantajille kelpaa myös muiden, kuin juuri työterveyslääkärin antama lääkärintodistus.
Olisihan se hassua, jos jonkun asiantuntija lääkärin, siis erikoislääkärin lääkärin todistus ei kelpaisi
työnantajalle. Etenkin kun erikoislääkäri kun kirjoittanut sen ja sairasloman syyn juuri sairaalasta pois päästyä.
Terveystalon nettiajanvarauksessa kehotetaan asiakasta itseään varmistamaan, että varaamansa palvelu kuuluu työterveydenhuoltoon. Tein ajanvarauksen paikan päällä, kun kerran oli tilanne, jolloin olin epävarma.
Meillä ei esim. saa lainkaan silmälääkärin palveluja, vaikka työ on suurelta osin näyttö päätteellä tehtävää vaativaa asiantuntijatyötä. Korvalääkäriin kuitenkin pääsee lähetteellä.
Toivottavasti ap:n asia selviää parhain päin hr:n ja palveluntarjoajan avulla.
Onko teillä HR:ää? Mitä työsopimuksessa on työterveyshuollosta sanottu?