Hain töitä ja pääsin haastatteluun. Vasta haastattelussa kerrottiin tarkemmin mitä työ sisältää….
Haen siis siivousalan työtä. Tiettyjen syiden vuoksi haen työtä jota voi tehdä yksin …
Pääsin haastatteluun ja kyseessä oli laitoshuoltajan työ vanhuspuolella! Juuri sitä työtä mitä en pysty introverttinä tekemään. Olisin tympeä työntekijä ja vanhuskontaktit kuormittavat hirveästi. Enkä halua olla pian kuolevien vanhusten kanssa tekemisissä.
En tajua miksi työnantajat kusettavat hakijoita eivätkä ilmoita työstä tarkemmin ilmoituksessa.
Kommentit (76)
Niin, moni työnantaja ei oikein osaa hakea työntekijöitä. Ihan on yleinen ilmiö. Itsekin naureskelen kun laativat ilmoituksia meidän tiimiin. Vaihtuvuus on aika kova uusilla kun vaativat suorittavaan työhön liian kovia pätevyyksiä ja palkka on todella huono tässä.
Introverttiys ei ole sairaus. Älä korosta sitä ominaisuutena, joka on ehdottomasti kyettävä ottaa huomioon sinulle töitä järjestettäessä.
Erikoista ettei ilmoituksessa näkynyt kohde. Eikö työpaikan ilmoittajan nimestä voinut sitä päätellä.
Suuren siivousalan yrityksessä, jossa kohteet voivat vaihtua päivittäin, tuskin on eriteltyä siivouskohteen esittelyä, mutta suoraan yhteen kohteeseen haettaessa sitä kuvittelisi olevan.
Vierailija kirjoitti:
Introverttiys ei ole sairaus. Älä korosta sitä ominaisuutena, joka on ehdottomasti kyettävä ottaa huomioon sinulle töitä järjestettäessä.
” ehdottomasti kyettävä ottaa huomioon sinulle töitä järjestettäessä”
Täh? Miksi ihmeessä uuden työnantajan pitäisi tuollaista huomioida? Jos on älliä päässä, ei palkkaa lainkaan tuollaista maanvaivaa kiusoikseen.
Kaikilla meillä on omat ominaisuutemme, mutta kyllä työnantajat hakevat sellaista keskivertoa, josta ei tule myöhemmin harmeja. Jos toinen on niin pälli, että ei pysty normaaliin, kohteliaaseen, pintapuoliseen sosiaalisen normiston täyttämiseen, niin pysyköön kotona muilta piilossa.
Miksi et perusta omaa yritystä ja siivoa esim rappukäytäviä ja ihmisen koteja? Hieman kohtuutonta vaatia juuri sitä omalle luonteelleen sopivaa työtä.
Onko ihmiset ihan oikeasti jo näin itsekkäitä?
No perusta oma firma ja myy vaan rappusiivousta tai kauppojen/tehtaiden ym. iltasiivousta. Saat ihan itse valita, mitä teet, mihin aikaan ja kenen kanssa.
Ilmaisitko pettymystä työpaikkaan? Itse olisin pyrkinyt sanomaan "Jaa, tämä onkin vähän erilaista kuin kuvittelin..." Jotta työhönottaja ymmärtäisi, että kiinnostus ei ole nyt huipussaan.
Bohoo. En pysty työskentelemään kun muita ihmisiä on läsnä. Bohoo. Kasvata selkäranka, pelle.
Maailma ei sopeudu meidän omituisuuksiimme.
Meidän on sopeutettava omituisuutemme maailmaan että pärjäisimme siinä.
Hmm. Pidän itseäni umpi-introverttina ja sosiaalisesti rajoittuneena, mutta siitä huolimatta pystyn pinnistelemään sen työpäivän ajan. Joo, kotiin päästyä pitää huoahtaa hetki omassa hiljaisuudessa enkä halua kyllä mitään ylimääräisiä ihmiskontakteja kyllä työpäivän päätteeksi, mutta ei tämä nyt ole koskaan aiheuttanut ylitsepääsemätöntä kynnystä työtehtävien hoitamiselle. Epämukavuusalueelle menoa kylläkin, mutta sitä se elämä on.
Työkkärin ilmoitukset missä haetaan työntekijää ja ei ilmoiteta mitä työ on ja missä
tehdään pitäisi lailla kieltää. Näitä ilmoituksia on jatkuvasti.
Työpaikka ilmoituksessa pitää näkyä kuka hakee ja työn sisältö sekä työpaikan
osoite.
