Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

12-vuotias likka pulskistuu, tarvittas hyviä vihjailuja

Vierailija
11.07.2014 |

12-vuotias likka, ihan kiva likka, joutui joku aika sitten onnettomuuteen urheilussa. Nyt on tiukka linja eli ei urheilua ennen kuin vammat paranee. Tietäähän se mitä käy kun urheilija istuu kotona eli lihavuus se tulee. Syöminen jatkunut melkein urheiluaikojen tasolla, ikävä kyllä.  Entinen kaunis hoikka nuori nainen menee hyvää vauhtia kohti tavallista pulleutta.

Oon yrittänyt ottaa lapsen äidin kanssa puheeksi ja vihjailla kautta rantain lapselle. Tulos yhtä kuin 2-2 eli nolla. Muutenkaan likalla ei ole normaalia huolestumista painosta, mikä tuon ikäisellä kai normaalisti on. Onko hyviä keinoja vihjata lisääntyneestä painosta? Täällä on varmaan naisia, jotka on ite osanneet vihjata hyvin ja kuulleet kanssa. Ihan hirveän aggro en voi olla kun olen vaan likan äidin miesystävä.

Kommentit (73)

Vierailija
41/73 |
11.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bulimiasta toipuvana ymmärrän oikein hyvin ja toivon kaikkea hyvää sinun paranemisprosessiisi.

Vierailija
42/73 |
11.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"No en väitä tuota vastaan, sillä niinhän olen juurikin itse sanonut??!! Monimutkainen sairaus.

Lue nyt hyvä ihme mun kirjoitukset, ettet ihan sekoa sanoissasi"

Selvä homma. Mitäpä tähän sanomaan, parempaa perjantai-iltaa sinullekin. :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/73 |
11.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.07.2014 klo 20:37"]

"No en väitä tuota vastaan, sillä niinhän olen juurikin itse sanonut??!! Monimutkainen sairaus.

Lue nyt hyvä ihme mun kirjoitukset, ettet ihan sekoa sanoissasi"

Selvä homma. Mitäpä tähän sanomaan, parempaa perjantai-iltaa sinullekin. :)

[/quote]

Kuin myös! Ei ilta sentään vielä meillä...

Vierailija
44/73 |
11.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä sano mitään! Voisithan jutellä äidille jos huolesi on suuri, tyttö voisi aloittaa jonkun harrastuksen joka ei vaadi liikuntaa, jotain käsityötä, jos sellaiseen on mitään intoa. Ristikoita. Tyttö on ehkä pitkästynyt ja kuluttaa aikaa naposteluun.

Vierailija
45/73 |
11.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämähän meni ihan tappeluksi. Voin puhua tietysti vain omasta puolestani. Ja ystäväni jolle tapahtui sama juttu. Ja kanssani ryhmäterapiassa olleista naisista.

Äiti on usein se pahin arvostelija lapselle. 

Turha tästä asiasta on tapella. Olen todella pahoillani kaikkien syömishäiriötä sairastavien puolesta ja ymmärrän heitä hyvin. Ottaa vaan äähän (suorastaan VITUTTAA) nämä "asiantuntijat" jotka tuntuvat tietävän asiat niin paljon paremmin kun syömishäiriötä sairastavat itse.

Mukavaa illanjatkoa kaikille :) Itse yritän unohtaa kalorit, ottaa pari olutta (120kcal tölkki) sekä hieman Taffelin Raffeleita (480kcal/100g). Kalorit EI IKINÄ unohdu.

T: 29-vuotias syömishäiriöinen

Vierailija
46/73 |
11.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.07.2014 klo 20:47"]

Tämähän meni ihan tappeluksi. Voin puhua tietysti vain omasta puolestani. Ja ystäväni jolle tapahtui sama juttu. Ja kanssani ryhmäterapiassa olleista naisista.

Turha tästä asiasta on tapella. Olen todella pahoillani kaikkien syömishäiriötä sairastavien puolesta ja ymmärrän heitä hyvin. Ottaa vaan äähän (suorastaan VITUTTAA) nämä "asiantuntijat" jotka tuntuvat tietävän asiat niin paljon paremmin kun syömishäiriötä sairastavat itse.

