Ekaa kertaa gynelle. Olen 29.
En saa soitettua aikaa. En edes tiedä mikä siinä niin jännittää. Papa on otettu terkkarilääkärin toimesta kerran. Korkea aika ottaa uudestaan.
Äääh.
Kommentit (49)
M kirjoitti:
Miksi naiset haluavat että tissejä ja pil#ua sorkkii nainen??
Miehenä jos minulla olisi kullissa vikaa menisin mielummin naislääkärille, sama hierojalla.
Ihan vain tiedoksesi: gynen vastaanotolla ei "sorkita" mitään.
Gyneaikojen varaaminen puhelimitse lopetettiin jo yli vuosi sitten! Siis julkisella puolella.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa yrittää laittaa asia oikeaan perspektiiviin. Se on iso juttu vain sinulle. Lääkärille se on päivän ties kuinka mones pimppi, josta hän ei ajattele erityisesti yhtään mitään. Hänellä käy myös haastavasti raskaana olevia, kohtusyöpää, endoa tms. sairastavia. Sinun ongelmasi on tod näk päivän peruskauraa.
Hän ei edes muista sinua enää vuoronsa jälkeen. Nyt vaan reippaasti varaamaan aikaa. Jos sinulla on joku vaiva on AINA parempi mitä nopeammib saat hoitoa.
Kiitos, näin se on nähtävä.
Kun menin ekaa kertaa papaan terkkarilääkärille, sanoin jo ovella että jännittää kun on eka kerta. Lääkäri vastasi että niin minuakin kun on mullekin eka kerta. Ei auttanut jännitykseen.
Ehkä gyne on vähän kokeneempi ja kaiken nähnyt.
Ap
E-pillerit aiheuttavat kystiä ja hedelmättömyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Gyneaikojen varaaminen puhelimitse lopetettiin jo yli vuosi sitten! Siis julkisella puolella.
Menen yksityiselle.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naiset on kyllä hyvin peloteltu. Jos tuo olisi pakollista, niin yhteiskunta sen maksaisi. Ap:lla tosin on oireita, joten kannattaa mennä. Mutta jos ei ole oireita, ei sinne pakko ole mennä! Ihan gynen mielipide on tämä. Joukkoseuloissa tosin on fiksua käydä. Siksi yhteiskunta ne maksaa.
Jep, mullekin yksi surullisenkuuluisa gyne sanoi että turha tehdä sisätutkimusta kun kuolet syöpään kuitenkin vasta yli viisikymppisenä. Olin siis pillerireseptiä uusimassa.
Itse näen asian niin että olisi kiva tietää mahdollisista muutoksista ennen kuin ne kehittyvät syöväksi asti.
Ap
Monessa muussakin kehonosassa on syöpiä... Ei naiset ole jotain syöpäpesiä, vaikka niin annetaan ymmärtää.
Lääkäri-potilas suhteeseen on hyvä suhtautua luonnollisesti. Ettet saa psykologista "merkintöä" samalla...
Ap on niin selvä TROLLI, kuin olla voi.
Onko nyt joku TROLLIPÄIVÄ??
Vierailija kirjoitti:
E-pillerit aiheuttavat kystiä ja hedelmättömyyttä.
Paitsi että jos on vaikka endometrioosi, e-pillerit nimenomaan ehkäisevät kystia ja säilyttävät hedelmällisyyden. Olen lapseton koska endo teki tuhonsa - jos olisin käyttänyt pillereitä, munasarjani olisivat säästyneet.
Vierailija kirjoitti:
M kirjoitti:
Miksi naiset haluavat että tissejä ja pil#ua sorkkii nainen??
Miehenä jos minulla olisi kullissa vikaa menisin mielummin naislääkärille, sama hierojalla.Ihan vain tiedoksesi: gynen vastaanotolla ei "sorkita" mitään.
Anteeksi, mutta kyllähän sitä levitellään, sormin kokeillaan ja kokeillaan pyllyn puoleltakin
Täten julistan tämän päivän palstan viralliseksi TROLLIPÄIVÄKSI.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän pelon ja jännityksen, mutta ei hätää, hyvin se menee :). Voit auttaa itseäsi muuttamalla tapaa jolla puhut asiasta: siellä ei "esitellä" "värkkiä" tai "levitellä" "tavaraa", vaan ammattilainen auttaa sinua terveyteesi liittyvissä kysymyksissä. Tilanne muuttuu heti neutraalimmaksi.
Olin myös vanha ensikertalainen ja hyvin se meni. Selitin tilanteeni (samat oireet kuin sinulla), lääkäri kyseli ja sitten tutkittiin. Asuinmaassani tämä oli toki ilmaista, eli hinnasta en osaa sanoa. Mikään ei kuitenkaan sattunut eikä mitään tehty vasten tahtoani tai etukäteen kertomatta. Löydöksenä endometrioosi ja 2 kk päästä olinkin jo leikkauksessa. Oli siis äärimmäisen tärkeää että menin.
Tsemppiä! Lääkäri on nähnyt jo kaiken, myös jännittäjiä. Kannattaa siis mainita tästä ja mennä siitä huolimatta.
Kiitokset tsempistä! Kai se on pian pakko soittaa.
Endometrioosia pelkään minäkin. Saatiinko sulta leikattua se hyvin?
Ystäväni havahtui endometrioosiinsa liian myöhään ja lapsen saaminen on nyt vaikeaa. Minä en kylläkään aio lisääntyä, mutta kai se silti olisi hyvä havaita ja leikata jos tarpeen.
