Mihin pitäisi varata aika kun haluaa tarkistaa alapään toiminnan?
Eli oon 19v tyttö, avopuolison kanssa asutaan ja olen ihan hyvässä kunnossa. Lasta aletaan suunnittelemaan 3-4 vuoden päähän, mutta huoli on suuri. Olen tässä miettinyt että minne pitäisi varata aikaa, suoraan lääkärille vai ei, kun haluaisin tarkistaa toimiiko alapää/kohtu kunnolla. Nuorempana menkkojen aikaan oli hirveät toispuoliset kivut, sitten otin pillerit mutta lopetin ne aknen takia ja muutenkin ne sekoitti hormonitasapainoa rajusti. Siskollani on ollut kohdun kaulansyöpä. en ole käynyt papa kokeessa, ja haluaisin testata myös sukupuolitautien riskit ja verikokeet ettei ole yleistä häikkää. Menenkö siis suoraan lääkärille ja kerron asian vai voinko esim. soittaa ajan johonkin tutkimukseen. Ja olkaa ystävällisiä vastauksissanne kiitos :)
Kommentit (4)
Alapään toimimiseen ei ole mitään testejä eikä kohdun ja lisääntymiselinten toimimiseen ole mitään testejä. Vasta kun lasta ei vuoteen kuulu, tutkitaan onko siemenneste kunnossa, munanjohtimet auki ja onko hormooneissa häikkää.
terveydenhuoltoa ei voi kuormittaa, ennenkuin on jotain vialla. Sitten vasta tutkitaan.
Käy ensin peruskoulu uudestaan ja opettele kirjoittamaan. Ja jos et gynekologeista yms tiedä yhtään mitään vaan pitää täällä tälläisiä kysellä niin varmaan kannattaa hankkiutua huollettavaksi eikä raskaaksi..
Ei ne tutki jos ei ole mitään vaivoja. Sukupuolitaudit voi testauttaa sukupuolitautien polilla ja verenkuvia ei katsota jos ei ole siihen syytä. Papan voi käydä otattamassa yksityisellä, pelkkä papa ilman oireita tai syytä tutkimiseen ei onnistu terveyskeskuksessa.
hormonitoimintaan ja lasten hankintaan liittyvät verikokeet otetaan vasta jos lasta ei kuulu vuoden yrittämisen jälkeen ja niihin lähete tulee sitten lapsettomuus ja hormonipolilta.