Introverttiys ei tee ihmisestä tympeää ja introvertit ovat usein hyvinkin ystävällisiä ja hyviä kuuntelemaan toista osapuolta.
T. Itsekin introvertti
Minä olin joskus kesätöissä siivoojana ympäristökeskuksen laboratoriossa. Työhön kuului labrassa tarvittavien astioiden peseminen ja labran siivous. Työpäivä alkoi klo 13 ja loppui klo 19. Suurimman osan aikaa sain työskennellä yksin. Työ oli siistiä sisätyötä, tykkäsin paljon.
No siinä työssä välttämättä tarvi olla kovin sosiaalinen. Joten en ymmärrä valitusta.
Toimistotilojen siivoojat lienevät " yksinäisimpiä" koska tilat siivotaan aikaisin aamulla tai myöhään illalla kun paikalla ei ole henkilökuntaa.
Tuttuni teki tuota ja meni iltaisin nukkumaan klo 20, herätys klo 5 ja töihin. Työt loppuivat eri pisteissä klo 12 mennessä.
Kuulit sentään jo siellä.
Kerran tulin valituksi paikkaan, kun edellinen oli headhuntattu toiseen firmaan. Ei viihtynyt siellä, joten tuli takaisin entiseen. Mun työni oli sitten jotain ihan muuta kuin ilmoituksessa luki.
Toisella kerralla koko ilmoituksessa tai haastattelussa ei mainittu sanallakaan sitä asiaa, mitä työ tosiasiallisesti sisältää.
Kumpikin pomo jäi tuohtuneena tuhisemaan miten kamala tyyppi se Liisa oli. Omaa osuutta siihen, miksi en viihtynyt ja jatkanut, ei kyetty näkemään.
Mä hain kymmenisen vuotta useihin erilaisiin siivouskohteisiin. Joka kerta sama juttu, että ilmoitus ei täsmää paikan kanssa, johon mua ollaan "laittamassa". Ne ilmoitukset kuulemma vaan on sellaisia yleisiä, jolla saadaan ihmiisä paikalle. Eli siis kusetusta... niin no, joo kun moni kuitenkin haluaa kontaktin ja sitten jäävät edes vähäksi aikaa hommiin.
Sekö on sitten ok, että on jatkuva haku päällä, kun ei hakija vihdykään hänelle osoitetussa työssä? Eikö se kuluta resursseja aivan älyttömästi? Kyllä, mutta pätkätyö on nyt päivänsana. Eihän se tarvis olla.. jos saa paikkaan siihen sopivan siivoojan. Että mua niin tuhrautti käydä turhaan noissa, sitten kun säksätin asiasta, niin sain duunin - en siivousta vaan palkkasivat mut työhönottoon. ;D Sitä hommaa tein menestyneesti muutaman vuoden. Mun siivojat pysy työssä kauemmin kuin muilla, jotka palkkas vanhaan malliin.
Taas AP, jonka mielestä ilmeisesti autismin kirjon piirteet ovat sama asia, kuin introventtiys.
Introverttiys ei ole mikään sairaus, joka työnantajan on huomiotava! Voi luoja!
0/5
Vierailija kirjoitti:
No siinä työssä välttämättä tarvi olla kovin sosiaalinen. Joten en ymmärrä valitusta.
Toimistotilojen siivoojat lienevät " yksinäisimpiä" koska tilat siivotaan aikaisin aamulla tai myöhään illalla kun paikalla ei ole henkilökuntaa.
Tuttuni teki tuota ja meni iltaisin nukkumaan klo 20, herätys klo 5 ja töihin. Työt loppuivat eri pisteissä klo 12 mennessä.
Mitä pääkaupunkiseudulle olen rekrynny toimistoihin henkilokuntaa, niin siivous duunit tehdään päiväsaikaan. Ei yhtäkään ilta tai aamukohdetta ole vuosiin ollut. Yhdestä tehtiin aikainen kohde, kun siivooja halusi mahdollisimman vähän ihmiskontakteja. Eräs firma suostui, että siivooja käy 06-09. Kaikki oli tyytyväisiä.
Rappusiivoukset ovat lähtökohtaisin yksinäisen suden hommia. Toki asukkaita näkee, mutta on oma valinta ottaako kontaktia. Suomalaiset ei mielellään ota, edes tervehdi.
Kauppasiivoukset myös ovat itsenäisen hommia. Todella iltapainotteista. Helsingissä metro palkkaa mielellään itekseen viihtyviä. Siellä työajat vaan ovat mitä ovat välillä ja työ on erittäin epäkiitollista.
Ap. Haen siis iltatyötä tai työtä jossa ei ole hirveästi ihmiskontakteja.