Mukavaa illanjatkoa kaikille :) Itse yritän unohtaa kalorit, ottaa pari olutta (120kcal tölkki) sekä hieman Taffelin Raffeleita (480kcal/100g). Kalorit EI IKINÄ unohdu.

[/quote]

Otan osaa ja koita parantua, elä silti arvostele muita, ettei ne sairastu johonkin MT-tautiin.

Vierailija
47/73 |
11.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.07.2014 klo 20:51"]

[/quote]

Otan osaa ja koita parantua, elä silti arvostele muita, ettei ne sairastu johonkin MT-tautiin.

[/quote]

Ketähän olen arvostellut?

Vierailija
48/73 |
11.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.07.2014 klo 19:41"]Tuon ikäisellä ei TODELLAKAAN ole normaalia huolestua painosta. Ihmeellinen käsitys. Älä sano yhtään mitään, huolehdi että kotona syödään terveellisesti ja herkut jätetään herkkupäiviin.

[/quote]

Kyllä se on. Valitettavasti :(

T. 12v

Vierailija
49/73 |
11.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.07.2014 klo 20:58"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Olen kertonut omista kokemuksistani.

Vierailija
50/73 |
11.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku tuossa sanoi ettei ohjattu urheilu aiheuta 12-vuotiaalle niin suurta muutosta kulutukseen. Kyllähän se urheilu kuluttaa 12-vuotiaalta energiaa suhteessa perusaineenvaihduntaan siinä missä 32-vuotiaaltakin, lisäksi nyt on kielletty paitsi ohjattu myös omaehtoinen liikunta vamman vuoksi. Mutta eiköhän aktiivisesti liikuntaa harrastanut kuntouduttuaan palaa urheilun pariin, joten tuskin ne lepokaudella kertyneet kilot pitkään pysyy mukana. Sitä paitsi jos hoikka tyttö on muutamassa viikossa "muuttumassa tavallisen pulskaksi", niin ei se vielä silloin ole mitenkään epäterveellisessä painossa, johon pitäisi puuttua. Ja vaikka joku olisi 12-vuotiaana 180 senttinen, niin moni ei ole, ja monella ei myöskään ole kuukautiset vielä alkamassakaan, joten pituuskasvua voi ihan hyvin olla vielä edessä, joka tosiaan tasaa painoa sekin. Parempi kuin vihjailla tai kommentoida äidin miesystävänä mitään suoraan tai epäsuorasti, on keksiä sairaslomalaiselle jotain mukavaa tekemistä. Jos urheilu on vienyt ennen ison osan vapaa-ajasta, niin varmaan on tylsää ja ikävää notkua kotona. Mahtaako olla kisakausikin nyt käynnissä, josta jää paitsi? Voiko vaikka käydä seuraamassa joukkueen/seurakavereiden treenejä ja kisoja vaikkei osallistuisi itse? Voiko olla jotain ei-liikunnallista tekemistä, josta innostua nyt? Tärkeää olisi pitää lapsen mieliala hyvänä. Ulkonäöstä huomauttaminen ei ole asiallista eikä auta hyvän olon ylläpitämisessä. 

Syömisistä, jos ennen on mennyt vaikka karkkia ja jätskiä reilusti siksi että ne kyllä urheillessa on kuluneet, niin raahatkaa kotiin sen sijaan nyt marjoja ja hedelmiä yms mitä saa vapaasti syödä. Syömisjutut harvoin on ihan suoraviivaisia, se on pelkästään hyvä jos 12-vuotias tyttö ei liitä syömiseen muuta kuin syömisen, ei tunne-, ulkonäkö- tai ihmisarvo-ongelmia. Ja jos jotakin laihduttamista edes ajattelee, niin tuloksekas laihduttaminen ei lähde syömisten rajoittamisesta kenelläkään. Ja jos vielä toiselta kannalta asiaa ajattelee, niin motivaatio ei tule ulkopuolelta. Voitte vaikuttaa siihen mitä ruokia talosta löytyy ja minkälaisia ruokia tehdään, mutta älkää rajoitelko paljonko niitä ruokia saa syödä, siitä ei ole apua.

