Mitä mieltä olet 1,5-2 -vuotiaan imettämisestä?
Suositushan on 2-vuotiaaksi, tai niin pitkään kuion äiti ja lapsi haluavat.
Kommentit (45)
[quote author="Vierailija" time="11.07.2014 klo 23:39"]Imetän vielä. Lapsi on nyt vuoden ja kolme kuukautta.
[/quote]
En imetä julkisesti tai edes puhu siitä.
Kolmesta lapsestani kaksi imetin kaksivuotiaaksi. Kuopusta olin vierottamassa 1-vuotiaana, mutta hän alkoi päivähoidon aloitettuaan sairastaa jatkuvasti nuhaa, flunssaa ja korvatulehduksia. Siispä lisäsin imetystä, lääkärikin sitä suositteli. Se auttoi tehokkaasti pitämään röörit auki lapselle ja korvatulehdukset loppui. Suosittelen.
Äärimmäisen rasittavaa on imettää noin vanhaa. Tiedän sen, kun olen itse pitkään imettänyt.
Esikoinen lopetti kokonaan vasta lähes 3-vuotiaana. Yhdelle lapselle sanoin kaksivuotissyntymäpäivien jälkeen, että ei enää voi kun sinä olet jo kaksi (mainio selitys btw, meni läpi vaikka piti tissinhimoiselle lapselle muutamaan kertaan toistaa). Nuorimmaiselta meni baari kiinni 1v 4kk vanhana, ja se oli minulle suuri helpotus.
Imettäminen on ikävä ja raskas velvollisuus, mistä pitää vaan yrittää selvitä kunnialla. Jos siinä jotain hyvää äidin kannalta on niin se, että alkuvaiheessa auttaa painonpudotuksessa.
Karu totuus.
Voisikohan sitä imetystä yrittää uudelleen?
T. Nelivuotiaan korvalapsen äiti
Lapsi kohta 1v 5kk, eikä vielä olla lopettamassa imetystä, kun se on hänelle tärkeä asia. Eli ihan lapsen takia imetän, enkä tietenkään missään julkisella paikalla.
Mä ajattelin jatkaa kohta 1-vuotiaan lapseni imetystä, mutta en varmaan kerro kenellekään siitä.
Kyllä varmaan taaperon imettäminen tuntuu oudolta, jos on jo ajat sitten lopettanut imetyksen. Mutta jos sitä lasta on alusta asti imettänyt joka päivä, niin ei se yhtäkkiä ala tuntua oudolta, sehän on se sama lapsi kuin eilenkin. Esikoista imetin melkein kolmivuotiaaksi, ihan normaalilta se silloin tuntui eikä hankalalta ollenkaan, eikä siihen liittynyt mitään riippuvuutta, koska ihan hyvillä mielin laskin lapsen päivähoitoon ja mummolaan hoitoon. Imetys jatkui koska ei siitä mitään haittaa ole, päinvastoin terveellistä juomaahan se olisi kenelle tahansa, ja kun lapsi nukkui vieressä niin imettämällä sai illat rauhalliseksi ja aamuyöhön kaikille lisätunteja unta. (Ja ei, omaan sänkyyn nukahtamisen ja aamuun asti nukkumisen kanssa ei tullut mitään ongelmia imetyksen loppumisen jälkeen.) Jos voi imettää niin miksi ei imettäisi.
Imetin 1,8kk ja lämmöllä muistelen aikaa. Tämä vauva jo 9 vuotias. Pian meille syntyy kuopus ja toivon taas mahdollisuuksien mukaan pitkää imetystä
Mun esikoinen oli tissifriikki, onnistuin silti lopettamaan imettämisen kun hän oli vähän päälle 1-vuotias. Nyt mulla 2kk vauva ja häntä aion myös imettää sen vuoden, mun mielestä se kun oli aivan sopiva aika.
Kai mä sitten olen itsekäs, kun kaipaan vuoden imettämisen jälkeen jo vähän vapautta, että voin mennä vaikka ottamaan muutaman lasillisen ystävien kanssa.