Ap
Endo oli jo tuhonnut toisen munasarjan, lisäksi kasvaa syvällä eli vaarana on että se voi mennä esim. suolesta läpi. Leikkaus kuitenkin onnistui ja toistaiseksi elän kivuitta, otan vain yhden pillerin päivässä. Minäkään en onneksi halua lisääntyä, mutta tosiaan endo vaikuttaa kaikenlaiseen muuhunkin, eli onhan sen olemassaolo hyvä tietää. Jopa 10% naisista sitä sairastaa. Kivun takana voi kuitenkin olla mitä vaan muutakin, vaikka ihan vain yksittäinen harmiton munasarjakysta jota ei tarvitse hoitaa mitenkään. Tai jopa se kuuluisa "ei mikään" - nainen kun on aika monimutkainen olento tällä alueella :D.
Kurja kuulla! Onneksi se saatiin noin hyvin hallintaan kuitenkin.
Ei auta kuin toivoa että menkat ovat muuttuneet muuten vain.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Ap on niin selvä TROLLI, kuin olla voi.
Onko nyt joku TROLLIPÄIVÄ??
Jos jaksaisin trollata niin keksisin varmasti jonkin vähän raflaavamman aiheen kuin gynekäynnin.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainiin, sen lisäksi kelailen että mitä lysti mahtaa kustantaa. Vilkkuvatko yksityisellä dollarinkuvat silmissä kun astelen paikalle ensikertalaisena? Ottavatkohan kaikki mahdolliset kokeet ja ultrat sun muut? Apua.
Ap
Yksityisellä tutkimus + ultra + Papa = 250-300 euroa.
Auts. Olen opiskelija. Onneksi äiti lupasi auttaa maksussa, hän tätä asiaa kovin ajaakin.
Ap
Tuleeko äiti myös pitämään kädestä tutkimuksen ajaksi?
Hyi mitä kommentteja täällä. Ei koskaan miesgynelle!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainiin, sen lisäksi kelailen että mitä lysti mahtaa kustantaa. Vilkkuvatko yksityisellä dollarinkuvat silmissä kun astelen paikalle ensikertalaisena? Ottavatkohan kaikki mahdolliset kokeet ja ultrat sun muut? Apua.
Ap
Yksityisellä tutkimus + ultra + Papa = 250-300 euroa.
Auts. Olen opiskelija. Onneksi äiti lupasi auttaa maksussa, hän tätä asiaa kovin ajaakin.
Ap
Tuleeko äiti myös pitämään kädestä tutkimuksen ajaksi?
Voisi itseasiassa olla ihan hyvä idea. :D
Protective force field called mom.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Hyi mitä kommentteja täällä. Ei koskaan miesgynelle!
Tuntuuko paremmalta naisen käsittelyssä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naiset on kyllä hyvin peloteltu. Jos tuo olisi pakollista, niin yhteiskunta sen maksaisi. Ap:lla tosin on oireita, joten kannattaa mennä. Mutta jos ei ole oireita, ei sinne pakko ole mennä! Ihan gynen mielipide on tämä. Joukkoseuloissa tosin on fiksua käydä. Siksi yhteiskunta ne maksaa.
Jep, mullekin yksi surullisenkuuluisa gyne sanoi että turha tehdä sisätutkimusta kun kuolet syöpään kuitenkin vasta yli viisikymppisenä. Olin siis pillerireseptiä uusimassa.
Itse näen asian niin että olisi kiva tietää mahdollisista muutoksista ennen kuin ne kehittyvät syöväksi asti.
Ap
Monessa muussakin kehonosassa on syöpiä... Ei naiset ole jotain syöpäpesiä, vaikka niin annetaan ymmärtää.
Niin? Minä ainakin käyn esimerkiksi ihotautilääkärillä vuosittain tarkistamassa ettei ole kehittymässä syöpää. Samoin ulostenäyte seulotaan jo työpaikan puolesta kerran vuodessa. Käyn myös hammaslääkärillä varmuuden vuoksi, vaikken suusyöpää pelkääkään. Miksi ihmeessä ei tarkistaisi asiaa, joka parhaassa tapauksessa pelastaa henkesi (ja "pahimmassa" tapauksessa on vain neutraali käynti jonka aikana ei löydy mitään huolestuttavaa)?
No oho, että tällaisiakin naisia löytyy! Aikanaan ei e-pillereitä edes saanut, ellei tehty sisätutkimusta. Olen siis käynyt 16-17v. asti gynellä kerran vuodessa, eli jo vuosikymmeniä. Vasta viime vuosina parin vuoden välein, kun gyne sanoi, että koska kaikki on aina ollut hyvin, parin vuoden välein riittää. No eikös sitten tullut tarve jo alle puolen vuoden kuluttua hysteroskopiaan!
Endo oli jo tuhonnut toisen munasarjan, lisäksi kasvaa syvällä eli vaarana on että se voi mennä esim. suolesta läpi. Leikkaus kuitenkin onnistui ja toistaiseksi elän kivuitta, otan vain yhden pillerin päivässä. Minäkään en onneksi halua lisääntyä, mutta tosiaan endo vaikuttaa kaikenlaiseen muuhunkin, eli onhan sen olemassaolo hyvä tietää. Jopa 10% naisista sitä sairastaa. Kivun takana voi kuitenkin olla mitä vaan muutakin, vaikka ihan vain yksittäinen harmiton munasarjakysta jota ei tarvitse hoitaa mitenkään. Tai jopa se kuuluisa "ei mikään" - nainen kun on aika monimutkainen olento tällä alueella :D.