Vierailija
51/73 |
11.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.07.2014 klo 19:44"]1.) Lihominen ei johdu urheilun puutteesta ellei kyseessä ole ollut kansallisen tason edustusurheilija. Tavallisen 12-vuotiaan harrastelijan päivittäisestä perusaineenvaihdunnasta ohjatun liikunnan osuus on niin pieni, että sen loppuminen ei selitä lihomista yhtään sen enempää kuin sen alkaminen selittäisi sitä, että yhtäkkiä pitäisi ruokavalioon lisätä ylimääräinen päivittäinen kanapastoannos.

2.) Tuon ikäiselle ei pidä enää vihjailla yhtään mitään, vaan ottaa asia suoraan puheeksi. Ei halventaen, mutta ei myöskään vähätellen. 12-vuotias hahmottaa jo lihoneensa, mutta ei välttämättä ymmärrä muuttuvansa lihavaksi. Pahimmillaan kuvittelee sen olevan murrosikään kuuluva vaihe. Varsinkin tytöillä kun se lihominen tarkoittaa myös rintojen kasvua ja voi sitä kautta näyttäytyä normaalina ja hyvänä asiana.

Sanoisin, että keskustele asiasta sen äidin kanssa ja harkinnan mukaan kerran tai pari sen tytön kanssa. Sen jälkeen vastuuta on pakko jättää tytön itsensä harteille eikä siitä voi olla nalkuttamassa tai vihjailemassa koko ajan. 12-vuotias alkaa olla jo sen ikäinen, että joutuu itse ottamaan vastuuta omista syömisistään ja vanhempien tehtäväksi jää tukea tyttöä asiassa.

[/quote]

Ainoa asia jossa olen kanssasi samaa mieltä, on viimeinen lauseesi. MUTTA se on yksilöllistä. Kaikki muu mitä sanot on paskaa. Siksi alapeukku.

Vierailija
52/73 |
11.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yäk, miten ällöttävä ukko olet! Vihjailemassa murrosikäisten tyttöjen "pulskuudesta"?!

Vierailija
53/73 |
11.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ymmärrän ap:n pointin. On karhunpalvelus antaa lapsen lihota.

Mun parhaan ystävän lapset mättää ruokaa ja herkkuja namaan ja ovat pulskia. 14 ja 8v. Ystäväni tietysti mahdollistaa tämän kantamalla moskaa kaupasta. Ostin meille lahjakortin kokkauskurssille ja on ollut ihan sairaan hauskaa käydä siellä. Sanoin myös ystävälle et olen huolissani lasten terveydestä. Oli vaan helpottunut kun otin asian puheeksi ja "vyyhti" avautuu.

Vierailija
54/73 |
11.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.07.2014 klo 20:58"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Mieti

Vierailija
55/73 |
11.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kymmenen vuoden päästä tyttösi näyttää tältä, jos elämäntavat eivät muutu terveemmiksi.

http://3.bp.blogspot.com/-6PiZsIIGxKk/TeNGU3iSLvI/AAAAAAAAA1k/kTsqidOE2m0/s1600/k9fT9LlYinq9uvm3atLO5jKMo1_400.jpg

Vierailija
56/73 |
11.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.07.2014 klo 20:51"][quote author="Vierailija" time="11.07.2014 klo 20:47"]

[/quote]

[/quote]

Mä en ymmärrä enkä edes yritä ymmärtää tälläistä ihmistä. Mikä sua voi vaivata

Vierailija
57/73 |
11.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.07.2014 klo 21:16"]

[quote author="Vierailija" time="11.07.2014 klo 20:51"][quote author="Vierailija" time="11.07.2014 klo 20:47"]

[/quote]

[/quote]

Mä en ymmärrä enkä edes yritä ymmärtää tälläistä ihmistä. Mikä sua voi vaivata

[/quote]

Vaikka se, että inhoan toisten syyllistämistä.  Anoreksia on vakava sairaus ja siihen liittyy monenlaisia ongelmia, mutta aina vaan esille tuodaan tuo äidin vaikutus anoreksiaan.