[quote author="Vierailija" time="11.07.2014 klo 23:25"]ja kyllä niitä imetyksen hyötyjä liikaa liputetaan, ne on ne ensimmäiset tipat ja vkot ne tärkeimmät, ei siitä maidosta sen jälkeen mitään sen superimpaa tule, vastustuskyky on niistä saatu. Meillä ainakin lapset kerran vuodessa kipeinä, joku perus parin pvän flunssa ja kuume vaikka korvikkeella ovat sen 2kk jälkeen kasvaneet. Kaveri imettää vieläkin lähes 2v tyttöään ja tyttö kipeenä ihan jatkuvasti, että siinä se rintamaidosta saatava vastustuskyky nähdään käytännössä..
[/quote]
Ja kyllä on taas av-tutkimusta parhaimmillaan :-D:-D Arvoisa vauvaprofessori: otantasi on huikeat kaksi! :-D
On ne ihmiset hassuja, kun joitakin häiritsee tällainenkin asia. Epäilen, ettei kovinkaan moni taaperon imettäjä tee sitä julkisesti, joten miten ihmeessä teitä voi yököttää jokin, johon ette koskaan törmää?
Ja Juu, imetän itsekin vielä päiväunille 1v5kk ikäisen. Lopettaisin jo mielelläni, mutta kun mitään pakottavaa tarvetta ei ole niin jatkukoon. Lapsi kyllä nukahtaa helposti ilmankin, ei ole siitä kiinni.
Imetys on äidin ja lapsen välinen juttu. Jokainen tekee niin kuin parraaksi näkee. Minua ei voisi muiden imettäminen vähempää kiinnostaa, enkä omastanikaan jaa tietoa kysymättä.
Imetin myös kaikkia 3 ainakin 2 v asti. Eka lapsi ei saanut näin pitkään, kun tuli toinen lapsi. Minusta ihan normaalia. Ihana aika oli, kun lapsi töpsötelli luokseni, veti kauluksesta ja pyysi tittiä.
Lopettaminen oli vaikeaa, siis lapsille. Tein sellaisia niksejä, että laitoin laastaria nännien päälle ja sinappia.
Ainoa miinus taaperoimetyksessä oli se, etten voinut jättää lapsen nukuttamista isälle, kun lapsi oli tottunut nukahtamaan tissille, (päikkäreille ja yöunille) Ei se kaksi vuotta ole mielestäni niin pitkä aika, etten voisi olla sitä aikaa lapsen käytettävissä. Sain omaa aikaa kuitenkin tarpeeksi, sain käydä liikuntaharratuksissa ja ystäviä tapaamassa, ainoastaan päikkäriaikaan ja illalla piti olla tissiä antamassa. Loppuvaiheessa, lapsen ollessa 1,5-2v, imetin vain 2-3x vuorokaudessa, joten ei enää tarvinnut imettää paljoa ihmisten ilmoilla. 0-1v ikäistä imetin vielä ihan missä vaan, kaupungilla, puistoissa ja kerhoissa, muttei siinä juuri paljasta pintaa näkynyt kun on imetystoppi tai imetyspaidat käytössä. Olihan se joskus hieman noloa kun lapsi silloin kaksivuotiaana alkoi itkeä "tittii!!!" satutettuaan itseään, mutten kokenut tarvetta lopettamaan imetystä ulkopuolisten ihmettelyn takia. Mulle on aivan sama mitä luonnosta vieraantuneet, "tissi kuuluu alle vuoden ikäisille"-ihmiset ovat mieltä. Vieroitus tapahtui helposti, lapsi oli ilmeisesti itsekin jo valmis lopettamaan 2v2kk iässä. Hän ymmärsi kun selitin että tittimaito on nyt loppunut äidiltä.