Kumma kun joillakin joilla ei edes ole äitiä, on puhjennut sama sairaus? Ketäs syytetään?

Ei psykoosiin sairasteneet syytä äitiään ja anoreksiaan voi sairastua vasta kun on jo aikuinen.

Vierailija
58/73 |
11.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset sairastuu eri syistä, joskus vanhemmissa on oikeasti vikaa, ei aina mutta joskus sairastuminen johtuu heistä.

Vierailija
59/73 |
11.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelmaa korostaa se, että naisanorektikko asuu usein yksin.

Anoreksialle on tyypillistä sairaudentunnon puute. Siksi räikeimmätkään tapaukset eivät aina saa hoitoa.

Aikuisten anoreksian hoitoa hankaloittaa Taimisen mielestä monitulkintainen mielenterveyslaki. Sen mukaan aikuisella tahdosta riippumattoman hoidon edellytys on aina mielisairaus, mutta Suomessa ei ole koskaan määritelty virallisesti, mitä mielisairaus on.

Vierailija
60/73 |
11.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monenlaiset tekijät voivat vaikuttaa syömishäiriöiden syntyyn ja usein useat tekijät vaikuttavat samanaikaisesti.

Kyky erotella tuntemuksia kuten nälkä ja kylläisyys opitaan hyvin nuorena. Lisää . Vääränlainen kasvatus voi vaikuttaa tähän. Vaikutukset huomataan usein vasta myöhemmin elämässä. Lisää 

Syömishäiriöt kehittyvät usein silloin, kun henkilö haluaa saavuttaa sairaalloisen alhaisen ruumiinpainon Vääristyneet kauneus- ja laihuuskäsitykset voivat siis olla laukaisevia tekijöitä syömishäiriöiden synnyssä. Lisää 

Monet syömishäiriöistä kärsivät ihmiset eivät ole tietoisia heidän fyysisistä nälän ja kylläisyyden tuntemuksistaan. Siksi heillä ei ole luonnollista syömisen kontrollia. Tässä tilanteessa henkilö voi helposti sairastua syömishäiriöön, jolloin he käyttävät syömistä tunteiden tukahduttamiseen ja rakentavien ongelmanratkaisujen pakenemiseen. Lisää 

Sekä ylensyöminen että paastoaminen voivat stimuloida aivojen palkkiokeskusta. Syömishäiriöt voivat siis toimia samalla tavalla kuin alkoholismi ja huumeidenkäyttö. Samat persoonallisuuden piirteet, jotka lisäävät alkoholismin ja huumeidenkäytön riskiä, lisäävät myös riskiä sairastua syömishäiriöihin. Lisää 

Persoonallisuuden piirteet, jotka lisäävät riskiä sairastua syömishäiriöön, ovat osittain perinnöllisiä. Riippuvuushäiriöt ja affektiiviset häiriöt(masennus jne.) ovat yleisempiä näihin sairastuneiden sukulaisilla kuin muilla ihmisillä. Lisää 

Syömishäiriöihin sairastuvuuteen liittyviä persoonallisuuden piirteitä ovat: Taipumus miellyttää muita ja Kyvyttömyys puolustaa omia tarpeita; tarve vähentää ahdistuksen tunteita ja Masennusta, matala itsetunto; perfektionismi ja ongelmat impulssikontrollin kanssa. Lisää persoonallisuudesta 

Syömishäiriöt ovat yleisempiä naisilla kuin miehilla sekä Sellaisilla henkilöillä, jotka antavat yleisten kauneuskäsitysten vaikuttaa itseensä ja sellaisilla, joilla ei ole kykyä seurata omia tunteitaan ja tarpeitaan. Lisää 

Lapset, joiden vanhemmat ovat ylipainoisia tai äärimmäisen keskittyneitä ulkonäköön ja vartaloon, sairastuvat helposti syömishäiriöihin. Turvaton perheilmapiiri lisää myös riskiä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä yksi