On hyvä imettää noin vanhaa jos vain äiti haluaa. Korjaan pari väärää juttua tässä ketjussa. WHO:n suositus koskee ihan kaikkia maita, myös Suomea. Yli puolivuotiaan lapsen pitäisi saada myös muuta ravintoa kuin äidinmaitoa eli tuskin missään kaksivuotias on täysimetyksellä (toki jossain poikkeustilanteessa näin voi olla mutta tarkoitus se ei ole). Lasten luonnollinen vieroittumisikä on 2-7 vuotiaana, joten puolitoistavuotias ei ole vielä edes kovin iso imetettävä.
Imetin esikoista nelivuotiaaksi. Hän puhui tosi hienosti jo puolitoistavuotiaana. Koskaan tämä ei tuntunut oudolta. Pikemminkin päinvastoin, imetyshän tukee suun lihaksistoa, motoriikkaa (samoin kuin sormiruoka) ja näin edistää kielenkehitystä. Kuopus on vasta vauva eikä kakkaa kuin aniharvoin vaippoihinsa vaan tekee kakat potalle, ei kai tällaiset asiat saa imetystä oudolta tuntumaan, ei minusta ainakaan.
Imeyksellä on paljon etuja ja niistä kannattaa ottaa selvää. Sen sijaan nelivuotiasta korvalasta voi olla vaikea uudestaan opettaa imemään. Kun lapsella imuote häviää ei sitä helposti opi uudestaan. Jos rintamaitoa on tarjolla sitä voi käyttää silmä- ja korvatulehduksen hoitoonn suoraan, olen kokeillut vauvan silmiin ja toimii kyllä.
Se on hassua miten imetys tuntuu aina imettäessä luonnolliselta ja sitten kun sen lopettaa tai ei ole aloittanut vielä voi se tuntua jotenkin luonnottomalle.
Itse imetin 1,3kk, lapsi oli agressiivinen minua kohtaan eikä näyttänyt mitään posiitivisia tunteita lämi ja löi joten lopetin, isäänsä aina halaili, imetyksen lopettettuani sain minäkin haleja kun oli toipunut tissittömyydestä. Nykyäänkin 1,6 kk haluaa halailla rintojani, asettelee aina päänsä rinnan päälle väsyneenä, se on söpöä.
Kannatan imetystä niin kauan kun itsestä tuntuu hyvälle!!!
Olen sitä mieltä, että se on sairasta.
Lapset ja äidit ovat erilaisia. Jollekin lapselle se vuosi on hyvä ikä vierottua. Niin minullakin oli ajatus lopettaa niillä main lasta kuunnellen. No, lapsi on alkanut syödä kiinteitä hitaasti ja on pieni. Imetystä siis tarvitaan ravintonakin vielä vuoden iässä. Maito ja imetyskerrat ovat toki vähentyneet, mutta syö yhä 3-4 kertaa päivässä. Toisaalta voi olla päivän maitoa helposti jos on isänsä kanssa, eli pääsen täysin omiin menoihini. Siksi en oikein ymmärrä parivuotiaan julki-imetystä koska siihen ei ole enää mitään tarvetta. Imetys on siis täysin toisenlaista kuin vauvan imetys ja tapahtuu vain jos molemmille sopii. Samoin en pidä alkoholin nauttimista ongelmana enää näin ison lapsen imetyksen kanssa, minusta se on huono syy lopettaa imetys koska ilman alkoa pitäisi voida olla ja jos haluaa juoda, voi silti imettää.
Luotan siihen että joko maito loppuu tai lapsi lopettaa itse aikanaan.
Öö, ollaan nisäkkäitä. Ainoa syy naisten rintojen olemassa oloon on , tadaa, IMETYS. Ihme ääliöitä näyttää riittävän.
[quote author="Vierailija" time="11.07.2014 klo 23:01"]En yhtään mitään. Muiden imettämiset eivät kuulu minulle.
[/quote] olen imettänyt kolmatta lastani 2- vuotiaaksi. Ei mitään ihmeellisiä tunteita herätä.
Imetän vielä. Lapsi on nyt vuoden ja kolme kuukautta.